Dumas Kaméliás hölgy című művének története a kurtizánról, aki az igazi
szeretetre reagálva mindenét eladja, sőt végül önmagát, saját boldogságát is feláldozza,
nemcsak Giuseppe Verdire volt lenyűgöző hatással az 1850-es évek elején. A dráma
alapján komponált Traviata című operájának élő filmelőadását műholdak segítségével
öt kontinensen figyelhették az operakedvelők az elmúlt héten. A mintegy 3 milliárd
forintnyi frankot felemésztő produkciót hét éves előkészület előzte meg. A
szereplők gondos kiválasztására utal, hogy a női főszereplőt, Eteri Gvazavát 80 énekesnőből
választották ki.
Az élő operafilmek történetében az 1992-es római Tosca-előadás volt az első,
melyet a Traviatához hasonlóan szintén Zubin Mehta vezényelt. A műfaj megpróbálja
egyesíteni az operafilmek korszerű látványát az élő előadások izgalmával, azt
azonban, hogy ez mekkora feszültséggel jár az előadók és a rendezők részéről,
talán jól érzékelteti a film producerének, Andrea Andermannak a nyilatkozata, aki magát
„a zene megszállottjának” nevezte. Állítása szerint majdnem beleőrült a forgatásba.