Vissza a tartalomjegyzékhez


A Mercedes-csillag

Minden márkajel a termék egyediségét jellemzi. Hogyan is alakult ki a háromágú csillag, melyről ma már minden gyerek tudja, hogy a Mercedest jelöli? Gottlieb Daimlernek (ő volt a belső égésű motor feltalálója) az első, egyben igen gazdag vevője egy Emil Jelli nevű üzletember volt. 1900-ban ő adta el az abban az esztendőben gyártott 600 darab Daimler autó egyharmadát. Ennek fejében volt egy kívánsága: az autók viseljék lányának, Mercedesnek a nevét. Gottlieb Daimler halála után a fiai rátaláltak egy fényképre, melyen apjuk a házuk előtt állt. Daimler a ház teteje fölé egy háromágú csillagot rajzolt és ezt írta mellé: „Egykor majd ennek a csillagnak áldott fénye fogja beragyogni az életművemet.”


Az első Benz-féle motorkocsi...   


…és gömbölyített változata   

Napjainkra a Daimler Benz egyesült az amerikai Cryslerrel és a japán Mitsubishiben is 34 százalékos részesedést szer-zett, ezzel a világ autógyártásának harmadik legnagyobb óriásává nőtte ki magát. Uniformizált vilgunkban az egyedi megoldások háttérbe szorulnak, az uralkodó szempont a „többség ízlése”. Épp ezért üdítő színfoltja az utcáknak a Mercedes alsó középkategóriás A osztályú autója. Ezzel a Mercedes azokat a vevőket is „megszólítja”, akiknek eddig nem kínált megfelelő méretű autót. Régebben a cég ugyanis nagyobb fajta, inkább luxus kategóriájú kocsikat gyártott.

Egyedülálló biztonság

Az A osztály jelentősen eltér a konkurencia gyártmányaitól: külső hossza (3,58 méter) talán valamivel kisebb, ám belül mégis sokkal több helyet kínál, mint más hasonló nagyságú jármű. A nagyszerű formaterv olyan forradalminak nevezhető szerkezeti felépítést rejt magában, melynek biztonsága egyedülálló. A szendvics szerkezetű dupla alváz magas és biztonságos utazási pozíciót tesz lehetővé, baleset esetén a motor-váltó egység a padlólemez alá bukik be, megkímélve az utastérben ülőket. Tovább erősíti a biztonságérzetet a két első és két oldalsó légzsák, a négy darab pirotechnikai övfeszítős és överő-határolós biztonsági öv, hátul a középső utasnak sajnos csak csípő- öv jut. Viszont mindenki kap fejtámlát, valamint az ajtók és a csomagtér 10 kilométer/óra sebesség felett központilag bezáródnak.

Egyterű

A teleszkópos segítséggel összehajtható és kiszerelhető ülések jó nehezek. Az utastér variálhatósága példaértékű, még az első ülések is kiszerelhetőek, de a tisztességes adófizető polgár a benzin kétharmados adótartama miatt csak az utasoldalit szereli ki. A csomagtér 350 literes befogadóképességgel bír, ez a hátsó üléssor kiszerelése után 1,3 köbméteresre duzzad. A lábtér, illetve a rakodótér növelése érdekében a hátsó ülések hosszirányban fokozatmentesen 11 centiméterrel eltolhatóak.

A legkorszerűbb motor

A motorháztető alatt dolgozó, tisztán könnyűfém 16 szelepes, két vezérműtengelyes erőmű 1,7 literje 90 lovat szabadít föl 180 newtonméter nyomatékkal. Ez a hétköznapi autózáshoz több, mint elég. A fogyasztás sem terheli meg a pénztárcánkat, a városi tesztút során mért fogyasztás 6,2 liter volt 100 kilométerenként. Érdekes műszaki megoldás, hogy az olajcsere periódust nem a szerviz, hanem saját vezetési stílusunk határozza meg, elektronika rögzíti még a hidegindítások számát is.

Már nem borul

Emlékezetes, hogy az első szériás A osztály az úgynevezett jávorszarvas teszten a magas súlypont és a lágyabb rugózás miatt felborult. Ennek a kínos esetnek a végkifejlete azonban nem a konkurrencia érdekeinek megfelelően alakult, mivel, ha kényszerlépésként is, de világelsőként alapfelszerelésként építette be az alsó középkategóriában a Mercedes az EPS (Electronic Stability Program) elektronikát. Az EPS semleges kanyarvételi tulajdonságokat biztosít a motorgáz elvételével, illetve a túlpörgő kerekek egyenkénti fékezgetésével, ha kanyarodáskor alul- vagy túlkormányozottság lép fel. De mit is jelentenek ezek a szakkifejezések? Alulkormányozottságról akkor beszélünk, ha kanyarodáskor az első kerekekre nagyobb oldalirányú erők hatnak, mint a hátsókra, ezért az autó az orrát a kanyar külső íve felé tolja. Túlkormányozottság esetén a jármű hátulja sodródik az ívkülsőre, ami - ha nem végzünk ellenkormányozást - extrém esetben megpördülést eredményezhet. Az EPS tehát a mostoha útviszonyokat és a kocavezetők gyakorlatlan kanyarvételét hivatott kijavítani kisodródás, megpördülés és felborulás nélkül. Próbára téve az EPS rendszert, forszírozott tempójú, hirtelen kanyarvételkor a műszerfalon sárgán felvillanó felkiáltójel figyelmeztetett arra, hogy megközelítettem a fizikai korlátokat. Az A170 CDI ára 5,279 millió forint, ami megfelel az autó műszaki színvonalának, de a legkisebb, 1,4 literes, 82 lóerős benzines változat már 4,314 millió forintért hazavihető. (K. E.)