Vissza a tartalomjegyzékhez

Munkatársunktól
Konfliktusban Torgyán József

„Szekeres Imre a feleségét hallgathatja meg” - vágott vissza Torgyán József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter arra az újságírói felvetésre válaszolva, hogy Szekeres Imre (MSZP), az Országgyűlés Költségvetési és Pénzügyi Bizottságának az elnöke bejelentette: a testület meg kívánja hallgatni a minisztert az agrártámogatások körüli anomáliákkal, az eltűnt 10 milliárd forinttal kapcsolatban. A miniszter kijelentette: mivel nincs anomália, természetesen nem megyünk el, s egyben megtiltotta munkatársainak is, hogy ezt tegyék. A purparlé során Szekeres és Torgyán a pozíciójuk betöltésére kölcsönösen alkalmatlannak nyilvánították egymást. 

Torgyán József kifejtette: az idei agrárköltségvetés bevételi előirányzatai között szerepelt a múlt évi intervenciós gabonaeladásokból származó 10 milliárd forintos bevétel. Amennyiben azonban ez nem valósul meg, a költségvetés terhére érvényesíteni nem lehet, le kell írni a leendő bevételekből. 
A 2000. évi költségvetésről szóló törvény valóban tartalmaz 10 milliárd forintot „Piacra jutási támogatás megtérülése” címen. Ezt a tervezett bevételt az FVM a gazdák piacra jutási támogatására fordította volna. A költségvetési törvényt a parlament elfogadta, és jogerőre is emelkedett. Az agrártermelők joggal feltételezték tehát, hogy az elfogadott törvény megalapozott, és így a 2000. évben 148 milliárd forint biztosítható agrártámogatásokra. Január végén, az agrártámogatási rendszer meghirdetése előtt azonban meglepetésként érte az agrártermelőket, hogy 10 milliárd forint eltűnt a költségvetésből.
A költségvetés tervezésekor a szaktárca a 10 milliárd forint forrásaként az előző években a minisztérium által történt intervenciós felvásárlásokból származó készletek értékesítéséből származó bevételeket jelölte meg. 
Az első gyanú akkor merült fel, amikor január 26-án az FVM államtitkára a parlament Mezőgazdasági Bizottsága előtt kifejtette, hogy intervenciós készlet hiányában a 10 milliárdos bevételi előirányzat nem teljesíthető. Ezzel párhuzamosan az FVM a február 22-ei kormányülés elé terjesztette az agrártámogatási jogcímek közötti átcsoportosítási kérelmét. A kormány-előterjesztésben is az szerepel, hogy „saját tárcabevételből 10 milliárd forint terményértékesítésből történő megtérülés nem realizálható”, így a 2000. évi agrártámogatási rendszer működtetéséhez számításba vehető összeg 148,2 milliárd forint helyett csupán 138,2 milliárd forint. Az FVM által készített előterjesztések azt bizonyítják, hogy 10 milliárd forint a költségvetési törvény elfogadása és az agrártámogatási szabályozás megalkotása között tisztázatlan okok következtében eltűnt a költségvetésből. 
A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) és a Magyar Parasztszövetség közösen aláírt levélben kérte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) elnökét, hogy vizsgálják meg a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium gazdálkodását. Vajon hogyan kerülhetett a parlament által elfogadott költségvetésbe 10 milliárd forint, amelyről már a költségvetés vitája során tudni lehetett, hogy gyakorlatilag nem létezik? Szerintük amennyiben az FVM nem rendelkezett a szükséges intervenciós készletekkel, úgy nemcsak az agrártársadalmat, hanem a parlamentet és a kormányt is félrevezette.