Vissza a tartalomjegyzékhez

Ruff Gabriella
Útépítés vezényszóra

A kormány keddi döntése rohamosan fel kívánja gyorsítani az autópálya-építések ütemét: a hirtelen született tervek szerint 600 kilométer gyorsforgalmi út fog felépülni tíz helyett öt év alatt, a három évvel ezelőtt tervezettnél 5 százalékkal olcsóbban. A megközelítőleg hatszáz milliárdos beruházásra az idő rövidségére hivatkozva nem írnának ki közbeszerzési pályázatokat (annak ellenére, hogy a törvény ezt előírja, közel két éve pedig nem történik semmi az autópályák ügyében), hanem a finanszírozással megbízott Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) alaptőkéjét emelik 32 milliárd forinttal, amely összeget a bank tovább hitelez majd. Mindennek az az eredménye, hogy a legnagyobb volumenű idei beruházásra költött költségvetési pénzek felhasználása teljesen kicsúszik a parlament ellenőrzése alól, az egész programot más nem láthatja át, mint a kormányzat és a koordináló szerv, az MFB.


Ötéves terv: öt év alatt hatszáz kilométer autópálya Fotó:MTI

További kérdéseket vet fel az MFB Rt. alaptőke-emelése is. A tőkeemelést az ÁPV Rt.-nek kell végrehajtania, azonban nem kis fejtörést okozott a vezetésnek a keddi döntés, mivel az előteremtendő 32 milliárd forint az Rt. teljes évi kiadásainak negyede.
Az ellenzék nem lát jogi lehetőséget arra sem, hogy kikerüljék a közbeszerzési eljárást, márpedig ez nem teszi lehetővé az építkezések emlegetett áprilisi elkezdését. A költségvetés idén autópálya-építésre 27 milliárd forintot tervezett be, amelyet a kormány - az ellenzék szerint „érthetetlen okból” - nem kíván felhasználni. Az összeg kizárólag közbeszerzési pályázat útján volna felhasználható, azonban jelentős részét a korábban megépült szakaszok finanszírozására felvett hitelek törlesztésére fordítják, és nem az új szakaszok építésére. Szekeres Imre, a költségvetési bizottság szocialista elnöke úgy fogalmazott: a kormány tehetetlenségét mutatja, hogy az elmúlt két évben egyetlen kilométer autópálya sem épült az országban. „Bőven lett volna idő arra, hogy megfelelő beruházási és finanszírozási terveket készítsenek, azonban ezt sem tették. Azt követően azonban, hogy a miniszterelnök kirúgással fenyegette meg a felelősöket, egy hét alatt elkészültek a jelenlegi végrehajthatatlan és jogilag aggályos elképzelések” - áll Szekeres közleményében.
Az ügy tehát velejéig átpolitizált. Abban mindenki egyetért, hogy autópályát kell építeni; talán csak az Európai Unió és a nyugati bankok kivételek ez alól, akiktől a kedvező feltételű hiteleket várják - ők inkább a vasútfejlesztésbe fektetnének be. A gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy magyar kivitelezőket vonnának be a felgyorsított ütemű sztráda-programba, részt vehetnének benne hazai kis- és középvállalkozások is, s a finanszírozás megoldható magyar bankok bevonásával. Hajrá magyarok