A kormány keddi döntése rohamosan fel kívánja gyorsítani az autópálya-építések
ütemét: a hirtelen született tervek szerint 600 kilométer gyorsforgalmi út fog felépülni
tíz helyett öt év alatt, a három évvel ezelőtt tervezettnél 5 százalékkal olcsóbban.
A megközelítőleg hatszáz milliárdos beruházásra az idő rövidségére hivatkozva
nem írnának ki közbeszerzési pályázatokat (annak ellenére, hogy a törvény ezt előírja,
közel két éve pedig nem történik semmi az autópályák ügyében), hanem a finanszírozással
megbízott Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) alaptőkéjét emelik 32 milliárd
forinttal, amely összeget a bank tovább hitelez majd. Mindennek az az eredménye, hogy a
legnagyobb volumenű idei beruházásra költött költségvetési pénzek felhasználása
teljesen kicsúszik a parlament ellenőrzése alól, az egész programot más nem láthatja
át, mint a kormányzat és a koordináló szerv, az MFB.
Ötéves terv: öt év alatt hatszáz kilométer autópálya Fotó:MTI
További kérdéseket vet fel az MFB Rt. alaptőke-emelése is. A tőkeemelést az ÁPV
Rt.-nek kell végrehajtania, azonban nem kis fejtörést okozott a vezetésnek a keddi döntés,
mivel az előteremtendő 32 milliárd forint az Rt. teljes évi kiadásainak negyede.
Az ellenzék nem lát jogi lehetőséget arra sem, hogy kikerüljék a közbeszerzési eljárást,
márpedig ez nem teszi lehetővé az építkezések emlegetett áprilisi elkezdését. A költségvetés
idén autópálya-építésre 27 milliárd forintot tervezett be, amelyet a kormány -
az ellenzék szerint „érthetetlen okból” - nem kíván felhasználni. Az összeg
kizárólag közbeszerzési pályázat útján volna felhasználható, azonban jelentős részét
a korábban megépült szakaszok finanszírozására felvett hitelek törlesztésére fordítják,
és nem az új szakaszok építésére. Szekeres Imre, a költségvetési bizottság
szocialista elnöke úgy fogalmazott: a kormány tehetetlenségét mutatja, hogy az elmúlt
két évben egyetlen kilométer autópálya sem épült az országban. „Bőven lett
volna idő arra, hogy megfelelő beruházási és finanszírozási terveket készítsenek,
azonban ezt sem tették. Azt követően azonban, hogy a miniszterelnök kirúgással
fenyegette meg a felelősöket, egy hét alatt elkészültek a jelenlegi végrehajthatatlan
és jogilag aggályos elképzelések” - áll Szekeres közleményében.
Az ügy tehát velejéig átpolitizált. Abban mindenki egyetért, hogy autópályát kell
építeni; talán csak az Európai Unió és a nyugati bankok kivételek ez alól, akiktől
a kedvező feltételű hiteleket várják - ők inkább a vasútfejlesztésbe fektetnének
be. A gazdasági miniszter hangsúlyozta, hogy magyar kivitelezőket vonnának be a
felgyorsított ütemű sztráda-programba, részt vehetnének benne hazai kis- és középvállalkozások
is, s a finanszírozás megoldható magyar bankok bevonásával. Hajrá magyarok