Vissza a tartalomjegyzékhez


APROPÓ

Elég lesz 4 kerék

A Dunlop francia gumikonszern bemutatta a defektre „érzéketlen” DSST elnevezésű gumiköpenyét. Sem a jancsiszög, sem lövedék nem árt neki, a beléfújt levegőt defekt esetén elengedi, de - különleges anyagminőségének és megerősített oldalfalának köszönhetően - nem engedi felnin futni az autót. Nyomás nélkül akár 500 kilométert is autózhatunk vele (maradandó károsodás nélkül maximum 80 km/h sebességgel). Mivel a menettulajdonságok csak kismértékben romlanak, ahhoz, hogy észrevegyük a változást, szükséges 4 darab, a szelep menetére felszerelhető nyomásérzékelő, melyek az utastérben elhelyezett központi egységnek rádiójelekkel jelzik a bajt. Az új abroncs - melyet egyelőre csak R15 mérettől felfelé gyártanak - hagyományos módon felszerelhető a keréktárcsára.


Jól fest a jelen…

Nem csak a jövő, a jelen is jól mutat a Citroen Hungária háza táján, mivel a Xsara Picasso januárban, szinte egy időben a francia megjelenéssel, Magyarországon is bemutatkozott. A főként az egyterűek kategóriájában versenyszínre lépő új modell, teljesen egyedi üde formavilágával megállja a helyét a limuzin és a kombi kategóriában is. Az innovatív és eredeti ötletekben bővölködő konstruktőrként számon tartott Citroen autógyár Picasso modellje - névadójához hasonlóan - képes volt kitörni a konvencionális esztétika korlátai közül. Figyelembe véve az egyterűek hazai kínálatát, az 1.6 literes 90 lóerős alapkivitel - melyben a két első légzsák, a szervokormány, az elektromos fűthető tükrök és az indításgátló is széria-szerelvény - meglepően alacsony 3 270 000 forintos árával nyerő választás lesz.


Aszfalton az erdőkerülő

Január 31-től Magyarországon is kapható a Ford középkategóriás kisteherautója, a Ranger, amely a személy- és a haszongépjárművek előnyeit egyesíti magában. Az F sorozatú pick-up - melynek „szelidített” változata a Ranger - 16 éve zsinórban vezeti az Egyesült Államok eladási statisztikáit, eddig 26 millió darab kelt el belőle. Az F pick-up mérete és a dízelmotor hiánya miatt mind ez idáig nem volt versenyképes az európai piacon, ezért a Ford karöltve a Mazdával kifejlesztette a dízel Rangert. A 2,5 literes, 12 szelepes erőforrásban 78 tagú ménes szaladgál, de vágtázásra alkalmasabb a 109 lovas turbódízel. A kétféle erőforrás szimpla, nyújtott és dupla fülkés kasztnival kombinálható, a menettulajdonságokat terepfokozat és bármilyen sebességnél kapcsolható összkerékmeghajtás gazdagítja. A Ranger terepjáró képessége nem merül ki a belvárosi járdaszigeteknél, mivel gázlómélysége 45 cm. Kuriózum, hogy minden tizedik Ranger vásárló egynapos off-road (terepjáró) tanfolyamon vehet részt Parádsasváron, a Ford költségén. A két frontlégzsákkal, szervokormánnyal, differenciálzárral és indításgátlóval felszerelt alapmodell ára 2 884 000 forint plusz ÁFA. Magyarországon ebben az évben 220 darab Rangert szeretnének eladni, de a rövid tesztút során szerzett tapasztalatom szerint ezt a számot kissé alábecsülték.


Mazda Tribute

Ez év januárjában Los Angelesben volt a világpremierje a 99-es tokiói autószalonon még csak koncepció autóként bemutatkozott Tribute-nek (a szó jelentése: tisztelet). A sorozatgyártásra érett új modell - amelyet a Forddal közösen fejlesztettek - olyan nevek által fémjelzett osztályban fog piacra gurulni, mint a Jeep Cherokee, Rover Freelander, Opel Frontera, Toyota RAV 4, Honda CRV, de családon belül kemény konkurenciája lehet a Ford Explorernek is. Hogy mennyire fogják tisztelni a vásárlók az új Mazdát, azt csak az eladási adatok fogják megmutatni. Piacra kerüléséig jó hír a Mazda-barátoknak: a gyár legsikeresebb modellje, a 626-os felső középkategóriás autó - mely külsőleg és belsőleg is jelentősen megújult - 2000 márciusától Magyarországon is kapható lesz. K. S.