Vissza a tartalomjegyzékhez

Márer György, New York
Sérülékeny űrpajzs

A The New York Times és a CNN tévéhálózat hírszolgálatának a napokban kiadott egybehangzó jelentése arról szólt, hogy az Egyesült Államok védelmét szolgáló, de még kísérletek tárgyát képező rakétarendszer e hónap 18-án súlyos kudarcot szenvedett. A csendes-óceáni Marshall-szigetekről végrehajtott próbakilövés folyamán egy rakéta nem találta el azt a vaktöltettel ellátott robbanófejet, amelyet korábban több ezer mérföldes távolságból, egy kaliforniai légitámaszpontról indítottak útnak.

A kísérlet döntő fontosságú volt, mivel Clinton elnök a tervek szerint a nyáron határoz arról, vajon telepítésre kerül-e az a több milliárd dolláros rendszer, amely megvédené az Egyesült Államokat Észak-Koreától és egyéb feltételezhető ellenfelektől jövő korlátozott atomtámadások esetén.
Ez volt egyébként az első eset, hogy a Pentagon egy teljesen összekapcsolt radarrendszerrel, és olyan érzékelőkkel végzett kísérletet, amelyeknek feladata az űr felé tartó, célpontját kereső rakéta irányítása volt. Siker esetén a Pentagon teljesítette volna azt a minimális célkitűzést, amely arra irányult, hogy tájékoztassa az elnököt: vajon a technológia alkalmas-e a rendszer 2005-ben történő telepítésére. Az amerikai védelmi minisztérium egyelőre nem adott magyarázatot arra, hogy törekvése miért volt sikertelen, annál is kevésbé, mivel még április végén vagy május folyamán lehetősége nyílik újabb kísérlet végrehajtására, hogy bizonyságát adja a rendszer működőképességének. Richard Lehner, a légierő alezredese, a Pentagon Ballisztikus Rakétavédelmi Szervezetének szóvivője kijelentette: „Valószínűleg még legalább 48 óráig nem kapunk olyan tájékoztatást, amely tudatná velünk, miért nem jártunk sikerrel. Sok ember vett részt a dologban, és még azt sem tudjuk, milyen messze álltunk a sikertől. A válaszadás esetleg két hetet is igénybe vehet.”
A kísérlet balsikere azonban csak elmélyíti a szakadékot a politikusok és az atomellenes aktivisták között, akik szembehelyezkednek a 12,5 milliárdos védelmi rendszer megépítésével. „Ez újabb jele annak, hogy az elnök a nyáron rossz tanácsot fog kapni a rendszer telepítését illetően - mondta Tom Z. Collina fegyverkorlátozási szakértő. - Csodálkozom a kísérlet sikertelenségén, hiszen annyiféle ellenőrzés alatt állt, hogy szinte rejtélynek tekinthető a kudarc ilyen körülmények között.”
A védelmi rendszer kísérletei még Ronald Reagan elnök hivatali időszaka alatt kezdődtek a Star Wars program keretében. Ennek a sokkal szerényebb jelenlegi elhárító pajzsnak a célja, hogy védelmet nyújtson mind az 50 államnak egy olyan feltételezhető ellenfél korlátozott atomcsapásai ellen, mint Észak-Korea. Ezzel szemben nem lenne alkalmas egy átfogó, Kína vagy Oroszország felől érkező támadás kivédésére. Persze még így is az eddigi legbonyolultabb fegyverrendszer lenne, ha megépülne. A dolognak azonban van egy hátulütője: megsértené azokat a feltételeket, amelyeket a ballisztikus rakéták elleni védelemről 1972-ben kötött és Moszkva, illetve Washington által aláírt, úgynevezett ABM-szerződés elbír. Az egyezmény ugyanis mindkét félnek megtiltja olyan rakétavédelmi rendszer kiépítését, amely megóvná országa egész területét az esetleges támadások ellen.
Érdemes itt megjegyezni, hogy a Republikánus Párt elnökjelöltségéért küzdő két éllovas, George W. Bush texasi kormányzó és John McCain arizonai szenátor azt hangoztatta, hogy kész lenne megépíteni a védőpajzsot abban az esetben is, ha Oroszország nem hajlandó megváltoztatni az ABM-szerződést. „Az egyezmény célja az volt, hogy megakadályozza a védelmi fegyverek kikísérletezését, mivel a másik fél kénytelen lenne olyan támadó rendszert kidolgozni, amely túlszárnyalja azokat. Ez az egész nézet persze eltűnt a Szovjetunióval együtt. Ha az ember valóban hisz abban, hogy a hidegháborúnak vége, akkor erre az egyezményre nincs többé szükség” - mondotta Richard Perle, Bush kormányzó tanácsadója, aki részt vett Reagan elnök rakétavédelmi rendszerének kidolgozásában. Az ellenzék szerint ennek a rendszernek a telepítése nemcsak az ABM-szerződést ásná alá, de a fegyverkorlátozási egyezmények egész rendszerét, beleértve az atomcsendegyezményt, amely megakadályozza a nukleáris fegyverek elterjedését. Clinton elnök tavaly a rakétatechnológia elterjedése fölötti aggodalom nyomására a törvénybe iktatta az 1999-es Nemzeti Rakétavédelmi Törvényt, amely előírja egy védelmi rendszer telepítését arra alkalmas időben. Az államfő ígéretet tett, hogy a nyáron döntést hoz a rendszer telepítéséről, hozzávetőleg abban az időpontban, amikor a két párt elnökjelölő nagygyűléseit tartja. Clinton természetesen fontolóra veszi majd a fenyegetéseket olyan államok részéről, mint Észak-Korea vagy Irak, nem kevésbé a rendszer hatását a fegyverkorlátozásra, és természetesen a vele járó költségeket.


Török rakétatervek
A török katonai szakértők véleménye megoszlik afelől, milyen ballisztikus rakétarendszert kell vásárolnia az országnak ahhoz, hogy megtarthassa meghatározó katonai szerepét a térségben. A előrehaladott szíriai, iraki és iráni rakétaprogramokról szóló híradások indokolttá teszik ezeket a terveket. Bár az USA elismeri, hogy Törökországnak jogos az igénye egy saját ballisztikus rakétarendszerre, mivel az USA egyik kulcsfontosságú szövetségese a térségben, Ankarának mégsem sikerült csatlakoznia az amerikai-izraeli közös fejlesztésű Arrow (Nyílvessző) ballisztikus rakétaprogramhoz. E tapasztalatok birtokában egyes radikális katonai vezetők támadó jellegű rakétarendszer beszerzése mellett törtek lándzsát.
A harcias állásponton túllépve azonban a katonai vezetésnek sikerült elfogadtatnia, hogy Törökországnak szüksége van antiballisztikus légvédelmi fegyverek mielőbbi beszerzésére. Január végén az egyesült államokbeli Baltimore-ban török katonatisztek szimulációs gyakorlaton vesznek részt, melynek során a korszerű rakétarendszereket mutatják be a Pentagon szakértői. A tervek szerint az amerikai illetékesek ismertetik a rakétarendszerek jelentette esetleges fenyegetéseket, és növelni szeretnék a török tisztek ismereteit a piacon elérhető ilyen fegyverzeteket illetően. (Burik Géza)