Vissza a tartalomjegyzékhez


Mellbevágó biztonság

A statisztikák szerint az autókban elhelyezett életmentő szerkezetek közül a biztonsági öv áll az első helyen 50 százalékos hatásfokkal, ezt követi a légzsák 20 százalékkal. Ezek aktiválódása esetén 70 százalékkal több az esély egy esetleges súlyos baleset következményeinek mérséklésére, mint mindenféle védelem nélkül. Akik azt hiszik, hogy ütközés esetén kezükkel, lábukkal ki tudják támasztani magukat, azok gondoljanak arra, hogy 50 km/h sebességgel ütközni olyan, mintha a harmadik emeletről lépcső és lift hiányában távoznánk. Valóban okozott már halálos sérüléseket a biztonsági öv, az arány körülbelül 1:5000-hez, de a többi 4999 baleset esetében életet mentett, vagy súlyos sérülések helyett csak könnyebbek történtek. Az Euro NCAP ütközési tesztjein szokásos 64 km/h sebességű, ütközéskor fellépő, mellkasra ható erők - hagyományos biztonsági övek esetében - okozhatnak bordatörést, vagy belső sérüléseket (főleg idősebb embereknél), ezért ma már minden magára és vásárlóira adó autógyár korszerű övfeszítővel és överőhatárolóval kiegészített biztonsági öveket szerel az új gépkocsikba. Légzsákokat a 80-as évek közepe óta építenek be rendszeresen, ami akkor még extra volt, ma már a legtöbb új autóban alapfelszerelés.

Működési elv

A speciális lassulásérzékelők - ha 20-25 km/h feletti ütközés történik - aktiválnak egy gázgenerátort, ami nitrogéngázzal fújja fel az összehajtogatott légzsákot. Az egész 3 század másodperc alatt zajlik le, hogy azután a légzsák hátoldalán lévő leeresztő nyílásokon kiáramló gáz szabályozott formában tompítsa a ránehezedő testrész mozgási energiáját. Az életmentésre hivatott légzsákot ne tollpárnának képzeljük el, hisz közel 300 km/h sebességgel fújódik fel, kisebbfajta pofont adva, de mindenképpen töredékét annak, amit a kormánytól vagy a műszerfaltól kapnánk. Berobbanhat a légzsák akkor is, ha nagyobb ütés éri a gépkocsink alját, például nagy sebességgel ráhajtunk egy „fekvőrendőrre”, ezért az intézkedő rendőr testhelyzetétől függetlenül mindig lassítsunk le. Az aktiválódott légzsák kicserélésének ára márkánként eltérő 100 és 300 ezer forint közé tehető - ezért ugyanolyan kapós termék a gépkocsifeltörők körében, mint az autóhifi. A házilagos beszerelésről vagy javítgatásról mindenkit lebeszélnék, ez nem egy gyertyahézag-állítás, hozzá nem értő kezekben a rendszer bármikor lefagyhat, vagy aktiválódhat. A légzsákrendszer akkor működik helyesen, ha - a gyújtás ráadása után - a biztonsági önellenőrző rendszert kontrolláló műszerfali lámpa úgy 10 másodperc múlva kialszik. Ha ez mégse történne meg, vagy menet közben újra világítani kezdene, az rendellenességre utal, ilyenkor az autónkat trélerrel szállíttassuk a szakműhelybe.
A különféle autógyárak eltérő állásponton vannak afelől, hogy a beépített légzsák időlegesen hatástalanítható-e, és ha igen, milyen módon. Ha az utasoldali légzsákkal is ellátott autóban arra kényszerülünk, hogy elöl rögzítsük a gyerekülést ezt kizárólag(!) menetirányban, az ülést a lehető leghátrább tolva tegyük meg. Van egy-két márka (Mazda, Mercedes) amelyekben elektronika érzékeli az első ülésen lévő gyerekülés jelenlétét dezaktiválva a légzsákot, de csak a saját gyári gyereküléseiket ismerik fel. Más autómárkák a kapcsolásos kiiktatást választották (Alfa Romeo, Audi, Citroen, Peugeot és Volvo).
Fejlesztések a tökéletesebb biztonság érdekében

A jövő évezred intelligens légzsákrendszere infraszenzorokkal és az ülésekbe épített érzékelők segítségével fogja megállapítani az utasok üléshelyzetét, súlyát és magasságát a biztonsági öv használatának tényét, a gyermekülés(ek) pozícióját és az ütközés súlyosságától függően kisebb vagy nagyobb sebességgel fújja fel a légzsákokat, vezérelve a biztonsági övek feszességét. A kormány és a műszerfali légzsák mellett egyre több autógyár alkalmazza már az oldal- és a tetőlégzsák rendszert, teljeskörű védelmet adva a bent ülőknek. Fejlesztés alatt van a láb, a térd, a fejtámla és a hátsó üléstámlalégzsák, valamint a felfújódó biztonsági öv is. Amíg ez nem válik hétköznapivá, nem árt betartani egy-két szabályt. Az első üléseket ne húzzuk túlságosan előre, a berobbanási zónába. A biztonsági gyereküléseket a hátsó ülésen rögzítsük. Ugyancsak veszélyes az utasnak a műszerfalon pihentetni a lábait és végül: a légzsák nem helyettesíti, csak kiegészíti a biztonsági övet. (K.S.)