Vissza a tartalomjegyzékhez


Francia választás

Hazánkban az autótulajdonosok jó része németorientált - nem is ok nélkül, hisz ezen autók minősége és értékállósága jó. Tudják ezt az autótolvajok is, ezért megfontolandó alternatívaként érdemes autóvásárlás előtt kipróbálni az új Peugeot 406-ost.
A PSA csoport 1974-ben jött létre, miután a Peugeot S. A. felvásárolta a Citroen részvényeinek 90 százalékát. A PSA élén - melyben a mai napig is részvénytöbbséggel bír a Peugeot család - egy erőskezű és magabiztos vezető, Jean-Martin Folz áll, akinek irányítása alatt olyan modellek gurultak le a futószalagról, mint a 36. számunkban tesztelt 206-os, a jövőre forgalomba kerülő 607-es luxus limuzin, vagy jelen számunk tesztautója, a 406-os 2.0 Suprčme.


Peugeot 406

A 406-os nem mondható rétegautónak, hisz elődjéből 730 ezer darab készült, és a világ 140 országába exportálták. A 496 centiméter hosszú és 177 centiméter széles autó egyértelműen a felső középkategóriát képviseli, a Pininfarina stúdió által megrajzolt karakteres vonalak eredeti személyiséget sugároznak. Hatásos megvilágítást adnak az ütésálló polikarbonát burkolatú első fényszórók, vízszintes ívei harmonikusan simulnak a hűtőmaszk és a sárvédő közé. Behuppanva az első ülésbe szembetűnő, hogy a hosszabb ülőlapnak és a keményebb kárpitozásnak köszönhetően ezentúl nemcsak Monsieur Franois, hanem Herr Hans is komfortosabbnak fogja érezni az utazást. Végre egy belső színkompozíció, amely egyszerre elegáns és vidám, az ajtók és ülések, a tetőkárpit, de még a biztonsági övek is kellemes bézs színűek. Tovább fokozzák az esztétikai élményt a fautánzatú betétek és a puha tapintású műszerfal. Itt kapott helyet egy olyan multifunkciós folyadékkristályos kijelző, mely a BUX-indexen kívül az autóval kapcsolatos minden adatról tájékoztat bennünket. Az ajtókon kiképzett könyöklők ideális magasságban vannak, kellőképpen szélesek, simán elfér rajtuk egy sor muskátli. A sílécalagutas csomagtér 430 literes, innen reteszelhető ki az osztva dönthető hátsó üléstámla. A hátsó helykínálat is bőséges, az európai szabványoknak megfelelően mindenkinek jut hárompontos biztonsági öv és fejtámla.
Az új modell nemcsak „kozmetikusnál” járt, az alkalmazott motorok új nemzedéke átlag 10 százalékkal fogyaszt kevesebbet az elődnél. Benzinmotorból a választék 1.6, 1.8, 2.0 és 3.0 literes, de izgalmasabb a 2.0 literes „öngyújtós” 90 lóerővel vagy változó geometriájú turbóval, 110 lóerővel és magas, 250 Nm nyomatékkal. Az új fejlesztésű HDI dízelmotorok érdekessége, hogy mínusz 10 0C fölött izzítás nélkül indíthatók és a hidraulikus motorfelfüggesztésnek köszönhetően drasztikusan csökkent a zaj és a vibráció. Városban 4,4 literrel kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a legkisebb benzines modell, ez 10 forint megtakarítást jelent kilométerenként! (APEH-források szerint ez már súrolja az eltitkolt jövedelem fogalomkörét.) A 680 ezer forintos ártöbbletét körülbelül 70 ezer kilométer megtétele után behozza, mindezek ellenére a magyar vásárlók között kedveltebbek a benzines modellek - a tavaly eladott 406-osok 34 százalékában volt csak dízelmotor.
A dinamikus biztonságról négy légzsák (az utasoldali kikapcsolható), ajtómerevítések, pirotechnikai övfeszítők, ABS-szel és elektronikus fékerőelosztóval vezérelt négy tárcsafék, a statikáról pedig léptetőkódos indításgátló és az átlagosnál kisebb image gondoskodik. Az utazási komfort kellékei a következők: tengely- és sugárirányban állítható szervókormány, minden irányban elektromosan állítható, fűthető első ülések és külső tükrök, automata klímaberendezés, esőérzékelős ablaktörlő, elektromos ablakok (amelyek sajnos nem rendelkeznek becsípődésgátlóval), kormányoszlopról vezérelhető audiorendszer, központi zár, pollenszűrő. A kellemes hangolású, elől McPherson-, hátul több lengőkaros felfüggesztésű futómű biztos úttartást ad az autónak, forszírozott tempóban is tapad, mint a rántás, nem hajlamos a kitörésekre, fordulása gokartosan stabil.
A 406-ost háromféle - Sphčre, Symbol és Suprčme - felszereltségi fokozattal 4 millió 50 ezertől 7 millió 500 ezer forintig lehet megvásárolni. A tesztautó ára 6 millió forint, városi fogyasztását, mely 100 kilométerenként 12 liter volt, kissé soknak találtam. Pénztárcakímélő, hogy a dízellel 20, a benzines változattal pedig csak 30 ezer kilométerenként kell garanciális szervizbe menni. A Peugeot 406-osban a franciás könnyedség, a dinamizmus és a nyugalom sikeresen kapcsolódik egymáshoz, a vezetés élményét nem zavarja meg gond és kapkodás - ezek az elemek beszállás után az ajtón kívül maradnak. (K. S.)