Vissza a tartalomjegyzékhez

Pátkai Mihály
Terrortámadást gyanítanak

Vihar hátráltatta a hét közepén a vasárnap lezuhant, egyiptomi 990-es járat roncsainak felkutatását - jelentette a CNN amerikai hírcsatorna. A tragédia helyszínén viharos szél fújt, hatméteres hullámokkal korbácsolva a tengert. Az Egyiptomi Légitársaság Kairóba tartó Boeing 767-es járata vasárnap éjjel zuhant az Atlanti-óceánba; kevesebb, mint egy órával azután, hogy a New York-i John F. Kennedy repülőtérről felszállt. A tragédiában 217-en vesztették életüket, amikor a repülőgép először másodpercek alatt mintegy 5600 métert sülylyedt, majd kettétört és az óceánba zuhant. Három év alatt a térségben ez a negyedik súlyos és - egyértelműen nem tisztázott - légiszerencsétlenség.


A lezuhant egyiptomi repülőgép roncsait emelik partra az amerikai parti őrség egyik hajójáról. Nincs magyarázat    Fotó: MTI

Niki Lauda, a Lauda Air elnöke „képtelenségnek” nevezte azt a feltételezést, hogy az utasszállító gép a hajtómű áramlásfordító berendezésének hibája miatt járhatott szerencsétlenül. Lauda azt követően nyilatkozott így, hogy a repülőgépet a zuhanást megelőzően vezető pilóták elmondták, hogy a gép egyik motorjának áramlásfordítója „működésképtelen” volt. Egyes szakértők szerint ez is okozhatta a szerencsétlenséget. Az áramlásfordító a gép fékezését segítő berendezés. Ha az egyik oldalon véletlenül bekapcsol, míg a másik oldali hajtómű előre mozgatja a gépet, pillanatok alatt megpördülhet a repülőgép. A tengeren zajló kutatómunka oroszlánrészét a Grapple nevű amerikai kutató-mentő hajó végzi. Erről olyan különleges berendezést tudnak a tenger fenekére juttatni, amely - dacolva a víztömeg nyomásával - képes távirányítással a tengerfenéken mozogni és a kiemelhető tárgyak helyét pontosan meghatározni.
Az amerikai hatóságok nyilatkozataikban elvetették a terrorcselekmény lehetőségét, annak ellenére, hogy augusztusban a Szövetségi Nyomozó
Hivatalt (FBI) levélben figyelmeztették, hogy október 30-ig merényletre kerül sor egy Los Angelesből vagy New Yorkból felszálló utasszállító gép ellen. A brit lapok szerint a levél egy bizonyos Luciano Porcari aláírásával érkezett, aki már ült is repülőgép elleni terrorista cselekmény miatt. A férfi az FBI-hoz elküldött levélben arról is tájékoztatott, hogy az Egyesült Államokba 1992-93-ban becsempészett korszerű, fémdetektorokkal nem érzékelhető robbanószerkezettel fog végrehajtani egy merényletet.
A német pilóták szövetségének szakértői szintén arra gyanakodnak, hogy pokolgép vagy valamilyen másfajta robbanás okozhatta a Boeing 767-es utasszállító gép tragédiáját Észak-Amerika keleti partjánál. Az Egyiptomi Légitársaság gépe olyan hihetetlenül gyorsan zuhant le, hogy az tulajdonképpen csak egy drámai fejleménynyel magyarázható, vagyis vagy egy bombával vagy pedig egy más eredetű robbanással - mondta a szervezet szóvivője, Georg Fongern hétfőn a brandenburgi rádiónak.
A történetben találhatunk néhány szerencsés személyt is. Ed McLaughlin pszichológus volt az egyetlen olyan utas, aki bár Los Angelesben felszállt
a repülőre, New Yorkban leszállt róla, így életben maradt. McLaughlin munkája speciális: történetesen repülőgép szerencsétlenségekben elhunytak hozzátartozói felé végez tanácsadást. Most New Yorkban volt útitársai hozzátartozóinak igyekszik segíteni.
A lezuhant repülőgépet az Egyiptomi Légitársaság 1989 októberében vásárolta. 33 ezer órát töltött a levegőben, 7500 alkalommal szállt fel és le. A 746 forgalomban lévő Boeing 767 típusú repülőgép közül eddig hárommal történt olyan baleset, amely emberéletet is követelt.
Philip Condit, a Boeing repülőgépgyártó cég vezérigazgatója elmondta, hogy egyetlen utasszállító repülőgép sem olyan biztonságos, mint a 767-es. „Ha az elmúlt tizennyolc évet nézzük, összesen háromszor zuhant le 767-es - szögezte le Condit. - Egyszer azért, mert terroristák eltérítették, aztán ott van a Lauda légitársaság repülőgépének tragédiája és a mostani zuhanás. Ilyen hosszú időt figyelembe véve minden repülőgép közül ez a gép a legbiztonságosabb.” A Lauda Air szerencsétlensége 1981-ben éppen az áramlásfordító hibája miatt következett be, ám a tragédiát követően a gyár többszörös biztonsági rendszert épített be gépeibe.
A hozzáférhető információk szűkössége miatt egyre több a találgatás is. Figyelemreméltó, hogy a térségben rövid időn belül ez a negyedik súlyos repülőszerencsétlenség. 1996-ban a TWA légitársaság óriásgépe zuhant le az amerikai partok közelében, majd az elmúlt évben a Swissair New Yorkból induló járatát érte hasonló tragédia. Idén nyáron az ifjabb John Kennedy magánrepülőgépe zuhant a tengerbe. Egyik tragédia esetében sem lehetett egyértelmű okot találni: sem a műszaki hiba, sem terrorista akció nem zárható ki teljes bizonyossággal. Egyelőre ennyi mondható el a legutóbbi szerencsétlenségről is.