Vissza a tartalomjegyzékhez

Kapsza Ágnes
Az olcsóbb a drágább

Ingvar Kamprad az 1950-es években nyitotta meg első bemutatótermét a dél-svédországi Almhutban. Célja az volt, hogy jó formatervezésű és praktikus lakberendezési cikkek széles választékát kínálja, elérhető áron. Kamprad hamarosan Svédország legnagyobb bútorkereskedője lett, s a nevének kezdőbetűit is tartalmazó IKEA áruházlánc pedig mára már világszerte ismert. A negyvenéves sikertörténetre derít fényt a most kiadásra kerülő Az IKEA titka című könyv.


Az IKEA huszonkilenc országban jelen van

„A lakberendezés lényege nem a barátok, szomszédok elkápráztatása, hanem a kellemesebb környezet kialakítása saját magunk és szeretteink számára” - vallja a korábban, 1995-ben megjelent, A modern otthon ABC-je IKEA-stílusban című könyv előszava. Ez év augusztusában a svéd áruházlánc már a második üzletét nyitotta meg hazánkban - igaz, hogy még mindig a főváros közelében, Budaörsön. Ez a svéd lakberendezés növekvő népszerűségét jelzi még akkor is, ha a hazai közönség olykor meglehetősen kritikus az IKEA-val szemben.
Egyeseknek várakozásaikhoz képest még az alacsony árak is megfizethetetlennek tűnnek, mások hiányolják a készséges kiszolgálószemélyzetet, és bosszankodnak, amikor otthon maguknak kell összeállítaniuk a megvásárolt bútorokat. Megint mások bizalmatlanok a minőséget illetően, és természetesen olyanok is akadnak, akiknek idegen a skandináv egyszerűség, és inkább a hagyományosabb „koliniál” vagy rusztikus berendezés mellett döntenek.
„Az olcsóbb a drágább” - tartja a mondás. Kétségtelen, hogy a minőségnek az árban is jelentkeznie kell. Az IKEA-tól se várjunk - a legolcsóbb árkategóriában - generációkon átörökíthető, elnyűhetetlen darabokat. Érdemes azonban tudni, hogy a „möbelfakta” jelzéssel ellátott „kiváló áru” minősítésű termékek valóban tartósak, bár ennek megfelelően az áruk is magasabb. A kényelmetlenségek pedig, melyek az önkiszolgáló típusú, raktáráruház-jellegből fakadnak, éppen az árcsökkentő tényezők közé tartoznak, hiszen így az eladókat, a közvetítőket, az összeszerelést nem kell az áruháznak velünk megfizettetnie. Az IKEA népszerűségéhez hozzájárul még a könnyen szállítható, lapos csomagolás, a környezetbarát anyagok használatára való törekvés, és végül, de nem utolsósorban a tervezés, ami igyekszik lépést tartani a trendek (formatervezési divatáramlatok) alakulásával.
Az IKEA tehát mindent egybevetve sikeres, Ingvar Kamprad svéd parasztgazdából negyven év alatt többszörös milliárdos, egy 140 áruházból álló lánc tulajdonosa lett, amelyet az USA-tól Tajvanig 29 országban évente mintegy 150 millió vásárló keres fel. Joggal merül föl a kérdés: mi a svéd üzletember sikerének titka? A Móra Kiadó gondozásában most megjelent könyv ennek a kérdésnek a megválaszolásához nyújt segítséget, bár a titok megfejtésére a könyv írója, Bertill Torekull sem vállalkozik, mondván: ha olyan egyszerűen le lehetne másolni, már megtették volna.
Ingvar Kamprad személyében nemcsak egy tehetséges, önmagával szemben kritikus vállalkozót ismerhetünk meg, hanem egy olyan személyt is, akinek fontosak az emberek, a beosztottak. A parasztgazda apját különösen tisztelő és szerető Ingvar a közvetlen kapcsolatok kialakításának híve. Az egyszerű öltözethez, kocsihoz, irodához ragaszkodó milliárdos ugyanakkor időnként szeret meglepetéseket okozni beosztottainak. Az IKEA legutóbbi születésnapján például az aznapi - október
9-ei - bevételt az üzletlánc valamennyi, mintegy 38 ezer dolgozója közt gyakorlatilag egyenlő arányban osztották szét. E nagyvonalú gesztus a magyar dolgozók számára fejenként 285 ezer forintot (körülbelül 20 ezer svéd korona) jelentett, ami nagyjából a havi fizetésük háromszorosának felel meg.
Az IKEA titka című könyvtől ne várjunk tehát színes fotókat, hasznos lakberendezési ötleteket, hiszen Ingvar Kamprad - saját bevallása szerint - egyáltalán nem ért a lakberendezéshez. A többek között Hollandiában és Kínában is megjelent, személyes hangvételű, humorral fűszerezett könyv inkább azoknak lehet érdekes olvasmány, akik szívesen tanulmányozzák a gyufaárusból lett milliárdos kudarcoktól és szakmai támadásoktól sem mentes sikertörténetét.