Vissza a tartalomjegyzékhez

Szobota Zoltán
Három Malév-vezető repült

Három vezető leváltása, és mindenre kiterjedő szervezeti átalakítás a Malévnál. Egyelőre ennyi a közvetlen következménye annak, hogy Orbán Viktor miniszterelnök nemtetszésének adott hangot a magyar küldöttség Kanadába érkezésével kapcsolatban. A hivatalos álláspont szerint a Malév vezérigazgatója által kezdeményezett belső vizsgálat előzte meg a felmentéseket, a cégen belül viszont úgy tartják, hogy az eset napján Londonból érkező telefonhívás sokkal nagyobb befolyással bírt a személycserékre.

Mint ismeretes, a kanadai hivatalos látogatásra induló kormányfő népes küldöttsége lekéste a londoni csatlakozást, ezért az Ottawába tartó járatra csak a miniszterelnököt és feleségét, illetve az egyik testőrt engedte fel a gép kapitánya. Az Air Canada munkatársai a magyar gép alig egy órás késése miatt mutattak ilyen csekély hajlandóságot az együttműködésre a csaknem ötvenfős delegációval szemben, így ők már csak egy később induló British Airways-gépre szállhattak fel.
Orbán Viktor a történtekkel kapcsolatban egy nyilatkozatában leszögezte, hogy semmilyen kifogást nem tud elfogadni, a felelősségrevonás pedig Kovács Ferenc, a Malév három hete praktizáló vezérigazgatójának dolga. Lapunk értesülései szerint a miniszterelnök egyik utitársa közvetlenül az incidens után felhívta Kovácsot és az ügyeletes vezetők azonnali eltávolítását követelte. A vállalat vezetője el is rendelte a kivizsgálást, melynek eredményeként felfüggesztették állásából az utasforgalmi osztály vezetőjét, az ügyeletes forgalmi igazgatót és az üzemeltetés-ellenőrzési osztály vezetőjét.
Bencze Miklós, a Malév szóvivője „elismerte” az MTI-nek: „Nem történtek meg azok az intézkedések, amelyekkel elejét lehetett volna venni annak, hogy a kormánydelegációt szállító gép késéssel induljon Budapestről.” Lapunk kérdésére a szóvívő elmondta, hogy a belső vizsgálat már az incidens napján elkezdődött és két nap alatt sikeresen be is fejeződött. Akikkel szemben „személyi felelősséget állapított meg a vizsgálat”, elmozdításuk után végzettségüknek megfelelő ajánlatot kapnak a társaság kötelékében.
Felmerült a Der német utazási iroda felelőssége is, de mint azt Ambrus Jenő a Külügyminisztérium (KM) protokollfőnöke a Heteknek elmondta, a cég csupán a jegy közvetítésében vett részt, ezért felelősség semmiképpen sem terheli. „Azért bíztuk meg őket, mert ők ebben erősek, jogi szempontból egyértelmű a Malév felelőssége”
- tette hozzá a protokollfőnök.
Elképzelhető, hogy az egész konfliktus elkerülhető lett volna, ha a KM magyar cégtől vásárolja a jegyeket, ugyanis a hazánkban alkalmazott helyfoglalási rendszer jóval nagyobb átszállási idővel számol, mint a német, ezért a számítógép előre figyelmeztetett volna az esetleges bonyodalmakra.
Kovács Ferenc a Magyar Nemzetnek elmondta, hogy azok a Malév-dolgozók is mulasztottak, akik a ferihegyi beszállókártya kiállításakor nem figyeltek fel az átszállási idő szűkösségére. Továbbá nem mentesíti a felelősségre vonás alól beosztottjait az sem, hogy az Air Canada felrúgva a nemzetközi gyakorlatot, nem várta meg a businessjeggyel rendelkező VIP-utasokat, akik ráadásul a kanadai magyar nagykövetségen keresztül is jelezték érkezésüket.    
A történtek kapcsán a hét közepére újabb - igaz egyfelvonásos - nyilatkozatháború bontakozott ki. Az SZDSZ keddi - Orbán Airlines című - nyilatkozatában elfogadhatatlannak tartja, hogy „a miniszterelnök által kezdeményezett belső vizsgálat eredményeként a Malév három vezető munkatársát azonnali hatállyal felmentették tisztségéből”. A dokumentum szerint a belső vizsgálatok elrendelése és a személyi változások követelése csak akkor lehetne indokolt, ha ezentúl a késve érkezett állampolgároknak jogában állna ilyen vizsgálatokat kezdeményezni.
Bencze Miklós azonban - a Malév-flotta egyik 767-es Boeingjének legutóbbi késése apropóján - arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint sem járatkimaradásért sem késésért nem követelhetnek az utasok kártérítést, mivel a biztonsági előírások betartásából származó kellemetlenségeket mindenkinek el kell fogadnia.
A Miniszterelnöki Hivatal másnap reagált az SZDSZ nyilatkozatára, melyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a vizsgálatot nem Orbán Viktor kezdeményezte, hanem a Malév vezérigazgatója. „Hazánk sorsát meghatározó tárgyalásokat nem lehet egy légitársaság nem megfelelő működése miatt lekésni, elhalasztani, ezt még a szabaddemokraták sem kívánhatják.” - állítja a közlemény.    Molnár Mátyás, a Légiforgalmi és Reptéri Igazgatóság Dolgózóinak Szakszervezete elnöke nem lepődött meg a leváltásokon, hiszen - mint a Heteknek elmondta - „most az ilyen intézkedések benne vannak a levegőben”. Szerinte elgondolkodtató, hogy egy ekkora vállalatnál két nap alatt felelősöket tudtak produkálni. A Hetek értesülései szerint a légitársaság három felmentett vezetője munkaügyi bírósághoz fordul panaszai orvoslása érdekében.