rajz: p poen
Augusztus közepén az egész világot átfogó helyzetmeghatározásra használt
Global Positioning System (GPS) műholdrendszer működésképtelenné válhat. A
GPS-rendszer 24 műholdját húsz évvel ezelőtt állította a földtől 20 ezer km-es távolságú
pályára az Egyesült Államok hadserege. A fogadókészülék, a föld bármely pontján
legyen is, mindig kapcsolatba tud lépni valamelyik műholddal, ami rövid időközönként
kódolt, magasfrekvenciájú rádiójeleket küldenek a földre. Abból az időből, amíg
a jel a földi fogadóhoz ér, kiszámítható a műholdtól való távolsága, a két mérésből
pedig a pontos földi tartózkodás helye. Ezzel a GPS a hajózási eszközök és a repülőgépek
legfontosabb és legkényelmesebb helyzetmeghatározási eszközévé vált. A fejlesztők
azonban a Y2K-hoz hasonló időbombát építettek a rendszerbe. Az ok ismét az
adathelyekkel való takarékoskodás. A program az időt hetekben számolja, s (?) ehhez
egy 10 bit hosszúságú adatsor áll rendelkezésre, amely 1024 hónapot, azaz 20 évet
jelent. A GPS 1980. 01. 05-éről 06-ára virradóan startolt, s a kritikus 1024 hét
1999. 08. 21-éről 22-ére virradóan telik le. Ekkor a számláló automatikusan
visszaesik nullára.
A „0”-probléma nem a műholdakban jelentkezik, hanem a régebbi földi készülékekben.
Ezek szoftverei a nulladik hét elérésekor vagy felmondják a szolgálatot, vagy 19?0.
01. 06-aként értelmezik az információt. Az eredmény: az érintett közlekedési eszközök
valótlan tartózkodási helymegjelölést kapnak. Az érintettek köre széles: magánjachtok,
műhold megfigyelésű autók, a kereskedelmi hajózás és a légi fuvarozás, sőt a
probléma az amerikai Cruise Missile precíziós fegyverek pontos helyzetmeghatározását
is érinti.
A szakértők szerint nem valószínű, hogy augusztus 22. után megáll a közlekedés,
vagy a repülők rossz irányba mennének, mivel a polgári felhasználóknak a GPS-en kívül
más módszerekkel is meg kell tudniuk határozni a tartózkodási helyüket. A rendszer
ugyanis az amerikai védelmi minisztérium tulajdona, amely fenntartja a jogot a polgári
felhasználók indokolt esetben való lekapcsolására. Mindezek ellenére azt tanácsolják
felhasználóiknak, hogy újítsák fel a vevőkészülékük szoftverét és cseréljék
ki nagyon régi gépeiket. Az autókba beépített szatellites figyelőkkel egyelőre
nincs baj: néhány éve kerültek forgalomba, így hétszámlálójuk még csak az elején
tart. S mire tizenegynéhány év múlva a végéhez érnek, a mostani új autók már valószínűleg
roncsok lesznek.