Vissza a tartalomjegyzékhez


Repülő autó

Egy amerikai légiközlekedési vállalat azt tervezi, hogy a közeljövőben letesztel egy forradalmian új „repülő autót”, amely a föld felett lebegne és megváltoztathatná a jövő utazási körülményeit. A kaliforniai cég, a Moller International már az elkövetkezendő hetekben szeretné elvinni első útjára az úgynevezett „Skycar”-t (Égi autó), s eredményeit az év végén közzétenné a sajtóban, állítja a New Scientist magazin. A Batman című filmből ismert Batmobile formájú jármű négyüléses lesz, körülbelül 5 mérföldet (8 km-t) tesz meg egy liter benzinnel, csúcssebessége meghaladja majd a 600 mérföld/órát (körülbelül 1800-2000 km/óra), és függőleges irányban fog fel- és leszállni. „Első próbarepülésén a Skycar 6 láb (1,8-2 m) magasságba fog emelkedni, lebeg egy percig, majd leszáll, akárcsak egy Harrier „szöcske” sugárhajtású repülőgép számolt be a magazin. „A későbbi repülések ambíciózusabbak lesznek. Ha a légi jármű egyszer megkapja az engedélyt a Szövetségi Repülési Igazgatóságtól, akkor már bármely pilótajogosítvánnyal rendelkező személy vezetheti majd az Egyesült Államokban” állította a magazin. A jármű, melyet kézzel raknak össze és hozzávetőlegesen 1 millió dollárba fog kerülni, Paul Mollernek, a cég alapítójának találmánya, aki már 30 éve dolgozik ezen a modellen. Az autó a következőképpen működne: két forgómotor és ventilátorok vannak az áramvonalas kasznikba, azaz gondolákba építve. A ventilátorok légáramot fejlesztenek, ami tolóerőt hoz létre. Minden egyes négyüléses Skycarnak négy gondolája fogja a (ló)erőt biztosítani. „Mindegyik gondola hátsó részében lehajtható légcsavar szárnyak vannak, melyek az emelő- és tolóerőt is létrehozzák” részletezte a magazin.
Ha tökéletesítették és sorozatban gyártják már a modellt, akkor Moller szerint körülbelül 60 ezer dollárba fog kerülni a csodagép. „Az első Skycarok drótválaszos repülő járművek lesznek. Más szóval, amíg a pilóta megmondja a gépnek, hogy mit tegyen, addig egy számítógép valóságosan létrehozza a repülést úgy, hogy számításba veszi az autó fordulási fokát és a magasságot is, amikor az utasításokra reagál” fejezte be az összefoglalót a magazin. (Reuters)