Vissza a tartalomjegyzékhez

KIRÁLY SÁNDOR
Egytonnás pofon


Németországban jobban ügyelnek a gyermekek biztonságára. Nálunk autóban is csak minden tizedik ül biztonsági ülésben    Fotó: MTI

Alkotmányunk 67. paragrafusa szerint minden gyermeknek joga van családja és az állam részéről olyan védelemre és gondoskodásra, amely testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges. Magyarországon 1997-ben 779 14 év alatti gyermek sérült meg utasként autózás közben kisebb-nagyobb mértékben. A jelenlegi KRESZ-szabályok - figyelmen kívül hagyva a gyermekek élethez való jogát - nem teszik kötelezővé az autós biztonsági gyermekülések és ülésmagasítók használatát. Hazánkban csak minden tizedik gyermeket is szállító gépkocsiban van ilyen ülés. Németországban a szülők 80 százaléka már belátta, hogy gyermekük biztonsága nem lehet anyagi kérdés. Az ottani rendőrök még a gyermekülés helytelen bekötését is büntetik. Sajnos nap mint nap sok kisgyermeket látunk felnőtt ölében, vagy az autó első ülései mögött állva utazni. Az így autózó gyermek ütközéskor súlyától és a sebességtől függően „tovább utazik”, és akár egytonnás ütést is kaphat a műszerfaltól vagy a szélvédőtől, a kirepülésről nem is beszélve. Ugye, ekkora pofont semmilyen nevelési szándékkal nem adnánk neki? Az élet a fogantatással kezdődik és ettől kezdve védelemre szorul az anya méhében utazó magzat. Sok kismama azért nem köti be magát a biztonsági övvel, nehogy az megszorítsa a hasát. Ma már kapható egy olyan, párnából és övvezetőhurokból álló szerkezet, amely az ágyék magasságában rögzíti a biztonsági övet. A bébiket az autóban először a szülészetről hazajövetelkor kell óvni 0. súlycsoportos, úgynevezett „bébikagylóval”. Ez az ülés a gyermek tíz kilogrammos súlyáig jó, és majdnem mindegyik használható hordozónak, etetőszéknek, sőt még hintának is. Mindig menetiránynak háttal szereljük a 0. és 0+ (0-13 kilogrammig) súlycsoportú üléseket, mert a csecsemő nem tudja tartani a fejét, nyakizma és gerince még nem olyan erős, jobb, ha hirtelen lassuláskor a gyermekülés háttámlája fogja fel az ébredő erőket. Svédországban a szülészetek ingyenes szolgáltatása, hogy az ilyen bébiüléseket a hazautazásra kölcsönadják. A következő súlycsoport az I-es, amely 9-18 kilogrammig használható, utána a II-es 15-25 kilogrammig, majd a III-as 22-36 kilogrammig. Előfordulnak más besorolású ülések is, mert sok gyártó összevon egyes súlycsoportokat. Az I-es csoporttól kezdődően mindig menetirányba állítva rögzítsük az üléseket.
Ha már egyetlen gyermekülésbe sem tudjuk bepréselni csemeténket, akkor be kell szerezni egy ülésmagasítót (150 centiméteres magasság alatt használandó), mely az autó biztonsági övéhez megfelelő magasságba emeli a gyereket. Ellenkező esetben ütközéskor a lassulási erő, amelyet a mell és a deréktájat megfogó öv hivatott tompítani, a nyaknál okozhat fojtogató érzést. Néhány jó tanács: egyes ülések vázszerkezetei kikezdik az autóülés kárpitját, ezért rakjunk alá védőanyagot. Jó, ha állítható az ülés dőlésszöge az alvás miatt. Tíz évnél idősebb ülést ne vegyünk, mert a műanyag alkatrészek elöregednek.
Végül néhány szabály: a gyermekülést mindig a használati utasítás szerinti helyen, feszesen kell rögzíteni az autó saját biztonsági övével. Az ülés saját övrendszerét - ha nem automata - mindig állítsuk be a gyerek méretének megfelelően. Olyan régebbi típusú autókban (pl.: VW 1200, Fiat 500, Trabant), amelyben a billenthető első ülés nem reteszelhető, tilos a gyermekülést elöl rögzíteni. Ugyancsak tilos, ha utasoldali légzsák van az autóban - kivéve, ha érzékelő elektronika blokkolja a légzsákot -, mert annak berobbanása, feladatával ellentétben, súlyos sérüléseket okozhat.