Előző két számunkban az európai és észak-amerikai Antikrisztus-irodalomból
szemezgettünk. Mint az a szerkesztőségünkhöz érkezett jelzésekből is kiderült, a
téma sokak érdeklődését felkeltette. Így jelen számunkban tovább folytatjuk az
Antikrisztus kérdésével kapcsolatos sorozatunkat.
Az Antikrisztusról szóló vallási irodalom egyik kiindulási pontja az a feltételezés,
hogy ismeri az igazi Krisztust (Messiást), vagy legalábbis a személyiségjegyeit,
akihez vagy amihez hasonlítva megállapítja egy messiási tekintéllyel fellépő személyről
azt, hogy ál-, hamis vagy antikrisztus. A hamis és az antikrisztus fogalma nem feltétlenül
azonos jelentésűek. A hamis messiások rossz alternatívát, elégtelen megoldást kínálnak
az embereknek az igazi mellett vagy a hiteles Messiás ellenében. Ezzel szemben az
eszkatológikus irodalomban az Antikrisztus egy olyan hamis messiásként szerepel, aki akár
valós messiási programmal is felléphet, hogy megszerezze az emberiség bizalmát, imádatát
személye iránt, így kiszorítsa az igazi Messiást, és elfoglalja annak pozícióját,
privilégiumait.
A történelem során eddig feltűnt hamis messiásokból senki nem tudott az
Antikrisztussá válni. Az apokaliptikus előrejelzések szerint ezt egyetlen személynek
sikerül elérnie a jelenlegi történelmi korszak utolsó éveiben.
A „Ki az Antikrisztus?” kérdés megválaszolásánál elsődlegesebb a messiási eszmének,
kijelentéseknek a vizsgálata. A messianizmus minden vallásnak központi eleme, melynek
értékét, hitelességét a modern szekularizált szemlélet a társadalmi hasznossága
és a globális konformja alapján ítéli meg. Népszerűek azok a vallásról írt könyvek,
amelyek szerint alapjában véve minden vallás ugyanaz, csak különböző utakat képviselnek,
de azonos istent tisztelnek. A zsidó-keresztény kinyilatkoztatás által befolyásolt
kultúrákban, így az európaiban, amerikaiban is, ez a nézet széles társadalmi tömegek
számára nem elfogadható. Ebben a közegben a vallási, világi messianizmust többnyire
a bibliai mértékkel illetve eszmékkel mérik, és ennek alapján minősítik azokat
igaznak vagy hamisnak.
A messianizmus alapgondolata szerint az emberiséget valaki (vagy valakik) meg fogja (fogják)
szabadítani a rossztól, a szenvedéstől és ezután a Földre aranykor jön el. Vallási
formája főleg a vallásalapítók és tanításaiknak követése által,
politikai-gazdasági változata, mint például a kommunizmus, nácizmus, az első számú
vezérnek és rendszerének feltétel nélküli szolgálata által vélte e cél elérését.
A messiási eszme, ígéretek egyidősek az emberiséggel. A materialista szakemberek az
emberi történelem igazságtalanságaiból, ellentmondásaiból származó ideológiai
terméknek tekintik a messianizmust, amelyben jogos pozitív célkitűzések, vágyak is
megfogalmazódtak, melyeket az emberi haladás, a társadalmi, gazdasági, technikai fejlődés,
növekedés a jövőben meg fog valósítani. A judaizmus, a kereszténység és az iszlám
szerint az első messiási eszmét az emberiség Istentől kapta, közvetlenül Ádám bűnbeesése
után, amikor az Úr az Évát bűnre csábító kígyónak, vagyis a bűn szerzőjének
azt mondta: „És ellenségeskedést szerzek közötted, és az asszony között, a te
magod között és az ő magva között, az néked fejedre tapos, te pedig annak sarkát
mardosod” (1 Mózes 3,15). A három monoteista világvallás értelmezése szerint ez a
messiási őseszme a kudarcba fulladt bábeli toronyépítés után terjedt el az egész
világon, amikor is a népvándorlás kezdetét vette. A Bábelt elhagyó családok, törzsek,
etnikumok történelmi emlékezete azonban megváltoztatta, eltorzította az eredeti
logoszt, és ennek bizonyos részei összekeveredhettek okkult, babonás hiedelmekkel, valós
élettapasztalatokkal is. Azonban mitikus változatai is emlékeztetnek bizonyos mértékben
a Mózes első könyvének második és harmadik fejezetében leírtakra. Például: az
elveszett aranykorban az ember együtt lakott az istenekkel, a héroszokkal, akiknek eltávozása
után a magára maradt emberi életnek, sorsnak részévé lett a nyomorúság, a
veszedelem. A mitikus képzelet szerint az istenek, héroszok visszatérnek a Földre,
ezután a halottak feltámadnak, és aranykor köszönt a Föld lakosaira. Az eredeti
messiási őseszmét, amelyet némely keresztény szerző „ősevangéliumnak” is
nevez, a sémi népek, ezen belül is a héberek őrizték meg, s ezt írott formában Mózes
óta (kb. 3500 éve) a Biblia tartalmazza. A Közel-Keletről származó három világvallásnak
azonban jelentős mértékben el is tér a messiási eszmerendszere. Pontosan az ezen a
területen létrejött lényeges különbségek sőt ellentétek eredményezték egymástól
való elszakadásukat, elkülönülésüket és nem egyszer egymással szembeni harcukat
is.
Messiási stigmák
Az ószövetségi zsidó írások szerint a Messiás többek között asszony magja lesz,
aki szűztől fog születni, és egyben Isten egyszülött Fia is. Ábrahám leszármazottja,
Júda törzséhez fog tartozni, Izáj családjától származik, és Dávid sarja lesz;
akinek Betlehemben kell megszületnie, gyermekként Egyiptomban is kell élnie, Názáretinek
is fogják nevezni, előhírnöknek kell előtte fellépnie a pusztában. A Messiáson
Isten hét Szellemének meg kell nyugodnia, és ezután Naftali, Zebulon törzsének a
lakhelyén, vagyis Galileában kell a szolgálatát elkezdenie. Csodákat kell
cselekednie, a betegeket meg kell gyógyítania, Izraelnek Isten tökéletes akaratát ki
kell jelentenie. Az Isten Felkentjét, szolgálatát a vallási és világi vezetők
elutasítják, sőt a Messiást egy bizalmi emberének, barátjának, miután a kenyerét
megette, el kell árulnia, ezután a Messiásnak szenvednie kell, sőt keresztre fogják
feszíteni, mérget, majd ecetet itatnak vele az emberek, csontját nem fogják eltörni,
bár gonosztevőként feszítik keresztre a pogányok, ennek ellenére gazdag ember sírjába
fogják a holttestét elhelyezni. Majd a Messiásnak a harmadik napon a halálból fel
kell támadnia.
E messiási stigmákról sokan úgy vélekednek, mintha a keresztény egyház találta
volna ki ezeket Jézus halála után. E gyanúsításoknak azonban ellentmondanak az ószövetségi
próféciák és a tények is. Az idézett messiási ismérvek, személyiségi jegyek mind
zsidó származású emberektől (Dávid, Ézsaiás, Jeremiás, Zakariás stb.) származnak,
akik jóval a kereszténység megszületése előtt éltek. A Holt-tengeri tekercsek
megtalálása után minden valóságos alapját elveszítette az a vád, amely szerint az
egyház meghamisította volna az ószövetségi Írásokat. A Messiás működésének az
időpontját is meghatározta Dániel próféta. Eszerint a Jeruzsálem újjáépítését
engedélyező határozat keltétől 69 évhétnek, „sávuá”-nak, azaz 483 holdévnek
kell eltelnie, és ekkor jön el a Messiás. Ezt az okiratot Krisztus előtt 445-ben adta
ki Artaxerxész perzsa király. Még ha számításba vesszük is az időszámításban előforduló
pontatlanság lehetőségét, akkor is a Dánieli 69 évhét az Artaxerxésztől Tiberius
római császárig tartó időszakba pontosan beilleszthető.
Az Újszövetség semmiféle új messiási eszmét nem tartalmaz az ószövetségihez képest,
így nem az egyház találta ki Jézusról azt, hogy ő a Messiás. Már az egyház születése
előtt zsidó emberek állították Jézusról, hogy ő a Messiás, akinek eljöveteléről
Mózes, a próféták, a zsoltárok előre szóltak. Állításuk személyes
tapasztalataikra, ismereteikre épült, miután meggyőződtek arról, hogy a Názáreti
magán hordozza a messiási személyiség stigmáit, valamint teljesítette a Messiással
szemben támasztott isteni alapkövetelményeket. A pünkösdi élmény és események
ennek a bizonyságnak a megerősítését célozták, melynek következményeként született
meg az egyház.
A Messiás nem internacionalista
Köztudott, hogy a zsidókat és a keresztényeket Jézus személyének a megítélése
osztja meg legélesebben. A keresztény hit szerint a Messiás már járt a Földön, a Názáreti
Jézusban, ezért most a visszajövetelét várja az egyház, a judaista reménység pedig
a Messiás első eljövetelét még most is a jövőbe helyezi. Annak ellenére, hogy a
zsidóság döntő része nem fogadja el Jézusról azt, hogy ő a Krisztus, a Názáreti
személyét különbözően ítélik meg.
Az ortodox zsidók, akiknek messiási eszményképét a Tóra mellett a Misna, Talmud is
szabályozza, Jézust hamis messiásnak vélik. A konzervatív, reform vallású zsidók között
többek is elfogadják Jézust egy prófétának, jó erkölcstanítónak, de Messiásként
azért utasítják el, mert szerintük a Názáreti nem szüntette meg a bűnt, a háborút
a Földön, nem hozott el igazságra, békességre épülő korszakot, valamint Izraelt
nem szabadította meg ellenségeitől, a pogány elnyomástól, sőt a mai világ erkölcsi
szempontból rosszabb, mint a Jézus születése előtti világ, és ebben a keresztény történelmi
egyházak, kultúrák nyomasztó szerepet játszottak. A vallástalan zsidók számára Jézus
nagy jelentőségű pozitív történelmi személyiség, de ennél nem több.
A Messiás személye körüli zavart, ellentétet az is növelte, hogy hosszú évszázadokon
keresztül a kereszténység Jézus haláláért kizárólagosan a zsidóságot tette
felelőssé. A történelmi és evangéliumi tények keresztények általi meghamisításához
még az is hozzátartozott, hogy figyelmen kívül hagyták hosszú ideig azt, hogy Jézus
zsidó asszony által jött a világra, és egész életében megőrizte zsidó identitását.
A romanizált Messiás-kép a teljes Szentírásban található messiási eszmétől számos
ponton eltért. Ezért is idegenszerűen, természetellenesnek hat a zsidóság számára
az az állítás, hogy az egyház Krisztusa azonos Izrael Messiásával. A kérdés tisztázását
az sem mozdítja elő, hogy a mai napig számos keresztény irányzat, pap és lelkész úgy
vélekedik, hogy Jézus zsidó származásának nincs teológiai, szellemi jelentősége.
Ez az ostoba állítás valójában a kereszténység lényegét, igazságát kérdőjelezi
meg, ugyanis a Názáreti zsidó származása, identitása nem csupán természetes adottság,
hanem olyan prófétikus stigma, amely alapján igazolható, hogy az ószövetségi zsidó
szerzők a Messiás személyére vonatkozó előrejelzéseinek Jézus pontosan megfelelt.
A Messiás nemzeti hovatartozásának jelentőségére világít rá az a palesztin erőfeszítés
is, mely Jézust palesztinnak kívánja a világ előtt beállítani, és ezzel Arafaték
politikai céljaik támogatására kívánnak erkölcsi támogatást kovácsolni a világban.
Ha Jézus nem lett volna zsidó, akkor szükségképpen ő lett volna maga az
Antikrisztus, így a nemzeti identitásától megfosztott Messiás-kép az Antikrisztus számára
készíti elő a teret, mert ezáltal felszámolható a Messiás egyedülisége, és könnyen
helyettesíthetővé válik más személlyel.
Jézus zsidó identitásának jelentőségét azért sem szabad szem elől téveszteni,
mert a különböző nemzetekhez tartozó keresztények és Ábrahám között ez biztosítja
a szellemi jogfolytonosságot. Az Ószövetség Ábrahám és Izrael leszármazottjára szűkítette
le a messiási ígéreteket, áldásokat, ezért Pál apostol tanításának értelmében
a nemzeteknek, hívőknek Jézust Ábrahám magjának is el kell fogadniuk, hogy az ígéretek
jogszerű örökösévé váljanak.
A messiási eszme és hit a Bibliában univerzális, de ennek forrását Jézus szerint
Izrael nemzetében fakasztotta az Isten. A Názáretinek a Jordán folyóban való
megkeresztelkedése semmiképpen nem a zsidóságból való „kikeresztelkedését”
jelentette, hanem pontosan az ellentétét. A Keresztelő János nevével fémjelzett
mozgalom szellemi-erkölcsi célja az volt, hogy az elpogányosodott (hellén-római
befolyás alá került) zsidóságot visszatérítse a mózesi szövetség kijelentéseihez,
ígéreteihez. Jézus zsidó identitása és Izrael iránti elkötelezettsége a feltámadása
után sem szűnt meg. A Messiás nem vált internacionálissá, ezért is nem Rómába,
New Yorkba vagy Brüsszelbe várják visszajövetelét, hanem Jeruzsálembe, hogy a messiási
zsidó állam királyává legyen.
Szó szerint
A judaizmus és a kereszténység között kiéleződött történelmi ellentétet mélyítette
az is, hogy míg a kereszténység a szenvedő (meghaló és feltámadó) messiási képet
hangsúlyozta, amelyet teljes joggal Jézusra vonatkoztatott, addig elfeledkezett a Messiás-kép
másik oldaláról, a diadalmas Messiásról, a Királyról, aki hatalommal és dicsőséggel
érkezik az Olajfák hegyére, hogy onnét bevonuljon a Templom-hegyre. A diadalmas Messiás
eszméjét számos keresztény szerző elutasította, mint materialista, nemzeti-politikai
felfogást, amely ellentétben áll Jézus azon kijelentésével, hogy „az én országom
nem e világból való”. Az Ószövetségben a Messiás kifejezést használták a főpapra
és a királyra is. A „kohén hamasiach”-ot a felkent főpapra, a „melech hamasiach
”-et pedig arra a királyra vonatkoztatták, aki Izrael felett Isten akaratából és
nevében dicsőségesen gyakorolta a hatalmát. Ézsaiás próféta Círusz perzsa királyt
is messiásnak nevezi, akit Isten kent fel, hogy a zsidóknak visszaadja a szabadságukat,
földjüket és a Templomukat. Természetesen ezek mind a nagy és igazi Messiásnak az előképei
voltak, akiknek feladatuk, tisztségük a messiási szerephez és programhoz tartozott. A
név használatából is kitűnik, hogy a Messiásnak főpapnak, királynak és prófétának
is kell lennie. A keresztények, amikor a Messiás haláláról, feltámadásáról beszélnek,
akkor Jézust mint Melkizedek rendje szerinti „kohén hamasiach”-ot emlegetik, vagyis
a Messiás Főpapot, aki engesztelő áldozatot mutatott be a saját életét feláldozva
a világért a bűnök miatt az Istennek. A Főpap föltámadott, és az Atya jobbján
foglal helyet a keresztény hit szerint. A keresztények prófétaként is tisztelik Jézust,
aki megismertette az emberiséggel Isten tökéletes akaratát. Az utóbbi években egyre
több keresztény döbben rá, hogy az egyház nem nagyon ismeri a Messiást, mint Királyt,
ami a judaizmus Messiás-képében domináns szerepet tölt be. A tudatlanság talán onnét
ered, hogy az egyház a messiási próféciák értelmezésében következetlen: a Jézus
első eljövetelére vonatkozó ószövetségi kijelentéseket szó szerint értelmezi, míg
a második eljövetelre, a Messiás Király művére vonatkozó próféciákat
allegorikusan magyarázza, és ezáltal egy ködös, hamis jövőképet közvetít.
Amikor a bárány nem fél a farkastól
Az alábbiakban a diadalmas Messiásról szóló kijelentéseket soroljuk fel az ószövetségi
zsidó próféciák alapján: Jeruzsálem lesz a nagy Király szent városa és székhelye,
ahonnét a világot istenfélelemmel és igazsággal fogja kormányozni. Izraelt megszabadítja
ellenségeitől, és felépíti számukra a Templomot. A Föld nemzeteit megítéli, és
az életben maradt népek alávetik magukat a Messiás Királynak. A Messiás fel fogja számolni
a hadseregeket, fegyvereikből ipari és mezőgazdasági eszközöket készíttet, a háborút
megszünteti a Földön, és igazságot és egységet hoz az emberek közé. Az emberiséget
békével, biztonsággal és jóléttel ajándékozza meg, a különféle vallások,
felekezetek megszűnnek, és Isten ismeretével tölti be a Földet. Az erőszakot és
zsarnokságot felszámolja a Földön, a bárány nem fog a farkastól félni, sem a
kisgyermek a viperától. Radikálisan emelkedni fog az életszínvonal és az átlagos életkor
a Földön. Viszonylag kevés munkával az emberek gondtalanul meg tudnak majd élni. Az
idejük nagy részét Isten ismeretének a megszerzésére, elmélyítésére és
istentiszteletre fogják fordítani. Nem lesznek nincstelen, éhező, szegény emberek.
Természetesen Izrael újra egységes lesz, és egy boldog messiási állam polgáraiként
szolgálják az Örökkévalót. A világtörténelem eléri célját. Minden ember
megismeri Üdvözítőjében az életet. Az emberiség csodálatos regeneráción fog
keresztülmenni. A halálnak jelentős mértékben csökken majd a befolyása az
embereken, betegségek ritkán fordulnak csak elő, az emberek a Messiást csodálatos, erős
Istenként fogják tisztelni és imádni.
Bizonyos vallási törekvések fölvetették a két Messiás koncepcióját. Eszerint az
első magára veszi a nép bűneit, és így a bűnbocsánat megszerzése után a második
Messiás számára szabaddá teszi az utat. Az utóbbi fogja betölteni a diadalmas Messiás
eszméjét, vagyis Izraelt megszabadítja, helyreállítja, az emberiséget pedig megajándékozza
általános világbékével és jóléttel. Sőt az egyik apokrif irat, a Sybillák könyve
szerint a Messiás keletről jön, tehát nem zsidó is lehet, egy Izraelt támogató nagy
uralkodó. Szolovjov könyvében (amelynek Antikrisztus-elképzelését két héttel ezelőtti
számunkban részletesen ismertettük - a szerk.) az Antikrisztus a két Messiás
koncepciójára építi fel küldetését. A kereszténység kategorikusan elutasítja a két
Messiás koncepcióját. Szilárd álláspontja szerint a szenvedő és a diadalmas Messiás
egy és oszthatatlan személy. Első eljövetelének fő célja az volt, hogy mint Messiás
Főpap megváltsa a világot engesztelő vére által, másodszor pedig diadalmas királyként
érkezik meg a Földre, és ekkor láthatóvá válik, hogy „néki minden alávettetett”.
Bár királyi teljhatalmát az evangéliumban is demonstrálta, amikor minden beteget
meggyógyított, démonokat űzött ki az emberekből, halottakat támasztott fel, és a
természet erői felett is uralmat gyakorolt. Zakariás próféta is a szenvedő és a
diadalmas Messiás egységét hirdeti, vagyis aki kereszthalált szenvedett, az jön
vissza diadalmasan a Földre, hogy megváltsa Izraelt: „És reá tekintenek, akit átszegeztek,
és siratják őt, amint siratják az egyetlen fiút, és keseregnek utána, amint
keseregnek az elsőszülött után”. (Zak 8,10b) A két Messiás-koncepció az
Antikrisztus előtt nyitja meg az ajtót. A Messiás megváltói művét képtelenség utánozni,
de ha ettől elválasztják a diadalmas messiási eszmét, akkor utánozhatóvá válik a
második eljövetel feladatainak végrehajtása, legalábbis egy rövid ideig. Talán a
világállam vezetője (elnöke) pontosan a győztes messiási eszméket hirdeti meg
politikai-gazdasági- szociális programjában, és működésének első részében
hihetővé teszi az egész világ előtt, hogy kormányzása általános világbékét,
biztonságot, jólétet hoz el a Földre. Vallási programjában pedig minden bizonnyal központi
helyen fog szerepelni a jeruzsálemi Templom felépítése a Templom-hegyen, amely nélkül
nehezen képzelhető el a világvallások integrációja.
A judaizmus és a kereszténység Messiás-képében vízválasztó az is, hogy a Messiásnak
emberi vagy isteni természete van-e, vagy mindkét természettel rendelkezik-e. A kérdésre
adott válasz alapján dől el, hogy a Messiás imádása az egy Isten imádásának kategóriájában
marad-e, vagy bálványimádásról van-e szó. A Messiás preegzisztenciáját, vagyis a
világ teremtése előtti létezését, valamint azt, hogy Ő Isten egyszülött fia, nem
az egyház találta ki. Ezek az ószövetségi zsidó Messiás-felfogásnak fontos tételei
voltak. Dávid szerint a Messiást imádják „az Istennek minden angyalai”. Az ószövetségi
messiási próféciák összegzéséből is kitűnik, hogy a Krisztus valóságos ember
(Ember Fia) és valóságos Isten (Isten Fia) is. Ezért is asszony magja, holott a természet
törvénye szerint ez képtelenség. Az Atyja pedig a Teremtő Isten. A zsidó szerzőtől
származó Énokh könyvében, amely Krisztus előtt íródott, a Messiás előtt minden lény
le fog borulni. Más zsidó vallási irányzatok szerint is a Messiás a legmagasabb rangú
szellemi lény, Isten közvetlen közelében. Istentől született, de a Teremtő
elrejtette őt, hogy egykor legyőzze a gonoszságot, a sötétség erőit, és megajándékozza
az embereket romolhatatlan élettel. A keresztény hit szerint ez az Ige (logosz) már
emberré lett, és megváltotta a világot, de viszsza fog jönni, hogy tökéletes művét
beteljesítse és hogy megjelenésekor a szájából kijövő hatalommal és tűzzel véget
vessen az Antikrisztus rémuralmának.