2002/5.

A holnap tudósai

A Bolyai Műhelyről

Dr. Somody Imre kuratóriumi elnök gondolatai - 2002 január

2000 tavaszán, a Bolyai-díj első átadási ünnepségén ugyanannyi tehetséges diák vett részt az ünnepi alkalmon, mint ahányan a magyar közéletet, illetve a magyar tudományos életet képviselték. A televízió közvetítése és a sajtó tudósításai jóvoltából nagyon sokakat fogott meg a Bolyai-díj üzenete: a tudományos élet fejlődését - lehetőségeinkhez mérten - mindannyiunknak támogatni kell.

Az ünnepség élménye arra ösztönzött bennünket, hogy keressük és találjuk meg a módját, hogyan segíthetnénk a diáknemzedék legjobbjainak önmaguk tehetségének kiteljesítésében. A diákokkal folytatott beszélgetésekben körvonalazódott az az elképzelés, hogy jó lenne egy szellemi műhelyt létrehozni. Egy olyan műhelyt, amely segíti a jövendő ifjú tudósokat, hogy - a szakmai elismerésre való törekvés mellett -többoldalú, együttműködni képes, a művészeteket ismerő, társadalmi felelősséggel gondolkodó és cselekvő emberré képezhessék magukat.

Régi tapasztalat, hogy a nagy teljesítményeket létrehozó, világhírű tudósok érzékenyen kötődtek az eleven élethez, és a művészeti élet nagy alkotásaihoz is. Az élettapasztalat, a tudományos és a művészi alkotás kölcsönhatása segítette az értékteremtés folyamatát, időtállóvá, hitelessé tette műveiket.

Ez a közös gondolkodás erősítette meggyőződésünket abban, hogy egy olyan műhelyt kell létrehoznunk, ahol az élet, az ember, az értékek és a minőség tisztelete a legfontosabb közös nevező; ahol találkozhatunk az emberiség nagyszerű alkotásaival; ahol mi, az idősebb generáció képviselői és a diákok együtt beszélgethetünk a művek tükrében életünkről. Műhely, amely nyitott a diáknemzedék legjobb képviselői előtt, akik közül reményeink szerint egyre többen bekapcsolódnak a szellemi alkotó tevékenység és a társadalmi aktivitás előszobáját jelentő munkánkba.

Az előkészítés során világosan kirajzolódott, hogy a Bolyai Műhely legfontosabb feladata a tehetségek gondozása. Segíteni szeretnénk a fiataloknak abban, hogy felismerjék saját tehetségük természetét, és a legigényesebben kiműveljék azt. A műhely tanítóinak ezt a végeredményben önművelő tevékenységet kell segíteniük.

A Bolyai Műhely hivatása a fiatal magyar nemzedék legtehetségesebb tagjait segíteni, hogy közös munkában tárják fel egyéni tehetségüket, emeljék erkölcsi normáikat, fejlesszék szellemi értékeiket és mélyítsék el a minőség iránti elkötelezettségüket. Továbbá erősítsék alkotó- és kommunikációs készségüket, nyelvi kultúrájukat, és így a 21. században hazánk országépítő egyéniségévé válhassanak.

A Bolyai-díj első díjazottja, dr. Freund Tamás hangsúlyozta: az emberiség egyik legnagyobb problémája, hogy felborult az évezredeken keresztül fennálló viszony az ember belső világa és a külvilágból hozzá eljutó információk között. Korunkban a külső információ vált dominánssá. Az egyensúly helyreállítása komoly feladatokat ró mindannyiunkra, hiszen belső világunk alapozza meg erkölcsünket, kreativitásunkat, érzelmeinket.

A Bolyai Műhely Alapítvány lehetőségeket akar teremteni a világról alkotott képünk és gondolkodásunk igényes fejlesztéséhez...

Hiszem, hogy a közös szellemi munka hazánk sorsa szempontjából elsőrendű fontosságú. Hiszem, hogy Bolyai János és a magyar tudósok művei csak akkor tudják teljesíteni küldetésüket, ha minden nemzedék megtalálja és felkészíti a kor kihívásaira tehetségeit, akik képesek az elkezdett munkát új alkotásokkal és a társadalmat előrevivő tettekkel folytatni. Meg kell értenünk, hogy tudásunk és teljesítményünk minősége meghatározza, mennyire leszünk képesek megoldani gondjainkat.

Bolyai Műhely Alapítvány

A Bolyai Műhely Alapítványt a Bolyai-díj Alapítvány hozta létre 2001 májusában. Az alapítvány közhasznú szervezet.

Tevékenységünk három fő területre koncentrálódik. Ezek:

1. Az Önképző Műhely keretén belül folytatott kislétszámú, intenzív csoportfoglalkozások. Céljuk annak megtapasztalása, miként tudnak ezek a nagy tudású, de különböző indíttatással és tapasztalattal rendelkező fiatalok általános emberi értékekről egymással párbeszédet folytatni.

2. A Bolyai Műhely tagságát 2002 végén mintegy 1500 diák alkotja majd. Intranetes adatbázisukat 2002 őszéig építjük ki. A tagok számára - főként az Önképző Műhely munkájára alapozva - olyan audiovizuális anyagokat állítunk össze, amelyek segítségével egyénileg is végezhetik munkájukat.

3. Az Intranet adta lehetőségeket a tudáshozzáférésen és a képzésen túl arra kívánjuk felhasználni, hogy a kiváló, de szakcélok mentén élő nemzedék közös, nemzetet érintő témákban elkezdjen egymással önállóan is párbeszédet folytatni.

Alapítványunk céljának megvalósításához széles bázisra van szükség. A Kuratórium a Programbizottság támogatásával úgy döntött, hogy ennek elérése céljából létrehoz egy olyan Intranet-rendszert, amely magában foglalja hazánk 1500 legtehetségesebb 25 év alatti fiatalját. Az OKTV-k legkiválóbbjai (kb. 700 diák) alanyi jogon lesznek tagjai a rendszernek. Megközelítően 100 diákot a Műhely tagjai és tanítói ajánlanak. Az Alapítvány Kuratóriumának döntése alapján 700 diákot pedig az ország kiemelkedő középiskolái, egyetemei és főiskolái javasolnak. Az adatbázis kiépítése folyamatban van. Terveink szerint 2002 nyarán lehetővé válik az Intranet rendszer tesztelése, majd használatba vétele a 2002/2003. tanév elején.

A Bolyai Műhely Alapítvány főbb szervezeti egységei és azok tagjai:

A Kuratórium: Dr. Somody Imre, a Kuratórium elnöke, Bolyai-díj alapítója, közgazdász, üzletember; Dr. Bereczky Loránd művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója; Brody, Alexander nemzetközileg elismert reklámszakember és író; Dr. Freund Tamás akadémikus, agykutató, a Bolyai-díj 2000 díjazottja; Dr. Roska Tamás akadémikus, informatikus, a Bolyai-díj 2002 díjazottja.

A Programbizottság: Dr. Várszegi Asztrik püspök, pannonhalmi főapát, a Bizottság elnöke; Dr. Párdányi Miklósné tanár, Szent Margit Gimnázium, a Bizottság titkára; Benyhe István tanár, szakközgazdász, az Egészségügyi Minisztérium politikai államtitkára; Brody, Alexander nemzetközileg elismert reklámszakember, író; Dr. Csányi Vilmos akadémikus, etológus, egyetemi tanár; Dr. Sándor Péter egyetemi tanár, a SE Élettani Intézetének igazgatóhelyettese.

A Bolyai Műhely tanárai: Kőhalmi Ferenc filmkritikus, filmesztéta, az Önképző Műhely koordinátora; Dr. Borbély Sándor főisk. tanár, író, irodalomtörténész; Dr. Mandics György matematikus, író, esszéíró.

Bolyai Műhely Alapítvány • Kún Éva ügyvezető • Postai cím: 1364 Budapest, Pf.: 239. • Tel: 266 8378; Fax: 266 5390 E-mail: bolyaimuhely@axelero.hu www.bolyaimuhely.hu


<-- Vissza az 2002/5. szám tartalomjegyzékére