Tisztelt Olvasó!
A kutatók utánpótlásával â fiatal tudósokkal foglalkozó melléklet tizenötödik számában folytatjuk a fél évvel ezelÅtt megkezdett vitát a jövÅ tudós nÅinek egyenlÅ esélyeirÅl. E számban Baranyainé Réti Gabriella és Koósné Török Erzsébet az Országos Tudományos Diákköri Tanács tapasztalatait ösz-szegzik a fiatal tudós nÅk szerepérÅl a tanács által rendezett Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon, valamint a Pro Scientia aranyérmesek körében. A rovat második felében a Kutató Tanárok Országos Szövetségének megalakulásáról és célkitűzéseirÅl adunk hírt. Kérjük, ha a nÅk tudományban betöltött helyzetével vagy az ifjú kutatókkal kapcsolatos témában bármilyen vitázó megjegyzése vagy javaslata lenne, keresse meg a melléklet szerkesztÅjét, Csermely Pétert a csermely @ puskin.sote.hu email címen.
Csermely Péter
az MTA doktora
(Semmelweis Egyetem,
Orvosi Vegytani Intézet)
A fiatal tudós nÅk
az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon
és a Pro Scientia Aranyérmesek körében
A tudományos diákköri mozgalom â építve a magyar iskolaügyben mélyen gyökerezÅ önképzÅköri tevékenység átörökíthetÅ, tiszteletreméltó hagyományaira â ezen a néven már több mint fél évszázada jelen lévÅ tehetséggondozási forma. A TDK tevékenység a minÅségi értelmiségi képzés fontos területe, a tehetséggondozás egyik legjelentÅsebb formája a hazai felsÅoktatásban. Alapja a kötelezÅ tananyag elsajátításán túlmutató hallgató-tanár műhelymunka, szakmai kapcsolat, amely már az alapképzés idején lehetÅséget ad a hallgatóknak az önálló alkotó tevékenységre, egy-egy tématerület és az alkalmazható kutatási módszerek, eszközök mélyebb megismerésére, a kötelezÅn túlmutató új ismeretek megszerzésére. Ezzel egyrészt hozzájárul a hallgatók tudományos kutatói pályán való elindulásához, másrészt az intézmények oktatóinak, kutatóinak lehetÅséget ad a szakmai utánpótlás megismerésére, felkarolására, a PhD-képzésre jelentkezÅk érdemi kiválogatására.
Ma már az ország szinte minden felsÅoktatási intézményében folyik tudományos és művészeti alkotó diákköri munka. JelentÅs tudományos diákköri műhelyek működnek. Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) a központi adatbázisában több mint 260 műhelyt tart nyilván, ez a kör többezer hallgatót és oktatót, kutatót foglal magába. A hallgatók közel 20 %-át. A hallgatók az intézményi konferenciákon mutathatják be kutatási eredményeiket, majd intézményi jelölés, a bíráló zsűri javaslata alapján lehetÅséget kaphatnak az Országos Tudományos Diákköri Konferencián (OTDK) való részvételre. (A konferencia szabályairól részletesen az aktuális felhívás szól.)1 A kétévente megrendezésre kerülÅ konferencia a hallgatói tudományos munka és művészeti alkotói tevékenység megmérettetésének szervezett formája, amelyen részt venni szakmai, tudományos elismerés és egyben nagy lehetÅség, ösztönzést ad a további, sokszor nem kis áldozatot kívánó kutatómunkához mind a hallgatóknak, mind az oktatóknak. A tizenhat szekcióban tartott konferenciát egyre nagyobb nyilvánosság mellett szervezi az Országos Tudományos Diákköri Tanács.
Az OTDT kétévente, az országos konferenciákhoz kapcsolódóan Pro Scientia Aranyérem pályázatot hirdet meg a kimagasló hallgatói tudományos teljesítmény elismerésére. A kitüntetést 1989-ben ítélték elÅször oda, majd ezt követÅen kétévente a negyvenöt legkiválóbb hallgató kaphatja. (2003-tól két Pro Arte Aranyérmet és egy Junior Pro Scientia Aranyérmet is odaítél az OTDT.) Az odaítélésnek szabályzatban rögzített ügyrendje van, körültekintÅ, többlépcsÅs odaítélési eljárással történik (bÅvebben lásd a Pro Scientia Aranyérem kitüntetés szabályzatát (PSA Szabályzat, 1987).
2005-ben, a XXVII. OTDK-ra 3569 dolgozatot neveztek, a dolgozatokat író, befogadott hallgatók száma pedig 3925 volt, melybÅl 49 %-ot nÅk tették ki. Sulyok Katalin A fiatal tudós nÅk helyzete a kutató középiskolások között című, a Magyar Tudomány oldalain megjelent tanulmányában megfogalmazza, hogy a tudomány iránti érdeklÅdés terén középiskolás korban még nem mutatkozik különbség, a kutató diákok pontosan fele lány (Sulyok, 2005). Az OTDT számadatai alapján is az állapítható meg, hogy ez az arány a felsÅoktatásban, a tudományos diákkörökben tevékenykedÅ hallgatók esetében nem változik, a nemek tekintetében a számarány kiegyenlített. Azonos érdeklÅdéssel vesznek részt a TDK-munkában a férfiak és a nÅk (vö. KSH-adat: 1990-ben a felsÅoktatásban végzett hallgatók 48,8 %-a nÅ, 2001-ben pedig 53,8 %-a). Az egyetemisták és fÅiskolások körében a különbséget, az arány változását véleményünk szerint késÅbb kell keresni, a Pro Scientia aranyérmesek szintjén.
MegfigyelhetÅ, hogy a tudományos diákköri konferenciákon az egyes tudományterületeken belül a nÅk részvétele általában magasabb. A XXVII. OTDK-ra befogadott hallgatók nemenkénti megoszlását az OTDK szekciói szerint vizsgálva, láthatjuk, hogy a nÅk aránya kiugróan magas a humán tudományok és a közgazdaságtudomány területén (1. ábra). Alacsony részvételi arány a fizika, földtudományok, matematika területén és a műszaki tudományok terültén látható, valamint két területen nagyon alacsonynak mondható a részvétel: a hadtudományban és az informatikában. Mindez párhuzamba állítható a Magyar Tudomány a jövÅ tudós nÅirÅl szóló vitaindító tanulmányában említett tudományterületek közötti különbségekkel, miszerint a társadalomtudományokban magas, viszont a mérnöki területeken nagyon alacsony a nÅk részvétele (Papp â Groó, 2005).
Az OTDK-ra befogadott hallgatók témavezetÅinek esetében fordított az arány, ösz-szességében csak 29 % a nÅ, és szinte minden tudományterületen alacsonyabb számban vannak jelen, mint a férfiak. Két kivétel van: a Pedagógia, Pszichológia, KözművelÅdési és Könyvtártudományi Szekció, valamint a Tantárgypedagógiai és Oktatástechnológiai Szekció, azonban ez nem jelentÅs különbséget takar. Hasonlóan a hallgatók nemenkénti megoszlásához a hadtudomány és az informatika területén igen alacsony a nÅi témavezetÅk száma (2. ábra). Ez az arány a középiskolás kutató diákok nÅi mentorainak kutatási területén is megfigyelhetÅ a pedagógia, pszichológia és az informatika viszonylatában (vö. Sulyok Katalin fent említett tanulmánya). Ismét csak felmerül a kérdés, hogy mi az oka annak, hogy a nÅk számaránya a kutatásban az életkorral egyre csökken.
A részvételi adatokkal párhuzamosan fontosnak tartjuk vizsgálni a konferencia helyezett hallgatóinak (I., II. és III. helyezés) nemenkénti megoszlását. A helyezések viszonylatában a nemek közti arányok ugyan nem jelentÅsen, de eltolódni látszanak. A helyezett hallgatóknak ugyanis már csak 45 %-a nÅ (3. ábra).
Az egyes szekciókat vizsgálva kiugróan magas a nÅk helyezéseinek száma a férfiakhoz viszonyítva a biológia, a pedagógia, pszichológia, közművelÅdés és könyvtártudomány, a tantárgypedagógia és a testnevelés területén. A részvételi adatok alapján a nÅk magas helyezésszámát a Humán Tudományi Szekcióban és a Közgazdaságtudományi Szekcióban vártuk leginkább, azonban humán területen azonos a nemek aránya, közgazdaságtudományi területen pedig számuk jelentÅsen elmarad a férfiakhoz viszonyítva. Alacsony helyezésszámok a Fizika, Földtudományok és Matematika Szekcióban, az Informatika Tudományi Szekcióban és a Műszaki Tudományi Szekcióban tapasztalhatók, ami a részvételi adatokkal összhangban áll (4. ábra).
A konferencián szereplÅ, valamint a helyezést elért nÅk arányához viszonyítva meglepÅ képet mutat a Pro Scientia Aranyérmesek nemenkénti megoszlása. Míg a XXVII. OTDK-n dolgozatukat bemutatók közel fele nÅ, addig a 2005. évi aranyérem-kitüntetetteknek már csak 40 %-a, a teljes aranyérmes csoportnak pedig (1989-tÅl 2005-ig kitüntetést kapott 425 fÅ) csak 29 %-a (5. ábra).
Az adatok szerint: míg a tudományos diákkörökben tevékenykedÅ hallgatók körében nem láttunk jelentÅs különbséget férfiak és nÅk között, addig ez a különbség fokozódni látszik a helyezett hallgatóknál, és erÅteljesen megjelenik az aranyérmesek között. Mint említettük, a Pro Scientia aranyérem hallgatói összteljesítményt ismer el (OTDK I. helyezés, ezen felüli kiemelkedÅ tudományos diákköri teljesítmény, diákköri nyilvánosságon túlmutató dokumentált tudományos eredmények, publikációs tevékenység, nyelvvizsgák, kimagasló tanulmányi eredmény). A nemek közötti különbség â úgy véljük â itt jelentkezik elÅször a tudományos életútban, mintha példázná ez az idÅszak a PappâGroó-tanulmányban (2005) említett âollóâ nyílását (6. ábra). A TDK-munka és a Pro Scientia Aranyérem pályázat idÅszakát a pirossal jelölt terület mutatja (mint látjuk, itt nyílik szét az âollóâ). Véleményünk szerint annak okát, hogy az akadémiai karrier során âelfogynakâ a nÅk, és számuk a âpiramisâ tetején alacsony, már ebben az idÅszakban keresni kell. A Pro Scientia aranyérmesek teljes körét tekintve a nÅk arányát tudományterületenként vizsgálva, hasonló számarányokat tapasztalhatunk, mint az OTDK-n részt vevÅ tudományos diákkörös hallgatók körében (7. ábra, vö. 1. ábra).
Különösen alacsony a nÅi aranyérmesek száma a hadtudomány és az informatika területén, az összes aranyérmes csupán 1,6 és 2,4 %-a. (Megjegyzés: a Művészeti és Művészettudományi Szekcióban látható alacsony nÅi arány, valamint a Junior Aranyérem még alacsonyabb aránya abból adódik, hogy ezen a területen kitüntetést még csak két alkalommal adományoztak. Szám szerint ez a művészet területén összesen három nÅt, a juniorok között pedig két nÅt jelent.) Legmagasabb a nÅk aránya a pedagógia, pszichológia, közművelÅdés és könyvtártudomány területén (14,5 %), ezt követi az agrártudomány, az orvostudomány és a természettudomány (10,5 %). A férfiak számát két területen haladja meg a nÅk részvétele: a pedagógia, pszichológia, közművelÅdés és könyvtártudomány esetében, valamint a testnevelés és sporttudomány területén. A Pro Scientia aranyérmes nÅk akadémiai karrierje további vizsgálatokra lenne érdemes.
Kapcsolódva a Papp Eszter â Groó Dóra (2005) jövÅ tudós nÅirÅl szóló vitaindító tanulmányában olvasható ajánlásokhoz, valamint a Magyar Tudományban (2006/2) közzétett hozzászólásokhoz, támogatjuk a kapcsolati pontok létrehozását a nÅi kutatók támogatására, akár országos szervezet, bizottság formájában, egyetértünk olyan programok kezdeményezésével és megvalósításával, amelyek a tudományos pálya lányok számára vonzóbbá tételére, a tudós nÅkkel szembeni elÅítéletek elleni fellépésre irányulnak. Úgy gondoljuk, feladatához mérten ezen törekvések megvalósításához a tudományos diákkörök szintjén az OTDT is be tud kapcsolódni. A fentiek mellett:
⢠A tudományos pálya vonzóvá tétele érdekében erÅsítjük a minÅségi felsÅoktatás sajátos jegyeit, a nagy múltú és értékes hagyományokon tovább élÅ tudományos és művészeti diákköri munkát, országos képviselettel, széleskörű támogatással, pályázati lehetÅségek biztosításával.
⢠A 2007 tavaszán rendezendÅ XXVIII. OTDK Társadalomtudományi Szekciójában Társadalmi nemek kutatása címmel új tagozatot hirdetünk, várva azon dolgozatokat, kutatási eredményeket is, amelyek a nÅk tudományos pályán érvényesülÅ esélyeit, az azt befolyásoló tényezÅket tárják fel. Összegyűjtjük az utóbbi három konferencián bemutatott, ezen témakört feltáró dolgozatokat.
⢠Az OTDT kiadványaiban (Diáktudós, Almanach, OTDT és Mindentudás Egyeteme honlap stb.) tudományos és alkotó művészeti diákköri munkát végzÅ kiemelkedÅ képességű hallgatói példákat â köztük nÅi életutakat â mutatunk be, olyanokat, amelyek tudományos teljesítményekre ösztönöznek, tudományos teljesítményt ismernek el.
⢠Az OTDT, kutatási programjához illeszkedÅen, folytatni kívánja a Pro Scientia aranyérmesek munkaerÅpiaci helyzetének és tudományos életútjának vizsgálatát â diplomamunka keretében a téma már feldolgozásra került (Réti, 2004) â, benne külön elemezve a Pro Scientia aranyérmes nÅk szakmai karrierjét, tudományos életpályáját.
Az OTDT Titkárság adatainak elemzésével, a leírt gondolatokkal kívántunk hozzájárulni a feltett kérdés megválaszolásához, a helyzet megoldásához, a legszükségesebb lépések viszonylag gyors megtételéhez, hogy a nÅk helyzete javuljon, szerepük növekedjen a magyar tudományos életben.
Baranyainé Réti Gabriella
humán szervezÅ, OTDT szakreferens
titkarsag @ otdt.ph.hu
Koósné Török Erzsébet
könyvtárâinformatikus, az OTDT tikára
titkarsag @ otdt.ph.hu
Irodalom
A XXVII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia felhívásának dokumentumai, 2005. tavasza (2004): Az Országos Tudományos Diákköri Tanács közleményei 4. Budapest
A nÅk helyzete a magyar tudományban â Hozzászólások (2006): Magyar Tudomány. 2. 224â227. p.
Almanach (2005): Pro Scientia aranyérmesek és Mestertanárok. Tudományos Diákköri Füzetek. Országos Tudományos Diákköri Tanács kiadványa. Bp.
Diáktudós (2004): Az Országos Tudományos Diákköri Tanács idÅszaki kiadványa. XVIII, 1â2., Bp.
Központi Statisztikai Hivatal (2002): Kutatás és fejlesztés.
Ladányi Andor (2002): A diplomások száma és összetétele. Statisztikai elemzés. Educatio. XI, 2.
NÅk a tudományban (három tanulmány) (2002): Magyar Tudomány. 163, 3, 332â340.
Országos Tudományos Diákköri Tanács honlapja: http://www.otdt.hu
Papp Eszter â Groó Dóra (2005): A nÅk helyzete a magyar tudományban. Magyar Tudomány. 166, 11, 1450â1454.
Pro Scientia Aranyérem kitüntetés szabályzata. (A szabályzatot az Országos Tudományos Diákköri Tanács 1998. április 28-i ülésén fogadta el.) A Pro Scientia Aranyérem szabályzata megtekinthetÅ az Országos Tudományos Diákköri Tanács honlapján (http://www.otdt.hu) vagy az Országos Tudományos Diákköri Tanács Közleményei 3. füzetében.
Réti Gabriella (2004): A Pro Scientia aranyérmesek munkaerÅpiaci helyzete és részvétele a tudományos életben. Diplomamunka. Pécsi Tudományegyetem TTK FelnÅttképzési és Emberi ErÅforrás Fejlesztési Intézet, Pécs (A tanulmány megjelent a Magyar Tudomány 2005. márciusi számában: 345â359.)
Sulyok Katalin (2005): A fiatal tudós nÅk helyzete a kutató középiskolások között. Magyar Tudomány. 166, 11, 1454â1456.
1 A XXVIII. OTDK 2007 tavaszán kerül megrendezésre. Felhívása megtalálható a www.otdt.hu címen.
1.
2. ábra ⢠A XXVII. OTDK-ra befogadott hallgatók témavezetÅinek nemenkénti megoszlása az OTDK szekciói szerint
3. ábra ⢠A â A XXVII. OTDK-ra befogadott hallgatók nemenkénti megoszlása; B â A XXVII. OTDK helyezett hallgatóinak (I., II. és III. helyezés) nemenkénti megoszlása
4. ábra ⢠A XXVII. OTDK helyezett hallgatóinak (I., II. és III. helyezés) nemek szerinti megoszlása szekciónként
5. ábra ⢠A â A Pro Scientia aranyérmes férfiak és nÅk aránya 2005-ben; B â A Pro Scientia aranyérmes férfiak és nÅk aránya 1989-tÅl 2005-ig
6. ábra ⢠NÅk és férfiak tipikus akadémiai karrierje Magyarországon, 2003
7. ábra ⢠Az 1989-tÅl 2005-ig Pro Scientia Aranyérem kitüntetésben részesült nÅk OTDK-szekciók szerinti megoszlása
EGY MOZGALOM
A KUTATÓ TANÁROKKAL
A KUTATÓ TANÁROKÉRT
â Megalakult a Kutató Tanárok Országos Szövetsége â
Tíz évvel ezelÅtt alakult meg az a mozgalom (www.kutdiak.hu), amely lehetÅséget biztosít középiskolás diákok számára magas szintű kutatómunka végzésére felsÅoktatási intézményekben és kutatóhelyeken. Egy évtized alatt csaknem tízezer kutató diák kapcsolódott be a munkába. Ennek támogatására megalakult a Kutató Diákokért Alapítvány és a Kutató Diákok Országos Szövetsége. A tehetséges középiskolásokat foglalkoztató kutatóhelyek számos magyarországi városban elérhetÅek. A mozgalmat támogató mentorok Ausztriában, Kanadában, Romániában, Szerbiában és az Amerikai Egyesült Államokban is megtalálhatóak. A kutatható területek igen sokrétűek az élÅ természettudományoktól a társadalomtudományokig, így minden középiskolás megtalálhatja a számára érdekes, fontos és örömet nyújtó témát. A diák egy életre szóló élményt és tapasztalatokat szerezhet azáltal, hogy bekapcsolódhat az életkorának megfelelÅ módon egy kiváló szakmai csoport munkájába, vagy nemzetközi tudományos folyóiratban társszerzÅként lehet jelen. A legjobbak minden évben részt vehetnek a Tudományos Diákkörök Országos Konferenciáján (TUDOK), ahol személyesen is beszámolhatnak kutatási eredményeikrÅl és sikereikrÅl. A mozgalmat erÅsíti és segíti a Magyar Innovációs Szövetség (www.innovacio.hu) által minden évben kiírt Ifjúsági Tudományos és Innovációs Verseny. A kutató diák mozgalom egyik erkölcsi elismerése, hogy e két megmérettetés valamelyikén sikeresen szerepelt fiatalok többletpontokat szerezhetnek felsÅoktatási továbbtanulásukhoz. Nagy megtiszteltetés a mozgalom számára, hogy mentorai között a Nobel-díjas Oláh György kémikus éppúgy megtalálható, mint csaknem kétszázan a Magyar Tudományos Akadémia levelezÅ és rendes tagjai közül. A mentorok listáját tartalmazó könyv minden év tavaszán az összes hazai és környezÅ országbeli magyar középiskolába eljut,és több mint ezer kutató középiskolás személyesen is megkapja. A diákok kiválasztásában alapelv, hogy a mentorlista olyan diákok kezébe kerüljön, akik már valahol bizonyítottak, vagy akikre a környezetük felfigyelt. Ebben és a diákok kutatómunkájának koordinálásában hangsúlyos szerephez jutnak a közoktatásban dolgozó tanárok.
A Kutató Diákokért Alapítvány 1999-tÅl Tehetségsegítés címmel rendszeresen konferenciákat rendezett a hazai és a határainkon túli magyar iskolákban tanító azon középiskolai tanárok számára, akik elkötelezett hívei és segítÅi a mozgalomnak. A tanárok munkájának segítésére 2004 elején internetes virtuális tanári munkacsoportok alakultak a kutató tanár fogalmának és küldetésének definiálására és azoknak a feltételeknek a megfogalmazására, amelyek a középiskolai tanári munka mellett a hatékony tehetséggondozás és képességfejlesztés kialakításához szükségesek. A Tehetséggondozás 2004 konferencián a munkacsoportok állásfoglalásai alapján felmerült az az elképzelés, hogy a Kutató Diákok Országos Szövetségének mintájára alakuljon meg egy olyan tanárszövetség, amely összefogja az eddig is aktívan kutató és a diákokat segítÅ pedagógusokat. Egy év elÅkészítÅ munka után 2005 decemberében jött létre a Kutató Tanárok Országos Szövetsége. Közel százötven alapító tagja van a mozgalomnak. A szövetség tagjai olyan tanárok:
⢠akik a nevelÅ-oktató munkájuk mellett kutatómunkát is végeznek, ideértve, hogy rendszeresen publikálnak, tudományos konferenciákon és fórumokon vesznek részt. Számos példa van arra, hogy a tanár a diákkal együtt végzi a kutatómunkát, mintegy szakmai vezetÅjeként, irányítójaként;
⢠akik a tanító-oktató tevékenységük mellett pedagógiai tapasztalataikkal azokat a tanítványaikat segítik, akik valamely tudományterületen elmélyült kutatómunkát folytatnak. ElsÅsorban nem szakmai segítséget vagy újabb tanítási elemeket adnak át, hanem olyan készség- és képességfejlesztést folytatnak, amely a felnövekvÅ diákokban a kutatói attitűdhöz szükséges értelmi és érzelmi fejlÅdéshez járul hozzá;
⢠akik a nevelÅ-oktató munkájuk mellett tantárgypedagógiai kutatásokat végeznek, oktatási segédanyagokat és módszereket fejlesztenek és dolgoznak ki, tankönyveket és oktatást segítÅ kiadványokat írnak, szerkesztenek.
Az utóbb leírt három szempont alapján lehet körülírni a kutató tanár fogalmát. Természetesen ezek nem szigorú kategóriák, és elképzelhetÅ, hogy egy pedagógus akár mind a három területet magas színvonalon műveli, illetve az említett tevékenységek természetes módon összefüggenek egymással. A szövetség alapító tagjai között vannak olyan kutató tanárok, akik végzettségüket tekintve nem pedagógusok, de munkájuk során számos ponton kapcsolódnak a fenti tevékenységi formákhoz, és elkötelezett hívei a mozgalomnak, továbbá rendszeresen foglalkoznak kutató diákokkal.
A Kutató Tanárok Országos Szövetségének elsÅdleges célja a kutató középiskolás tanárok összefogása és szakmai fórumok biztosítása számukra. A célok között kiemelt fontosságú a hazai és a határon túli kutató tanárok számára történÅ segítségnyújtás, illetve szervezett formájú érdekképviseletük biztosítása. Az idei év februárjában rendeztük meg a Kutató Tanárok II. Konferenciáját, amelynek a székesfehérvári Lánczos Kornél Reálgimnázium adott otthont. A konferencia célja az volt, hogy egy műhelymunka keretében kialakítsa a szövetség hosszú távú koncepcióját. Olyan célok és tervek fogalmazódtak meg, amelyek a kutató tanárok érdekeit és a mozgalom célkitűzéseinek minél szélesebb körű megismertetését szolgálják. A Kutató Tanárok Országos Szövetsége
⢠évente kétszer â tavasszal és Åsszel â meg fogja rendezni a Kutató Tanárok Konferenciáját, amelyek műhelymunkákkal és elÅadásokkal fogják elÅsegíteni a tanárok közötti kapcsolatteremtést és a kutatási eredmények megismertetését;
⢠a kutató tanárok publikációs tevékenységének érdekében internetes folyóiratot indít el a www.kuttanar.hu oldalon;
⢠a kutató diákok mentorlistájához hasonlóan létrehoz egy hasonló adatbázist azon egyetemi oktatók és kutatók neveivel, akik az adott intézményben kutatási lehetÅséget biztosítanának középiskolai tanárok részére;
⢠részt vesz az egyetemi tanárképzés továbbfejlesztésében, segítve a pályakezdÅ középiskolai tanárokat a kutatási módszertan elsajátításában, segítve a tudományos diákkörök szervezését, támogatva a közoktatásban dolgozó tanárok doktori fokozatának megszerzését;
⢠fellép a tanárok számára biztosítandó olyan kutatási feltételek megteremtéséért és bÅvítéséért, például a kutatói nap, illetve munkájukat támogató tudományos pályázati lehetÅségek létrehozása;
⢠javaslatok megfogalmazásával és azok képviseletével az Oktatási Minisztérium és a kutatási-költségvetési szféra felé ellátja a kutató tanárok érdekképviseletét;
⢠a fentieken túl a szövetség feladata a kapcsolatépítés és a kapcsolatok ápolása a határon túli magyar és nemzetközi pedagógiai társaságokkal, egyesületekkel is.
Mindkét mozgalom védnökségét Sólyom László köztársasági elnök, Magyar Bálint oktatási miniszter és Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke vállalták el. A mozgalommal kapcsolatos anyagok és fejlemények a Kutató Tanárok Országos Szövetségének honapján (www.kuttanar.hu) folyamatosan nyomon követhetÅek. A kutató tanár mozgalom a tehetséggondozás új színtere lehet a kutató középiskolás diákok eredményesebb nevelése és oktatása érdekében, és így a közoktatásban dolgozó kutató tanárok tudományos eredményei nagyban hozzájárulhatnak hazánk tudományos megítéléséhez.
Fodor Erika
ELTE Trefort Ágoston Gimnázium, vezetÅ középiskolai tanár, OM és közoktatási szakértÅ
Kutató Tanárok Országos Szövetsége, alelnök
efodor @ mail.datanet.hu
Kiss Gábor
Kutató Tanárok Országos Szövetsége, koordinátor, kiss @ kutdiak.ph.hu
Kolostyákné
Pljesovszki Zsuzsanna
Szentannai Sámuel MezÅgazdasági Szakközépiskola, Gimnázium és Kollégium, középiskolai tanár, Kutató Tanárok Országos Szövetsége, alelnök, sztannai @ externet.hu
Lagzi István László
ELTE TTK, Kémiai Intézet, tudományos munkatárs, Kutató Tanárok Országos Szövetsége, elnök
lagzi @ vuk.chem.elte.hu
<-- Vissza a 2006/5 szám tartalomjegyzékére
<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra