Kisebbségkutatás                                                                                                                   8. évf. 1999. 3.szám

Cigányok és zsidók a szlovák folklórban

Zwischen Toleranz und Barrieren: Das Bild der Zigeuner und Juden in der slowakischen Folklore (Eva Krekovičová. - Frankfurt am Main; Berlin; Bern; New York; Paris; Wien: Peter Lang, 1998. - 317 p. 31. t. 163 kottamell. - (Studien zur Tsiganologie und Folkloristik; 21.)Ism. Zora Vanovičová. = Slovenský národopis, 47. roč. 1999. 1. no. 129-131. p.

A Joachim S. Hohmann által 1990-ben alapított ciganológiai és néprajzi sorozat célul tűzte ki, hogy Németországban, Romániában, Magyarországon, Lengyelországban, Spanyolországban, Bulgáriában, Csehországban, általában a közép-kelet- és dél-európai térségben munkálkodó neves szakemberek segítségével tárja fel a szóban forgó országok és térségek cigány kisebbségeinek történetét és kultúráját.

A sorozat 21. kötetét jegyző Krekovičová ezúttal is a sztereotípiák és a folklór felől - őket etnikumazonosító jelenségnek véve - közelít mondanivalójának kifejtéséhez. Két fejezetben is elemzi a cigányok és a zsidók szereplését a szlovák folklórban. Az egyik fejezet címe: Tolerancia és gátak között, azaz a romák és a zsidók ábrázolása a szlovák folklórban (21-36. p.). A másiké: A roma képe és a zsidóság tükröződése a szlovák folklórban (37-93. p.).

A szerző axiologikus és szemantikus elemzéseiben igencsak meghaladja anyagának szokványos kommentálását, és olvasóinak különféle szociális, etnikai és földrajzi környezetekben mutatja be a sztereotípiák kialakulását és változásait a történeti folyamat meghatározta alakzatukban. (Ehhez morva, cseh, magyar, lengyel forrásokat is igénybe vesz.) Feltárja a különböző etnikumok folklórjának zsánerképeiben és azok variánsaiban mutatkozó hasonlóságokat és különbségeket is.

Krekovičová következtetései - a legszélesebb közép-európai és európai összefüggésekben - a sztereotíp képzetek különféle rétegeinek pontosabbá tételéhez és megfogalmazásához segítenek hozzá. S fontos hangsúlyozni: elméleti eszmefuttatásaiban a mai szlovákiai valóságra mint ideológiai és politikai háttérre is tekintettel van. Arra törekszik, hogy kibogozza a folklór és a köznapi megnyilatkozások közötti bonyolult és ambivalens kapcsolatokat, azaz kényszeríti az olvasót, hogy más szemével nézze mind önmagát, mind pedig a "másság" hordozóit.

A monográfia külön fejezetet szentel az előítéletek kérdéskörének. Itt - meglehet: némi álmélkodást kiváltva - az autochton népességnek a más etnikumok iránti némi toleranciáját mutatta ki, ami azzal magyarázható, hogy időközben meggyengült saját etnikai önazonosság-érzékelése. Azonban ez a tolerancia csupán a pontosan meghatározott és a folklórban is szentesített gátak tiszteletben tartása esetén működött. A toleranciának és a gátak együttesének pragmatikus jellege volt, és mindenekelőtt kulturális, szociális, faji (cigányok esetében) és vallási (a zsidók esetében) gyökerekre ment vissza.

A monográfia legterjedelmesebb fejezete a cigány tematika népdalokban való jelenlétével foglalkozik. A szerző itt 163 népdalt és variánst dolgoz fel, illetve kommentál, mégpedig tematikus rendben. A következő alcímekkel találkozhatunk itt: a népnév, csúfolkodás mint nyelvi sztereotípia (pl. a "cigán"-nak hazudós, a "cigánit"-nak hazudni jelentése van) a nyelvezet (nyelvileg kevert szövegek; romák parodizálása), szociális helyzet, az élelmezés és a foglalkozás kérdéseit is beleértve (a cigányasszony varázslatokat űz, tenyérből jósol, tanácsokat ad; a cigányok "sajátos" elfoglaltságai életvitel és mentalitás (megjelenés, ruházkodás; a roma asszonyok rendetlenek, piszkosak; gyerekszeretet; nevelési módszerek; morális-etikai normák; étkezés, éhezés, mentalitás; erotika és szerelmi kapcsolatok), a kisebbség és a többség viszonya (konkrét történeti események visszhangja; cigányok és "gádzsók" szerelmi kapcsolatai), a cigány romantikus képe.

A monográfia betűrendes mutatóban sorolja fel a tárgyalt népdalokat, a megemlített helységeket és a bőségesen felhasznált irodalmat.

Futala Tibor

Vissza