Főoldal

Korunk 1928 Február.

Szülők iskolája


Kemény Gábor

 


Még be sem Budapesten következett a magyar összeomlás, mikor a Magyar Gyermektanulmányi és Gyakorlati Lélektani Társaság helyes érzékkel felismerte, hogy – menteni kell, ami még menthető, menteni kell – a gyermeket, ha egyáltalában építő munkához akarunk fogni négy év dermesztő rombolásai után. 1918-ban létesítette a Társaság dr. Dienes Valéria indítványára az „Anyák Iskoláját” mely az eszme felvetőjének szakszerű vezetése alatt 1919 tavaszáig működött. Meddő évek után 1923 őszén a Budapesti Népművelési Bizottság keltette ujból életre a viszonyok folytán elnémult intézményt Szülők Iskolája nevén. A Népművelési Bizottság; azóta a Magyar Gyermektanulmányi Társasággal együtt dolgozva tartja fenn az iskolát. A Társaság kebelében tömörültek és szövetkeztek azok a szülők, kik a Szülők Iskolájának nemcsak fenntartói, de egyben hallgatói is. A Szülők Iskolája évről évre nagyobb számú hallgatóság előtt tartja meg előadásait és nyilvános értekezleteken vitatja meg a nevelés sok életbevágó problemáját. Tanárok, orvosok, írók, pszihológusok felváltva ismertetik meg a szülőket az egyéni és családi nevelés főbb kérdéseivel, a gyermek erkölcsi és társadalmi életével, a gyermek érdeklődésének mozgató okaival, a gyermek és ifjúkori sexualitás fontosabb jelenségeivel, a testalkotás és jellem összefüggésével stb. Ezek az előadások tárgyuknál és módszerüknél fogva tullépik a puszta elmélet határait. Még ha látszólag teoretikus értékű dolgokról van is szó, pl. az individual-pszihologia fogalmáról és szempontjairól, a kompenzáció elvéről, mint a lelki élet egyik törvényszerűségéről stb.), akkor is az elmélet praktikus konkluzióira mutatnak rá az előadók. A Fővárosi Pedagógiai Szemináriumban tartott magasabb színvonalú előadások mellett az V. ker. Népházban gyakorlatibb színezetű előadások ban van részük a környék kisebb műveltségű lakóinak. (Az otthon, Hogyan ruházkodjunk? Hogyan várjuk a gyermeket? stb.) s egyrészt gyakorlati útmutatásokkal, másrészt képek vetítésével rögzítik meg jobban a mondottakat a hallgatók lelkében.


A szülők iskolájának kettős hatása van. Az egyik – ami már látható, – hogy a nevelés munkája, irányai és módjai tudatossá válnak a laikus szülők lelkében s ezután öntudatosan fogják végezni azt, amit eddig ösztönszerüleg vagy tapogatózva csináltak; a másik – ami még nem látható – hogy erkölcsileg kényszeríteni fogják a nyilvános iskolákat is arra, hogy a gyermek egyéniségét ismerve és mérlegelve neveljenek és tanítsanak. Ma ugyanis a mérleget így lehet felállítani: a ´Szülők iskolájának résztvevői intelligens, tanulni vágyó szülők és a gyermek-tanulmányozás gyakorlati alapján álló – modern pedagógusok. A pedagógusok nagyobb része – mosolyog a gyermek-tanulmányozás nagy eredményein és gépiesen „leadja” az óráit. Egyik-másik buzgón adja le, egyetemesdit mimel s ezzel a tanulók hallatlan túlterhelését, idegeik kimerítését idézi elő. Ma ez a kettősség a magyar tanulóság szellemi életének súlyos tehertétele: a gyermek-pszihologia tisztában van vele, hogy a gyermeket sajátos egyénisége szerint kell nevelni – az iskola nem látja ezt; a Magyar Gyermektanulmányi Társaság elméleti és gyakorlati úton (a tehetséges gyermekek mult évi kiállításán) mutatott rá a magyar gyermek teremtő képességének sok figyelemreméltó megnyilatkozására – a magyar iskola még mindig nem veszi tudomásul a tehetségek alapján nyugvó egyetlen jogos szelekciót. Hogy mily alapon végzi az iskola a „kiválasztást”, arról itt nem szólunk.


A Szülők Iskolája hogyan szüntetheti meg ezt a nagy, kultúrális és lélektani ellenmondást, mely a nevelés tényleges követelményei és iskolai gyakorlata között fennáll? Ugy, hogy alapos és programmszerű tanításával egyre növeli azok számát, akik jobb irányba szeretnék terelni az iskola munkáját. Ma Domokosné és Nemesné gyermektanulmányi alapon dolgozó iskoláin kívül egy-két magánintézetünk van, amely modern felfogással dolgozik. Ha nagyon sokan ismerik, akarják és követelik a jó érvényesülését, akkor a helyzet meg fog változni. (Budapest)


 


Vissza az oldal tetejére