November 2005
Pályázó ifjúság megélhetési pályázások

Borbáth Zsuzsanna

A lehetőségek Európája

Egy közös európai felsőoktatási rendszer létrehozása 2010-ig olyan kihívást jelent, amely fölülmúlja a nemzeti és helyi érdekeket mind a negyven államban, amely aláírta a Bolognai Nyilatkozatot – jelentette ki Theodor Berchem professzor, a Deutscher Akademischer Austausch Dienst (Német Akadémiai Csereprogramok Ügynöksége) elnöke a 2003-as évi beszámoló bevezetőjében. Theodor Berchem szerint a nemzetközivé válás és a reformok elválaszthatatlanok lettek, így az akadémiai csereprogramok a megújító folyamatok központját alkotják. Továbbá kifejti, hogy az országok és kultúrák közti tudományos együttműködés fontosabb, mint valaha: a közös projektek, a közös oktatás és tanulás egy semleges területen – mint például egyetemeken vagy kutatóintézetekben – kapcsolatokat, együttműködést és barátságokat teremt.

A kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem (a továbbiakban BBTE) vezetősége 1991-ben azzal a céllal hozta létre a Nemzetközi Kapcsolatok Irodáját (2000-től a Nemzetközi Kapcsolatok Központját), hogy nagy múltú intézményünket européer szemléletű szellemi fórummá alakítsa. A Nemzetközi Kapcsolatok Iroda tevékenységének alapját a külföldi egyetemekkel kötött együttműködési szerződések alkotják, jelenleg Raluca Buciuman igazgatónő és a nemzetközi kapcsolatokért felelős Ştefan Oltean professzor, rektorhelyettes vezetésével. A BBTE 1993– 2004 között százharmincegy egyetemközi szerződést kötött, amelyek magukba foglalják az oktatói, vendégtanári, illetve hallgatói csereprogramokat, áthallgatásokat, közös tudományos kutatási terveket, a közös alap-, rész-, magiszteri és doktori képzéseket, tudományos műhelyek, kiállítások és konferenciák szervezését, könyvtárfejlesztést, publikációk cseréjét, nyári egyetemek szervezését és közös minőségellenőrzési rendszerek kidolgozását, amelyek jelentős támogatást nyújtanak a SOCRATES-, valamint CEEPUS-programoknak.

A SOCRATES az Európai Bizottság Oktatást és Továbbképzést Támogató Hivatalának része (Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educa-ţiei şi Formării), amely Romániában az Oktatási és Kutatási Minisztériumnak alárendelt. Több pályázati formával rendelkezik, amelyek lehetőséget nyújtanak hallgatói és oktatói csereprogramok szervezésére, tantervfejlesztésekre, iskolai együttműködésekre, tanárok szakmai továbbképzésére, tanulmányutakon való részvételre, felnőttoktatásra, a nyelvoktatásra vagy a kommunikációs és információs technológiák oktatásban való felhasználására. A SOCRATES-nek a következő célkitűzései vannak: az oktatás európai dimenziójának fejlesztése, az európai nyelvek ismeretének javítása, az oktatási együttműködések, csereprogramok és az oktatási reformok támogatása, az egyenlő esélyek biztosítása az oktatás minden területén. A SOCRATES második szakasza 2000-ben indult, azzal a célkitűzéssel, hogy mindenki számára hozzáférhetővé tegye a külföldi felsőoktatásban való részvételt. Két kulcsfontosságú alapgondolatra épül: az élethosszig tartó tanulás támogatása, illetve a Tudás Európájának megteremtése. A 2000. január 1-től  2006. december 31-ig tartó programszakasz költségvetése az EU bővítése után 2060 millió euró összegre emelkedett – tájékoztat a magyarországi Tempus Közalapítvány.

A SOCRATES több kis alegységből épül fel: Arion (információcsere  a közoktatás területén), Comenius (közoktatásra vonatkozik), Erasmus (felsőoktatásra vonatkozik), European Label (az idegennyelvű pályázatokat foglalja magában), Grundtvig (felnőttoktatás és egyéb oktatási formák), Lingua (az európai nyelvek oktatása), Minerva (új információs és kommunikációs technológiák az oktatásban), Eurydice (rendszerek az európai oktatási rendszerekben és politikákban), valamint az Előkészítő látogatások programja. A SOCRATES-ben részt vevő harmincegy országhoz hozzátartozik a huszonöt EU tagállam, a három EFTA-ország, Izland, Liechtenstein, Norvégia, és ezekhez még csatlakozik a három EU-jelölt állam: Bulgária, Románia (utóbbi kettő már aláírta a csatlakozási szerződést 2005. április 1-jén) és Törökország (amellyel a csatlakozási tárgyalások megkezdését az Európai Parlament 2005 szeptemberében megszavazta).

Az ERASMUS a SOCRATES II felsőoktatási akciójának elnevezése, amely pályázatai révén az oktatás minőségének növelését és az európai együttműködés elmélyítését hivatott segíteni. A program a híres filozófusról, teológusról, humanistáról, Rotterdami Erasmusról (1465–1536) kapta a nevét. Az ERASMUS távlati céljai, hogy elősegítse az Európai Felsőoktatási Térség megvalósítását, szorosabb kapcsolatokat alakítson ki a felsőoktatás és a gazdaság között, és sikerüljön keretet nyújtani hárommillió kiutazó Erasmus-hallgatónak 2011-ig. Ezeknek megfelelően az ERASMUS nagy hangsúlyt fektet a csereprogramok fejlesztésére az EU-tagországok között; fontosnak tartja, hogy az intézmények minőségi információkat nyújtsanak, és hogy a felsőoktatási intézmények ismerjék el a külföldön végzett tanulmányokat hazai szinten, hogy fejlessze a világháló által közvetített szolgáltatásokat és az adminisztrációt, valamint a közös előadások, tanfolyamok – közös diplomák létrejöttét. Az ERASMUS számos pályázati lehetőséget ajánl: Európai egyetemi együttműködéseket, Hallgatói és oktatói mobilitásokat, megfelelő pontrendszerrel (ECTS), Tematikus Hálózatokat.

A harmincegy részvételre jogosult ország 2199 felsőoktatási intézménye vesz részt a programban; erre Romániában negyvenhét felsőoktatási intézmény jogosult. Az ERASMUS 1987-es indítása óta 1,2 millió Erasmus-hallgató pályázott sikeresen külföldi részképzésre. Az ERAMUS 2004-es évi teljes európai költségvetése 187,5 millió euró.

A SOCRATES/ERASMUS kétoldalú egyetemközi egyezmények alapján működik, pályázati rendszere nyitott, és valamennyi pályázó számára esélyegyenlőséget biztosít. Az ERASMUS arra hivatott, hogy elősegítse az egyetemek közötti együttműködést, növelje az európai hallgatói és oktatói cserét, valamint fontosnak tartja a külföldön végzett tanulmányok hazai elismerését. A SOCRATES/ERASMUS-t az 1998-as év elején vezették be a Babeş–Bolyai Tudományegyetemen, akkor 207 csereprogram jött létre, és 90 egyetemmel írtak alá szerződést. A 2004/2005-ös tanévben 614 tanulmányi ösztöndíjat osztottak ki, mind diákoknak, mind magiszteri képzésben részt vevő hallgatóknak és doktorandusoknak. A BBTE Socrates-irodája a Nemzetközi Kapcsolatok Központjában működik, irányítója Maria Ramona Onciu.

 

A jelentés szerint 1998/2004 között a BBTE 1728 diákja részesült ösztöndíjban. Legtöbbjük a filológiai és pszichológiai tudományok hallgatója (430), ezt követik a társadalomtudományok (293 mobilitás) és a humán tárgyak karainak diákjai (239). Az ösztöndíjak összege 223 és 446 euró között váltakozott az évek során. A 2003/2004-es tanévre 273 eurós ösztöndíjat utaltak át a kolozsvári egyetemről a külföldi egyetemekre peregrináló hallgatóknak.

 

Egy másik fontos hálózat a CEEPUS (Central European Exchange Programme for University Studies) Közép-Európai Felsőoktatási Csereprogram, amelynek célja, hogy lehetővé tegye a részt vevő országok felsőoktatási intézményei számára hagyományos hálózati együttműködés keretében és/vagy joint-programok létrehozása érdekében vendégtanárok fogadását, diákcseréket, nyelvi és szakmai kurzusokon, nyári egyetemeken, hallgatói kirándulásokon való közös részvételt. A programban részt vevő országok: Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szerbia és Montenegró, Szlovákia, Szlovénia, valamint Albánia, Bosznia és Hercegovina és Macedónia. A CEEPUS-hálózat legalább két különböző CEEPUS-ország vagy három akkreditált felsőoktatási intézményének (lehet kar vagy tanszék is) bevonásával alakul ki, és az a szervezeti keret, amelyben az egyetemisták és oktatók csereprogramja valósul meg.

 

A LEONARDO DA VINCI is az Európai Bizottság Oktatást és Továbbképzést Támogató Programjának része (Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării), pályázatainak meghirdetésével, az információk központosításával és pályázati tanácsadással a BBTE Nemzetközi Kapcsolatok Központja is foglalkozik. A LEONARDO célja: a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése, gyakorlati képzés segítése, annak érdekében, hogy elősegítse a fiatalok munkaerőpiacra való belépését, vagy újbóli munkába állását. A LEONARDO fontosnak tartja a szakmai továbbképzés minőségének fejlesztését, a szakmai képzéssel kapcsolatos újítások támogatását, különösen a versenyképesség fejlesztését, a vállalkozói kedv bátorítását és új foglalkoztatási lehetőségek ösztönzését. A következő pályázási lehetőségekkel rendelkezik: csereprogram-tervek, melyek külföldi munkahelyi gyakorlatra és szakmai továbbképzésre nyitnak lehetőséget; kísérleti tervek, amelyek az újítások támogatását és a minőség fejlesztését szolgálják a szakképzés területén; szaknyelvi készségek fejlesztésére irányuló tananyagok; nemzetközi szakképzési hálózatok, amelyek az európai szaktudás, a sikeres terveredmények európai szintű terjesztését végzik; referenciaanyagok kidolgozása az Európai Unió számára a szakképzési rendszerek és gyakorlatok összehasonlításáról.

A két táblázatból szemügyre vehető, hogy Szeged esetében az első célország Németország (körülbelül 150 hallgató hat év alatt), ez a közös – magyar és német – kulturális gyökereken kívül a németországi egyetemek európai nyitottságát is igazolja, aminek kezdete a 15. század első felére tehető.2 A BBTE tizenhárom karán van német nyelvű oktatás, ezzel is indokolható, hogy Franciaország után Németország a leglátogatottabb célország. A kolozsvári egyetem esetében a franciaországi peregrináció gyakoriságának (544 hallgató hat év alatt) ugyancsak „történelmi” a magyarázata: 1) a román oktatási rendszer francia mintára épült; 2) a 18. századtól hagyományossá vált a román diákok (francia) egyetemjárása; 3) nagy hírű filozófiai, filmológiai, irodalomtudományi iskolák működése. A két táblázatból ugyanakkor az is kiderül, hogy mind a szegedi, mind a kolozsvári egyetem hallgatói – elsősorban a humaniórák művelői – egyre inkább választják befogadó intézményükké az olaszországi egyetemeket. Az olasz felsőoktatás ugyanis lehetővé teszi, hogy diákok a karon belül meghirdetett előadásokból gyűjtsék össze pontszámaikat (ECTS).

A BBTE Nemzetközi Kapcsolatok Központja szoros együttműködést tart fenn a Román Ösztöndíj Bizottság Hivatalával (Oficiul Naţional al Burselor de Studii în Străinătate), hiszen a kétoldalú nemzetközi oktatási, tudományos, kutatási programok alapján meghirdetett pályázatokkal (teljes egyetemi képzés, részképzés, hosszú és rövid tanulmányutak, nyári egyetemek, mesteri, doktori képzés, kutatás) az ONBSS foglalkozik, ez a hivatal bírálja el a pályázatokat. A 2005/2006-os tanévben például ezeket a pályázati lehetőségeket kínálta hallgatók, diplomások, oktatók, kutatók, tudományos szakemberek, művészek, doktorandusok számára szinte valamennyi tudományágban: kétszázötven kutatási és posztdoktori Nicolae Titulescu-ösztöndíjat; továbbá hatszáz hónapot ítéltek meg külföldi tanulmányra és továbbképzésre; kétoldalú egyezmény alapján a következő országokba volt pályázási lehetőség: Albánia, Algéria, Azerbajdzsán, Belgium, Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Egyiptom, Finnország, Grúzia, Görögország, India, Irán, Izrael, Jordánia, Kína, Korea, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Marokkó, Mexikó, Nigéria, Norvégia, Olaszország, Oroszország, Örményország, Pakisztán, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szerbia és Montenegró, Szíria, Szlovákia, Szlovénia, Tunézia, Törökország, Ukrajna és Vietnam.

A német állami ösztöndíjrendszer (DAAD) ritkán veszi igénybe az ONBSS szolgáltatásait, így a pályázatok java része egyenesen a bukaresti Német Nagykövetségre kerül. A német állami ösztöndíjat az 1925-ben alapított, bonni székhelyű Deutscher Akademischer Austausch Dienst kezeli. 1967-től kezdődően Németország és Románia között működtek már akadémiai cserekapcsolatok, de a kilencvenes évek elején megélénkült ez a viszony. A DAAD 1999-ben a Goethe Intézeten belül irodát hozott létre Bukarestben, majd 2002-ben ugyanott nyitotta meg Német Felsőoktatási Tájékoztató Központját, elsősorban a Németországban tanulni kívánó román állampolgárok tájékoztatásának elősegítésére. Kolozsváron a BBTE Filológia Karán oktató Stefan Trappen professzor széleskörűen tájékoztatja a német ösztöndíj- programokról az érdeklődőket, de a Nemzetközi Kapcsolatok Központja is szolgál információkkal a DAAD-ról. A 2002/2003-as tanévben a BBTE tizenegy diákja pályázott sikeresen, ami körülbelül a romániai DAAD-ösztöndíjasok 70 százalékát jelenti.

A DAAD egyrészt pénzügyi támogatást nyújt azoknak a romániai diplomásoknak, akik bármely tudományterületen (vagy a művészetek területén) németországi egyetemen, kutatóintézetben szeretnének dolgozni, illetve posztgraduális képzésen részt venni. Másrészt külön program keretében támogatja a hazai német nemzetiségű és német szakos egyetemi és főiskolai hallgatókat, valamint a német nyelvű oktatást. A pontos határidők és az aktuális pályázati feltételek megtalálhatók a www.daad.ro honlapon.

Egy másik kategóriát alkotnak az AUF (Agence Universitaire de la Francophonie) francia állami ösztöndíjak, amelyeket 1961-ben alapítottak, hogy növeljék az együttműködést és szolidaritást azok az egyetemek között, ahol a francia nyelven történő oktatás fontos szerepet játszik. Jelenleg ötvenhárom ország és tíz megfigyelő csatlakozott az AUF-programokhoz, így a részt vevő egyetemek száma eléri az ötszázharmincötöt. A BBTE Nemzetközi Kapcsolatok Központja szoros kapcsolatban és együttműködésben áll a bukaresti AUF Közép- és Kelet-Európai Irodával, segítséget nyújt a pályázatok előkészítésében. A 2002/2003-as tanévben a BBTE húsz jól kidolgozott pályázatot küldött el a bukaresti központnak. A pontos határidők és az aktuális tanulmányi, mesteri, doktori és kutatási pályázati feltételek megtalálhatók a www.auf.org oldalán.

A BBTE Nemzetközi Kapcsolatok Központja információkat közöl az amerikai Fulbright-programról is, amelyet J. William Fulbright amerikai szenátorról neveztek el, aki 1946-ban az Amerikai Egyesült Államok és más országok közötti oktatási csereprogram tervezetét az amerikai kongresszus elé terjesztette. A programban ma már több mint százötven ország vesz részt, ötven országban működik Fulbright Bizottság. Az Egyesült Államok és Románia közötti csereprogramok egészen a hatvanas évek elejéig nyúlnak vissza, habár 1989-ig a program sikerességét aláásta a Ceauşescu-diktatúra. Az 1989-es fordulat után a Fulbright pályázati rendszere minden romániai főiskola számára megvalósítható álommá vált: azóta több mint 1250 román felsőfokú végzettséggel rendelkező diák, kutató és tanár kapott Fulbright-ösztöndíjat.

Romániában 1993-ban hozták létre a Bukarestben székelő Fulbright Bizottságot, a két ország kormányának megegyezése alapján. Fulbright-ösztöndíjra azok a román állampolgárok pályázhatnak, akik felsőfokú végzettséggel, valamint megfelelő szintű angol nyelvtudással rendelkeznek, és az Amerikai Egyesült Államokban szeretnének továbbtanulni, oktatni vagy kutatni. Pályázni bármely tudományterületen és művészeti ágban lehet. A román állampolgárok a következő pályázati lehetőséggel rendelkeznek: Senior Research Awards (a doktorátussal rendelkező kutatók számára), Senior Lec-turer Awards (egyetemi tanároknak), Junior Awards (mesteri/doktori továbbképzés alatt álló hallgatóknak), Other Awards (másfajta ösztöndíjak, mint például a Ron Brown Fellowship, The Humphrey H. Hubert) és a Teacher Exchange Program (oktatói csereprogram).

A Fulbright-programban világszerte egységesek a feltételek és a követelmények, ugyanakkor az ösztöndíjra pályázók bővebb információkat és a szükséges űrlapokat letölthetik a www.fulbright.ro honlapról, illetve ahhoz hozzáférhetnek a bukaresti Fulbright Bizottságnál és a Tanulmányi Tanácsadó Központokban (Bukarest, Kolozsváron a Nemzetközi Kapcsolatok Központjánál, Temesvár, Brassó, Iaşi, Szeben, Nagy-enyed, Focşani, Craiova, Constanţa), ahol
tanulmányi tanácsadás is működik, melynek célja bemutatni az amerikai felsőoktatási rendszert, információkat szolgáltatni az érdeklődőknek az amerikai egyetemi felvételi rendszerről és követelményeiről, az amerikai tanulmányok támogatási lehetőségeiről.

JEGYZETEK

1. A választás azért esett a Szegedi Tudományegyetemre, mert 1. az a hajdani 1872-ben I. Ferenc József által alapított kolozsvári egyetem jogutódja, 2. a két intézménynek egyetemközi szerződése van, 3. kolozsvári egyetemnek több mint negyvenötezer hallgatója van, míg a Szegedi Tudományegyetemen tanulók száma közel  harmincezer, 4. a Szegedi Tudományegyetemnek harminc, a Babeş–Bolyai Tudományegyetemnek harmincegy egyetemközi szerződése van, 5. az egyetemek Magyarországon, illetve Romániában a vezető felsőoktatási intézmények közé tartoznak. Tehát a fenti adatokból kiindulva a két egyetem csereprogramrendszere összevethető.

2. Ekkor jött létre a wittenbergi, fuldai, heidelbergi, tübingeni egyetem a tartományok fejedelmi udvaraiban, elsősorban azért, mert a különböző dogmatikai kérdéseket a németországi egyetemek alternatív módon értelmezték. Ez a középkori universitas alapja, amely mindmáig megmaradt, a vitatételek a teológia helyett a közgazdaságtan és a jogtudomány területén alkotnak napjainkban is  szellemi iskolákat

Hivatkozások

Agence Universitaire de la Francophonie / Fran-kofon Egyetemek Ügynöksége: www.auf.org

Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale / Az Európai Bizottság Oktatást és Továbbképzést Támogató Programja: www.socrates.ro, www.leonardo.ro

Babeş–Bolyai Tudományegyetem: www.ubbcluj.ro

Campus Germany / Németországi Kampusz: www.campus-germany.de

Deutscher Akademischer Austausch Dienst / Német Akadémiai Csereprogramok Ügynöksége: www.daad.de

Evaluarea participării Universităţii „Babeş–Bolyai” la programul Socrates/Erasmus, Universitatea „Babeş–Bolyai” / Babeş–Bolyai Tudományegyetem Socrates/Erasmus-programban való részvételének kiértékelése, Kolozsvár, 2004

Internationale Zusammenarbeit / Nemzetközi Együttműködés: www.internationale-kooperation.de

Jahresbericht der DAAD. Deutscher Akademischer Austausch Dienst / Német Akadémiai Csereprogramok Ügynökségének évi beszámolója,  Bonn, 2003

Oficiul Naţional al Burselor de Studii în Străinătate / Romániai Ösztöndíj Bizottság Hivatala: www.onbss.ro

Szegedi Tudományegyetem: www.stud.u-szeged.hu

Studien- und Berufswahl / Tanulási és munkalehetőségek: www.studienwahl.de

Study and research in Germany / Tanulás és kutatás Németországban: www.studying-in-germany.de

The Fulbright Commission / Fulbright Bizottság: www.fulbright.ro