![]() |
Bertha Zoltán
Sipos Lajos: Tamási Áron
Elektra Kiadóház, 2006
A hatvanas–hetvenes évek
irodalomtudományában még kiemelkedő presztízsű írói
nagymonográfia mint műfaji jelenség mára kétségtelenül
problematikussá vált. Az egy-egy klasszikus szerzőre
vonatkozóan is felhalmozott tudásanyag mértéke lényegében
lehetetlenné teszi olyan átfogó
irodalomtörténeti-monografikus szintézisek megalkotását,
amelyek hiánytalanul dolgozhatnák fel az adott író
életének, pályájának, életművének összes részletét,
időálló eligazítást nyújtva az egyes művek elemzését,
értelmezését és értékelését illetően is. Formális
értelemben még Király István monumentális Ady-könyvei sem
ölelik fel minden jelentős mozzanatát az egész oeuvre-nek, s
részmonográfiák sorozatát írta meg Szabolcsi Miklós is
József Attiláról vagy Grezsa Ferenc Németh Lászlóról. Egy
elképzelt Tamási-összegzésnek is például ma már a
tudományos premisszái is elbizonytalanodtak, azonfelül, hogy
az életmű valóban teljes (a többi között a levelezést is
tartalmazó) szövegkorpusza nemhogy kritikai, de még
megbízható összkiadásban sem hozzáférhető.
Mindezt figyelembe véve elkészült egy
könyv, amely nemcsak áttekinti Tamási Áron életútját és
alkotói pályáját, hanem ezzel voltaképpen egy távlatos új
összefoglalás fundamentumát is megépíti. Az eddigi
portrékönyvek (Féja Géza, Izsák József, Taxner-Tóth Ernő,
Z. Szalai Sándor, Salló László, Lőrincz József munkái),
illetve tanulmány- és emlékezéskötetek (In memoriam
Tamási Áron, Tamási Áron Emlékkönyv, Színház és rítus,
Találkozások Tamási Áronnal) után és nyomán Sipos
Lajos bámulatos filológiai részletességgel, biográfiai
pontossággal, történelmi és korrajzi adatgazdagsággal
követi nyomon (olykor szinte napról napra) hőse kimagasló
íróvá, reprezentatív közéleti személyiséggé, modern
klasszikussá (Németh László szavával „székely
Homérosszá”, „világirodalmi költővé”) válásának
folyamatát – a székelyföldi, farkaslaki születési
körülményektől (sőt, a falu keletkezésmondáitól és
korabeli társadalmi, gazdasági helyzetétől) az 1966-os
budapesti (farkasréti) búcsúztatás és farkaslaki temetés
legendás eseménytörténetéig. Hogy a koporsót –
feltehetőleg a hatóságok – napokra másfelé irányították
(a Hunyad megyei, Zsil-völgyi Lupénybe, mivel románul az is
„Lupeni”, mint Farkaslaka), hogy a szertartáson való
részvételt a hivatalosságok fenyegetőzve gátolták, s
mindezek ellenére ezernyi gyászoló tisztelgett Erdély nagy
halottja előtt a bőrkabátos szekusok gyűrűjében, s hogy a
sírbatételt villámlás, égzengés követte, amire a festő
zsögödi Nagy Imre azt mondta: „most viszik Áront az
angyalok”. S a Szervátiuszok faragta hatalmas kőtömb,
trachit emlékmű felállításának nehézségei s még a rajta
megörökített Tamási-figurák mozdulatai is felidéződnek.
A rendkívüli kor- és személyiségfestő
erővel – szinte regényesen élénk színekkel és
olvasmányos érzékletességgel – megelevenített írói
pályafutás minden állomása mindamellett nagy erudíciót és
széles ívű szaktudományos körültekintést igénylő
történelmi, kultúrhistóriai, politika-, eszme-,
művelődés-, színház-, sajtó-, iskola-, helytörténeti
vonatkozások és informatív ismeretek bőséges kontextusába
helyeződik. Az irodalmi múzeumi írói hagyaték
felhasználására is kiterjedő példaszerű lelkiismeretesség
érdekesen és hatásosan társul az életrajzi regényforma
„legjobb fajtájából való” „pontos, szabatos,
gördülékeny” előadásmóddal – ahogyan méltatásában
Pienták Attila is megállapította (Magyar Napló, 2007/5.).
Kortársi emlékek és levelek dokumentumanyagára is
támaszkodó leírásokban bontakozik elénk a fiatal Tamási
alakja, aki megjárja a háborút, díjat nyer a Keleti Újság
novellapályázatán, Amerikába vándorol (ahol a sok vegyes
élmény közepette az is megfogalmazódik benne, hogy a nagy
Amerikában „még nagyobb a szabadság, s még ennél is
nagyobb a hitványság”), onnan is hazagondolva küldözgeti
elbeszéléseit, amelyek menyasszonya előfizetőket gyűjtő
akciója (és Kacsó Sándor korrektori) segítségével
kötetben is megjelenhetnek. S amikor hazatér, már elismert
író, aki lendülettel kapcsolódik be az erdélyi magyarság
irodalmi-kulturális önszerveződésének különféle
törekvéseibe, hamarosan Baumgarten-díjat kap, sorjáznak
visszhangos és nagy sikerű könyvei, s a transzszilvanizmus
kisebbségideológiai megújítását, a demokratikus (és népi
írói, értelmiségi) erők erdélyi és Kárpát-medencei
összefogását célzó mozgalmak élén 1937-ben már ő
elnököl a nevezetes Vásárhelyi Találkozón mint legfőbb
szellemi tekintély. A jól ismert vagy eddig kevéssé
hangsúlyozott magán- és közéleti konkrétumok mellett Sipos
Lajos sok apróságnak is alaposan utánajár: a válások és
újraházasodások tényadataitól a műfajteremtő regények,
novellák vagy a színházi bemutatók fogadtatásrészletein át
a kisebb (és rég elfeledett) lapok, a Tamási írásait
(esszéit, publicisztikáit is) közlő orgánumok működési
körülményeiig.
Külön fejezetek veszik tüzetesen számba a
második világháborús időszak történéseit –
Észak-Erdély 1940-es visszacsatolásának örömétől és
disszonanciáitól a nemzeti megmaradásküzdelem
erkölcsi-politikai megnyilvánulásain keresztül a
Kolozsvárról való menekülés, a pesti ostromátélés
gyötrelmes megpróbáltatásaiig. Tamási folyton az egyetemes
és egységbe vonó erkölcsi, nemzeti és emberiességi alapokra
helyezett társadalmi igazságosság, demokratikus szociális
méltányosság, közösségi önrendelkezés és függetlenség
eszményei jegyében nyilatkozik meg, akár messze hangzó
szónoklataiban vagy a népiség, a magyar szellem és
identitás, az erdélyi lélek sajátosságait taglaló, így
jellegadó, világképhordozó esszéiben, eszmefuttatásaiban,
akár sokáig kiadatlan naplójegyzeteiben. Az 1942-es
lillafüredi találkozón – Németh László, Illyés Gyula,
Szabó Lőrinc, Veres Péter, Erdélyi József, Karácsony
Sándor és mások társaságában – részt vevő író (a
Sipos Lajos által kikutatott levéltári jegyzőkönyv szerint)
például az intelligencia hivatásáról szólva (hogy annak
népünk sorsához kell kötnie magát, s őrködnie „az élet
és az irodalom színvonala”, „a magyar ember emberies élete
fölött”) arra figyelmeztet, hogy „újra kell teremteni a
nemzet fogalmát, hogy annak címere végre az új történelmi
osztály: a magyar nép legyen”; „az államiság eszméjét a
törzsökös magyarságra kell építeni”, „a nép sorsát
hordozó és vállaló értelmiség kell, testvéri érzületű
középosztály és öntudatos, egészséges nép”, „igazság
az anyagi és szellemi javak elosztásában” – hogy a
„megmentett” ország ne csak „édes”, hanem „emberi és
igazságos hazája” is legyen a magyar népnek. Tisztán
pozicionálja és értelmezi Sipos Lajos mindezt a harmadikutas
nézetrendszer sajátos-szuverén kifejeződéseként, olyan
modernizációs (a torzítatlan szabadság- és
egyenlőségideát a testvériség moralitásával
szintetizáló) társadalmi programként és
nemzetstratégiaként, amely szerint az önálló, erős,
önazonos és alapjaiban egységes nemzetnek az
osztálymegosztottság megszűnése felé kell tartania, s így
szegülni szembe bármilyen idegen nagyhatalmi invázióval vagy
importált diktatórikus uralmi rendszerrel.
S bár ’45-ben még esetleges vallás- és
közoktatásügyi minisztersége is szóba került (de Rákosi
nem támogatta jelölését), ezekkel a szilárd elveivel (noha a
szocializmus népi demokratikus ígéreteit gyakran jóhiszeműen
és buzdítóan helyeselte) törvényszerűen szorult ki Tamási
nemcsak a politikai, hanem az irodalmi életből is. A fokozódó
terror már ’47-ben meghiúsította, hogy Mezei próféta
című – Szőts István rendezte – filmjét bemutassák, bő
évtizedig szülőföldjére sem utazhatott, ’49-től ’53
végéig nem jelenhetett meg könyve, s olyan szegénységben
élt, hogy gépiratos füzetkéit (így Áron bölcsője
című, mai napig közöletlen verses önéletrajzát) ismerősei
körében próbálta árusítani. Nem csoda, hogy az „idők
gyógyító láza” fogta el őt is az ’56-os forradalom
kitörésekor, s az izgalmas napokat, hónapokat már szinte
percről percre, emlékezetes adalékok rengetegével vetíti
elénk Sipos Lajos könyve. Amelynek az is újdonsága, hogy a
nemzeti függetlenség és a társadalmi demokrácia örök
érvényű „magyar fohászát”, katartikus irodalmi értékű
deklarációját és memorandumát, az évtizedekig csak
illegálisan terjeszthetett Gond és Hitvallást
megszövegező író hányattatásaira (rendőrségi
zaklatásaira, kihallgatásaira) a rendszerváltásig titkos
levéltári, pártdokumentációs és államvédelmi iratok,
jegyzőkönyvek, besúgójelentések tükrében is rávilágít.
Tamási 1962 végéig a politikai rendszer egyik legfőbb
ellenségének számított: egyike volt a tíz leginkább
megfigyelt, ügynökök sokaságát lekötő embernek –
állapítja meg a szerző, aki egyrészt tehát felvázolja egy
szellemi vezéregyéniség mindennapos viaskodásait (például
az intim naplójegyzetek feldolgozásával egyfajta lélektani
látleletet nyújtva), másrészt pedig leleplezi egy
valóságosan ember- és értékpusztító rezsim abszurd
működésmódját.
Hogy a biografikus és historikus nézőpont
távlatosságából az életmű-értékelés korszerű
lényegvonatkozásai sem maradnak ki, az külön erénye e
munkának. A tömör műinterpretációkban hol az egész
Tamási-jelenség világszemléleti, bölcseleti,
stílustörténeti karaktervonásai villannak fel, hol egyes
főművek meghatározó esztétikai, próza- vagy drámapoétikai
tulajdonságai. A Szűzmáriás királyfi címmagyarázata
például a pogány-keresztény istenanya-képzet
folklorisztikus, mitikus-biblikus sokértelműségét és a
„királyfi” demiurgosz jellegű archaikus-mesei
szimbolikáját árnyalatosan kapcsolja a műegész mitologikus
jelentésvilágához. Vagy az Ábel-trilógia
elbeszélésszerkezetének lényegkiemelő vizsgálata a
különféle idősíkok és narrációs aspektusok
szerepjelentőségének az eredeti észrevételéhez vezet. A Jégtörő
Mátyás műfajelméleti és szövegszervezési szempontú
áttekintése pedig a huszadik századi világirodalom hasonló
mitizáló, fantasztikummozgósító tendenciáinak a
hangsúlyozásával történik. S az utolsó – Érték,
élmény, jelkép című – fejezet úgy helyezi el Tamásit
az új romanticizmus és az új népiség nagy, modern magyar és
világkulturális áramlatainak a szemléleti-stiláris
(Móricztól Nyirőig és Yeatstől Lorcáig szélesedő)
összefüggésrendszerében, hogy nyelvteremtő zsenijét a
legaktuálisabb kérdés- és elváráshorizontok szempontjai
szerint is élő, eleven hatóerőként tudja elfogadtatni.
Sipos Lajos teljesítménye tehát részint
(vállalt biografikus szeletében) a Tamási-filológia
betetőzéseként méltatható, részint pedig eredményes
ösztönzésként további értelmezői munkákhoz: ebben a
minőségében is megkerülhetetlenül.