Olvasatok Erőss István újabb alkotásairól

Nem könnyű feladat röviden érzékeltetni a székelyföldi származású nagy utazó és ugyanakkor az egri Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszékének vezetője, Erőss István képzőművész sokoldalúságát. Lássuk tehát, milyen úton jutott el pályája jelenlegi korszakáig. Mint régi ismerője és műveinek nyomon követője, a mostani body art (testművészet) jellegű akcióit figyelve, megtapasztalhattam, ahogy fokozatosan szökkentek szárba a festményei, a grafikái és az installációi után testművészeti megnyilvánulásai. Szinte a műfaji váltások egyenes következményeként.

Egy nemrég Csíkszeredában tett látogatásom során eszméltem rá, hogy milyen energikus és vérbeli festőként ismerhetnénk őt, ha a Művelődési Központ halljában kiállított, középiskola (Marosvásárhely) utáni és főiskola (Bécs, Hága, Budapest, Marseille, Pécs) előtti időszakában készült festményét követte volna egy sor hasonló mű. De nem ez történt. Az a korszak végérvényesen lezárult.

Majd a „honnan hova” – indulás és érkezés – beszéltette az európai templomok alaprajzairól. Közép-Afrikában, a Távol-Keleten és ki tudná megmondani, ezen területek hány és hány országában. Jóval később megfigyelhettük, amint kihegyezett ceruzával színezi a különböző vidékek temetőinek a nyomatait Homoródszentmártonban. Már látható a híd, amelyet épít kultúrák megismerésére és összekapcsolására. Gyökereink felkutatására.

Majd az óriás-nyomatokat Erőss István sajátos belső geometriájának sugallatára színes vonalhálózatok szövevényesítették be, lepték el, átlényegítve a kiindulópontot. „A valóság beszűrődött a látomásba, és a látomásba bekérezkedett a valóság” – jegyzi meg csavarosan ezzel a korszakával kapcsolatban Szatmári László a Művelődés közművelődési folyóiratnak szánt egyik cikkében.

Installációk sora következett, amelyekben tetten érhető a nature art (természetművészet) megközelítés, illetve viszonyulás a művek létrehozásában. Bambusznádtörzsekből kialakított hanginstalláció úszik lomhán egy tavon, evőpálcikák ezrei élesztenék a már gyökértelen fát, megannyi rügy, hajtás, ágacska szerepében.

Képek

Erőss István Pulóver, Gyergyószárhegy, 2007

Impresszum   -   Szerzői jogok