EU
KUTATÁS
ÉS TECHNOLÓGIAFEJLESZTÉS
HÍRLEVÉL
ePLUSZ
BME OMIKK
2003. április
http://www.info.omikk.hu/
(az EU KTF HÍRLEVÉL-lel
megegyező weboldalon)
TARTALOM
Gyorshírek
G1.
Pályázati felhívás tagjelölt országok részére
G2.
A Közös Kutatóközpont pályázati felhívása
G3.
Pályázati felhívás kutatási témák javaslatára a Tudomány és társadalom alprogram
területén
G4.
Biotechnológia 2003 Magyarország
G5.
Konferencia az európai innovációról
G6.
Egyezmény az Európai Közösségi szabadalomról
G7.
Akcióterv a kutatási kiadások 3%-os szintjének elérésére
G8.
e-Egészségügyi konferencia és szeminárium
G9.
Hydrotechnológiai bróker rendezvény
G10.
e-Kormányzati konferenciára készül Olaszország
G11.
Szerződés-modell a 6. KP új eszközeihez
G12.
IST projekt az EU bővítéséért
G13.
A Versenyképességi Tanács megvitatta a vállalkozási
akciótervet
G14.
Az európai kis- és középvállalkozásokat segítő megfigyelőállomás 2002. évi
jelentései
G15.
Megjelent a Bizottság „WATER FOR LIFE” c. jelentése
G16.
Az Európai Bizottság ajánlásokat fogadott el az új elektronikus kommunikációs
keretekre vonatkozóan
G17.
A CORDIS elindította új tematikus szolgáltatását az "élettudományok és egészségügy"
szakterületen
G18.
A CORDIS elindította új tematikus szolgáltatását az "állampolgárok és a kormányzat"
témakörben
G19.
A CORDIS gyorsan és könnyen áttekinthető tájékoztatást ad a 6.
KP-ről
EGYÉB INFORMÁCIÓK
E1.
Társult tagjelölt országok számára kiírt pályázati
felhívások
E2.
A Közös Kutatóközpont pályázati felhívása
E3.
Felhívás kutatási témák javaslatára a Tudomány és társadalom alprogram
területén
E4.
Nemzeti Fejlesztési Terv
E5.
Új európai innovációs politika
E6.
A gazdasági és technológiai tájékozottság és tájékozódási képesség magasabb
szintre emelése
E7.
Az eEurópa "komoly siker"
E8.
Az internet használata a közép- és kelet-európai (KKE)
országokban
E9.
Információs és kommunikációs technológiával (ICT) a rokkant és fogyatékkal élő
emberek helyzetének javításáért
E10.
EU projekt hidrogén üzemanyag-szivattyúk felállítására gépjármű
töltőállomásoknál
E11.
Az EU és az USA közös kutatási projektekkel lép fel az éghajlat-változás
ellen
E12.
Innovatív gyógyszerek Európa egészségügyének javítására
E13.
Közösségi szabadalom
E14.
A brüsszeli HunOR Iroda márciusi vegyes hírei
GYORSHÍREK
G1. Pályázati felhívás tagjelölt
országok részére
Az Európai Bizottság 6 pályázati felhívást tett
közzé társult tagjelölt országok részére specifikus támogatási akciókra történő
pályázatok benyújtására.
A
pályázatok benyújtási határideje: 2003. 06. 26.
A támogatási összeg 9 millió euró.
Az általános felhívás alapján a következő területeken lehet pályázni:
·
Nemzeti Kapcsolattartó Pontok (NCP-s) hálózat,
·
Egyedi akciók KKV-k
részére,
·
Magas színvonalú kutató központok hálózata,
·
Információs rendezvények szervezése,
Az öt specifikus
felhívás a következő prioritásokkal kapcsolatos:
·
Nanotechnológia és
nanotudományok,
·
Aeronautika és űrkutatás,
·
Élelmiszerminőség és biztonság,
·
Fenntartható fejlődés, globális változás és
ökoszisztémák,
·
Polgárok és kormányzás a tudásalapú
társadalomban.
A felhívás teljes szövege
megtalálható: Official Journal, C 79., 02.04. 2003.
A pályázati felhívással
kapcsolatos részletes információ az Egyéb információk rovatban az E1. sorszám alatt található.
*
G2. A Közös Kutatóközpont pályázati
felhívása
munkaértekezleteken való részvételre és álláshelyek
betöltésére
Forrás: a pályázat teljes szövege, valamint
a pályázat elkészítéséhez nélkülözhetetlen információk csak az alábbi JRC
honlapon találhatók meg:
http://www.jrc.cec.eu.int/enlargement/action2003
A JRC bővítési stratégiája részeként közzétett
felhívás célja fokozott együttműködés kialakítása azokkal az intézetekkel,
kutatókkal és szakértőkkel, akik a társult országokban az EU joganyag nemzeti
átvételével foglalkoznak. A pályázat a nemzeti szervezetek hálózatépítését,
valamint a tudományos és szakmai alkalmazott-állomány növekvő mobilitását
eszközként alkalmazva kíván hozzájárulni az ERA megvalósításához. E célból a JRC
összesen 72 munkaértekezletet, tanfolyamot és 62 ideiglenes álláslehetőséget
hirdetett meg a 2003-as évre.
További felvilágosítást ad az OM K+F HÁT
Kutatás-fejlesztési Nemzetközi Főosztályán:
Kissné Marjay Márta - JRC összekötő
Tel: 484
2586
E-mail: marta.kiss@om.hu
A pályázati
felhívással kapcsolatos részletes információ az Egyéb információk rovatban az E2. sorszám
alatt található.
*
G3. Pályázati felhívás kutatási
témák javaslatára
a Tudomány és
társadalom alprogram területén
Forrás: Official
Journal of the European Communities 2003/S
64-055505 (2003. április 1.)
Beadási
határidő: 2003. június 2., 17.00
A felhívás az érdekelt kutatók teljes
körének módot ad arra, hogy a Tudomány és társadalom kutatási terület későbbi
pályázati felhívásainak tartalmát befolyásolja, illetve pontosítsa. A felhívás
az összes potenciális pályázó számára lehetővé teszi témajavaslatok benyújtását
a későbbi pályázati felhívások, illetve a munkaprogramok előkészítésének
megkönnyítése érdekében. A 6. Keretprogram során pályázatot benyújtani
kívánó konzorciumok számára azonban természetesen nem kötelező a témajavaslati
felhívásban részt venni. A Tudomány és társadalom területen már megjelent,
valamint az előkészítés alatt álló pályázati felhívásokat a jelenlegi
témajavaslati felhívás semmilyen módon nem befolyásolja, a témajavaslatok
gondos áttanulmányozását követően levont tanulságok hatása csak a 2004-es
pályázatokban lesz érezhető.
A témajavaslatok elkészítését segítő
dokumentumok (útmutató, helpdesk elektronikus
levélcímei és egyéb segítségek), valamint a pályázáshoz szükséges összes anyag a
következő internetes honlapon férhetők hozzá:
http://www.cordis.lu/eoi/science-society
A pályázati
felhívással kapcsolatos részletes információ az Egyéb információk rovatban az E3. sorszám
alatt található.
*
G4. Biotechnológia 2003
Magyarország
Budapesti Kongresszusi
Központ
2003. április
30.
Az Oktatási Minisztérium a fenti időpontban és
helyszínen konferenciát szervez, amelyen bemutatásra kerülnek a Műszaki
Fejlesztési Alapprogram Célelőirányzatából támogatott biotechnológiai
szerződések eredményei. A konferencia célja, hogy közérthetően mutassa meg
a társadalom legszélesebb rétegeinek a biotechnológiai kutatás-fejlesztés hazai
lehetőségeit, a valós kézzelfogható eredményeket. A konferenciához kapcsolódó
poszterkiállításon minden leszerződött téma
bemutatásra kerül, míg egyes cégek, illetve intézetek külön standokon is
bemutatják a megszületett termékeiket, szolgáltatásaikat.
A konferenciával kapcsolatban további információ
szerezhető be a www.biotechnology.hu című honlapon, amely a
rendezvényt követően is tovább fog működni, fórumot, adatbázist biztosítva
mindazok számára, akik nyomon kívánják követni a hazai biotechnológiai
kutatások fejlődését.
*
G5. Konferencia az európai
innovációról
A SEGERA projekt konzorcium tagjai rendezik
az "Innováció Európában: dinamika, intézmények és értékek" című konferenciát a
dániai Roskilde-ben, 2003. május 8-án és 9-én. A
tanácskozás napirendjén kiemelten szerepelnek azok az esettanulmányok,
amelyek az európai innováció dinamikáját demonstrálják pl. több ország részvételével folyó munkával és
összehasonlító vizsgálatokkal, valamint országos tapasztalatokkal. Hét
kulcstémában tárgyalják az európai innovációs tevékenységeket:
·
innovációs rendszerek,
intézmények és értékek Európában;
·
tudásdinamika és
együttműködés;
·
szellemi
tulajdonjogok;
·
a magánszféra által nyújtott
finanszírozás, továbbá az állami és magánszféra együttműködése az innováció
előmozdítása érdekében;
·
kockázati társadalom és a
tudomány irányítása;
·
innováció a
versenyképességért és kohézióért;
·
információs
társadalom.
További információ: http://www.segera.ruc.dk/
Forrás: http://www.cordis.lu/news, RCN 19728
*
G6. Egyezmény az Európai Közösségi
szabadalomról
Az EU Versenyképességi Tanácsa 2003. márc.
3-án, a görög elnökség kompromisszumos javaslatát figyelembe véve egyezségre
jutott a közösségi szabadalom intézményének elfogadásáról. Ebben az egyezményben
kifejtik a közösségi szabadalom jogállását, a leírás nyelveit, a
költségeket, a nemzeti szabadalmi hivatalok szerepét és a díjak felosztását.
A Közösségi szabdalom megalkotásáról 1975
óta folynak a tárgyalások, amikor az Európai Közösség
tagországai aláírták a közösségi szabadalom "Luxemburgi Konvencióját". Ilyen
szabadalom létrehozását a Bizottság, a Tanács és a kutatói közösség
egyaránt szükségesnek véli, hogy elkerüljék a tagországok különböző
szabadalmi eljárási folyamatai következtében kialakuló versenyt, és biztosítva
legyen az áruknak a szabadalmak által védett szabad mozgása. Az egyezmény
értelmében a szabadalmi bejelentés dokumentumait az Európai Szabadalmi
Hivatal (EPO) három hivatalos nyelvének, az angol, a francia, vagy a német nyelv
egyikén kell benyújtani. A bejelentést azonban ezektől eltérő nyelveken is be
lehet nyújtani, ha fordítást is mellékelnek hozzá. A fordítási díjat a rendszer
fizeti. Ha a szabadalmat engedélyezték, a szabadalmasnak kell benyújtania a
fordítást a Közösség valamennyi hivatalos nyelvén.
Az EPO
a Közösségi szabadalmak adminisztrációjában központi szerepet játszik, beleértve
a bejelentés vizsgálatát és a szabadalom engedélyezését. A nemzeti
szabadalmi hivatalok szerepe a potenciális szabadalmasok segítése
tanácsadással, az EPO-nak benyújtott előzetes
bejelentések kezelése és a szabadalmi információk terjesztése lesz. Ezen kívül
az EPO részére szabadalomkutatást is végezhetnek, ha megtartják a nemzeti
szabadalmi hivatal szükséges kritikus tömegét. A miniszterek
megegyeztek egységes bíróság létesítésében, amely felelősséget visel
az egységes joggyakorlat kialakításáért.
Forrás: http://www.cordis.lu/news,
A témáról részletesebb
információ található az Egyéb információk rovatban az E13. sorszám
alatt.
*
G7. Akcióterv a kutatási kiadások
3%-os szintjének elérésére
A Versenyképességi Tanács miniszterei
akcióterv készítésére hívták fel a Bizottságot annak érdekében, hogy a
kutatási kiadások 2010-re érjék el a GDP 3%-át. Az akcióterv tartalmazza a
tagországok nemzeti jellegének megfelelő szakpolitikai szempontokat és
ösztönzőket, valamint célként jelöli meg a magánvállalkozások bátorítását
arra, hogy minél többet fektessenek kutatási és fejlesztési
tevékenységekbe.
A miniszterek hangsúlyozták, hogy különös
figyelmet kell fordítani a kis- és közepes vállalkozások részvételére a
kutatásban és innovációban. Ezek keretében elő kell mozdítani a K+F eredmények
terjesztését és a kereskedelembe való bevonását, továbbá az egyetemekkel az
együttműködést és új technológia-alapú cégek létesítését.
További információ: http://ue.eu.int/pressData/en/intm/74752.pdf
Forrás: http://www.cordis.lu/news, RN
19816
*
G8. e-Egészségügyi konferencia és szeminárium
A lengyelországi Krakkóban 2003. június
5-én és 6-án kerül sor az "e-Egészségügy a közös
Európában" című konferenciára és műhelytanácskozásra. A rendezvényen a
jelenlegi elektronikus egészségügyi alkalmazások műszaki és nem műszaki
vonatkozásait vitatják meg. Különös figyelmet fordítanak a szeminárium
munkaülésein az e-egészségvédelem fejlődésére az átalakuló gazdaságú
országokban. Az eseményt az 5. KP keretében támogatott Információs
Társadalom Technológiái (IST) projekt PRO-ACCESS kezdeményezése részeként
rendezik meg, amely a modern elveknek az egészségügyi telematikában
való átvételével foglalkozik a szovjet utódállamokban. A rendezvényt az
Európai Bizottság, valamint a krakkói távgyógyászati központ, az akadémiai
számítóközpont és a lengyel bányászati és metallurgiai egyetem szervezi.
További információ: http://www.pro-access.org/conference/index.html
Forrás: http://www.cordis.lu/news, RCN 19719
*
G9. Hydrotechnológiai bróker rendezvény
2003. június 5–6. Torino
(Olaszország)
A
rendezvény lehetőséget kíván nyújtani a helyi, a nemzeti és a külföldi
vállalatoknak arra, hogy kicseréljék ismereteiket és tapasztalataikat az ipari
vizek környezetbarát és gazdaságos kezelése és újrafelhasználása
terén.
További információ:
Maria Raffaelli Tel:
+39 011 5716323, Fax: +39 011 5716324
E-mail:m.raffaelli@to.camcom.it
*
G10. e-Kormányzati konferenciára készül Olaszország
Kétnapos elektronikus kormányzati konferenciát
rendeznek 2003. július 7-8-án Como városában, az olasz
kormány és az Európai Bizottság szervezésében.
A konferencia – amelyet Silvio Berlusconi miniszterelnök
nyit majd meg – lesz az országban az első komoly európai rendezvény az olasz
EU-elnökség ideje alatt (2003. július 1. – december
31.)
Az eEurope 2005
akciótervet is napirendre tűzik majd a konferencián.
A konferenciával párhuzamosan megrendezik a legjobb
nemzeti e-government projektek vetélkedését is, a
rendezvényen bemutatásra kerülnek a legjobb kezdeményezések.
Források:
http://www.agenziaitalia.it/
http://www.kablenet.com/
*
G11.
Szerződés-modell a 6. KP új eszközeihez
Az EU
Kutatási Főigazgatósága jóváhagyta a 6. KP új eszközeire vonatkozó
szerződés-modellek tervezetét. A szerződés-modell tervezete a szabványos
szerződési modellen túl kitér a Bizottság és a projekt-konzorcium kapcsolataira,
a projekt ütemezésére, a jelentésekre és a finanszírozás
kérdéseire.
CORDIS
Express 2003. 03. 28, http://www.cordis.lu/express/home.html
.
*
G12. IST
projekt az EU bővítéséért
Az új
Információs Társadalmi Távközlési (IST) projekttől azt várják, hogy jelentős
hatással lesz az Európai Unió bővítésének programjára 2003 első felében. A
Délkelet-Európai Kutatási és Oktatási Hálózat (SEEREN) projekt célja regionális
kutatási hálózat fejlesztése a Délkelet-Európai régió kutatási és akadémiai
közösségeinek támogatására azért, hogy a régió legtöbb országát Európa más
régióitól elválasztó digitális szakadékot sikerüljön felszámolni. A projekt
további célja a régió újjászervezéséhez és stabilizálásához való hozzájárulás,
és az EU bővítési folyamatának előkészítése a görög elnökség (2003 első fele)
idején. A projekt keretében a következő országok kutatási és oktatási
hálózatainak összefogására kerül sor: a korábbi Jugoszláv Szövetségi
Köztársaság, Románia, Bulgária, Albánia, Bosznia-Hercegovina, Macedónia és
Magyarország. A projekt 1,3 millió euró támogatást kap
az 5. KP IST programja keretében. Különös figyelmet fordítanak az új hálózat
integrálására a meglévő páneurópai hálózattal, a Gigabit Európai Akadémiai
Hálózattal (GEANT).
További
információ: http://www.seeren.org/, vagy http://www.grnet.gr
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19692
*
G13. A
Versenyképességi Tanács megvitatta a vállalkozási
akciótervet
A
Versenyképességi Tanács 2003. márc. 3-i ülésén a miniszterek egyhangúan üdvözölték a Bizottság által bemutatott
"Vállalkozások Európában" c. tanulmányt, és a Kisvállalkozások Európai Kartáját.
A miniszterek részleteiben megtárgyalták azokat a területeket is, amelyeken a
Bizottságnak és a tagállamoknak jobban hozzá kell járulniuk a vállalkozások
és a KKV-k szükséges összhangjának
megteremtéséhez.
Atzo Nicolai, az európai ügyek holland államtitkára szerint a
projekt rövid és hosszú távú intézkedésekre bontható, ezért minden évben
különböző célokat tűzhetnek ki. Az első évben pl. a
vállalkozások adminisztratív terheivel vagy a jogi kötelezettségek
költségeivel foglalkozhat a Tanács. Mary Hartney, a vállalkozások, a kereskedelem és a
foglalkoztatottság ír miniszterasszonya hangsúlyozta a
múlt tapasztalatainak jobb megértését, különösen az üzleti kudarcokra való
tekintettel. A kisvállalkozások túlélési esélyeinek növelésére a
tagállamoknak a versenyszféra, az oktatási szféra és egyéb területek közötti
jobb együttműködés megteremtésében vezető szerepet kell játszaniuk, pl. úgy,
hogy összekapcsolják a tőkét az ötletekkel, összeházasítják az innovációt a
vállalkozási kedvvel.
Erkki Liikanen, a vállalkozási és információs társadalmi ügyekért
felelős főbiztosa összefoglalójában megállapította, hogy "a Bizottság készen áll
az akcióterv javaslatának benyújtására, amint a nyilvános konzultációk
befejeződnek".
További
információ: http://europa.eu.int/comm/enterprise/entrepreneurship/index.htm
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RN
19817
*
G14. Az
európai kis- és középvállalkozásokat segítő megfigyelőállomás
2002. évi jelentései
A kis- és
középvállalkozások (KKV-k) megfigyelőállomását
1992-ben alapították azzal a céllal, hogy figyelje meg és monitorozza a KKV-k teljesítményét, és lássa el a politikai döntéshozókat,
kutatókat és magukat a KKV-kat a munkanélküliség
szintjére, a termelésre és a versenyképességre vonatkozó kulcsadatokkal. A
megfigyelőállomás négy új jelentést publikált, amelyek 2002. évi kutatási
eredményeiket teszik közzé.
A
Vállalkozási Főigazgatóság webhelyén elérhető jelentések a következő területeken
szolgáltatnak 2002. évi adatokat:
·
Európai
üzleti demográfia.
·
Csúcstechnológiai
KKV-k Európában.
·
Munkaerő
toborzása; a KKV-k adminisztratív terhei
Európában.
·
A 2002.
évi felmérés legfontosabb adatai.
A
statisztikai adatokból kitűnik, hogy jelenleg mintegy 200 millió KKV működik Európa 19 országában.
93%-uk mikrovállalkozás, 6%-uk kisvállalkozás, 1%-uk
közepes vállalkozás. A megfigyelőállomás jelentésében szereplő országok a
következők: 15 EU tagállam, továbbá Izland, Liechtenstein, Norvégia és
Svájc.
További
információ: http://europa.eu.int/enterprise/enterprise_policy/analysis/observatory.htm
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19742
*
G15.
Megjelent a Bizottság „WATER FOR LIFE” c. jelentése
A
Bizottság elnökének előszavával megjelent jelentést a f. év március 16–23. között A világ vízügyi fóruma c.
rendezvényen mutatták be (Kyoto,
Japán).
A
jelentés elemzi azokat a tényezőket amelyek a vízre,
valamint a víznek a környezetre, az élelmiszer termelésre, az egészségre, a
klímára vonatkoznak.
A
jelentés áttekintést ad az EU által támogatott valamennyi projektre
is.
További
információ: http://europa.Eu.int/comm/research/water-initiative/index
en.html
http://www.cordis.lu/news, 2003. 03.
31.
*
G16. Az
Európai Bizottság ajánlásokat fogadott el az új
elektronikus kommunikációs keretekre vonatkozóan
A
kommunikációs keretprogram felvázolja azokat a szabályokat, amelyeket a hálózati
operátoroknak és szolgáltatóknak követniük kell, amikor más operátorokkal,
szolgáltatókkal és felhasználókkal működnek együtt. A nemzeti szabályozási
testületek hatáskörébe tartozik a keretprogram megvalósítása, amelynek
szabályai 2003 júliusában lépnek hatályba.
A
legújabb ajánlások 18 piacot jelölnek meg az elektronikus kommunikációs
szektorban, ahol az új
szabályozás alkalmazása indokolt. Az országos szabályokat hozó
hatóságoktól elvárják, hogy valamennyi piac adatait használják fel saját
piaci elemzésük elkészítéséhez. Erkki Liikanen, a vállalkozási és információs társadalmi ügyekért
felelős főbiztosa szerint az üzenet, amelyet a piacnak szeretnének eljuttatni,
kifejezi azt az óhajt, hogy a nemzeti hatóságok kezdjék el a szabályozók
csökkentési folyamatát, és növeljék a hálózatok és hálózati technológiák
beruházásait a gazdasági bizonytalanság idején. Liikanen úr kiemelte az új keretek előnyeit abban, hogy
stabil és kiszámítható szabályozási környezetet teremtenek. A főbiztos felhívta
az ipar illetékeseit arra, hogy tegyék meg a szükséges intézkedéseket a
távközlési platformok szabványainak meghatározására, és a digitális TV kölcsönös
üzemeltethetőségének megteremtésére.
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19716
*
G17. A
CORDIS elindította új tematikus szolgáltatását
az
"élettudományok és egészségügy" szakterületen
Az
Európai Bizottság kutatási és fejlesztési információs szolgálata, a CORDIS,
témára orientált szolgáltatásokat teljesít a korszerű genomikával, biotechnológiával és betegség-megelőzéssel
foglalkozó kutatási tevékenységek segítésére. Az új szolgáltatás a 6.
Keretprogram (6. KP) portáljának részeként hozzáférést biztosít valamennyi
releváns információhoz, beleértve az elérés útmutatóit, a témakörök híreit
és a közeljövőben rendezendő eseményeket, valamint közvetlen csatolókat a
kutatások pénzügyi támogatási lehetőségeinek igénybe vételét megkönnyítő
alkalmazásokhoz. A projekt támogatására szánt összeg előreláthatólag 2,255 millió euró.
A
szolgáltatás használói egyszerű módon férhetnek hozzá az aktuális
dokumentumokhoz és a speciális pályázati felhívásokhoz, megállapíthatják a
támogatást, megkereshetik a potenciális partnereket, böngészhetnek a
korábbi projektekben és tanulmányozhatják a publikációkat. A szolgáltatás
idejében felhívja a figyelmet a tervezett aktivitásokra és újonnan támogatott
projektekre, amint az információk elérhetők lesznek.
További
információk: http://www.cordis.lu/lifescihealth/home.html
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19822
*
G18. A
CORDIS elindította új tematikus szolgáltatását
az
"állampolgárok és a kormányzat" témakörben
A CORDIS
a fenti témakörben témára orientált információszolgáltatást indított. Az ezen a
szakterületen végrehajtott projektek célja az európai kutatás mozgósítása a
közgazdasági, politikai és társadalomtudományi területeken. Ezzel a
tudásalapú társadalom kibontakozását kívánja segíteni, valamint új formákat
kíván teremteni az állampolgárok és az intézmények közötti kapcsolatrendszerben.
Az új
szolgáltatás a 6. Keretprogram portáljának részeként hozzáférést biztosít
valamennyi releváns információhoz, beleértve az elérés útmutatóit, a témakörök
híreit és a közeljövőben rendezendő eseményeit, valamint közvetlen
csatolókat a kutatások pénzügyi támogatási lehetőségeinek igénybe vételét
megkönnyítő alkalmazásokhoz. A projektre 225 millió euró támogatást szánnak. A
szolgáltatás használói egyszerű módon férhetnek hozzá az aktuális
dokumentumokhoz és a speciális pályázati felhívásokhoz, megállapíthatják a
támogatást, megkereshetik a potenciális partnereket, böngészhetnek a
korábbi projektekben és tanulmányozhatják a publikációkat. A szolgáltatás
idejében tájékoztatást nyújt a szakterület várható eseményeiről és a
finanszírozott projektekről, amint az ezekre vonatkozó információk elérhetők
lesznek.
További
információ: http://www.cordis.lu/citizens
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19821
*
G19. A
CORDIS gyorsan és könnyen áttekinthető tájékoztatást ad a 6. KP-ről
Mindazon
szervezetek, amelyek érdekeltek a 6. KP-ban való
részvételben „egy pillantás alatt” tájékozódhatnak a 6. KP célkitűzéseiről,
a részvételre jogosult szervezetekről, a nemzetközi dimenzióval kapcsolatos
részletekről és a pályázati rendszerről. Ez a gyorsan áttekinthető weboldal
ideális első lépés mindazok számára, akik először informálódnak a
Keretprogrammal kapcsolatban. Az új weblap kiegészíti a „What is 6. KP” (Mi a 6. KP?) c. fejezetet, amely a kutatási
tevékenységekkel, a hagyományos és új eszközökkel és a költségvetés
részleteivel foglalkozik.
A CORDIS
6. KP-val foglalkozó weblapjai útbaigazítást és
hozzáférést biztosítanak a részvétel szempontjából fontos valamennyi
dokumentumhoz és eszközhöz. A potenciális résztvevők jobb kiszolgálása
érdekében további fejlesztéseket terveznek.
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19798
EGYÉB
INFORMÁCIÓK
E1.
Társult tagjelölt országok számára kiírt pályázati
felhívások
Első
specifikus program - Az Európai Kutatási Térség integrációja és
megerősítése
A
pályázati felhívás 2003. április 2-án jelent meg.
Forrás:
Official
Journal of the European Communities
C 79/7-10 (02.04.2003)
A
hivatalos közlönyben történő megjelentetésen túlmenően a pályázati felhívások a
CORDIS (Community
Research and Development Information Service)
információs rendszeren is hozzáférhetők a 6. Keretprogram
honlapján.
Eredeti
cím:
Calls
for proposals for indirect RTD actions under the specific programme for research, technological development and
demonstrations: 'Integrating and strengthening the European Research
Area'
Magyarország
a 6. Keretprogramban társult tagjelölt országnak (ACC - associated candidate country) számít, amely gyakorlatilag azt jelenti, hogy az
Európai Unió jelenlegi tagállamaival minden szempontból azonos elbánásban
részesül.
A
pályázati felhívásban kizárólag a pályázati felhívásban, illetve az alább
található Mellékletben részletezett kutatási területeken lehet pályázni. Az
összes alább részletezett pályázati felhívásra kizárólag specifikus
támogató akcióval (SSA) lehet pályázni. Ennél a pályázati eszköznél
a
minimálisan előírt részvevők száma 1 jogi személyiség.
Az
Európai Bizottság a pályázók számára Pályázati útmutatót (Guide for Proposers) tesz közzé. A Pályázati útmutató, a munkaprogram,
illetve a pályázati felhívásokkal kapcsolatos információ a következő címen
kérhető, illetve tölthető le:
European
Commission
The FP6
Information Desk
Directorate
General RTD
B-1049
Brussels
Internet
address: http://www.cordis.lu/fp6
A
pályázatok készítésére az ígéretek szerint rövidesen valóban hozzáférhetővé váló
elektronikus pályázatbenyújtó szoftvert (Electronic
Proposal Submission System, EPSS) ajánlják. A pályázatok benyújtására
mindenesetre addig is elsősorban az elektronikus formátumot ajánlják (CD-ROM
vagy hagyományos floppy lemez), de a pályázatok kizárólag nyomtatott formában
történő eljuttatása is lehetséges. Az
elektronikus formában benyújtott pályázatokhoz minden esetben csatolni kell
ugyanabban a borítékban a pályázat nyomtatott verzióját is!
Minden
pályázatnak tartalmaznia kell a megfelelően kitöltött A
és B részeket. Az elektronikus formában elkészített pályázatok formátuma
kizárólag portable document
format (.pdf) és rich text format (.rtf) lehet. A feltételeknek nem megfelelő vagy számítógépes
vírust tartalmazó pályázatokat kizárják. A pályázatokat
a CORDIS honlapon később elindítandó szolgáltatás segítségével on-line is be lehet nyújtani, az így eljuttatott
pályázatokra is vonatkoznak az elektronikus formára vonatkozó előírások. A
pályázatokat nem lehet elektronikus levélben vagy faxon
benyújtani.
1.
Általános felhívás
A
pályázat neve: Specific support actions for Associated Candidate Countries
Pályázati
azonosító: FP6-2003-ACC-SSA-General
A
pályázatok beadási határideje: 2003. június 26. 17 óra
A
közösségi hozzájárulás tervezett mértéke: 9 millió euró
A
pályázati felhívásban kizárólag a munkaprogram – a pályázati felhívásban
megjelölt – fejezeteiben foglalt tevékenységgel lehet részt venni. A pályázati
felhívás a munkaprogram D mellékletére, azon belül a D.1 fejezetre hivatkozik, amely a pályázati felhívás honlapján
teljes terjedelmében hozzáférhető. Összefoglalónk 3. mellékletében
található mindaz, ami a munkaprogram D mellékletéből erre
vonatkozik.
A
kijelölt tevékenységi területek (a 6. KP tematikus
prioritásai):
Ÿ
Élettudományok, génkutatás és biotechnológia az
egészségért;
Ÿ
Információs társadalmi technológiák;
Ÿ Nanotechnológia és nanotudományok,
tudásalapú többfunkciós anyagok, valamint új termelési eljárások és
berendezések;
Ÿ
Aeronautika és űrkutatás;
Ÿ
Élelmiszerminőség és -biztonság;
Ÿ
Fenntartható energiarendszerek, Fenntartható felszíni közlekedés, Globális
változás és ökorendszerek;
Ÿ
Állampolgárok és kormányzat a tudásalapú társadalomban.
A
felhívásra sikeresen pályázó konzorciumok számára a konzorciumi szerződés nem
kötelező, de ajánlott.
A
pályázatok bírálatát egy lépcsőben végzik el, a bírálat során nem lesz anonim
értékelési rész. Az értékelés eredménye a pályázatok benyújtását követő 2 hónap
múlva várható. Ennek megfelelően az első szerződések a beadási határidőt követő
6 hónap múlva léphetnek hatályba.
Az akár
elektronikus, akár nyomtatott formában elkészített pályázatokat postai
küldeményként vagy gyorsposta szolgálattal a következő címre kell
eljuttatni:
'FP6 -
Research Proposals'
(Call Identifier: FP6-2003- ACC-SSA-General)
European Commission
B-1049
Brussels
A
pályázatot személyesen vagy megbízotton keresztül is el lehet juttatni az alábbi
címre:
'FP6 -
Research Proposals'
(Call Identifier: FP6-2003- ACC-SSA-General)
European Commission
Rue de Genève/Genèvestraat, 1
B-1140
Brussels
A
pályázatnak a beadás módjától függetlenül a megadott beadási határnapokon 17
óráig kell Brüsszelbe érnie. A beadási határidő után érkezett pályázatokat
nem értékelik.
A
pályázáshoz szükséges összes anyag a
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=63
címen érhető
el.
2.
Kutatási területenkénti
specifikus felhívás
A
pályázat neve: Targeted specific support actions for Associated Candidate Countries
Pályázati
azonosító (a kutatási terület függvényében):
A Nanotechnológia és nanotudományok,
tudásalapú többfunkciós anyagok, valamint új termelési eljárások és berendezések
program esetén: FP6-2003-ACC-SSA-NMP
Az
Aeronautika és űrkutatás program esetén:
FP6-2003-ACC-SSA-Aero-Space
Az
Élelmiszerminőség és -biztonság program esetén:
FP6-2003-ACC-SSA-Food
A 6.
tematikus prioritás első tématerülete, a Fenntartható energiarendszerek program
esetén:
FP6-2003-ACC-SSA-Energy
A 6.
tematikus prioritás második tématerülete, Fenntartható felszíni közlekedés
program esetén:
FP6-2003-ACC-SSA-Transport
A
pályázatok beadási határideje: 2003. június 26. 17 óra
A
közösségi hozzájárulás tervezett mértéke: 4 millió euró, de az egyes kutatási
területeken legfeljebb 1 millió euró
A
pályázati felhívásban kizárólag a munkaprogram – a pályázati felhívásban
megjelölt – fejezeteiben foglalt tevékenységgel lehet részt venni. A pályázati
felhívás a munkaprogram D mellékletére, azon belül a D.2 fejezetre hivatkozik, amely a pályázati felhívás honlapján
található. Összefoglalónk 3. mellékletében a munkaprogram D mellékletének
kivonatát mutatjuk be.
A
felhívásra sikeresen pályázó konzorciumok számára a konzorciumi szerződés nem
kötelező, de ajánlott.
A
pályázatok bírálatát egy lépcsőben végzik el, a bírálat során nem lesz anonim
értékelési rész. Az értékelés eredménye a pályázatok benyújtását követő 2 hónap
múlva várható. Ennek megfelelően az első szerződések a beadási határidőt követő
6 hónap múlva léphetnek hatályba.
Az akár
elektronikus, akár nyomtatott formában elkészített pályázatokat postai
küldeményként vagy gyorsposta szolgálattal a következő címre kell
eljuttatni:
'FP6 -
Research Proposals'
(Call Identifier: a kutatási
terület függvényében)
European Commission
B-1049
Brussels
A
pályázatot személyesen vagy megbízotton keresztül is el lehet juttatni az alábbi
címre:
'FP6 -
Research Proposals'
(Call Identifier: a kutatási
terület függvényében)
European Commission
Rue de Genève/Genèvestraat, 1
B-1140
Brussels
A
pályázatnak a beadás módjától függetlenül a megadott beadási határnapokon 17
óráig kell Brüsszelbe érnie. A beadási határidő után érkezett pályázatokat nem
értékelik.
A
pályázáshoz szükséges összes anyag a kutatási területtől függően a következő
címeken érhető el:
A Nanotechnológia és nanotudományok,
tudásalapú többfunkciós anyagok, valamint új termelési eljárások és berendezések
program esetén:
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=64
Az
Aeronautika és űrkutatás program esetén:
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=65
Az
Élelmiszerminőség és -biztonság program esetén:
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=66
A 6.
tematikus prioritás első tématerülete, a Fenntartható energiarendszerek program
esetén
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=67
A 6.
tematikus prioritás második tématerülete, Fenntartható felszíni közlekedés
program esetén
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=68
3. A
munkaprogram D melléklete
A
munkaprogram D mellékletének célja, hogy a tematikus prioritási területeken
megkönnyítse és ösztönözze a társult tagjelölt országok intézményeinek a
keretprogramban való részvételét. E cél elérése érdekében a
következő tevékenységi formákat irányozták elő: részvétel információs, képzési
és az általános ismereteket fokozó tevékenységekben; a társult tagjelölt
országok képességeinek népszerűsítése; az itteni kutatók konferencia
részvételének és pályázat készítésének támogatása; a tagállamokban és a
társult tagjelölt országokban található kiemelkedő színvonalú kutatóközpontok
hálózatainak létrehozása és megerősítése; a társult tagjelölt országok
KKV-inek támogatása a sikeresebb részvétel
érdekében; specifikus területekre vonatkozó KTF rendszerek és ágazatpolitikák
értékelése; egy adott területen aktív kutatási intézmények
feltérképezése; valamint valamely specifikus területre vonatkozó
kutatási ágazatpolitika kialakítására és a kutatási rendszer megszervezésére
irányuló előretekintő tanulmányokkal.
A
tevékenység két része az D.1 fejezetben részletezett
általános, illetve a D.2 fejezetben részletezett célzott pályázati
felhívás.
3.1 A munkaprogram D.1 fejezete
Az
általános felhívásban
egy vagy több intézményt választanak ki, amely a következő feladatokat látja
el:
·
hálózatba
szervezi a nemzeti kapcsolati személyeket;
·
különféle
akciókat hajt végre a KKV-k számára;
·
hálózatba
szervezi a kiemelkedő színvonalú kutatóközpontokat;
·
információs
eseményeket szervez.
A nemzeti
kapcsolati személyek hálózatba szervezésének célja, hogy mindazokat a
szereplőket, akik valamilyen módon részt vesznek a 6. Keretprogrammal
kapcsolatos információk terjesztésében (nemzeti kapcsolati személyek,
kutatóintézetek kapcsolati irodái, bizottságok tagjai, stb.) virtuális hálózatba
vonja össze az információ hatékonyabb terjesztése érdekében. Az akció keretei
között lehetőség nyílik találkozók szervezésére a tagállamoknál bevált
megoldások cseréje érdekében, valamint segítségnyújtásra is a
pályázatot készítő kutatók számára.
A KKV-k érdekében végrehajtott akciók célja, hogy megkönnyítse
a KKV-k részvételét a Keretprogram tematikus
prioritásaiban, ezért a kiválasztott intézményeknek a következő feladatokat kell
ellátniuk:
·
segítik a
KKV-ket a kutatási igényeikhez legjobban illeszkedő
tematikus prioritás és pályázati forma kiválasztásában;
·
tanácsot
nyújtanak az adminisztratív eljárásokról és a szerződéses kérdések terén (a
konzorciumi részvevők szerepe és felelőssége, költségek, a szerződő felek
jogai és kötelezettségei, stb.);
·
segítik a
KKV-ket a megfelelő partnerek
felkutatásában;
·
technikai
segítséget nyújtanak a pályázatok elkészítése során, főleg a koordinátori
szerepet választó, illetve az integrált projektekben és kiválósági hálózatokban
aktív részvételt vállaló KKV-k
számára;
·
tanácsot
adnak a KKV-k számára a Keretprogramban részt venni
kívánó KKV csoportosulások létrehozásához.
A
közösségi hozzájárulás mértéke előre nincs megszabva, az adott országból érkező
elfogadható KKV pályázatok száma szabja meg, de KKV pályázatonként legfeljebb
5000 euró lehet.
A
tudományos hálózatok szervezésével megbízott intézmény egy tudományos területen
hálózatba szervezi a kiemelkedő színvonalú kutatóközpontokat és támogatja a
hálózat működtetését. A hálózatépítés célja, hogy
·
a társult
tagjelölt országokban mobilizálja az emberi és anyagi erőforrásokat egy adott
tudományterületen;
·
terjessze
a tudományos információt és a kutatások eredményeit;
·
jelentős
mértékben megkönnyítse a hasonló tudományos profilú központok közti
kommunikációt.
A
finanszírozott tevékenységek: a 6. KP tematikus prioritásaihoz kapcsolódó
tudományterületek művelőinek találkozója tevékenységük összehangolása
érdekében, eredmények és személyzet cseréje (látogatások és kutatási tevékenység
a partner-laboratóriumban).
Végül a
6. KP munkaprogramjainak és a pályázati felhívások tartalmának bemutatására éves
nemzeti információs eseményeket lehet szervezni.
3.1 A munkaprogram D.2 fejezete
A célzott
pályázati felhívás
célja specifikus akciók finanszírozása a következő tematikus prioritások
területén:
·
Nanotechnológia és nanotudományok, tudásalapú többfunkciós anyagok, valamint új
termelési eljárások és berendezések;
·
Aeronautika
és űrkutatás;
·
Élelmiszerminőség
és -biztonság;
·
Fenntartható
energiarendszerek;
·
Fenntartható
felszíni közlekedés;
Az
Élettudományok,
génkutatás és biotechnológia az egészségért program, valamint a 6. tematikus
prioritás harmadik alprogramja (Globális változás és
ökorendszerek) még az idei év során külön akciót
indít.
A
következő tevékenységet lehet végezni:
·
konferenciák
szervezése a társult tagjelölt országokban, a társult tagjelölt országok és a
tagállamok kutatóinak részvételével;
·
tapasztalatcserére
és kapcsolatépítésre irányuló események és szemináriumok, ahol az adott ország
kutatói találkoznak az adott területen aktív, a többi társult tagjelölt
országból és a tagállamokból származó kutatókkal annak reményében, hogy később
integrált projektre vagy kiválósági hálózatra irányuló pályázatot nyújtanak
be;
·
Értékelés:
egy adott kutatási területre vonatkozó ágazatpolitika értékelése, tanulmányok
készítése az adott területen bevezetendő kutatási ágazatpolitika hasznos
elemeinek definiálása érdekében;
·
független
értékelések egy-egy területen;
·
a
tagjelölt országok kutatóit és kutatási intézeteit tartalmazó részletes
adatbázis létrehozása a partnerkeresés megkönnyítésére.
[HunOR Iroda, Brüsszel]
*
E2. A
Közös Kutatóközpont pályázati felhívása
Az EU
Közös Kutatóközpontja (Joint Research Centre - JRC) 2003. március 12-én pályázati
felhívást tett közzé. A közzétett anyag olyan elemeket is tartalmaz, amelyekre a
csatlakozó államok kormányzati szervei tehetnek jelölést, vagyis ezekre
tulajdonképpen nem lehet közvetlenül pályázni. Jelen beszámoló nagyrészt Kissné Marjay Márta, a területért
felelős nemzeti kapcsolati személy által készített összefoglalóra
épül.
Forrás:
a pályázat teljes szövege, valamint a pályázat elkészítéséhez nélkülözhetetlen
információk csak az alábbi JRC honlapon találhatók
meg
http://www.jrc.cec.eu.int/enlargement/action2003
Eredeti
cím:
Call for expression of interest for Visiting Scientists/Detached National Experts and Workshops with focus on Candidate Countries - Action 2003
A
pályázat leadási ideje: 2003. június 16. 12 óra
A Közös
Kutatóközpont az Európai Unió saját kutatóintézete, amely 5 különböző tagállam
területén 7 intézetet foglal magában. A JRC célkitűzése a fogyasztó-orientált
tudományos és technikai háttér biztosítása a közösségi politikák előkészítése,
kifejlesztése, megvalósítása és figyelemmel követése során.
A JRC hat
tudományterületen saját kutatásokat is folytat, melyek a következők: környezet
és fenntarthatóság; élelmiszeripari, vegyi termékek és egészség; nukleáris
biztonság és biztonsági garanciák; referencia anyagok és mérések; az
állampolgárok biztonsága, csalások és hamisítások megakadályozása; jövőbe
tekintő tanulmányok és technológiai előrejelzés.
Az
Európai Unió bővítési politikájának elősegítése érdekében a JRC támogatja a
csatlakozó államok integrációját az Európai Kutatási Térségbe. Az 5.
Keretprogramhoz csatlakozott 13 tagjelölt államot kiemelt prioritással kezeli.
Ezek Bulgária, Csehország, Ciprus, Észtország, Magyarország, Lettország,
Litvánia, Málta, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia és
Törökország.
A JRC
bővítési stratégiája részeként közzétett felhívás célja fokozott együttműködés
kialakítása azokkal az intézetekkel, kutatókkal és szakértőkkel, akik a társult
országokban az EU joganyag nemzeti átvételével foglalkoznak. A pályázat a
nemzeti szervezetek hálózatépítését, valamint a tudományos és szakmai
alkalmazott-állomány növekvő mobilitását eszközként alkalmazva kíván
hozzájárulni az ERA megvalósításához. E célból a JRC összesen 72
munkaértekezletet, tanfolyamot és 62 ideiglenes álláslehetőséget hirdetett meg a
2003-as évre.
http://www.jrc.cec.eu.int/enlargement/action2003/list.htm
1.
Munkaértekezletek és tanfolyamok
A
munkaértekezletek célkitűzése az EU ágazati politikáinak megvalósítását
alátámasztó tudományos és technikai eljárások bemutatása a csatlakozó államok
felelős szerveinek, valamint a tagjelölt államokban jelenleg alkalmazott
eljárások megismerése.
Az
intézményi kapcsolatok és a korlátozott kapacitások miatt a munkaértekezletek
résztvevőit a nemzeti kapcsolati személyek és az EU Missziók
együttműködésével a csatlakozó államok illetékes minisztériumai fogják
kijelölni. Ennek megfelelően ebben az aktivitási formában pályázat nem nyújtható be.
2.
Kihelyezett nemzeti szakértők és vendégkutatók fogadása
A
kihelyezett nemzeti képviselők és vendégkutatók számára meghirdetett rövid-, (3
hónap) és középtávú (egy év) együttműködési lehetőségekre pályázatot lehet
beadni a megfelelő JRC kutatóintézethez. A pályázat végrehajtását a
tagjelölt országok EU Missziói és az EU Bizottság érintett Főigazgatóságai
támogatják és ellenőrzik.
A
vendégkutatókra vonatkozó pályázati űrlap a következő linken tölthető le:
http://www.jrc.cec.eu.int/enlargement/action2003/application-form-vs.doc
Kihelyezett
nemzeti szakértő minden nemzeti és nemzetközi hivatalnok, illetve magáncégnél
alkalmazott személy lehet. (A pályázásból érdekellentétre való hivatkozással ki
vannak zárva azok, akik szakértőként részt vesznek a csatlakozási
tárgyalásokon!). A kihelyezett nemzeti szakértő kiküldetése alatt továbbra is a
nemzetközi, nemzeti, regionális vagy helyi kormányzat, vagy a magántársaság
fizetett alkalmazottja marad.
A
kihelyezett nemzeti szakértőkre vonatkozó pályázati űrlap a következő linken
tölthető le:
http://www.jrc.cec.eu.int/enlargement/action2003/application-form-dne.doc
A
megfelelően kitöltött, a fenti honlapokról letölthető pályázati űrlaphoz
önéletrajzot is csatolni kell. A pályázónak csak a későbbiekben kell bemutatnia
a foglalkoztató intézmény vezetőjének ajánlólevelét. A pályázat
értékelésének eredményéről 2003 szeptemberéig mindenkit
tájékoztatnak.
További
felvilágosítást ad az OM K+F HÁT Kutatás-fejlesztési Nemzetközi
Főosztályán:
Kissné
Marjay Márta - JRC összekötő, tel: 484 2586, e-mail: marta.kiss@om.hu
*
E3.
Felhívás kutatási témák javaslatára a Tudomány és társadalom alprogram területén
Forrás:
Official Journal of the European Communities 2003/S 64-055505 (2003. április
1.)
Eredeti
cím:
Invitation to submit expressions of interest in the field Science and Society - An opportunity to help implement the specific programme 'Structuring the European Research Area', part of the sixth framework programme for research and technological development
Benyújtási
határidő:
2002. június 2., 17.00
Az
Európai Bizottság a 6. Keretprogram tartalmi előkészítése során idáig is széles
körű konzultációt folytatott a szakmai közösségekkel. A 2002. márciusában
közzétett témajavaslati felhívás (Call for Expression of Interest) csak a 6. Keretprogram első specifikus
programjának (az Európai Kutatási Térség integrációja és erősítése) tematikus
prioritásaira, valamint a nukleáris kutatásokra terjedt ki, így a második
specifikus program (az Európai Kutatási Térség strukturálása) részét képező
Tudomány és Társadalom nem szerepelt a kijelölt témák között.
Ezt a
hiányt pótolja a jelenlegi témajavaslati felhívás, amely az érdekelt kutatók
teljes körének módot ad arra, hogy a Tudomány és Társadalom kutatási terület
későbbi pályázati felhívásainak tartalmát befolyásolja, illetve pontosítsa. A
felhívás az összes potenciális pályázó számára lehetővé teszi témajavaslatok
benyújtását a későbbi pályázati felhívások, illetve a munkaprogramok
előkészítésének megkönnyítése érdekében. A 6. Keretprogram során
pályázatot benyújtani kívánó konzorciumok számára azonban
természetesen nem kötelező a témajavaslati felhívásban részt venni.
Természetesen a Tudomány és Társadalom területen már megjelent, valamint az
előkészítés alatt álló pályázati felhívásokat a jelenlegi témajavaslati
felhívás semmilyen módon nem befolyásolja, a témajavaslatok gondos
áttanulmányozását követően levont tanulságok hatása csak a 2004-es
pályázatokban lesz érezhető.
A
témajavaslatok elkészítését segítő dokumentumok (útmutató, helpdesk elektronikus levélcímei és egyéb segítségek),
valamint a pályázáshoz szükséges összes anyag a következő internetes honlapon
férhetők hozzá:
http://www.cordis.lu/eoi/science-society
Tekintettel
arra, hogy a beszámoló írásának idején a fenti honlap még nem volt elérhető,
közzétételéig az érdeklődők számára a következő honlap felkeresését
ajánljuk:
http://fp6.cordis.lu/fp6/eoi_details.cfm?CALL_ID=62
A
benyújtás módja:
A témajavaslatot kizárólag az erre a célra közzétett on-line pályázati űrlapok
kitöltésével lehet elküldeni.
A
témajavaslatokat az Európai Bizottság külső szakértők
bevonásával fogja értékelni.
Az
értékelés eredményeiről jelentést fognak közzétenni. Ez a nyilvános jelentés
lesz a pályázók felé a fő visszajelzés, ill. a Bizottság ennek ajánlásai nyomán
fogalmazza meg az új pályázati felhívások prioritásait.
A másik
visszajelzés az, hogy a témajavaslatok nyilvános részét és a pályázók adatait
(ha a javaslattevő nem ellenzi) az interneten
hozzáférhetővé kívánják tenni. Ennek célja az, hogy ösztönzőleg hasson új tagok
bevonására, ill. az adott koncepció kitágítására, ill. egyes esetekben azonos,
vagy hasonló tématerületeken az erők egyesítésére.
A
témajavaslatok értékelésénél az egyes témakörökkel kapcsolatban tett
javaslatokat nem a tudományos kiválóság szempontjából fogják értékelni, és
hangsúlyozni kívánják, hogy a jelen felhívás nem a leendő konzorciumok
kiválasztásának első lépése! Az értékelés alapja a megvalósításra való
alkalmasság ill. a szakmai szempontból való relevancia.
A
témajavaslati felhívás kimenetele egyik félre sem jelent további
kötelezettséget. Az Európai Bizottságot nem köti a tekintetben, mi legyen az
egyes tematikus prioritások munkaprogramjának tartalma, ill. a kiadandó
pályázati felhívások témája, ill. milyen módon fogalmazzák meg az egyes
pályázati felhívásokat. Erről kizárólag a Programbizottság dönthet. Egyes, az
értékelők által ígéretesnek ítélt témaköröket későbbi felhívásokra is
tartalékolhatnak. Ilyen módon kívánják biztosítani az egyes felhívások
erőteljes fókuszáltságát, ennek következtében azt várják, hogy a túlpályázás
csökkenni fog.
A
pályázók számára sincs természetesen semmiféle garancia, hogy az általuk
javasolt témák bekerülnek a munkaprogram(ok) ill.
az első pályázati felhívás(ok) témái közé, de esélyeik növelésére mégis ez
látszik az egyetlen lehetséges útnak.
További
információ férhető hozzá a következő honlapon: http://fp6.cordis.lu/eoi/ss/eoi-faq.htm,
illetve az érdeklődők elküldhetik kérdéseiket a következő elektronikus
levélcímre:
rtd-sciencesociety@cec.eu.int
[HunOR Iroda – Brüsszel]
*
E4.
Nemzeti Fejlesztési Terv
A kormány
elkészítette és az EU Bizottságának benyújtotta a
Nemzeti fejlesztési Tervet (NFT), amelynek elfogadása előfeltétele annak, hogy
Magyarország részesüljön az ún. Strukturális Alapokból. Az NFT öt ún. operatív
programot tartalmaz. A „Gazdasági Versenyképesség Operatív Program” keretében
négy prioritás alapján az Európai Regionális Fejlesztési Alap lesz a
társfinanszírozó. A szóban forgó prioritások a következők:
1.
Befektetés-ösztönzés
2. Kis-
és középvállalkozások fejlesztése
3.
Kutatás-fejlesztés és innováció
4.
Információs társadalom- és gazdaságfejlesztés
A
Kutatás-fejlesztés és innováció, valamint az Információs társadalom és
gazdaságfejlesztés c. fejezetek szövegét alább közöljük:
1.3. KUTATÁS-FEJLESZTÉS ÉS INNOVÁCIÓ
A hosszú
távú gazdasági versenyképesség és a fenntartható növekedés biztosításához
jelentős szellemi hozzáadott értéket tartalmazó termékek, szolgáltatások és
technológiák kifejlesztése szükséges. Ennek érdekében fokozni kell a
kutatás-fejlesztési ráfordításokat, és erősíteni kell a K+F
célú együttműködéseket. Az erőforrásokat a nemzetgazdaságilag fontos
területeken összpontosítani szükséges, amely lehetővé teszi új eredmények
létrehozását és gazdasági hasznosítását. Kiemelten kezelendők például a
jelenkori kihívásokra választ adó generikus technológiák területei (információs
és kommunikációs technológiák, biotechnológia és új anyagok technológiája),
valamint új eljárások, termékek és szolgáltatások fejlesztése. Az Európai
Kutatási Térséghez csak hatékony kutatás-fejlesztési tevékenységgel és
korszerű K+F kapacitásokkal lehet eredményesen csatlakozni. Ennek érdekében
szükséges a közfinanszírozású
és non-profit kutatóhelyek (például egyetemek, akadémiai kutatóintézetek és
alapítványok) viszonylag elmaradott kutatási infrastruktúrájának
korszerűsítése.
Erősíteni kell az egyetemek
és a vállalatok közötti komplex együttműködést közös kooperációs kutatóközpontok
létrehozásával. A
nemzetgazdaság versenyképességének erősítéséhez javítani kell a vállalatok,
elsősorban a KKV-k innovációs képességét és
kapacitásait.
Ösztönözni kell őket a K+F munka végzésére vagy megrendelésére, illetve a
tudás- és technológiatranszfer folyamatokban való részvételre. Kiemelten kell
támogatni az induló
és tudás- és technológia-intenzív vállalkozások (spin-off) létrehozását és megerősítését. A
vállalati szektor K+F tevékenységét közvetlenül segíti a meglévő
kutatóhelyek fejlesztése, illetve új kutatóhelyek létesítése, az
ehhez kapcsolódó
beruházások és infrastruktúrafejlesztések támogatása.
1.4. INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM ÉS
GAZDASÁGFEJLESZTÉS
Az
információs és tudásalapú társadalom fejlesztése elsősorban a hatékonyságra
gyakorolt pozitív hatással növeli a versenyképességet, ami tovább gyorsítja a
technológiai fejlődést. Megváltoznak a munkavégzés formái, és az új típusú –
képzett munkaerőt igénylő – szolgáltatások terjedése növeli a munkahelyek
számát, az értéklánc létrehozása mentén a magasabb értékű és minőségű termékek
és szolgáltatások előállítását segíti. A nemzetközi
gazdasági és kulturális versenyben való helytálláshoz elengedhetetlen az új
szolgáltatásokat, és az azokat közvetítő magas minőségű és gyors szélessávú
infrastruktúra fejlesztése, a felhasználást támogató programok megvalósítása. Az
elmaradott, a fejlődési centrumoktól távol eső területeken a piacnak nem
profitábilis az ilyen típusú infrastruktúra kiépítése,
noha ezek fejlődését alapvetően befolyásolná meglétük, ezért itt állami
szerepvállalásra van szükség. Az információs és kommunikációs technológiák
alkalmazásának, az általuk elérhető gazdasági-gazdálkodási, piaci,
marketing ismereteknek, információknak, adatoknak nagy szerepük van valamennyi
iparág jövőbeni versenyképességében. Ennek keretében az e-gazdaság és
e-kereskedelem, az infrastruktúra, az e-közigazgatás, a szolgáltatások, az
alkalmazások, valamint a tartalom fejlesztésével összefüggő beruházásokra
összpontosít. Az elektronikus gazdaság kiépüléséhez nélkülözhetetlen a
korszerű gazdálkodási, termelési és tevékenységi viszonyok kialakítása, a
hatékony tudásmenedzsment fejlődésének ösztönzése, támogatása. Állami
eszközökkel ösztönözni kell tehát a könnyen elérhető információs hálózatok
kiépülését, a web-technológia alkalmazását, az aktív,
naprakész, a gazdálkodás számára releváns információk tudatos, eredményes
használatát a teljes gazdálkodási folyamatban. Az e-gazdaság egyik
perspektivikus területe világszerte az intelligens és dinamikus
elektronikus kereskedelem, vagyis a minőségi, sokoldalú fogyasztó-centrikus
kereskedelmi tevékenység. Az e-kereskedelem fejlesztéséhez szükséges támogatások
segítik elő a fogyasztók számának növekedését, s azt, hogy biztonságosnak
tartsák, bizalommal vegyék igénybe vásárlásaikhoz és pénzügyi műveleteikhez az
elektronikus formát. A vállalkozások a rendelkezésükre álló naprakész, üzleti
ismereteket nyújtó digitális tartalom felhasználásával tudják kihasználni az
internet nyújtotta lehetőségeket. Magyarország
jelenleg nem rendelkezik elegendő digitális tartalommal a vállalatok és a
lakosság igényeinek kielégítéséhez. Megfelelő mennyiségű és széles körben
hozzáférhető hálózati tartalom, adatok és ismeretek, a digitális tudásbázis
teremti meg az IT technológia használatának vonzerejét a vállalkozások és a
lakosság számára egyaránt. Az információs társadalom, az e-gazdaság kiépülésének
tehát nélkülözhetetlen eleme a digitális üzleti, tudományos és kulturális
tartalom megléte. A digitális tartalom iparág fejlesztését elősegítő állami
támogatás a tartalom előállítását segítő szoftverek, a magyar és idegen nyelvű
üzleti, tudományos, kulturális tartalom kialakítására, a forgalmazás,
elosztás szerveződésére irányul. A fejlett digitális tartalom iparág a nyitott
magyar gazdaság versenyképességének nélkülözhetetlen eleme, különösen az EU
egységes szabadpiacán.
Az
e-közigazgatás bevezetése a szolgáltató állam kiépülésének nélkülözhetetlen
eleme, melynek idő- és költségtakarékos használatával a piaci szereplő és a
közigazgatási intézmény egyaránt nyer. E fejlesztés révén a közigazgatás – a
legnagyobb digitális adatvagyonnal rendelkező, begyűjtő, kezelő és
szolgáltatóként – egyben hozzájárul az IT-piac
növeléséhez, hatékonyabbá tételéhez. Gyors, hatékony ügyintézéssel megkönnyíti
új üzleti tevékenységek indítását, a piaci szereplők ügyintézési tevékenységét
(adó-, vámügyek, engedélyek beszerzése, stb.), ezzel növelve a hatékonyságukat.
A kényelmes, elektronikus közigazgatási ügyintézés ösztönözheti a lakosságot az
IT használat elsajátítására, s így ügyfélként, fogyasztóként, sőt
partnerként egyre többen jelennek meg, bővítve a gazdaságot, a piaci
lehetőségeket, s a képzett humán erőforrást egyaránt. A Gazdasági
Versenyképesség OP intézkedései szoros kapcsolatban állnak a többi OP
fejlesztéseivel, mint pl.: külső infrastruktúra-fejlesztéssel; az
esélyegyenlőség eléréséhez szükséges képzéssel, átképzéssel, továbbképzéssel; az
IT készségek fejlesztésével; a regionális megközelítésű intézkedésekkel;
valamint a mezőgazdaság fejlesztésével.
Állami
feladat a szabályozás olyan típusú fejlesztése, ami csökkenti a vállalatok
bürokráciával szembeni terheit. Az állami szerepvállalás az e-közigazgatási
szolgáltatások kiépítésén túl az azt megalapozó és a piac számára kedvező
jogszabályi feltételekkel is hozzájárul a gazdasági versenyképesség
növeléséhez.
*
E5. Új
európai innovációs politika
Az
Európai Bizottság 2003. márc. 11-én közleményt adott ki az innovációs
politikáról, amelynek teljes szövege a CORDIS focus
217. számában jelent meg. Márc. 13-án sajtókonferenciát rendeztek ebben a
témában, és dokumentumot adtak ki. Ebben az európai innovációs politika új
megvilágításban került a nyilvánosság elé, amely koordinációs keretet kíván
biztosítani a tagállamok között. Egyben felhívja az EU egyéb politikai
döntéshozóit a kapcsolódó részletkérdések innovációbarát kezelésére, a növekedés és a
versenyképesség elősegítése érdekében. A közlemény négy fő
szempontja:
·
Kölcsönhatás
az EU egyéb szakpolitikáival.
·
Innováció
és az unió bővítése.
·
Kölcsönös
tanulás nemzeti szinten.
·
Vezető
piacok az innovatív termékek bevezetésében.
További
információ: http://www.cordis.lu/innovations-smes/src/polcy.htm
*
E6. A
gazdasági és technológiai tájékozottság és tájékozódási képesség magasabb
szintre emelése
6.
KP pályázati felhívás a KKV-k részvételének
előmozdítására
Az
Európai Bizottság által a fenti címen kiadott felhívás elsősorban a kis- és
közepes vállalkozások (KKV-k), vagy KKV-k csoportjainak részvételére szólít fel a 6.
Keretprogramban. Ezen belül is az integrált projektekre és a kiválósági
hálózatokra koncentrál. A célkitűzés pl. az alábbiak
teljesítésével valósítható meg:
·
hasonló
innovációs igényű KKV-k, KKV-k csoportjai vagy klaszterei
létrehozásának elősegítése;
·
a KKV-k közötti transzregionális
együttműködés javítása;
·
ipari
inkubátorok hálózati együttműködésének előmozdítása.
A
pályázat teljes költségvetése 200 000 és 2 millió euró között van. A pályázati
dokumentumok beadásának határideje:
2003. április 29.
A
pályázat teljes szövege az alábbi URL-en található:
http://fp6.cordis.lu/fp6/call_details.cfm?CALL_ID=59
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RN
19810
*
E7. Az
eEurópa "komoly siker"
Az
Európai Bizottság által elfogadott zárójelentés szerint az EU-ban az online hozzáférés
általános és lehetőség szerint gyors bevezetésére indított „eEurópa 2002 Akcióterv” komoly sikerként értékelhető. A 2002
Akcióterv idején az online hozzáféréssel rendelkező
európai állampolgárok száma több mint kétszeresére növekedett, és szinte
valamennyi iskola és üzleti vállalkozás eléri az internetet.
Az eEurópa 2002 Akciótervet az Európai Tanács Feira-ban, Portugáliában 2000-ben
tartott ülésén határozták el. A terv 64 célt tűzött ki, amelyek túlnyomó
többségét 2002 végére meg is valósították. A kezdeményezés fő sikere az internethez való csatlakozások gyors növekedése. 2002-ben az
európaiak több mint fele rendszeres internet-használó
lett, és az iskolák és vállalkozások 91%-a online kapcsolattal rendelkezett. Az információs
infrastruktúra, az e-kormányzat, az e-kereskedelem és az
információs-kommunikációs technológia ismereteinek fejlesztésére mintegy 10
milliárd eurót fordítottak az Akcióterv folyamán.
A
következő Akcióterv, az „eEurópa 2005” fő célkitűzései
között szerepel az interaktív közszolgáltatások online elérhetővé tételének folytatása, az internet-használatban a különböző csoportok és régiók
között még
meglévő rések eltüntetése, a nagysebességű szélessávú kapcsolatok támogatása, és
az információtechnológia és e-üzleti tranzakciók használatának bővítése az
európai kis- és közepes vállalkozások körében. Az eEurópa 2005 Akciótervet az Európai Parlament február 12-i
ülésén nagy szavazattöbbséggel elfogadta.
A teljes
jelentés elérhető az alábbi URL-en:
http://europa.eu.int/information_society/eeuropa/news_library/documents/acte_eEuropa_2002_en.doc
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19715
*
E8. Az
internet használata a közép- és kelet-európai (KKE)
országokban
Egy új
piaci elemzés szerint az internet használata a KKE
országokban lassan utoléri a nyugati országok internet-használatát. A régióban az internetet legalább havonta egyszer használó populáció
várhatóan 2003-ban eléri a l7%-ot, és 2006-ban a 27%-ot. A növekedés elsősorban
a munkahelyeken és az iskolákban látványos. Észtországban és Szlovéniában
használják az internetet a
legrendszeresebben, és ezekben az országokban a használat mértéke
összemérhető a nyugat-európai országokéval. Ennek az az oka, hogy ezekben az országokban a kormányok
intézkedéseket hoztak az internet iskolákban és
nyilvánosan elérhető állomásokon való használatának megkönnyítésére, és a
versenyszféra erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a felhasználók
könnyebben férhessenek hozzá az internethez.
Az internet növekvő előretörése az e-kereskedelem
elterjedéséhez is vezet a régióban. Egy előrejelzés szerint az e-kereskedelem
összkiadásai a KKE országokban 2003-ban eléri a 4,1
milliárd eurót, aminek 90%-a business–business (B2B) tranzakciókból
származik. Az e-kereskedelem legnépszerűbb a Cseh Köztársaságban, Magyarországon
és Lengyelországban, amely országok együttesen ennek a piacnak 90%-át teszik ki.
További
információ: http://www.idc.com
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19749
*
E9.
Információs és kommunikációs technológiával (ICT) a rokkant és fogyatékkal élő
emberek helyzetének javításáért
Az
Európai Bizottság vállalkozási és információs társadalmi ügyekért felelős
főbiztosa, Erkki Liikanen
örömmel üdvözölte azt a kezdeményezést, hogy február 12-én munkacsoportot hoztak
létre annak előmozdítására, hogy a rokkant és fogyatékkal élő emberek könnyebben
hozzáférjenek az információs társadalom ICT szolgáltatásaihoz. A munkacsoportban
résztvevő nemzetközi szakemberek feladata a hozzáférés monitorozása és
javítása lesz. Az Európai Unióban élő mintegy 37 millió rokkant és fogyatékos
polgár és az egyre növekvő számú idős polgárok számára az
információtechnológia és az online állami
szolgáltatások igénybe vételének terjedése rendkívüli előnyökkel jár. A
munkacsoport létrehozatalát az motiválta, hogy ezek a
csoportok az ICT által támasztott technikai akadályok miatt esetleg kimaradnának
az új szolgáltatások előnyeiből. A csoport feladata lesz az is, hogy növelje a
különféle hátrányokkal küszködő emberek nehézségeinek a társadalomban történő
tudatosítását.
További
információ: http://europa.eu.int/information_society/topics/citizens/accessibilty/index_en.htp
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19740
*
E10. EU
projekt hidrogén üzemanyag-szivattyúk felállítására gépjármű
töltőállomásoknál
Az
Európai Bizottság három, egy éves támogatott projektet indít hidrogén üzemanyagkutak létesítésére benzinkutaknál. A hidrogén
üzemanyagkutakat összekapcsolják az adott ország
földgázellátó hálózatával. A projekt, amelyet kezdeményezője, a Warwick egyetem (Anglia) után elnevezett Warwick technológiai csoport vezet, 1,62 millió euró támogatást kap. A hidrogén üzemanyaggal
működő gépjárművek széles körű elterjedésének egyik fő akadálya az,
hogyan lássák el üzemanyaggal a járművek fűtőelemcelláit. Az ipari folyamatok képesek hidrogén nagy
tömegű előállítására földgázból, de ezeket a technológiákat nem lehet
alkalmazni a töltőállomásokon szokásos méretekben. A megfelelő
költséghatékonyság elérésére a folyamatot automatizálásra, távirányításra és kis
helyen való üzemeltetésre kell alkalmassá tenni. A csoport úgy véli, hogy a
problémát sikerült megoldaniuk, és az új hőcserélő technológia, a nyomás és a hő
reaktorbeli kombinációja, és az új kompakt bevonatos kémiai reaktorokat
hasznosító infrastruktúra alkalmas a töltőállomások szintjén való
alkalmazásra.
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19723
*
E11. Az
EU és az USA közös kutatási projektekkel lép fel az éghajlat-változás
ellen
Az első
"USA–EU közös konferencia az éghajlat-változás tudományos és technológiai
kutatásáról" c. rendezvény keretében a két fél ismertette az éghajlat-kutatás
hat területén indítandó projektekkel kapcsolatos terveit. A kétoldalú
tanácskozásra Washingtonban került sor 2003. február 5-én és 6-án. A küldöttek
az alábbi szakterületen kezdeményeztek közös kutatási projekteket: szénciklus
kutatása, az aeroszolok és az éghajlat kölcsönhatásai, visszacsatolás és
éghajlat-érzékenység, integrált megfigyelő rendszerek és adatok, szénbefogás és
tárolás, valamint a hidrogén technológiája és infrastruktúrája. Ezeken a
területeken belül speciális kutatási kezdeményezéseket határoztak meg az
aeroszolok felhőkre kifejtett hatásainak vizsgálatára, az éghajlat és a
vízciklus összefüggéseinek vizsgálatára erre érzékeny régiókban (pl. a
mediterrán országokban), valamint az integrált megfigyelő rendszerek közös
fejlesztésére. További tárgyalásokra szólították fel a résztvevőket az egyéb,
nem üvegházi gázokat emittáló energiaforrások tárgykörében, mint pl. a nukleáris
és a megújuló energiaforrások tekintetében.
További
információ: http://www.state.gov/r/pa/prs/2003/17493.htm
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19724
*
E12.
Innovatív gyógyszerek Európa egészségügyének javítására
Egy
nemrégiben közzétett tanulmány az európai egészségügy javítását célzó új
gyógyszerekkel foglalkozik. A Gyógyszeripar és Gyógyszer-társulások Európai
Szövetsége (EFPIA) által készített tanulmányból kiderül az innovatív
gyógyszerek hatásának esetenként tapasztalt félreismerése és gyógyszerek
téves alkalmazása az EU tagállamaiban. A tanulmány kimutatja, hogy miközben 20
vizsgált betegségre már kaphatók az új hatásos gyógyszerek, vannak betegek,
akik elavult gyógyszereket szednek ezekre a betegségekre, amelyek kevésbé
hatásosak és komoly mellékhatásaik vannak. Némely esetekben a betegek semmiféle
kezelésben sem részesültek. A tanulmány szerzője arra a következtetésre
jut, hogy innovatív gyógyszerek fejlesztésével és bevezetésével az
egészségvédelmi rendszerek költséghatékonysága javul: a nagyobb beruházás a
betegek hosszabb élettartamában térül meg. Ehhez mind a betegek, mind az
egészségügyi szakemberek jobb tájékozottságára van szükség.
További
információ: http://www.gm.wiso.uni-erlangen.de/
Forrás:
http://www.cordis.lu/news, RCN
19684
*
E13.
Közösségi szabadalom
Forrás:
CORDIS News,
2003. március 4., RCN=19815
Press Release (provisional version),
2490th Council meeting - Competitiveness; 2003.
március 3.
A 2003.
március 3-án rendezett tanácsülésen (Versenyképességi Tanács) a tagállamok –
mintegy 28 év várakozás után – végül megállapodtak a
közösségi szabadalom létrehozásának részleteiben.
A
megállapodás felvázolja a közösségi szabadalom jogrendszerét, a használt
nyelveket, a költségeket, a nemzeti szabadalmi hivatalok szerepét, valamint az
illetékek megosztását.
Közösségi
szabadalmi bejelentést egyaránt lehet tenni az Európai Szabadalmi Hivatalnál,
illetve a nemzeti szabadalmi hivataloknál. A megállapodás értelmében a
szabadalmi bejelentéseket az Európai Szabadalmi Hivatal (European Patent Office – EPO) három hivatalos nyelvének
(angol, német és francia) egyikén kell benyújtani. (A közösségi szabadalommal
kapcsolatos viták egyik fő kérdése éppen a nyelvhasználat volt.) Külön kérésre
az egyik hivatalos nyelvre való fordítás csatolásával a szabadalom
beterjeszthető a nem-hivatalos nyelvek egyikén is. (A fordítás költségeit a
rendszer viseli.)
A
szabadalom megadásakor az igénypontokat a másik két hivatalos EPO nyelvre is le
kell fordítani. A szabadalom bejegyzését követően a tulajdonos felelős a
szabadalmi igénypontoknak az összes hivatalos közösségi nyelvre történő
fordításáért, kivéve azon nyelveket, amelyekre való fordításról az adott ország
lemond. (A dokumentumhoz fűzött értelmezés szerint a fordításoknak belátható
időn – 2 éven – belül kell elkészülnie. A szabadalom természetesen a fordítások
elkészülte előtt is már oltalmat élvez.) A teljes
dokumentum helyett csupán az igénypontokat kell tehát lefordítani, amelyek
terjedelmét tulajdonképpen a bejelentők határozzák meg. A fordítási munkák
ilyen csökkentésétől jelentős (átlagosan kb. 50%-os) költségmegtakarítást
remélnek.
Az
Európai Szabadalmi Hivatal központi szerepet játszik a közösségi szabadalmak
adminisztrációjában, kizárólagos felelősséget visel a kérelmek
elbírálásában és megítélésében. A nemzeti szabadalmi hivatalok tanácsadást
nyújtanak a potenciális kérelmezőknek, továbbítják a kérelmeket az EPO felé,
terjesztik a szabadalmakhoz kapcsolódó információkat, valamint tanácsaikkal
segítik a KKV-ket. Azok a nemzeti szabadalmi
hivatalok, amelyek a hivatalos nyelvek egyikén dolgoznak és az EPO-val történő együttműködésben tapasztalatra tettek szert,
folytathatnak keresési, ujdonságvizsgálati
munkákat is az EPO számára. Amennyiben a szűkös kapacitások miatt a közösségi
szabadalmak feldolgozása során nehézségek merülnek fel, más nemzeti szabadalmi
hivatalok is bekapcsolódhatnak a keresési munkába.
A
miniszterek döntése az egységes jogalkalmazást, a magas színvonalú munka
biztosítását, valamint az alacsony költségeket tűzte ki célul.
Ennek
keretében a szabadalmi ügyekben felelős bíróságok jogköréről is
döntöttek.
Az
Európai Bíróság (European Court of Justice) kizárólagos illetékességgel rendelkezik a következő
területeken:
-
megsemmisítési eljárások;
-
szabadalombitorlás;
-
szabadalom használatához kapcsolódó eljárások;
- a
szabadalmi bejegyzés elleni felszólalásokhoz kapcsolódó
eljárások.
A
közösségi szabadalmak pereit a Közösségi Szabadalmi Bíróság (Community Patent Court – CPC)
folytatja le, amelyet legkésőbb 2010-ig kell létrehozni Luxembourgban. A
Közösségi Szabadalmi Bíróság az Európai Közösség Elsőfokú Bíróságának lesz
része. A CPC létrehozásáig minden tagállam a nemzeti bíróságok segítségével
látja el ezt a feladatot.
A CPC
bíráit határozott időre választják meg a Tanács egyhangú szavazással meghozott
döntése alapján. A CPC három bírából álló kamarákra bomlik. A CPC eljárásainak
nyelvét a vádlott székhelyének országa határozza meg, de a felek kérésére
más nyelvet is lehet alkalmazni a CPC jóváhagyásával. A CPC döntéseivel
szemben az Európai Közösség Elsőfokú Bíróságához lehet
fellebbezni.
Az első
új eljárással bejegyzendő közösségi szabadalmakat 2006-2007-re várják. A
szabadalmi eljárás díja egységes lesz, ezen a Európai
Szabadalmi Hivatal és a nemzeti szabadalmi hivatalok fele-fele arányban
osztoznak. Az egyes országok hivatalai közötti elosztás arányairól később
döntenek.
Az első
közösségi szabadalom bejegyzését követő 5 év múlva az Európai Bizottság jelentést készít a rendszer működéséről (különös
tekintettel a minőségi kérdésekre, a rendszer koherenciájára, a döntésekhez
szükséges időre, valamint a befektetők költségeire).
A
közösségi szabadalomra vonatkozó teljes sajtóközlemény a következő honlapon
olvasható: http://ue.eu.int/pressData/en/intm/74752.pdf
[HunOR Iroda – Brüsszel]
*
E14. A
brüsszeli HunOR Iroda márciusi vegyes
hírei
A
jelenlegi összefoglaló a CORDIS információs rendszeren megjelent alábbi hírek
alapján készült:
1. Az elektronikus pályázat
benyújtási rendszer (EPSS) megkezdte működését
2. A CORDIS-on frissítették az
5. KP-beli projektek menedzsmentjéhez szükséges gyakorlati
útmutatót
3. A 2003. évi tudományos és
technológiai indikátorok nyilvános bemutatója
1. Az
elektronikus pályázat benyújtási rendszer (EPSS) megkezdte
működését
Forrás:
CORDIS News, 2003. március 19., RCN=19937
Az
elektronikus pályázat benyújtási rendszer (electronic
proposal submission system – EPSS) egyes pályázatok esetében elérhetővé vált a
kutatók számára. Az új elektronikus rendszer felváltja az 5. KP-ban használt ProTool rendszert.
Az EPSS legfontosabb előnye a ProTool-lal szemben hogy
nincs szükség elektronikus aláírás alkalmazására.
Az EPSS
segítségével jelenleg csak a következő öt felhívásra lehet eljuttatni a
pályázatot: FP6-2002-Aero-1, FP6-2002-Aero-2, FP6-2002-LIFESCIHEALTH,
FP6-2002-TREN-1, FP6-2002-Space-1, de a tervek szerint rövidesen az összes
pályázatot be lehet nyújtani ilyen módon.
Az EPSS
részét képező elektronikus pályázatkészítési szoftver (electronic proposal preparation tool - EPT)
megkönnyíti a pályázati űrlapok kitöltését. A szoftverben számos
felhasználóbarát megoldás található, például ugyanannak az információnak az
automatikus átmásolása, a szoftver könnyen frissíthető, illetve azonnal
tájékoztatja a pályázót a hiányzó információkról és megkönnyíti a pénzügyi
információk és számítások elkészítését.
Az EPSS
segítségével a pályázatok online benyújtásához a
felhasználónak előzetesen regisztrálni kell magát, hogy belépési jogosultságot
és jelszót kapjon. Biztonsági okokból a belépési jogosultságot és a jelszót
hagyományos postai küldeményben juttatják el a regisztráció során
koordinátorként megjelölt személy számára. Tekintettel a lehetséges
késedelmekre, a koordinátoroknak jelentősen a pályázati beadási határidő előtt
regisztrálniuk kell a projektet. Amennyiben a pályázat benyújtásának határideje
vészesen közeledik és a koordinátorhoz továbbra sem érkezett meg a belépési
jogosultság és a hozzá tartozó jelszó, akkor a pályázatot továbbra is érdemesebb
postai úton eljuttatni a Bizottsághoz.
Az EPSS-szel kapcsolatban felmerült problémákkal az erre a
célra létrehozott információs szolgálatot kell megkeresni:
EPSS
Helpdesk, e-mail: support@epss-fp6.org, telefon:
+32-2-2333760
Az EPSS
az alábbi honlapon férhető hozzá: http://fp6.cordis.lu/fp6/subprop.cfm
2. A
CORDIS-on frissítették az 5. KP-beli projektek menedzsmentjéhez szükséges gyakorlati
útmutatót
Forrás:
CORDIS News, 2003. március 10., RCN=19875
Az 5. KP
ugyan véget ért, de számos finanszírozott projekt még évekig eltart. A szerződő
konzorciumok tájékoztatása érdekében a CORDIS információs rendszeren
közzétettek egy honlapot a gyakori kérdések számára, amely részletes
információkkal szolgál a szerződési feltételekről, például a részvételi
szabályok, a költségvetés transzferálása, a költségek megosztása és az
alvállalkozói szerződések kérdésében. A témákat az 5. KP információs
vonalára érkezett problémák tapasztalatai alapján állították
össze.
Hamarosan
további részletek is a honlapra kerülnek a szellemi tulajdonjogokról és a
szerződés-változtatásról.
A honlap
pontos címe: www.cordis.lu/fp5/management/help/faq.htm
3.
Sajtótájékoztató a 2003. évi tudományos és technológiai
indikátorokról
Forrás:
CORDIS News, 2003. március 18., RCN=19925
A 2003.
március 17-én rendezett eseményen Phillipe Busquin, a Kutatási Főigazgatóság főbiztosa beszélt a most
publikált jelentés eredményei alapján levonható konklúziókról. Idén a hangsúly
az európai kutatásba történő befektetések és a kutatás teljesítményének mérésén
volt. Az idei jelentés a harmadik a sorban, ez egyes évek TéT indikátorait mindig a megelőző év folyamán egy szakértői
bizottság javaslata alapján választják ki.
Az
indikátorok segítségével össze lehet vetni Európa és fő versenytársai helyzetét,
a trendek alapján pedig politika-orientált
következtetéseket lehet levonni. Az ágazatpolitikai döntéshozóknak
mindenképpen szükségük van egy közös és objektív összehasonlításra alkalmas adatbázisra az eredményes
politikai dialógushoz.
A
jelentés alapján a kutatás-fejlesztésben a humán erőforrás Európa egyik
legfontosabb erőssége. Az Európai Unió több tudományos vagy technológiai
egyetemi végzettségű emberrel rendelkezik az Egyesült Államokhoz és Japánhoz
képest (sorrendben 2.14, 2, illetve 1 millió TéT egyetemi végzettség). Ugyanakkor az európai TéT oktatásban jelentős visszaesés tapasztalható, mivel
egyre kevesebb fiatal választja ezt a pályát és a nemzetközi agyelszívás mértéke
is fokozódik. A tanulmány becslése szerint a doktori
fokozattal rendelkező európaiak közel 75%-a szívesebben marad az Egyesült
Államokban tanulmányaik elvégzését követően. Az Európai Uniónak ezért
versenyképesebbé kell tennie az európai karrierlehetőségeket. Erre irányulnak a
6. Keretprogram megnövelt mobilitási forrásai is.
További
fontos tényező az akadémiai és az ipari szektor együttműködésének erősítése.
1999-ben az európai üzleti szektor az egyetemi kutatási kiadások 7%-át finanszírozta (USA: 6.3%, Japán: 2.3%). A kutatási
eredmények sikeres üzleti alkalmazása érdekében ennek az együttműködésnek tovább
kell erősödnie.
A
kutatási eredmények üzleti felhasználása rendkívül sikeres a gyógyszeripar, de
túlságosan gyenge a számítástechnikai és elektronikai ipar területén. Európa
high tech kereskedelmi
deficitje Busquin úr szerint ennek a jelenségnek
köszönhető. Busquin úr kihangsúlyozta annak
fontosságát, hogy Európa a bio- és nanotechnológiai forradalom élharcosa legyen. A jelentés
szerint a biotechnológia területén Európa tudományos teljesítménye jelentős, de
a vállalkozások kevésbé képesek piacra lépni új termékekkel, illetve
szabadalmaztatni új termékeket.
A
célkitűzések elérése érdekében mindenképpen szükség van a K+F befektetések
növelésére, mivel az eredmények szerint az EU és az Egyesült Államok közti
különbség egyre szélesedik. A különbség nagyrészt a privát szektor alacsony
hozzájárulásának köszönhető, ezért a kormányzatok szerepe nagyon fontos a
megfelelő üzleti környezet megteremtésében. A jelentésben felvázolt
előrejelzések szerint amennyiben a nemzeti és regionális K+F és innovációs
politikák nem változnak meg jelentősen, akkor az Európai Unió a 3%-os célt
nem éri el, és az Egyesült Államokhoz képest még jelentősebb lesz a
különbség.
A teljes
jelentés csak megrendelés útján férhető hozzá, egy összefoglaló azonban
letölthető az alábbi honlapról: www.cordis.lu/rtd2002/indicators
[HunOR Iroda – Brüsszel]