
A HATÁRON TÚLI
MAGYAR NYILVÁNOSSÁG

SZERBHORVÁTH GYÖRGY

Sajtóprés. Az Új Symposion történetébõl*

A jugoszláviai szocialista nyilvánosság kezdetei

Az Új Symposion története nemigen érthetõ meg a jugoszláviai nyil-
vánosság történetének ismerete nélkül, így, ha nem is a teljesség

igényével, de fel kell vázolni, hogyan jött létre és milyen sajátosságokkal ren-
delkezett e tér. Ez azért is szükséges, mert a jugoszláviai szocialista nyilvános-
ságnak – akárcsak Jugoszláviának – sok mindenben más jellemzõi voltak,
mint a többi szocialista országnak, melyekhez képest jóval szabadabbnak bi-
zonyult. Ám úgy tûnik, e szabadságfok nagyságát sokan és sokszor eltúloz-
zák. A hatalmi szervek gyakran morbidabb módon számoltak le az „ideológi-
ailag elhajló” írókkal, újságírókkal, mint sok helyütt a keleti blokkban.
Ráadásul a jugoszláviai titkosszolgálatok szerepérõl lényegesen kevesebbet
tudni, mint például a KGB-érõl, a Stasiéról vagy éppen a magyarországi ügy-
nökrendszerérõl. A levéltárak mind a mai napig zároltak, semmiféle ügynök-
törvényt nem hoztak. Csupán megkockáztatni lehet, hogy a jugoszláviai tit-
kosszolgálat a kor egyik legerõsebb ilyen jellegû szervezete volt, a hatvanas
évek végén megbukott titkosszolgálati vezérnek, a szerb Aleksandar Ranko-
viænak pedig nem másért kellett távoznia, mint hogy magát az államfõt és
pártelnököt, Titót is lehallgatta. Ekkor derült ki az is, hogy Horvátország la-
kosainak harmadáról aktát vezetett a titkosszolgálat.

Elbeszélésekbõl azt is tudjuk, hogy konspiráció ide vagy oda, a lapok fõ-
szerkesztõi igen gyakran tudták, hogy ki az a két vagy akár több ember, aki
„súg”. Ez arra is utal, hogy ügynököket mindenhová igyekeztek beépíteni, még
ha azok hatékonysága kétséges is volt. De még egyszer jelezzük, hogy az egész

* Részlet a Szerzõ Vajdasági lakoma – a(z Új) Symposion(ok) (…)története címû, közeljövõ-
ben megjelenõ könyvébõl.



témáról igen keveset tudunk, jugoszláviai–szerbiai irodalma nincs e kérdéskör-
nek, illetve ami van, az inkább nevezhetõ kémregény-irodalomnak.

A szerbiai/jugoszláviai szocialista nyilvánosságot a kezdetektõl fogva
meghatározta, hogy a Tito vezette partizánok már a háború alatt kiformálták,
s az általuk elfoglalt területeken létre is hozták az új hatalmi intézményeket,
struktúrákat, melyeknek egyik centrális elemét éppen az ideológiai propagan-
damunkával foglalkozó szervek képezték. Ellentétben több szocialista ország-
gal, mely a szovjet párt és hadsereg ernyõje alatt jött létre, Jugoszláviában ön-
erõbõl vetették meg az új diktatúra alapjait, aminek a rendszer jellege és legiti-
mitása szempontjából nagy jelentõsége volt (de a közhiedelemmel
ellentétben ez éppen nem Szerbiában volt a legnagyobb, sõt). A politikai in-
tézményrendszer nem egy átmeneti idõszak után jött létre, hanem már a há-
ború alatt kiásott alapokra épült fel. Az úgynevezett belsõ ellenséggel már
a háború alatt, illetve közvetlenül utána leszámol(hat)tak, azaz a hatalomért
folytatott harc nem politikai, hanem katonai jelleget öltött, és ebben a formá-
ban nem is húzódott el.

A titóista Jugoszlávia 1945-ben formálisan még többpártrendszerû volt
(szégyenlõs jelekkel), és hamar „népfrontosították” a pártéletet a JKP vezeté-
sével. Így többek közt mûködött Milan Grol Demokrata Pártja – ez év õszén
pár hétig megjelent a párt erõsen ellenzéki hangvételû Demokratija címû heti-
lapja is –, a Jugoszláviai Köztársasági Demokrata Párt Republika címû lapja pe-
dig több évig is megjelen(hetet)t. Sõt, 1945 november elején Zágrábban meg-
jelent a Zágrábi Magyar Újság címû hetilap Walter Emil fõszerkesztésében,
akit akkor a Magyar Szó dr. Nagy Iván jobboldali politikus emberének tartott.
„Klasszikus módon” egy olvasói levél révén támadják meg a Magyar Szóban,
egy „noviszádi vasmunkásra”, Dobos Istvánra bízzák a ledorongolást (Dobos
három év múlva Goli otokra – magyarul: Kopár sziget, a GULAG vagy Recsk
jugoszláviai megfelelõje – kerül). A lapot lefasisztázzák, független szennylap-
nak tartják, s néhány nap múlva a szabadkai kerületi közvádló elrendeli az el-
kobzását „népellenes irányzata miatt”, nem sokkal késõbb pedig Walter Emilt
kémkedés és népellenes uszítás vádjával húsz év kényszermunkára ítélik.
A független lapalapítás tehát enyhén szólva is kockázatos vállalkozás volt.1

A kommunisták által szinte tökéletesen korlátozott nyilvános térben
több mint ötven évig oly mértékben tabunak számított úgy a vajdasági magya-
rok megtizedelése, mint a partizánok, a csetnikek, usztasák népirtásai, a ki- és
betelepítések és egy sor más téma, hogy az emberek errõl legfeljebb otthona-

26 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

1 Tomán László: Beléjük fojtották a szót. Napló, 1990. június 6. 10.



ikban mertek beszélni, így a háború után született generációk egyre keveseb-
bet tudhattak a korábbi eseményekrõl. Az általános represszió közepette gyak-
ran még a rendszerváltás nyertesei is vesztesekké váltak; utaljunk csak azokra
a partizánokra és családjaikra, akiket erõszakosan telepítettek át a fejletlen vi-
dékekrõl a fejlettebbekre. Azaz a rendszert kezdetben nem a jobb jövõbe ve-
tett hit, a hurráoptimizmus alapozta meg és legitimálta, hanem a Balkánon
oly bevett puszta erõszak. Ennek ellenére a mi témánk szempontjából ki kell
emelni, hogy a sajtót nem verték szét teljesen a partizánok, hiszen az újság-
írók és az átfazonírozott lapok egy része a háború után is tovább dolgozhatott,
mûködhetett. Ám a rendszer kétségkívül totalitáriussá vált – elsõként a kö-
zép-kelet-európai országok közül –, az államosításra, a kollektivizálásra is itt
került sor elõször.2

A döntõnek tartott fordulatot 1948 hozta, a Sztálinnak mondott nem pedig
bebizonyította, hogy a sztálini táboron kívül is van szocialista élet. A Tájékozta-
tó Irodával való radikális szakítást itt nincs módunkban külön tárgyalni, de arra
utalni kell, hogy a nemet mondás értelemszerûen a valamire való igent mon-
dást is jelentette, még ha kezdetben maguk a jugoszláviai kommunisták sem
tudták, mire mondanak igent. Továbbá Titóéknak, illetve Jugoszláviának a to-
vábbiakban saját önmeghatározásához ezek után sokkal inkább fontos volt
a Szovjetunió, illetve a sztálinisták mint ellenség, mint a Nyugat. A késõbbiek-
ben azt is látni fogjuk, hogy a sztálini személyi kultusszal és egyáltalán a sztáli-
nizmussal való szakítás mennyiben és hogyan erõsítette meg a jugoszláviaiak
öntudatát – így a symposionistákét is –, ám azt sosem vették észre, hogy a Sztá-
lin egyeduralmára, személyi kultuszára mondott nem egyszersmind a Tito
egyeduralmára, személyi kultuszára mondott igen is volt.

Dušan Mojiæ, Tito kultuszának sajtóbéli megnyilvánulását elemezve pe-
dig azt állapítja meg, hogy 1948-ig Tito kultusza valójában Sztálin kultuszá-
nak a visszatükrözõdése volt, ám a jugoszláv sajtó elemzése révén kiemeli,
hogy Sztálin és Tito bizonyos mértékig megosztoznak a „Vezér”-nek járó ál-
landó attribútumokon. Sztálin zseniális, gondolkodó, államfõ, harcos, a munkástö-
megek által szeretett elvtárs, alkotó, szervezõ, gyõztes, Tito pedig népeink legkitûnõbb
fia, hadvezér és a jugoszláv népek vezetõje, néphõs és marsall; ám 1948-tól a Sztálin-
nak fenntartott jelzõk már csak az övéi, Tito is alkotó, elvtárs, a nép fia, vezetõ, ta-
nító, hadvezér, államfõ, hõs, a legjobb, a legszeretettebb, a legnagyobb, zseniális stb.
Tito személyi kultuszának kialakulására, ápolására azért szükséges itt
kitérnünk, mert végigkíséri majd az Új Symposion történetét is.

Sajtóprés 27

2 Antoniæ, Slobodan: Zarobljena zemlja. Otkrovenje: Beograd, 2002. 49–50.



Egészen 1952–1953-ig, amíg meg nem alakultak a lapok kiadói tanácsai
a sajátos jugoszláv „önigazgatású szocializmus” keretein belül – amelyekben
már valamelyest csökkent a kommunisták közvetett hatása, mivel e tanács-
ban már az adott média dolgozói is jelen voltak –, a párt propagandaszervei
ügyeltek a sajtóra. Így Szerbiában is a Szerb Kommunista Párt Központi Bi-
zottságának Agitpropja tiltogatta be az irodalmi mûveket, színházi- és film-
elõadásokat, képkiállításokat, dobálta ki a betördelt újságok hasábjairól a cik-
keket, karikatúrákat stb. A háború utáni években a fõcenzor szerepében az
Agitprop vezetõiként éppen azok – a Ðilas-házaspár és Vladimir Dedijer –
dolgoztak, akik pár év múlva látványos módon szembefordultak a párttal,
annak egyeduralmát bírálva és nagyobb szabadságot követelve.

A lapok közül azonban egy sem tesz szert döntõ jelentõségre és centrális
pozícióra. A föderalizációval a hat köztársaságnak és a két tartománynak is
meglesz a maga központi lapja a Dolgozó Nép Szocialista Szövetségének
(DNSzSz) égisze alatt, a Jugoszláv Kommunista Párt (JKP) közvetlenül csak
a Borbát (Harc) és a Komunist (Kommunista) címû hetilapot tartja a kezében.
Természetesen a DNSzSz-en keresztül a párt nagyon is befolyásolni tudta
a médiát, mert a szövetség a szakszervezetekbõl, ifjúsági, egyetemi, nõi és har-
cosszövetségekbõl tevõdött össze, a köztársasági pártszervek „vezetésével”.
A lapokat a kiadói tanács felügyelte formálisan – ez nevezte ki a lapigazgatót,
a fõszerkesztõt és a szerkesztõket –, és a tanácsnak csak harmadát adták az
adott sajtóorgánumban dolgozók, a többiek mind a DNSzSz (s így a párt) kül-
döttei voltak. A regionális és lokális lapoknál még rosszabb volt a helyzet,
mert ezeket a helyi hatalmi szervek hozták létre, s itt a párt hatása még
erõsebb volt.

Ám a korábbi ideológiai fõkomisszár pálfordulása az egész jugoszláv nyil-
vánosságot felbolygatta. Ðilasnak a Borbában írt cikksorozata 1953-ban, mely-
ben a kommunista pártra mint túlhaladott szervezetre nézett, s a bürokrati-
kus–adminisztratív struktúrákat leplezte le, készületlenül érte a jugoszláviai
olvasókat. A cikkek a párt napilapjában jelentek meg, a központi vezetõség
egyik legfontosabb figurájának tollából. De még a párt legélesebb, visszavo-
nultan, disszidensként élõ alakjai sem gondolhatták, hogy ilyesmit bárki is ki-
mondhat. Igaz, hogy mindez elõször a párt belsõ ügyének volt tekinthetõ,
függetlenül attól, hogy egy nagy példányszámú napilapban tette közzé tézise-
it Ðilas. Ám amikor a Nova misaoban is megjelent egy bíráló írása, mindenki
elõtt világossá válhatott, hogy többrõl van szó – Ðilas majd 1955-ben szakít
végleg a párttal. Ennek megfelelõen a párt ellentámadása sem váratott magá-
ra, s a szerzõ csakhamar börtönben találta magát, majd idõrõl-idõre újra ott,

28 SZERBHORVÁTH GYÖRGY



s olykor annak köszönhetõen szabadult, hogyan alakult a Jugoszlávia és
a Szovjetunió közti viszony.

A jugoszláviai szocialista nyilvánosság tehát számos ellentmondást hordo-
zott magában, de korlátozása magasfokú volt – 1948-tól kezdõdõen pár éven
keresztül verbális deliktumért is a Goli otokon lévõ büntetõtáborban találhatta
magát bárki. A többi szocialista nyilvánossággal tehát számtalan strukturális ha-
sonlóság mutatható föl, a leglényegesebb különbség viszont mégis az, hogy
már az ötvenes évek legelején elérhetõvé váltak a szélesebb tömegek elõtt a kul-
turális fogyasztás bizonyos módozatai, különösen a tömegkultúra termékei.
Ez elsõsorban a filmre vonatkozik, talán azért, mert maga Tito is, ha csak tehet-
te, minden nap megnézett egy (nyugati) filmet. Így például a Bál a vízen címû
filmet 1951-ben a 14 évesnél idõsebb belgrádiak 86%-a nézte meg. Ebben az
idõszakban több filmet hoztak be, mint Franciaország, „szocialista összehason-
lításban” pedig elegendõ felidézni például az 1956-os Csehszlovákiát, két beho-
zott külföldi filmmel. A szabadidõs tevékenységek körében az ötvenes–hatva-
nas években az olvasás, a meccsre járás és a táncolás elõtt a mozi vezet; természe-
tesen fõleg külföldi filmeket vetítettek.3 Egy helyi fölmérés szerint az idõszak
végén, 1969-ben a 6.500 lakosú Kishegyesen, egy bácskai magyar faluban 146
filmet mutattak be a moziban, ebbõl 60 amerikai, 22 francia, 19 olasz, 17 angol,
12 magyar, 4 német, 3 spanyol, 2 jugoszláv(!), 2 japán, 1–1 görög, svéd, dán,
szovjet és lengyel gyártmányú volt. Leggyakrabban, harmincszor bûnügyi fil-
met, illetve huszonnyolcszor westernfilmet adtak.4 A film tehát nem az ideoló-
giai nevelés eszköze volt, Titóék inkább „ventillátor”-szerepet szántak neki,
ahogyan az ötvenes évek elejétõl fogva a bulvársajtónak is. Tito tehát már kez-
detben is épített a nyilvánosság elaltatására – nem csak a propagandára –, sõt, az
elõbbi egyre hangsúlyosabbá vált.

De mielõtt még rátérnénk az elaltatásra, nézzük, miképpen ébredeztek
a vajdasági magyarok a II. világháború után.

A vajdasági magyarok nyilvánossága és irodalma; a Híd

A vajdasági magyar nyilvánosság ebben az idõszakban – ellentétben a ju-
goszláviaival – teljesen egysíkú, propagandisztikus és vitamentes volt. Állami
beavatkozásra sem volt szükség, cenzúrázni sem kellett, mert az öncenzúra

Sajtóprés 29

3 Belgrádi TV, I. program, 2002. okt. 24-i Iskolamûsor alapján.
4 Virág Gábor: A kultúra anyagi alapja és lehetõségei a kishegyesi kommunában. Új Symposi-

on, 66 (1970. október 23.)



mindennél erõsebb volt. Pontosabban, a hatalomra került magyarok fogták
sokkal szorosabbra a gyeplõt.

A II. világháború, s nem mellékesen a bácskai vérbosszú még véget sem
ért, amikor 1944. december 24-én a Tartományi Pártbizottság határozata alap-
ján megjelent az elsõ magyar sajtótermék, a Szabad Vajdaság címû napilap,
amely a ma is megjelenõ Magyar Szó elõdje volt. 1945-ben már megjelent az If-
júság Szava is (késõbb Ifjúság, ma Képes Ifjúság néven jelenik meg), és ez év
õszén újra napvilágot látott a Híd is, amely a háború elõtt a JKP irányítása alatt
állt, s 1940-ben még a jugoszláv hatóságok tiltották be – a háború utáni elsõ
években a Magyar Kultúrszövetség adta ki (mi több, Steinfeld Sándor fõszer-
kesztõ szerint annak „szócsöve” volt). 1946-ban indult a 7 Nap címû hetilap,
a következõ évben a Pionírújság (a mai Jó Pajtás), s ugyanekkor a Dolgozók (ma
Családi Kör) nevezetû hetilap. A mai napig e lapok képezik a vajdasági magyar
nyelvû írott média gerincét. A lap- és könyvkiadás javát az 1947-ben alakult
Forum Lap- és Könyvkiadó Vállalat fogta össze. Összehasonlításképpen:
a negyvenes évek végén több magyar nyelvû lap jelent meg, mint ma. Magán-
lap kiadására senki sem vállalkozott, igaz, 1955-ben Dévavári Zoltán létrehoz-
ta a Visszhangot, ezt a független irodalmi lapot, amely azonban csak egy szá-
mot érhetett meg.

Itt röviden csak a Híd bemutatására van lehetõség és szükség, minthogy az
Új Symposion elõtt ez volt a vajdasági magyarok egyedüli kulturális folyóirata.
A II. világháborúban a Híd vezérkarának (Mayer Ottmár, Simokovics Rókus,
Cseh Károly, Swalb Miklós) nagy része odaveszett, ami önmagában is nagy csa-
pás volt a lapra nézve. Ám a vajdasági magyar kultúra összeomlását az
1944–45-ös vérbosszú (minek során 20.000–40.000 magyart, azaz a magyar po-
puláció 5–10 százalékát végezték ki a partizánok, illetve bosszúéhes helybéliek)
mellett két másik tényezõ is meghatározta. Az egyik egy korábbi örökség: a vaj-
dasági magyar elit az újabb világégésig még a trianoni döntés nyomán létrejött
veszteségeket sem tudta kiheverni (az értelmiségiek, a tehetõsebbek elvándor-
lását, a magyar földbirtokok jelentõs mértékû elkobzását, az iskolarendszer
szerbesítését stb.) A másik – amirõl viszont a mai napig nem beszélnek –, az az,
hogy az abszolút mértékû vajdasági magyar zsidó holokauszt is komoly követ-
kezményekkel járt, mert a két világháború közötti idõszakban nagyban e cso-
porton (is) állt a kulturális élet (meg annak finanszírozása), s itt most csak utal-
junk a lapkiadásra és újságírásra. A vajdasági magyarság mindezek miatt nem-
csak – különben sem oly erõs – gazdasági, politikai és kulturális elitjének java
nélkül állt 1945 elején, de szinte egész „teste” megbénult, és értelemszerûen
csak azok kerülhettek elõtérbe, akik ideológiailag megfelelõek voltak, tehát

30 SZERBHORVÁTH GYÖRGY



már a háború elõtt és alatt is bizonyították baloldaliságukat. S nem arról van
szó, hogy a megmaradt, esetleg a KZ-ekbõl visszatért vajdasági magyar zsidók
kerültek helyzetbe – hiszen alig páran voltak, ráadásul zsidó voltuknál sokkal in-
kább, sõt kizárólagosan kommunista voltuk számíthatott. Inkább arra utalnék,
hogy egy újabb magyar nyelvû bázist irtottak ki. Hangsúlyoznám, hogy szintén
egy egyáltalán nem kutatott területrõl van szó, magam sem vállalkozhatom itt
e kérdés tisztázására. De tény, hogy a soknemzetiségû Vajdaságban a magyarság
– mely gazdaságilag a gyengébbek közé tartozott – mellõl két olyan csoport ve-
szett ki, mint a zsidók és a németek, amelyekkel viszonylag jó koegzisztenciá-
ban élt a két világháború között. Az újvidéki hideg napokra adott válaszként el-
követett vérbosszúnak pedig végképp egy olyan zárt közösség lett a következ-
ménye, amelynek sem önereje, sem lehetõsége nemigen volt saját sajtó
létrehozására, így aztán egy külsõ erõ hozta létre azt, illetve oktrojálta rá. Kér-
dés, ha a háború vége és a szocialista diktatúra között lett volna egy átmeneti
idõszak – mint például Magyarországon –, lett volna-e akár egy olyan tõkeerõs
magyar is, aki újságkiadásra tudott volna vállalkozni. A válasz, ha nem is egyér-
telmûen: nem.

A Híd (akárcsak a Szabad Vajdaság) kezdetben nem is volt más, mint a párt
szócsöve, közönséges propagandaeszköz. Küzdenek a reakció ellen, harco-
san demokratikusak, építik a népuralmat és a népfrontot, miközben a dolgo-
zó népek fölbonthatatlanul egységbe forrnak, irodalmilag pedig szocialistán
realisták. Nomen est omen: hidat vernek, bármi közé. A lassan összegyûlõ
gárda igen heterogén, nincs szellemi vezérük, irányítójuk sem, legfeljebb az
összjugoszláv–sztálinista–titóista hatalmat megtestesítõ Párt. Az elsõ magyar
nyelvû könyv 1947-ben jelenik meg Téglák, barázdákcímmel (Híd verõdött te-
hát a – téglagyári – munkások és a szántóvetõ parasztok közé is): a népies, sze-
gényparaszti sorsot megéneklõ Csépe Imre, a baloldali újságíró Gál László,
a korábban „magyarkodó”, most baloldalivá váló Herceg János, aztán a szocia-
lista írók, mint Lõrinc Péter, Laták István, Thurzó Lajos, Debreczeni József
(a volt KZ-fogoly), továbbá Sinkó Ervin is, aki egyébként nem is Vajdaságban
él. De megjelennek itt a fiatalok is, Dévavári Zoltán (aki nem sokkal késõbb
a Goli otokon kötött ki), a humorista Kopeczky László, a költõ Pap József,
Zákány Antal.

Bori Imre a negyvenéves Hídról írott munkájában úgy vélte, hogy
„A Híd […] az 1950-es évek elejéig még mindig mozgalmi szerepet játszik el-
sõsorban. Fõ feladata az olvasók szocialista realizmusban összegzõdött szem-
léletû nevelése. »Világos, érthetõ, idõszerû és érdekes nevelõ írásokra van
szükség…« – szögezi le a szerkesztõ 1947-ben is a követelményeket.”

Sajtóprés 31



1984-ben Bori hogyan másképpen értékelhetett volna, mint hogy „A Híd
irányváltásához döntõ módon a Tájékoztató Iroda ismeretes 1948-as határoza-
ta ellen folytatott eszmei harc járult, ez tette lehetõvé, hogy a Híd szerkesztési
politikája megszabaduljon mind dogmatikusabbá való szemléletétõl”.5 Mint
a Symposion kapcsán látni fogjuk, az a szellemiség uralkodott el, amely min-
dent 1948-ból vezet le: ahogyan Sztálin kiátkozza Titót, ugyanúgy átkoznak
ki õk maguk mindenkit, aki Titót és Jugoszláviáját átkozza. Ugyanazzal az
„érv”-rendszerrel, fogalomkészlettel dolgoznak, mint a sztálinisták, sõt, oly
mértékben eluralkodik ez a nyelvezet, hogy Bori még 1984-ben is a legtermé-
szetesebb módon beszél „eszmei harcról”. A kommunista retorika elemei,
amilyen gyorsan, olyan szívósan ragadtak meg a vajdasági „barázdákban”.
Ez pedig azért is figyelemre méltó, mert ekkor már a hivatalos párttörténet is
kész tényként kezelte az 1948–1950 között elkövetett túlkapásokat, a Goli
Otok és Grgur szigeteken fogva tartott 16.312 személy „átnevelésének” anti-
humánus voltát, és 1951-ben a vizsgálati módszereket törvénytelennek nyil-
vánították. Már 1971 és 1976 között rehabilitálták az ún. dachaui perekben el-
ítélteket, akik ellen az volt a vád, hogy a Gestapo dachaui és buchenwaldi ra-
boskodásuk alatt kémeknek szervezte be õket (31 személyt ítéltek el, s 11-et
ki is végeztek).6 Ami tehát a hivatalos párttörténetben ekkor – illetve már
régóta – „szükségszerû túlkapás”, „alaptalan vád” is volt, azt a vajdasági
magyar sajtó még mindig csak „eszmei harcnak” nevezte.

Bori szerint „az 1950. áprilisi szám jelentõs fordulatot és eszmei vitákat
hozott”, ami szintén korhû csúsztatás. Kétségtelen, az, hogy e számban több
mint egytucatnyi fiatal jelentkezett – a ma is számon tartottak közül Németh
István, Fehér Ferenc, Major Nándor, Juhász Géza, Tomán László és maga
Bori Imre –, vitát eredményezett, de nem eszmeit, s fordulatot végképp nem
hozott. Egyikük, Tomán úgy emlékezett vissza („ha jól emlékszem”), hogy az
akkori fõszerkesztõ, Ernyes György azt mondta: „Még az ifjúsági számnak is
tükröznie kell a Tájékoztató Iroda elleni harcunkat.”7 A hangzatos Az új nemze-
dék hangja címû bevezetõjében B. Szabó György leszögezte: „Új hang szólalt
meg, mely eddig ismeretlen volt, vagy csak elvétve jelentkezett felszabadulás
utáni irodalmi életünkben.” Hogy a tükrözés hogyan sikerült, s hogy mennyi-
ben voltak újak-e hangok, most nem érdekes, az írásokat és a csoportot ért tá-
madások annál inkább. Tomán úgy emlékszik vissza, hogy Bogdánfi Sándor
paródiát írt a számról a 7 Napban, és „Bogdánfi írása, úgy tetszik, csak jeladás

32 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

5 Bori Imre: A Híd 1934–1984. Híd, 1984, 5 (május). 541.
6 Lásd: A Jugoszláv Kommunista Szövetség története. Forum: Újvidék, 1985. 372–373.
7 Tomán László: Harmincnégy év után. Híd, 1984, 5 (május). 627.



volt, s megindult az áprilisi Híd – azaz a fiatalok – ellen a roham. Írók, újság-
írók sortüzet zúdítottak az ifjúsági Híd munkatársaira. […] Kétségtelen,
hogy akik akkor legjobban dörögtek ellenünk, még a zsdanovizmus módsze-
rét alkalmazták, habár már 1950-et írtunk. Ezért történhetett meg, hogy pél-
dául Gál László a fasizmussal való kacérkodással vádolt meg bennünket.”
A tét tehát, ha figyelembe vesszük a korhangulatot, egyáltalán nem volt kicsi,
így érthetõ is, hogy rövid utóvédharcok után „az új nemzedék” többé nem lé-
pett fel egységesen és atomizálódott, mindenki ment a maga útján. Minthogy
a frissen megalakult vajdasági magyar intézmények – fõképpen a média –
akut munkaerõhiánnyal küszködtek, adva volt az egyéni érvényesülés útja.
A Sziveri-féle Új Symposion-szerkesztõség (1980–1983) tagja, Csorba Béla
azonban tovább megy egy, a korszakról írott tanulmányában, s rámutat az ápri-
lisi Hídban induló csoport és a Sziveri-féle szerkesztõség szétverése közti ha-
sonlóságra: „egy nemzedék megsemmisítésének nem a legcélszerûbb módja
a teljes elhallgattatás, hanem a csoport szétzilálása, demoralizálása, majd
egyenkénti beemelése az irodalmi életbe, biztosítva az egyéni felemelkedés
és karrier útját, ugyanakkor lehetetlenné téve a csoportos irodalmi és világnéze-
ti lázadást.”8 A „módszert” tehát már 1950-ben alkalmazták, ám kevésbé volt
jelentõs hatása ekkor, mint 1971–74-ben a Tolnai-féle, majd 1983-ban a Szive-
ri-féle szerkesztõség szétverésekor. A hasonlóság megállapítása annyiban jo-
gos, hogy nem „eszmei viták” hoztak „jelentõs fordulatot”, mivel vita a szó
klasszikus értelmében ki sem alakulhatott. A különbség viszont annyi, hogy
az utóbbi két esetben szimplán a hatalmi erõ döntött.

1950-ben nem a szétverésnek volt központi jelentõsége, amennyiben
szétverte volna egy kultúra vitális részét, hanem éppen a beemelésnek. Az áp-
rilisi hidasok voltaképp szét se lettek verve, mert az, hogy nemzedékként let-
tek számontartva, utólagos konstrukció. Sziveri János mondta egy interjú-
ban, hogy „Utána persze kitalálták, hogy jelentkezett már egy nemzedék
1950-ben is a Hídban: Major és csapata. De ez csak valamikor a hatvanas évek-
ben jutott nekik hirtelen az eszükbe: hoppá, ha van itt egy Symposion elsõ
nemzedék, mi is legyünk már valamilyen nemzedék! […] Viszont Tolnaiék
spontánul szervezõdtek olyan erõs gárdává, hogy aztán tudtak csinálni egy la-
pot.”9 Sziveri egyébként saját generációjának nemzedék-voltát tagadta, s úgy

Sajtóprés 33

8 Csorba Béla: A vajdasági magyar irodalom a Tito korszakban. Muratáj, 1993, 1–2.
9 „mi nem a hetvenes évek, hanem a hatvanas évek Sympóját szerettük volna folytatni” – Er-

délyi Eszter interjúja Sziveri Jánossal (1986. szeptember). In: Szajbély Mihály (szerk.): Ró-
zsaszín flastrom – Beszélgetés vajdasági írókkal. JATE Szláv Filológiai Tanszék: Szeged, 1995.
172–180, itt 173.



vélte, csak arról van szó, hogy egy idõben kezdtek el publikálni, no meg bará-
tok is voltak. Sziveri „hoppá”-ja mögött persze egy adag cinizmus is van, hi-
szen 1972–74-ben – éppen a leszámolások során – pont a nemzedékesdi je-
gyében, generációváltásra hivatkozva fosztották meg Tolnaiékat az Új Sympo-
siontól. A történet hitelessége kedvéért azt sem árt fölidézni, hogy Fehér
Ferencék is kilincseltek egy önálló magyar ifjúsági irodalmi lap elindításáért,
de a (magyar) illetékesek egyszerûen azzal utasították el õket, hogy „nincs pa-
pír”.10 Ha akadt volna, talán nem utólagos konstrukcióról beszélhetnénk.
Bori Imre is elismeri, hogy „Véd- és dacszövetségünkig azonban már nem ju-
tottunk el”, mert 1951 õszén egyszerûen többen bevonultak katonának,
s hogy visszatértek, ha találkoztak is „egy-egy nagyobb szellemi vállalkozás-
ban, de nemzedéktudatunk nagyon ritkán adott jelt magáról, még ha nyilván
letagadhatatlanul így, együttesen lát is majd bennünket a kritikai utókor.”11

A Híd Majtényi Mihály fõszerkesztése alatt kezdett irodalmi lappá válni,
illetve más mûvészeti ágakkal is foglalkozni. Fontossá vált a világirodalomra
való kitekintés, s az, hogy „testvérnépeink irodalmának gazdagságát” eljuttas-
sák az olvasóhoz. Ezért Majtényi szerint a „vajdasági magyar író szerepe a for-
dítás, tolmácsolás, propaganda” is. Ezen az úton haladt tovább az újabb fõszer-
kesztõ, Herceg János is, aki saját bevallása szerint nem akarta elvállalni ezt
a feladatot, de a pártemberek rászóltak: „közölték velem, hogy határozatuk pa-
rancs, nem tûr ellentmondást. S hogy mindez még fenyegetõ is legyen, vala-
melyikük azt mondta: »Ha a magyar megszállóknak a Kalangyát tudtad szer-
keszteni, ezt a megtisztelõ megbízatást sem utasíthatod el!«”12 Herceg
1955-ben programszerûen írta le, hogy „Közelebb jutni a többséghez, na-
gyobb és közvetlenebb részt vállalni országunk szellemi egységébõl, ez min-
den vajdasági magyar író legszebb álma, s akik helyzetünket kívülrõl nézve az
elszigetelõdés veszélyérõl beszélnek, nyitott kapukat döngetnek. Csak tenni
kellene már valamit, talán intézményesen, hogy a nyelvi különbségekbõl ere-
dõ válaszfalak leomoljanak.” Még explicitebben – és kevésbé patetikusan,
emiatt aztán érthetõbben – teszi le az asztalra a korábban mint „áprilisi hidas”
az „elátkozottak, fasizmussal vádoltak” közé tartozó Major Nándor a saját

34 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

10 Lásd: Tomán László: Változásaink. In: Ugyanõ: A bûnös irodalompolitikától az irodalom bûnei-
ig. Atlantis: Újvidék, 2001. 50.

11 Bori Imre: Vallomás egy nemzedékrõl (1971). In: Ugyanõ: Identitáskeresõben. Forum: Újvi-
dék, 2000. 127–130, itt 129.

12 A folyóirat az irodalom játéktere. Magyar Szó, 1994. május 28. 11.; Jellemzõ Herceg vissza-
emlékezésére, hogy a kommunista vezetõ szavaiból úgy érthetõ ki, hogy számára mind
a Kalangya, mind a Híd szerkesztése „megtisztelõ megbízatás”-nak tûnik. Nyilvánvaló,
hogy ez csak Herceg memóriájában olvad össze.



programját, amikor 1957-tõl átveszi a Híd fõszerkesztését (azaz csak hét év
szükségeltetett ahhoz, hogy „kegyvesztettbõl” az egyik legbizalmibb állásba
kerüljön). Tegnap, ma, holnap címû írásában fogalmazza meg, hogy „a szocia-
lista szellemet, õszinte, bátor hangnemet, következetességet” keresi, s hogy
„a kultúréletben akkor születik meg a kívánt fellendülés, ha az sokoldalú. És
vallhat-e mást e folyóirat, mint hogy bármiféle fellendülés csak akkor képzel-
hetõ el, ha fokozatosan kigyomláljuk a parlagiasságot, a provincializmust, az
áporodott konzervativizmust, s a vajdasági magyar kultúréletet nem szûk,
nemzeti keretbe szorítjuk, hanem mindinkább tágítjuk, s így biztosítjuk he-
lyét a jugoszláv kultúréletben.”13

Itt két dologra, mégpedig két, a mindenkori Új Symposiont, illetve sympo-
sionistákat ért vádra kell kitérnünk. Az egyik, amely különösen 1990 után ka-
pott lábra a vajdasági magyar közéletben, az az, hogy õk (így, egyben, az összes
symposionista) hozták be a vajdasági magyar kultúrába, irodalomba azt a kon-
cepciót, hogy a jugoszlavizmus, a délszláv népek és irodalmuk felé kell orien-
tálódni, e közösségben kell a vajdasági magyar íróknak megtalálniuk a helyü-
ket, s egyfajta közvetítõként – tolmácsként, metaforikusan pedig hídként –
mûködniük (s ezzel lemondtak magyarságukról, a nemzeti öntudatról, a ma-
gyar sorskérdésekkel való foglalkozásról, s így a vajdasági magyarság sírásóivá
váltak stb.). Ilyen próbálkozás egyébként már a két világháború között is volt,
s a fentiekbõl láthatjuk, hogy már Majtényi, majd maga Herceg János is ilyen
útjelzõ cölöpöket vert le, Major pedig nevén nevezte a dolgokat. A sympósok
a késõbbiekben radikálisabb programjukkal csak beemelték koncepciójukba
ezt az – amúgy számukra is szinte centrális – elemet, s igyekeztek is kisajátíta-
ni. Hogy a jugoszláv szocialista rendszer iránti hûség bebizonyítása során ez
milyen jelentõs volt, szépen szemlélteti, hogy az újvidéki Ifjúsági Tribün
egyik vitaestjén, 1963 márciusában a korábbi generációhoz tartozó Szi-
min-Bosán Magda úgy reagált, hogy „Nem lehet azt állítani, hogy az egész ju-
goszláviai magyar irodalom a Symposion megjelenésével orientálódott át Ju-
goszlávia felé”.14 Triviálisan igaz ez az állítás, s a szimbolikus csetepaténak
még ma sincs vége: amíg egykor minden erény forrása lehetett, ma minden
bûn forrása lehet ez. Mi sem jellemzõbb, mint hogy akik ezzel a váddal illetik
a symposionistákat (elsõsorban az elsõ generációt), azok Herceget emelik
piedesztálra, elfeledvén (vagy nem is tudván), hogy Herceg ebben megelõzte
a symposionistákat.

Sajtóprés 35

13 Majtényit, Herceget és Majort idézi: Bori Imre: A Híd 1934–1984, i. m. 543.
14 In: Varga László [az Ifjúság fõszerkesztõje]: A Symposionról – a február 28-án megtartott

est vitaindítójának és a reagálások kivonata. Ifjúság, 1963. március 21. 13.



A másik magától értetõdõként kezelt kultúrtörténeti tény sem áll, ti.
hogy a symposionisták vették volna föl elõször a kesztyût a szocreállal, a pro-
vincializmussal, a „parlagiassággal”, az „áporodott konzervativizmussal”
szemben. Ezt persze nem az igazolja, hogy Major Nándor már 1957-ben
meghirdette a harcot e „káros jelenségek” ellenében. Jugoszláviában ekkor
már könnyebben lehetett lélegezni, a kulturális–mûvészeti élet sokkal szaba-
dabb volt (s már látványosan kibékültek a Szovjetunióval is), tehát Major
Nándornak sem kellett bátornak lennie – a szocreálról ekkor már réges-rég
szó sem volt. Az, hogy a vajdasági magyar kultúréletben jelen volt a provincia-
lizmus, a parlagiasság és az áporodott konzervativizmus, meg szintén nem
mond sokat (ugyan mikor és hol nincs jelen egy közösség életében – a kérdés
legfeljebb ezek erõssége, elterjedtsége). De ha ezen idõszak mértékadó kriti-
káját akarjuk látni, legjobb, ha felidézzük a Sympo inspirátorát, Koncz Istvánt,
aki szerint „tanítványai” induláskor gyakran árnyékra vetõdtek. Szerinte már
az ötvenes évek második felében „még csak romjai, maradványai sem voltak
olyan tagolódásnak, polarizációnak, amely szerint egyik táborban a »traktor-
költészet«, a »hurráoptimizmus« költõi, írói, a másik táborban pedig az »új
szenzibilitást« reveláló irodalom költõi, írói lettek volna.” Koncz az ötvenes
évek elsõ felét – talán némi túlzással – „igazi hõskor”-nak tartja, mert „Erre az
idõre esik az V. pártkongresszus, amelyen Moša Pijade olyan lázító beszéddel
fordult a fiatalokhoz, minden konzervativizmus és ortodox bigottság ellen,
amilyen azóta sem hangzott el.” Koncz szerint már Bori Imrének (ti. az áprili-
si hidasoknak) sem a traktorköltészettel meg a hurráoptimizmussal kellett
megküzdenie, a célpontjuk inkább „a provincializmus, a minden differenci-
áltságot nélkülözõ, egyarcú valami, vidéki–kisebbségi–volontõrszintû, folk-
lór színfoltnál nem több, irodalmi státus elfogadása. A Symposion-nemze-
dék fellépése voltaképpen e státus elleni rebellió volt.” Azaz már Boriék el-
kezdték azt, amit aztán emezek már csak folytattak, még ha úgy is tûnt nekik,
hogy õk találták föl a spanyolviaszt. Koncz precízen úgy állapítja meg, hogy
a sympósok voltaképp önmagukkal találták magukat szembe, „önmaguk sza-
badságával, amely egyaránt magában hordozta a kitörés lehetõségét, az ön-
megvalósítás lehetõségét, a világ és világunk jövõképét, mint ahogy magában
hordozta a káoszba züllés veszélyét is.”15

Hogy a Híd viszont mindig is más volt – sem a kitörés lehetõségét, sem
a káoszba züllés veszélyét nem hordozta magában –, implicite az is bizonyít-

36 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

15 Önmagamról a világban – Turi Tibor interjúja Koncz Istvánnal. Magyar Szó, 1988. április
23. 15.



ja, hogy a kilencvenes évek legelejéig színvonalát, jelentõségét senki sem mer-
te kétségbe vonni, noha természetszerûleg voltak jobb és rosszabb periódu-
sai is. 1996-ban Vicei Károly maliciózusan állapítja meg, hogy „Bori Imre iro-
dalmunk aranykorának tekinti az 1950-es éveket, érthetõen, mert akkor ért
be az õ nemzedéke, a húszas évek végén született írók csoportja.”16 A gyorsan
kanonizálódó „nemzedéket” a késõbbiekben legfeljebb az Új Symposion kezd-
te ki, de ez sohasem magára a Hídra vonatkozott, amely helyet adott bol-
dog-boldogtalan írásainak, így a symposionistáknak is (akik gyakran elõbb –
sõt, egyesek gyakrabban – publikáltak a Hídban, mint az Új Symposionban). Vi-
cei Utasi Csaba egy 1968-as írásából idéz, amelyben szintén nem a Híd a bírá-
lat alanya (noha a könyveken kívül csak itt jelenhettek meg irodalmi mun-
kák), hanem a költészet: „Végre újra téma lehetett a szerelem, a mélázó bús
versek születhettek. […] Újjászületõ költészetünk nem egyszer megénekelt
motívumok szerény újramondása csupán, méghozzá több évtizedes késés-
sel. Kritikánk se volt. Ne bántsuk egymást, gondolták jólnevelt íróink,
s amint csak lehetett, babérkoszorúval illették egymás fejét. A sápadt idillnek
a Symposion köré csoportosuló fiatalok költészete vetett véget.” A Symposion
pozíciójának megértéséhez tehát elõbb a Híd pozícióját kell meghatároz-
nunk: a Híd mindig is egyfajta hivatalos lapnak számított, érinthetetlennek és
támadhatatlannak, amely bevallottan a vajdasági magyarnak nevezett irodal-
mat reprezentálja. Major Nándor 1963 elején válik meg a fõszerkesztõi poszt-
tól, ekkor Pap József veszi át a lapot két évre, és föl is pezsdíti: ekkor már publi-
kál itt Domonkos, Koncz, Fehér Kálmán, Tolnai, Bányai is, de nyit a magyar
irodalom felé is, többek közt megjelennek Déry, Weöres, Mészöly, Mándy,
Hernády, Tandori írásai is. A következõ fõszerkesztõ, Ács Károly 1968-ban
így számol be a Kiadói Tanácsnak: „a Híd és irodalmunk iránt tömegesnek ne-
vezhetõ érdeklõdés nyilvánul meg külföldön, a Híd, szerényen szólva, beke-
rült az irodalmi köztudatba, mint a legszámottevõbb magyar folyóiratok egyi-
ke.”17 A vajdasági magyarok ekkortájt már nem mentek szerénységért a szom-
szédba, ez idõ tájt már kezd elhatalmasodni rajtuk az Übermensch-öntudat
az anyaországban és másutt élõ magyarok irányában, s miért is lettek volna
másmilyenek a Híd szerkesztõi, illetve – mint látni fogjuk – a symposionis-
ták. A Híddal 1945 utáni története során csupán akkor történt „baj”, amikor
a Tolnai-féle Sympo-szerkesztõséget is szétverték, tehát amikor a jugoszláviai
politikai életben leszámoltak „a nacionalistákkal”, „újbaloldaliakkal” és töb-

Sajtóprés 37

16 Vicei Károly: A hazatalált irodalom. Napló, 1996. július 17. 17.
17 Idézi: Bori Imre: A Híd 1934–1984, i. m. 547.



bek közt egész pártvezetõségekkel is. „1973-ban, a kritikai felmérés szerint »a
folyóirat alapvetõ esztétikai, ideológiai irányvonala helyes volt« ugyan, de »a
Híd sem volt teljesen mentes a közéletünkben kiütközõ negatív eszmei áram-
lásoktól«”18 – szól a hivatalos eszmei interpretáció, a szervilis önkritika. Véle-
ményem szerint a Híd legjobb idõszaka éppen ezután következett, amikor
1976 januárjában Bányai János lett a fõszerkesztõ. Ez az éra viszont egybeesik
a második Symposion-„nemzedék” idejével, amely viszont az Új Symposion
leggyöngébb korszakának tekinthetõ a kezdetektõl 1984-ig. És éppen ebben
az évben, 1984-ben veszi át Bori Imre a Híd fõszerkesztését, s mindmáig ott is
ül a fotelben – azóta a Híd ismét egy csendes, álmos, poros folyóirat, ami
önmagában nem is lenne probléma, ha egy ezt opponáló Symposion is létezett
volna vagy létezne.

Az utóbbi ötven év Hídja leginkább a kompromisszumok folyóiratának
tekinthetõ. Mindannak, aminek az Új Symposion részben nem, még akkor is,
ha a két lap írógárdája hol jobban, hol kevésbé átfedte egymást, s még akkor is,
ha Bori generációjának egy része ugyanúgy írt az Új Symposionba, mint aho-
gyan a sympósok a Hídba. Az Új Symposion egy önjáróbb folyóirat volt, ez lett
a veszte.

A Híd kapcsán már túlságosan elõreszaladtunk az idõben. Vissza kell tér-
nünk az ötvenes évek második felének, a hatvanas évek elejének Jugoszláviá-
jába, ahol a Symposion megtette elsõ lépéseit, s hamar járni is megtanult.

„A legszabadabb ország a világon”

A belsõ pártharc a Jugoszláv Kommunista Szövetség Végrehajtó Bizottsá-
gának (JKSZ VB) 1962. márciusi ülésén kulminált – azaz éppen rögtön a Sym-
posion elindulása után –, amikor heves összecsapásra került sor a konzervatí-
vok és a liberálisok között;19 az elõbbiek támadását Rankoviæ irányította,
s Tito is a konzervatívok oldalra állt – a Rankoviæ–Stamboliæ oldal erõsödött
meg ekkor. Ennek egy nagy problémája volt: az, hogy mindketten szerb ke-
ményvonalasok voltak. A VIII. kongresszus elõestéjén Rankoviæ megpróbál
tiszta helyzetet teremteni, õ akar a JKSZ fõtitkára lenni, de a szlovén Edvard
Kardelj a VB-ben óvintézkedéseket tesz: bejelenti, felhatalmazást kapott an-

38 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

18 Ld. az elõzõ jegyzetet.
19 E kategóriák természetesen csak hozzávetõlegesen, viszonylagosan jelzik a két tábor irá-

nyultságát; nyilvánvalóan az egyik tábor sem tekinthetõ igazi liberálisnak vagy konzerva-
tívnak; a mai szerb szociológiai irodalom pedig igyekszik felhívni arra a figyelmet, hogy ez
nem a „jók” és a „rosszak” csatája volt, hanem a „kevésbé rosszaké” és a „rosszaké”.



nak elmondására, hogy Szlovénia kilép az államszövetségbõl, ha nem Tito
marad az államszövetség élén – a horvát Bakariæ csatlakozik Kardeljhez,
a szerbek is megoszlanak. Így a pártkongresszus lelkesen újraválasztja Titót,
Kardelj és Bakariæ újraindítja a 61-es reformot, de ekkor már szinte egy
piacgazdaság megteremtése a cél, elutasítják a gazdaság állami irányítását;
reformelképzeléseik valójában manchesteri vonásokkal voltak telítettek.

A jugoszláv szövetségi alkotmány a paravándemokráciák szabályainak
megfelelõen igyekezett eleget tenni a demokrácia formális követelményei-
nek, hogy aztán klauzulák és normák útján pontosan az ellenkezõjét „garan-
tálja” annak, amit az alkotmányban lehetõvé tett. Így az 1963-as új alkotmány
34. és 40. pontja szerint „garantált a gondolkodás szabadsága, a sajtó és az
egyéb média szabadsága, a gyülekezési szabadság és a véleménynyilvánítás
szabadsága”. Mi több, a „polgárok joga” az újságkiadás és az információter-
jesztés. Ám: e szabadságok és jogok nem érvényesek, „ha azok a szocialista de-
mokrácia rendszere ellen irányulnak, a békét, a nemzetközi együttmûködést
az egyenjogúság alapján, az ország függetlenségét veszélyeztetik, ha nemzeti,
faji vagy vallási intoleranciára, bûncselekményre bujtanak fel.”20 Mindebbe
pedig sok minden belefér, s ezt a hatalom mindig ki is használta. De sokkal
jelentõsebb faktornak ítélhetõ meg az újságírótársadalom megregulázása
azáltal, hogy a központi pártvonalhoz igazították õket.

1962 decemberében, Moszkvából hazafelé jövet, Kijevben Tito azt nyi-
latkozta, hogy „A viszonyok javításához az újságíróknak is hozzá kell és lehet
járulniuk. Nem szabad, hogy elveszítsék a mi politikánk nyomvonalát. Az új-
ságírók politikai emberek, s mint ilyeneknek tekintettel kell lenniük a kényes
dolgokra”. Ám az újságírók, még a párt leghûségesebb emberei sem gondol-
ták teljesen így. 1967-ben, hogy újra elindult a vita, milyennek is kell lennie az
„igazi”, a „jó” újságírónak, a legfõbb pártlap, a Kommunista igazgatója, Bogdan
Osolnik, majd a Politikában Bo�idar Novak, az újságírószövetség erõs embe-
re, arról írtak, hogy „a szocialista erõk és a szocialista rendszer egy országban
se lennének veszélyben, ha a szocialista sajtó minden megoldatlan problémá-
ról beszélne, ami hozzájárulna ahhoz, hogy a szocializmus mindig a legjobb
és új megoldások után kutatna”, s a jugoszláv sajtónak pozitív példát kell
mutatnia a szocialista blokkban, bebizonyítva, hogy a szocializmus nem azo-
nos a cenzúrával, s hogy ez az ország rendelkezik a legszabadabb sajtóval a vilá-
gon. A nyilvánosságban leginkább az „aktív újságírás” koncepciója jelentke-
zett: ebben a felfogásban az újságíró feladata nemcsak az objektivitás, hanem

Sajtóprés 39

20 Ld. Slu�beni list, 1963, 14 (április 10.)



egyszersmind a konstruktív kritizálás is; az újságíró tehát a megoldások után
kutat, nem pedig öncélúan bírál; nem provokál, mert társadalmi felelõsség
nyugszik a vállán. Egyébként a meghurcolt újságírók ellen leginkább azt hoz-
ták fel, hogy „társadalmilag nem viselkedtek felelõsen”.21

Az egyik legfontosabb ellenõrzési módozattá azonban a szubvenció vált,
azaz az állami dotáció révén igyekeztek megfogni a szerkesztõségeket. Ezzel
együtt azonban elõtérbe került a lapok rentabilitása is, ami függetleníthette
õket a központi befolyástól (a dotációért való könyörgéstõl), a befolyás azon-
ban megmaradt az alapítón és a fõszerkesztõválasztáson keresztül is. Paradox
módon a pártvezetõség – a gazdasági változásokkal párhuzamosan – szerette
volna megkövetelni a rentabilitást, ám a pártszervek nem tudtak mit kezdeni
a kommercializmus nyomában megjelenõ elemekkel (giccs, „szemét”, kultu-
rálatlanság, primitív ízlés eluralkodása stb.). Hiába felelt meg a politikai nyil-
vánosság korlátozása szempontjából, hogy a tömeg a politikai lapok helyett
a bulvársajtó felé fordult, a szocialista „erkölcsiség”-et alapjaiban rendíthette
meg a másfajta értékrendszert terjesztõ lapok áradata, arról nem is beszélve,
hogy a szocialista propaganda is gyengébbé vált így.

Az egyre kevésbé politikai jellegû napi- és hetilapok konjunktúrája még
1953-ban kezdõdött, igaz, abban, hogy a Borba által kiadott elsõ délutáni–esti
lapnak, a Veèernje novosti-nak sikere volt, s elérte a 200.000-es példányszámot,
nagy szerepe volt az éppen kitört trieszti válságnak, tehát egy politikai ese-
ménynek is. Az igazi áttörés 1963-ban kezdõdött, amikor a Politikaelindította
a Politika eksprest (de ez nem érte el a Veèernje novostipéldányszámát). A lap stra-
tégiája már kezdett hasonulni a bulvárlapokéhoz: rövid információkat közöl-
tek, valamennyi szenzációval hígítva fel a politikai és egyéb híreket. A Veèernje
novosti ebben az idõszakban éri el az 500.000-es példányszámot is, és a bulvár-
lapok lassan lehengerlik a komoly politikai lapokat. A Borba igazgatója
1968-ban például a lap veszteségességéért kiadóját, a pártot tette felelõssé,
mert a lapnak a központi irányvonalat kell követnie – ami annyit jelentett,
hogy a politikai fórum szócsöve, s így az olvasókat kevésbé érdekli, ergo vilá-
gos, min kellene változtatni. A hatalom számára azonban a profitirányultság
veszélyt is jelentett; ennek tükrében érthetõ meg a Sport i svet (Sport és világ)
címû lap fõszerkesztõjének 1967-es leváltása. A lap ebben az idõszakban
300.000 példányban jelent meg, s a problémát valójában túlzott sikeressége je-
lentette, hiszen a jól gazdálkodó lapok újságírói, szerkesztõi a káderelitnél is

40 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

21 A fentiekhez ld. a CEU Szabad Európa Rádió anyagát õrzõ archívumában az EURO
X/15, F-75 jelzésû anyagot: How Free is Yugoslav Press?



többet kerestek, ami utóbbiakat nyilván nagyon zavarta, feltételezhetõen
nem az egalitarizmusba vetett hit miatt. A fõszerkesztõt a technomenedzser-
ség vádjával bélyegezték meg, s leváltották.22

A hatvanas években erõsödnek meg az illusztrált hetilapok is, amelyek az
informálás–szórakoztatás dimenziójában tesznek szert nagy népszerûségre
és hatásra (politikai hatásuk elsõsorban a nyolcvanas években fog megmutat-
kozni a tabutémák feltörésekor, a médiaháború lefolytatása és a háborús dis-
kurzus kialakítása terén). Ebben az idõszakban indult meg a regionális és lo-
kális sajtó fejlõdése is: a hatvanas–hetvenes évek fordulóján már nincs is járás
vagy gyár, ahol ne lenne újság.23 Lassan lábra kapott az egyházi sajtó is, amely
a hatvanas évek végén már komoly fejtörést okozott a hatóságoknak, a nyolc-
vanas években pedig a háborús hangulat egyik kialakítójává válik. Szerbiában
a legfontosabb egyházi lap 1966-ban Pravoslavlje néven jelent meg 25.000-es
példányszámban,24 s nemsokára itt jelentek meg elõször a tézisek a szerbek ve-
szélyeztetettségérõl az új jugoszláv államban. Egész Jugoszlávia területén
1968-ban 29 egyházi újságot és 61 ilyen jellegû folyóiratot adtak ki, amelyek
egyre merészebben pengették meg a politikai témákat is. Hatásukat mi sem
bizonyítja jobban, mint hogy amíg e lapok 1961-béli összpéldányszáma
250.000 volt, addigra 1968-ban már 11 millió. A legbefolyásosabb a zágrábi,
kéthetente kiadott Glas koncila címû katolikus újság volt, amely az ún. horvát
tavasz egyik fáklyavivõjévé is vált.

Ugyanebben az idõszakban – az adatok 1962-bõl származnak – a Forum
által kiadott magyar nyelvû sajtótermékek heti példányszáma 260.000 – a Ma-
gyar Szó napi példányszáma 32–33.000, a Dolgozók heti példányszáma
18–20.000, az Ifjúságé heti 8.000. 1958 óta, mióta könyvkiadással is foglalkoz-
tak, a Forumnál 145 könyvet adtak ki, kb. 100.000 példányban.25 E lapok azon-
ban egytõl-egyig dotáltak voltak (a késõbbiekben is a Forum volt az egyik leg-
jobban támogatott kiadó egész Jugoszláviában), a rentabilitás nem számított,
annál inkább az ideológiai megfelelés. Nos, ebbe a helyzetbe robbantak be
a sympósok, akik ugyanúgy kilógtak a sorból, mint a bulvár-, sport- és
egyházi lapok a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság egész területén.

Sajtóprés 41

22 Ezt és a többi hasonló esetet lásd: Savkoviæ, Boško: Silovanja sedme sile. Multi-Foto Yu
Company: Beograd, 1994.

23 Mišoviæ, Miloš: Štampa i srpsko društvo 19. i 20. veka. In: Kisiæ, Milica – Bulatoviæ, Bran-
ka (szerk.): Srpska štampa 1768–1995. Medija centar: Beograd, 1996. 9–48, itt 38.

24 Ld. a 21. jegyzetet.
25 Farkas Nándor: Fórum (részletek az Ifjúsági Tribünön elhangzott elõadásból és hozzászó-

lásokból). Symposion, 1962. április 12. 9.



A mai napig kérdéses, hogy miután a sympósok az Ifjúság hasábjain megtá-
madták a vajdasági magyar írók korábbi generációját, kik és hogyan is igyekez-
tek visszavágni, mi volt a szerepük a funkcióban lévõ vajdasági magyar politiku-
soknak, és mi a rendõrségnek és a titkosszolgálatoknak. A titói rendszer kétség-
kívül rendõrállam volt, ahol az erõszak szigorúan állami monopólium.
Ez megmutatkozott úgy a sima kocsmai verekedések brutális megtorlásában,
mint abban, hogy a lakodalmak során „az ideológiailag nem passzoló” dalok
éneklõi is számíthattak miminum egy kiadós verésre. A hatalom különöskép-
pen a Tito elvtárs személyére vonatkozó kritikákra volt érzékeny. Az ötve-
nes–hatvanas években mi sem volt természetesebb, mint bírósági ítélet nélkül
hûvösre vágni és elcsépelni azokat, akik e témában „hibáztak”. Így Tolnai Ottó
beszámolt egy barátjáról, aki minden, rádióban közvetített Tito-beszéd után
fölkiáltott: „Gyõztünk!” S annak ellenére, hogy a rendõrség is tudta, az illetõ
nem annyira rendszerellenes, mint amennyire nem komplett, „…természetes
volt, hogy amikor elnökünk észak-bácskai körútra indult […], barátomat vá-
roskánk többi gyanús, deviáns elemével együtt összeszedték, izolálták. Izolál-
ták, ahogy a bolond kertészt, az angyali borbélyt […], ahogy különben megbol-
dogult festõ barátomat is. Sõt, amikor az egyik polgár az ügyvédjét (költõ bará-
tomat) követelte, azt mondták neki, hogy hozzák azt is nemsokára.”26

Írott források meglétének ellenére is érdemes fölidézni, hogyan került
sor arra, hogy Tolnai Ottó egyévnyi vezetõ szerkesztõsködés, 1963 után Zág-
rábba menekült – saját szavai szerint – a rendõrség elõl. Mondhatni, olyan csí-
nyek után került erre sor, amelyek bárhol bármikor bárkivel megtörténhet-
nek ifjúkorában egy hosszúra nyúlt éjszaka során. Így Dobó Tihamért, a Kani-
zsán élõ képzõmûvészt, Tolnai jóbarátját – akinek nem sok köze volt
a Sympóhoz –, elkapták, miután részegen letépett egy zászlót. Amikor „kijött
a börtönbõl, megkérdeztem tõle: mit csináltál odabenn? Azt mondta: írtam.
Mit? – kérdeztem. Azt mondta: a Symposionról” – mesélte késõbb Tolnai
Ottó.27 Aztán valakik az újvidéki Forumból loptak el írógépeket, Zentán pe-
dig a „predvojnièka obuka” termébõl (a katonaságot még nem szolgált fiata-
lok fölkészítésére szolgáló helyiségbõl) valamilyen fegyvereket, amihez
a sympósoknak megint semmi közük nem volt, de a melléklet technikai szer-
kesztõje, Papp Miklós szintén belekeveredett egy másik zentai ügybe (kocs-
mázás utáni biciklilopásba és trafikföltörésbe). Miután a rendõrség „kiderítet-
te”, hogy minden szál Tolnaihoz vezet (a vádlottak arra a kérdésre, hogy ki tu-

42 SZERBHORVÁTH GYÖRGY

26 Tolnai Ottó: Gyõztünk! Napló, 1990. december 12. 10.
27 Szabó Palócz Attila: Adalékok egy mozgalom történetéhez III. Napló, 1995. június 7. 16.



dott az esetrõl?, többször is megemlítették Tolnai nevét, de meglehet, éppen
a faggatók sugallatára, vagy mert azt hitték, az „ismert” szerkesztõ kimentheti
õket), házkutatásra és a szerkesztõség átkutatására került sor – a szerkesztõség
egyik szekrényébõl pedig régi koponyák gurultak elõ, s innen már csak egy ug-
rás a sírfosztogatás vádja… Az egyik rendõrségi kihallgatáson aztán az egyik
tiszt azt mondta Tolnainak, hogy „sve æemo vas pohapsiti” („mindnyájatokat
le fogunk tartóztatni”). Hivatalos vádemelésre mégsem került sor –
vélhetõen a „bizonyítékok” semmire sem voltak elegendõek, legalábbis nem
a Symposion és személyesen Tolnai ellen –, de maga Tolnai mégis a távozás
mellett döntött.

Hogy e hajszának milyen okai voltak, csak találgatni lehet. Az egyik oka
elég egyszerû – a hatóságok mindenütt bevetettek hasonló módszereket, a le-
és kihallgatások különösen a fiatal értelmiségieket érintették (így például
a zágrábi Praxis szerkesztõségének telefonjait is lehallgatták, de beépített ta-
gok révén még egyes magánházakban megtartott értekezleteket is lefilmez-
tek a hatvanas években!), akik minden totalitárius rendszer leginkább poten-
ciális ellenfelei. A másik ok már lokálisabb vonatkozású, és kapcsolatba hoz-
ható a jugoszláv erõszak-szervezetek közismert szerb dominanciájával –
a közismert jelzõ itt arra vonatkozik, hogy minden nem szerb tudni véli ezt
a dominanciát, de elfeledik, hogy saját nemzettársaik körében is akadtak ilyen
tisztek, ügynökök, együttmûködõk (így Tolnai tudni vél szabadkai és zentai
magyar tisztekrõl, akik talán részt vettek az ügyben). Tehát arról lenne szó,
hogy Újvidéken, a szerb Athénban e struktúrák úgy ítélték meg, hogy már túl
sok a magyar értelmiségi és egyetemista itt, s ez veszélyeztetheti a szerb domi-
nanciát. Ez a koncepció azért figyelemreméltó – s egyszersmind ellentmon-
dásos –, mert manapság a vajdasági magyar közéleti emberek egy része éppen
azzal vádolja az egykori hatalmat, hogy mesterséges módon, új szigetként,
a „magyarság központi magjától” elszigetelve tették Újvidéket a magyarok
szellemi központjává (miután itt hozták létre a lap- és könyvkiadót, a Magyar
Tanszéket, a magyar rádiót és televíziót, színházat stb.), éppen azzal a céllal,
hogy az értelmiséget elszakítsák népétõl. Nos, ebben lehet valami, csak éppen bi-
zonyítékértékû dokumentum nincs rá. Ahogyan az is puszta feltételezés,
hogy a sympósok által támadott írók uszították rá a belsõ elhárítást a fiatalok-
ra, veszélyben érezvén saját parnasszusi és egyéb pozícióikat. Ez a vád azért
nehezen igazolható, mert a megtámadott írók nemigen voltak olyan
helyzetben, hogy spicliket küldhettek volna a nyakukra, a magyar
nemzetiségû politikusokkal pedig nem konfrontálódtak a sympósok az elsõ

Sajtóprés 43



évben – az írók az ezt követõ idõszakban váltak politikussá és gyakran
élet-halál urává is.

Mindezek után a legvalószínûbb verzió az, hogy a rendõrség és a titkos-
szolgálat saját szakállára, buzgómócsingként koslatott az „ellenség” iránt,
s mindenrõl tudni akarván, mindent a kezükben is akartak tartani, állam vol-
tak az államban itt is. Meglehet, a sympósokban is potenciális veszélyt láttak,
s ezért akarták õket szétverni még idõ elõtt, de az is biztos, hogy végül admi-
nisztratív intézkedésekre ekkor nem került sor – lehet, hogy Tolnai úgy érez-
te, azáltal, hogy Zágrábba menekült el, meg is menekült, viszont az is biztos,
hogy ha a szerbiai/vajdasági rendõrség/titkosszolgálat kérdõre akarja õt von-
ni, úgy bizton számíthat a zágrábi kollégák segítségére, akik könnyedén
megtalálják Tolnait a zágrábi egyetem padsoraiban.

44 SZERBHORVÁTH GYÖRGY




