1
Neveléstörténet. Szöveggyűjtemény. Szerkesztette: Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla. Osiris tankönyvek, 2003.
2
Lásd Scholl: Discipline Manuel. United Kingdom. (A brit oktatási minisztérium segédanyaga a pedagógusok számára a fegyelmezésről.)
3
Idézi Gyáni Gábor: Könyörületesség, fegyelmezés, avagy a szociális gondoskodás gyarlósága. Történelmi Szemle, 1999. 1. sz.
4
Braema Math: Survey finds discipline in schools not a big probleme. In World Corporal Punishment Research. 1997. december.
5
International Handbook of Educational Research in the Asia-Pacific Region. Part Two. Kluwer Academic Publishers, 2003.
6
Lásd 1. jegyzet.
7
Ennek tulajdonítható az is, hogy például a brit iskolákban tapasztalható fegyelmi visszásságokért a konzervatívok egyértelműen a Munkáspárt oktatáspolitikáját teszik felelőssé.
8
The International Encyclopedia of Education. 2nd Edition. Editors in Chief: Torsten Husén, T. Neville Postlethwaite. Pergamon, 1994.
9
The Encyclopedia of Education. Crawell–Collier Educational Corporation, 1971.
10
Encyclopedia of Special Education. Edited by Cecil R. Reynolds, Leiter Mann. John Wiley & Sons, 1987.
11
Didactica Magna 18. Lásd Gyáni Gábor: i. m.
12
Pl. Handbook of Research on Teaching. 3rd Edition. Edited by Merlin C. Wittrock, 1986.
13
Encyclopedia of Educational Research. 6th Edition. Editor in Chief: Marvin C. Alkin. Vol. 1. Macmillan Library, 1992.
14
International Handbook of Educational Change. Vol. 5. Kluwer, 1995.
15
Encyclopedia of Education. 2nd Edition. Vol. 1. Macmillan Reference, 2003.
16
P. M. Hart – A. J. Wearing – M. Conn: Conventional Wisdom is a Poor Predictor of the Relationship between Discipline Policy, Student Misbehaviour and Teacher Stress. British Journal of Educational Psychology, 1995/1.
17
C. Clark: Conceptual difficulties. British Journal of Educational Studies, 1998/3.
18
Lásd 15. jegyzet.
19
Pamela Munn – Margaret Johnstone – Stephen Sharp: Discipline in Scottish Schools: A Comparative Survey Over Time of Teachers’ and Headteachers’ Perceptions. Final Report to SEED, 2004.
20
Encyclopedia of Modern Techniques of School Education. H. D. Camat, Delhi, 2004.
21
www.dfes.gov.uk
22
Pl. Jean Louis Lorrain: Les violences scolaire. Press Universitaires de France, 1999; Mihály Ildikó: Erőszak az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 2000. 4. sz.; Katherine A. Jankowsky: Community Building. Gallandet University, Florida, 2005.
23
Bowling for Columbine; a film magyarul a meglehetősen szerencsétlen „Kóla, puska, sült krumpli” címet kapta.
24
Martine F. Delfos: Children and Behavioural problems. Jessica Kingsley Publishers, 2004.
25
Pl. Karl E. Dambach: Pszichoterror (mobbing) az iskolában. A mi gyerekünk című sorozat. Ford.: Meskó Krisztina. Akkord Kiadó, 2001; Az iskolai terror természetrajza. Új Pedagógiai Szemle, 2003. 9. sz.
26
Pl. Gerd Biermann (szerk.): Az iskolai ártalmak megelőzése. Pszichológia – nevelőknek című sorozat. Tankönyvkiadó, Budapest, 1984; Diagnózis az iskoláról. Új Pedagógiai Szemle, 2002. 2. sz.
27
Lásd Research in Education, 2000.
28
Ennek egyik legszemléletesebb példája a 2001-ben What Schools for Future? címmel közzétett dokumentuma, mely a fegyelem kérdéseit is érinti.
29
Lásd Ranschburg Jenő: Jellem és jellemtelenség. Saxum Kiadó, Budapest, 2002. Az élet dolgai című sorozat.