Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 2004 október > Az oktatás hétköznapjai

Az oktatás hétköznapjai

Aula – közoktatási internetfigyelő

Címlapra tud-e kerülni az oktatás? Másképp feltéve a kérdést: a közoktatás jelentőségének megfelelő helyet kap-e a sajtóban? Elég-e a napisajtót olvasni ahhoz, hogy kellő információval rendelkezzünk a közoktatás aktuálisan minket érintő kérdéseiről? Mennyire tájékozottak az újságírók azokban az oktatási témákban, amelyekről írnak? Az internetes szaksajtó megfelelő részletességgel és gondossággal tájékoztat-e az alapvető tudnivalókról? Mennyire mondható korszerűnek az a szemlélet, amellyel a sajtó a közoktatást megközelíti és a közvélekedést is nagyban meghatározza? A kutatási-fejlesztési eredmények közérthető formában eljutnak-e a nem szakmai közönséghez? Tudjuk-e, hogy mi történik a környező országok oktatásügyében, és hogy mik e történések tanulságai a mi számunkra?

Választ egyelőre két hónap több mint kétszáz közoktatással foglalkozó cikke alapján adhatunk a fenti kérdésekre. A mozaikokból meglehetősen színes, változatos kép áll össze, amelynek első pillantásra örülhetnénk. Azonban gyorsan szembetűnnek a hiányosságok, aránytalanságok is. Alapvető információk olykor csak nagy késéssel kerülnek nyilvánosságra. Fontosnak kikiáltott témák (speciális igényűek nevelése, integráció, tanulási problémák) csak nagyon ritkán és felületesen, nemegyszer a botránykeltés szándékával kerülnek szóba. Sokszor csak kis civil honlapok tudósítanak olyan történésekről, amelyekről a szakportáloknak kellene hírt adniuk. Végső soron így sincs okunk nagy szomorúságra: előbb-utóbb meg lehet találni mindent, ha kellő mennyiségű időt tudunk rászánni. A kérdés csak az, van-e elég időnk és türelmünk hozzá.

Az Aulát eredetileg azért indítottuk, mert igény volt arra, hogy olyan tartalmakat is közölhessünk, amelyek az OKI-honlap – mint közoktatási tudásportál – keretébe csak nehezen lettek volna beilleszthetők. Már az anyaggyűjtés kezdetén rájöttünk, hogy vállalkozásunk hiánypótló lehet, hiszen a közoktatás aktualitásait napról napra követő és tematikusan összegyűjtő oldal nincs a magyar nyelvű interneten.

A híroldal szövegei kronologikusan és témakörök szerinti bontásban is visszakereshetők. Pillanatnyilag tizenöt téma szerint osztályozzuk a híreket, és ezt a számot – az áttekinthetőség megőrzése érdekében – már csak nagyon indokolt esetben fogjuk növelni. A hírszolgáltatás mellett elindítottuk saját rovatainkat is (Folyóirat-előzetes, Honlapfigyelő, „(a szerk.)”), amelyek a szerkesztőségünkben születő tartalmak közreadására szolgálnak. Tervezzük még egy nemzetközi sajtófigyelő és egy nemzetközi pályázatfigyelő rovat elindítását is a jövő évtől. A lapot két további tematikus blokk teszi teljessé: az egyikben partneroldalaink tartalmából adunk ízelítőt, a másik pedig az OKI-honlap interaktív szolgáltatásai felé nyit kaput.

Az Aula október 1-jén mutatkozott be a nagyközönségnek. Reméljük, hogy olyan internetes csomópontot sikerült létrehoznunk, amely nagyban gyorsítja és megkönnyíti az eligazodást a közoktatás mindennapjaiban.

Aula – közoktatási internetfigyelő: http://aula.oki.hu

Mészáros János