Vári PéterBánfi IlonaFelvégi EmeseKrolopp JuditRózsa
CsabaSzalay Balázs
A tanulók tudásának változása II. rész
Júniusi számunkban közöltük az 1999-es Monitor-vizsgálat eredményeit ismertető tanulmány I. részét. A tanulmány II. részében azokat az eredményeket mutatják be a kutatók, amelyeket a tudásszintre hatást gyakorló háttérváltozók elemzéséből nyertek. |
Tanulói teljesítmények a háttérváltozók tükrében
A korábbi tapasztalatok alapján feltételezhettük, hogy 1999-ben is markáns különbségek mutatkoznak a tanulói teljesítményekben, ha azokat aszerint vizsgáljuk, hogy az iskola milyen településtípuson működik. Korábbi felméréseinkhez hasonlóan 1999-ben is ezt vizsgáltuk és nem a tanulók lakhelyét vagy azt a helyet, ahol a tanuló az iskolába járás ideje alatt leggyakrabban tartózkodik. Ugyanakkor le kellett mondanunk egy korábban fontos összehasonlítási lehetőségről. Mivel 1999-ben csak a 8. osztályosokat vizsgáltuk, eldönthetetlen kérdés, hogy az a korábbi megfigyelés, amely szerint a 8. osztályosok esetében jóval nagyobb a fővárosiak előnye, illetve a községekben tanulók hátránya, mint a 4. vagy a 6. osztályban, változatlanul megmaradt-e vagy esetleg változás következett be időközben. Az 5. táblázat a településtípusonkénti átlagos teljesítményeket mutatja, zárójelben a standard hibát, a felső sorban az 1999-es, az alsó sorban pedig az 1995-ös eredményeket tüntettük fel.
Településtípusonkénti tanulói teljesítményekTeszt | Budapest | Megyeszékhely | Egyéb város | Község |
Kognitív képességek | 540 (4,8) 536 (4,2) | 523 (3,9) 523 (3,9) | 504 (2,8) 504 (3,2) | 470 (3,2) 461 (3,0) |
Matematika Algebra | 524 (5,0) 528 (3,8) | 517 (4,1) 518 (3,7) | 497 (3,2) 505 (3,0) | 471 (3,3) 484 (2,5) |
Matematikai gondolkodás | 520 (5,1) 524 (3,7) | 512 (4,3) 519 (3,4) | 495 (3,2) 508 (3,0) | 474 (3,3) 486 (2,5) |
Olvasás- szövegértés | 546 (5,1) 537 (3,8) | 529 (3,8) 520 (3,7) | 502 (3,0) 503 (3,2) | 456 (3,1) 471 (2,7) |
Számítástechnika Szoftverismeretek | 578 (4,0) 487 (4,4) | 554 (3,5) 483 (3,9) | 537 (2,5) 489 (3,1) | 512 (2,4) 466 (2,1) |
Számítástechnika Alkalmazások | 574 (3,5) 486 (4,4) | 558 (3,5) 485 (4,1) | 542 (2,5) 490 (3,1) | 511 (2,4) 462 (2,1) |
Természettudomány Élővilág | 499 (5,1) 526 (3,6) | 508 (4,2) 518 (3,3) | 500 (3,2) 513 (3,0) | 473 (3,4) 492 (2,5) |
Természettudomány Fizika | 513 (5,1) 522 (3,7) | 505 (4,1) 516 (3,4) | 496 (3,3) 507 (3,0) | 483 (3,4) 489 (2,5) |
Természettudomány Földtan | 507 (4,5) 524 (4,2) | 503 (3,7) 518 (3,9) | 496 (3,1) 515 (3,3) | 475 (3,2) 492 (2,8) |
![]() |
Minden területen néhány kivételtől eltekintve lényegében azonos eltérések mutatkoznak a különböző településtípusok között, ami megerősíti azt a korábbi tapasztalatot, hogy csaknem mindegy, milyen tudásterületet vizsgálunk, az eredmények a legtöbb területen hasonlóak. A teljesítmények szóródása sem tér el számottevően a teljes populációétól, bár érdekes, hogy a fővárosban árnyalatnyival kisebbek a különbségek, mint más településtípusoknál. |
Ugyanakkor a regionális különbségek markánsan
eltérőek. Ezt a különbséget a fővárosban és a községekben tanulók
átlagpontszáma közötti különbséggel mérhetjük, amely az olvasás-szövegértés
esetében volt a legnagyobb (90 pont), viszonylag jelentős a kognitív
képességek esetében (70 pont), közepes a számítástechnikai és a matematikai
teszteknél (4666 pont) s kifejezetten alacsony a természettudományos
tárgyak körében (3035 pont). A
Az
Az egyik legfontosabb kérdés azonban az, hogy az olló két szára közeledett vagy távolodott, vagyis a településtípusok szerinti átlagok között közeledés vagy távolodás figyelhető meg. A számítástechnika és az olvasás-szövegértés esetében elég jelentősen nőttek a különbségek. Az előbbi talán azzal magyarázható, hogy négy évvel ezelőtt ebben a korosztályban még szórványos és esetleges volt a tanulók tudása, s azt a településszerkezet még alig differenciálta. Mára azonban éppen ezen a területen mutatkozott látványos teljesítménynövekedés, s a jobb helyzetben lévő, szaktanteremmel rendelkező, esetleg szaktanárt is foglalkoztatni képes iskolák nyilván olyan pozitív hatást gyakorolnak a diákokra, amellyel nemcsak a községi iskolák, hanem az átlagos városi iskolák sem képesek felvenni a versenyt.
Egészen más a helyzet az olvasás-szövegértés esetében, annál is inkább, mert ott nemcsak a korábbiakhoz képest, de minden más teljesítményfajtához viszonyítva is igen nagyok a különbségek. Egyre mélyülő nyelvi szakadék választja el egymástól a városokban és községekben tanulókat, miközben a főváros, a megyeszékhelyek és az egyéb városok között is jelentős különbségek alakultak ki.
Az olló nyílását szemlélteti az
Érdemes másfajta összehasonlítást is tennünk a szélsőséges teljesítményeloszlás érzékeltetésére. Ha a tanulókat olvasásteljesítményük alapján sorba rendezzük, akkor a sor utolsó negyedében a fővárosiaknak csak 13,2%-a áll, míg a községi tanulóknak 41%-a, ezzel szemben a sor első negyedében, a legjobbak között csaknem pontosan fordított az arány: a fővárosi tanulók 39,1%-a található itt, míg a községieknek csak 13,2%-a; durván háromszoros tehát az eltérés a skála mindkét végén a két településtípus között.
Négy év adatainak (1991, 1995, 1997, 1999)
összehasonlítása településtípusonként az olvasás-szövegértés
és a matematika területén
![]() |
Ezek az aránytalanságok jól mutatják, hogy ha egy területet a közoktatás elhanyagol márpedig az olvasás-szövegértés az ötödik osztálytól kezdődően egyike a legkevesebb figyelemre méltatott területeknek , akkor ott jelentős különbségek alakulhatnak ki. A nyelv hagyományosan az a terület, ahol a társadalmi különbségek egyébként is erőteljesen megmutatkoznak, így nem csodálkozhatunk azon, hogy éppen itt a legnagyobbak a tanulók közti különbségek, amelyeknek mérséklésére a magyar közoktatás az eddigiekben nem tett érdemi kísérletet, annak ellenére sem, hogy a Monitor-felmérések lassan egy évtizede jelzik ezeket az aggasztó jelenségeket. |
Magyarországon az iskola településtípusa mellett hagyományosan a szülők (nevelők) iskolai végzettsége az a háttérváltozó, amelynek mentén a legnagyobb mértékben differenciálódik a tanulói tudás. A 6. ábra az itt mért különbségeket szemlélteti, a 6. táblázat pedig az ehhez kapcsolódó adatokat mutatja be (az egyes cellák felső sorában az anya, az alsóban az apa iskolai végzettsége szerint; a zárójelben álló számok itt is a teljesítmények szórását mutatják).
A szülők legalacsonyabb és legmagasabb iskolai végzettsége esetén a tanulói tudás különbsége az egy szórásértéket (100 pontot) is meghaladja. A nemzetközi vizsgálatokból ma már azt is tudjuk, hogy más országokhoz viszonyítva hazánkban különösen nagy mértékben függ a tanulói teljesítmény a szülők iskolai végzettségétől. (Az erre vonatkozó legfrissebb nemzetközi adatok feldolgozás alatt állnak, később kerülnek publikálásra.) Bár ezek a nemzetközi vizsgálatok más kategóriarendszerrel dolgoztak (nem is tehettek mást, hiszen például a nálunk szakmunkásképzőnek nevezett iskolatípusnak a fejlettebb országokban nem mindenütt létezik megfelelője), mégis megállapítható volt, hogy a legmagasabb iskolai végzettségű szülők gyermekei Magyarországon több mint 20%-kal nyújtanak jobb teljesítményt, mint a legalacsonyabb végzettségű szülők gyermekei, ezzel szemben számos fejlett országban ez a különbség csak 10% körüli.
Teljesítménykülönbségek a szülők iskolai végzettségének
tükrében
Teszt | < Nyolc általános | Nyolc általános | Szakmunkás | Érettségi | Felsőfok |
Kognitív képességek | 427 (91) 449 (79) | 455 (96) 427 (104) | 477 (94) 485 (92) | 512 (91) 513 (91) | 554 (81) 552 (82) |
Matematika | 403 (106) 408 (90) | 436 (93) 416 (100) | 470 (92) 480 (92) | 519 (85) 516 (87) | 569 (73) 566 (76) |
Olvasás- szövegértés | 411 (72) 405 (77) | 440 (92) 424 (96) | 473 (89) 481 (91) | 514 (91) 515 (90) | 562 (85) 559 (87) |
Számítástechnika | 433 (84) 400 (72) | 445 (89) 428 (86) | 469 (92) 479 (90) | 514 (94) 514 (97) | 558 (82) 558 (82) |
Természettudomány | 401 (107) 402 (93) | 436 (92) 416 (99) | 471 (89) 480 (90) | 519 (85) 516 (87) | 569 (77) 565 (79) |
![]() |
A legfejlettebb országokban gyakorlatilag nem fordul elő a mi nyolc általánosunknak megfelelő végzettség; a közoktatás, még a legalacsonyabb képzésben részesülők esetében sem ér véget 14 éves korban, s így a szülők végzettsége között eleve nincs olyan nagy különbség, mint Magyarországon. Az is bizonyos azonban, hogy ez nem magyarázza meg teljes mértékben a jelenséget, mivel a hozzánk hasonló fejlettségű országokban is általában kisebb mértékben bizonyul differenciáló tényezőnek a szülők iskolai végzettsége. Valószínű azonban, hogy a jelenség mögött magyarázatként az is állhat, hogy hazánkban az adott iskolai végzettség által elérhető munkalehetőségek, keresetek és ezáltal a családok szociális helyzete, életszínvonala között jelentős különbségek alakulhatnak ki. Ezek a különbségek pedig (könyvek száma otthon, különóra, korrepetáló magántanár lehetősége, kulturális lehetősegek stb.) közvetetten jelentősen befolyásolhatják a gyermekek iskolai teljesítményét. |
A
A felsőfokú végzettségű apák aránya kismértékben meghaladja ugyan a felsőfokot végzett anyákét, de az érettségizettek körében az anyák vannak jelentős túlsúlyban. (Az adatok természetesen jelentősen eltérhetnek az országos statisztikai adatoktól: a 8. osztályba járó tanulók szülei távolról sem reprezentálják a teljes népességet.) Az anyák és az apák iskolai végzettsége közötti korreláció hagyományosan igen magas, 1999-ben 0,69 volt. Az egyes teljesítményfajták között nincsenek számottevő különbségek a szülők iskolai végzettsége szerinti bontásban, különösen, ha eltekintünk a nyolc általánost el nem végzett szülőktől. Mivel arányuk 1%, illetve 0,7%, valóban el is kell tekintenünk tőlük, hiszen az alacsony elemszám miatt az ő esetükben nem vonható le érvényes következtetés. Ezen adatok elhagyása után is több mint 100 pontos átlagos különbség marad a nyolc általánost, illetve a felsőfokot végzett szülők gyermekei között.
A nyolc általánost végzett anyák gyermekei minden esetben határozottan jobb teljesítményt értek el, mint a nyolc általánost végzett apák gyermekei. A részletesebb vizsgálatból megállapítható az a társadalmi tapasztalat, hogy a nyolc általánost végzett anyák esetében gyakoribb az apa magasabb iskolai végzettsége, mintsem a nyolc általánost végzett apák esetében az, hogy az anya végzettsége a magasabb. (Régebben általánosságban elmondható volt, hogy a férjek iskolai végzettsége az esetek túlnyomó többségében azonos vagy magasabb volt, mint a feleségeké. Ma, amikor a két nem iskolai végzettsége között nincsen olyan különbség, mint korábban, csupán a legalacsonyabb iskolai végzettség esetében van még ilyen tendencia.)
A korábbi vizsgálatok tapasztalata az volt, hogy az érettségivel rendelkező, illetve nem rendelkező szülők gyermekeinek teljesítménye között húzódik egy képzeletbeli választóvonal, felette találhatók a jobb teljesítményű tanulók.
![]() |
Az 1999-es vizsgálat adataiból ilyen következtetés
nem vonható le, pontosabban, ha az anya iskolai végzettségét nézzük,
akkor most is az érettségi jelenti a határvonalat, ám az apa iskolai
végzettsége alapján inkább a nyolc általános és a szakmunkásképző
között van jelentős különbség. |
A Monitor '97 felmérés elemzése során formálódott az a hipotézis, amely szerint a településtípusnak nem önmagában van jelentősége a teljesítménykülönbségek szempontjából. Inkább úgy fogalmazhatnánk, hogy nem annak van közvetlen hatása a tanulói tudásra. A jelenség hátterében inkább az áll, hogy a különböző településtípusok esetében az ott élők iskolázottsága nagyon eltérő. Ha tehát mondjuk a fővárosi felsőfokú végzettségű szülők gyermekeinek eredményeit a községi felsőfokú végzettségű szülők gyermekeiével hasonlítanánk össze, akkor alig találnánk eltérést.
![]() |
A településtípusok közötti különbség döntően azzal magyarázható, hogy a községi iskolákba járók szülei között jóval kevesebb a diplomás, mint a fővárosi iskolákba járók szülei között. Bár figyelembe kell vennünk, hogy a Monitor '97 felmérés eredményeinek részletesebb elemzésekor a községi iskolákban tanulók hátrányát vizsgálva, arra is fény derült, hogy az érintett iskolákban a különböző szintű infrastrukturális ellátottság is rosszabb, mint a megyeszékhelyek, illetve a főváros iskoláiban. |
Szükségesnek tartottuk a feltételezés részletesebb vizsgálatát,
éppen ezért a
Iskolai végzettség | Teszt | Budapest | Megyeszékhely | Egyéb város | Község |
Nyolc általános | Kognitív képességek | 461 / 468 | 489 / 412 | 461 / 445 | 445 / 421 |
Matematika | 476 / 492 | 473 / 419 | 448 / 424 | 420 / 408 | |
Olvasás- szövegértés | 473 / 482 | 464 / 426 | 444 / 440 | 430 / 415 | |
Számítástechnika | 546 / 460 | 453 / 421 | 446 / 429 | 438 / 427 | |
Természet- tudomány | 473 / 488 | 473 / 422 | 447 / 424 | 420 / 408 | |
Szakmunkás | Kognitív képességek | 486 / 520 | 478 / 494 | 493 / 493 | 462 / 471 |
Matematika | 488 / 517 | 478 / 495 | 482 / 490 | 455 / 463 | |
Olvasás- szövegértés | 500 / 530 | 478 / 497 | 492 / 489 | 454 / 463 | |
Számítástechnika | 501 / 533 | 469 / 486 | 484 / 489 | 453 / 461 | |
Természettudomány | 485 / 515 | 479 / 494 | 483 / 490 | 457 / 464 | |
Érettségi | Kognitív képességek | 516 / 510 | 527 / 533 | 520 / 517 | 484 / 486 |
Matematika | 525 / 516 | 537 / 536 | 521 / 513 | 497 / 495 | |
Olvasás- szövegértés | 518 / 510 | 541 / 543 | 521 / 523 | 476 / 475 | |
Számítástechnika | 532 / 525 | 532 / 529 | 517 / 515 | 479 / 487 | |
Természettudomány | 522 / 514 | 537 / 537 | 520 / 513 | 497 / 495 | |
Felsőfokú | Kognitív képességek | 564 / 563 | 563 / 557 | 530 / 534 | 555 / 547 |
Matematika | 580 / 582 | 581 / 576 | 541 / 540 | 566 / 554 | |
Olvasás- szövegértés | 575 / 576 | 580 / 571 | 535 / 536 | 545 / 536 | |
Számítástechnika | 568 / 573 | 571 / 565 | 540 / 542 | 538 / 533 | |
Természet tudomány | 581 / 582 | 581 / 576 | 542 / 540 | 564 / 551 |
![]() |
Az összefüggés sokkal bonyolultabb annál, mint amit korábban részben elméleti megfontolások, részben egy bizonyos tudásterületnek a részeredményei alapján vártunk. A legfontosabb talán annak megállapítása, hogy míg külön-külön vizsgálva sem a településtípus, sem a szülők iskolai végzettsége esetén nem mutatkozott drámai különbség az egyes tudásterületek között, addig ebben a kettős bontásban helyenként már jelentősek az eltérések. |
Viszonyítási alapnak célszerű a kognitív képességeket tekintenünk, hiszen az többé-kevésbé a tanuló adottságait tükrözi. A két szülő iskolai végzettsége szerinti kognitív teljesítménybeli különbség különösen magasabb iskolai végzettség esetén összességében nem túl jelentős, ám a települések szerinti bontásban annál nagyobb. A nyolc általánost végzett szülők esetében a megyeszékhelyen ez a különbség 77 pontnyi. A megyeszékhelyeken más teljesítményfajták esetében is nagy a különbség attól függően, hogy az anya vagy az apa rendelkezik nyolc általános végzettséggel, de azért a 77 ponttól mégis elmarad. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a kis mintaelemszám miatt itt sem vonhatunk le messzemenő következtetést a jelenségből, bár feltételezhető, hogy az apa és az anya iskolai végzettségével kapcsolatos, korábban már említett aszimmetria állhat a hátterében.
Célszerű azonban a továbbiakban figyelmen kívül hagynunk a nyolc általánost végzett szülők gyermekeit, mivel az ő esetükben csaknem minden cellában 100 alatti a mintaelemszám. Ugyanakkor a felsőfokú végzettségűeknél valóban igaz az, hogy a teljesítmények minden esetben csak szerény mértékben függnek a település típusától. Figyelmet érdemel azonban a felsőfokú végzettségű szülők gyermekeinél a kognitív teljesítmény, amely a fővárosiak és a megyeszékhelyeken iskolába járók esetében gyakorlatilag megegyezik, a községiek esetében alacsonyabb, míg az egyéb városokban élőknél a legalacsonyabb. Ez úgy értelmezhető, hogy a diplomás szülők közül a jobb képességűek igyekeznek a fővárosban vagy a megyeszékhelyeken élni, vagy legalábbis ezeken a helyeken iskolába járatni a gyermekeiket. A községiek teljesítménye valószínűleg azért múlja felül az egyéb városokét, mert a frekventált helyekről anyagi okokból kiszoruló vagy éppen ellenkezőleg, presztízsokokból kivonuló értelmiségi szülők többnyire nem a kisvárosokat, hanem inkább a városkörnyéki kistelepüléseket részesítik előnyben. (Csak jóval nagyobb mintaelemszám mellett lehetne a községeket is kategorizálni, s akkor vélhetően megállapítható volna, hogy éppen ennél a településtípusnál a legnagyobbak a különbségek. Egy másik lehetséges eljárás: a település típusa mellett annak értékét az iskola környékén az átlagos négyzetméterenkénti ingatlanárakat felvenni a változók közé.)
![]() |
Ebben a csoportban a másik öt teljesítmény is a kognitív teljesítményhez hasonló képet mutat, amit úgy értelmezhetünk, hogy az értelmiségi szülők valóban képesek teljes mértékben eliminálni a településtípusból adódó előnyöket és hátrányokat. A kis különbség valószínűleg saját eltérő képességeikkel, illetve az iskolai végzettségükben meglévő, de általunk a jelen felmérésben nem vizsgált különbségekkel magyarázható. |
A részletesebb elemzés további érdekessége az érettségizett szülők gyermekeinek sajátos teljesítményeloszlása, ezen belül egyfelől az a tény, hogy az ő esetükben a városokon belüli három kategória között alig van különbség, ezzel szemben a városiak és a községiek között annál szembeötlőbb, másfelől pedig a városi iskolák esetében érdekes módon nem a fővárosiak, hanem gyakorlatilag minden területen a megyeszékhelyeken iskolába járók teljesítettek a legjobban. Az olvasás-szövegértés esetében a 2333 pontos eltérés az utóbbiak javára aligha tekinthető véletlennek. A mintaelemszám itt már elég nagy ahhoz (a különböző cellákban 144 és 285 közötti), hogy az esetlegességekből adódó véletlen hibát kizárhassuk. Többé-kevésbé a szakmunkásképzőt végzett szülők gyermekeiről is elmondható, hogy az ő esetükben is általában a város és a község között van szakadék; a városokon belül kiegyensúlyozottabb a teljesítményük.
![]() |
Mindez azt jelenti, hogy ha a különböző településtípusok esetében nagyjából megegyezne a szülők iskolázottsága, akkor a felsőfokot végzett szülők gyermekei többé-kevésbé azonos teljesítményt nyújtanának a település típusától függetlenül, míg az alacsonyabb végzettségű szülők gyermekei esetében csak a városi és a községi iskolákba járók között lenne számottevő különbség, a városokon belül elhanyagolhatóak lennének az eltérések. |
Megnéztük, hogy a legkritikusabb tudásterületen, az olvasás-szövegértésnél
hogyan változott az anya iskolai végzettsége szerinti teljesítmény
1995 és 1999 között. Az összehasonlíthatóság érdekében a kognitív
teljesítményeket, valamint a településtípusok szerinti bontásban a
legkisebb különbséget tartalmazó fizikateszt eredményeit is feltüntettük
a
Általános iskola | Szakmunkásképző | Érettségi | Felsőfokú | |
Olvasás 1995 | 465 (4,5) | 485 (3,7) | 524 (2,8) | 556 (4,8) |
Olvasás 1999 | 437 (5,1) | 473 (3,7) | 513 (2,9) | 568 (3,8) |
Kognitív 1995 | 457 (5,3) | 479 (4,2) | 520 (2,9) | 559 (4,6) |
Kognitív 1999 | 455 (4,9) | 479 (3,8) | 514 (2,9) | 562 (3,6) |
Fizika 1995 | 478 (4,9) | 490 (3,3) | 518 (2,6) | 547 (4,1) |
Fizika 1999 | 471 (5,0) | 502 (3,6) | 523 (2,5) | 540 (3,0) |
Míg korábban a kognitív teszt eredményeit jobban differenciálta az anya iskolai végzettsége, mint az olvasásteszten elért eredményt, most éppen fordított a helyzet. Ugyanakkor a fizikateszten elért eredmények kevésbé differenciáltak; míg az olvasásnál átlagosan 131 pont a különbség a nyolc általánost és a felsőfokot végzett anyák gyermekei között, addig a fizika területén ez a különbség csak 69 pont.
A fiúk és a lányok tudása
Mind a hazai, mind a nemzetközi vizsgálatokban kitüntetett háttérváltozónak tekintik a tanulók nemét, jóllehet számos esetben csekély a különbség a fiúk és a lányok tudása között. Fontos azonban tudnunk, hogy milyen tendenciák érvényesülnek az egyes tudásterületeken: csökken vagy inkább növekszik-e a különbség? Éppen ezért a 9. táblázatban az 1999-es adatok mellett az 1995-ös eredményeket is feltüntettük (zárójelben itt is a standard hibák szerepelnek).
Teszt | Lányok 1995 | Lányok 1999 | Fiúk 1995 | Fiúk 1999 |
Olvasás | 510 (2,4) | 513 (2,6) | 490 (2,5) | 490 (2,6) |
Kognitív | 510 (2,5) | 519 (2,4) | 493 (2,8) | 497 (2,6) |
Matematika (algebra) | 507 (2,2) | 511 (2,3) | 501 (2,3) | 511 (2,4) |
Matematika (gondolkodás) | 501 (2,2) | 504 (2,2) | 509 (2,3) | 518 (2,3) |
Természettudomány élővilág | 503 (2,1) | 502 (2,1) | 514 (2,3) | 515 (2,3) |
Természettudomány fizika | 491 (2,2) | 504 (2,2) | 518 (2,2) | 522 (2,2) |
Természettudomány földtan | 500 (2,4) | 497 (2,2) | 517 (2,6) | 515 (2,1) |
Számítástechnika szoftver | 477 (2,0) | 526 (1,8) | 480 (2,4) | 554 (2,4) |
Számítástechnika alkalmazás | 473 (2,1) | 531 (1,9) | 481 (2,4) | 552 (2,3) |
A fiúk és lányok közötti különbség tehát, bár nem számottevő, mégsem véletlen. A teljesítmények szórásai a fiúk esetében rendre 100 fölött, míg a lányoknál mindenütt alatta voltak.
Figyelemre méltó, hogy a lányok kognitív képességei lényegesen meghaladták a fiúkét, ennek ellenére csak két további területen nyújtottak jobb teljesítményt. A természettudományok esetében a korábbi vizsgálatokból azt is tudjuk, hogy a biológia területén általában a lányok teljesítménye magasabb, ám ez nem képes ellensúlyozni a fizika és a földtan területén nyújtott gyengébb teljesítményüket.
Azt gondolhatnánk, hogy a fiúk és lányok közti különbségek egyéb tényezőktől nem nagyon függnek, a tapasztalatok azonban mást mutatnak. Bár a településtípus ebben az esetben nem differenciálja tovább a teljes populáción megfigyelhető különbségeket, a szülők iskolai végzettségével azonban már más a helyzet. Csak a szakmunkásképzőt végzett, az érettségizett és a felsőfokot végzett szülőket vizsgáltuk, mivel az alacsonyabb végzettségűek esetén ilyen részletesebb bontásban, mint láttuk, túlságosan alacsony a mintaelemszám.
![]() |
A szülők iskolai végzettségének növekedésével párhuzamosan
kismértékben ugyan, de általában (a számítástechnika és a természettudományok
kivételével) csökken a fiúk és a lányok teljesítménye közti különbség.
Ennek eredményét mutatja be a |
Szakmunkásképző | Érettségi | Felsőfok | ||||||||||
anya isk. | apa isk. | anya isk. | apa isk. | anya isk. | apa isk. | |||||||
fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | |
Kognitív képesség | 453 | 497 | 461 | 507 | 494 | 531 | 500 | 526 | 539 | 571 | 534 | 570 |
Matematika | 467 | 471 | 475 | 484 | 521 | 518 | 522 | 510 | 571 | 567 | 566 | 566 |
Olvasás-szövegé. | 453 | 491 | 460 | 500 | 500 | 528 | 507 | 523 | 549 | 577 | 543 | 577 |
Számítástechn. | 477 | 462 | 482 | 475 | 528 | 499 | 533 | 496 | 571 | 545 | 570 | 545 |
Termé- szettud. | 472 | 471 | 478 | 483 | 523 | 514 | 525 | 507 | 573 | 565 | 568 | 563 |
A természettudományokban általában véve mindenütt örvendetesen kis különbségeket találunk; egyedül az érettségizett apák esetében haladja meg a fiúk és a lányok közti különbség a 10 pontot. A számítástechnika esetében az otthoni számítógép a magasabb szülői végzettségnek ma már csaknem természetes velejárója, s mivel a fiúk jobban érdeklődnek iránta, ez ott, ahol lehetőség van a számítógép rendszeres használatára, a magasabb teljesítményben meg is mutatkozik. Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy a számítástechnika és az informatika társadalmi jelentősége napjainkban is növekszik, érthető tehát, ha a magasabb iskolai végzettségű szülők elsősorban fiúgyermekeik ilyen irányú érdeklődését igyekeznek kielégíteni, jóllehet ma már egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy az iskolai tanulmányok befejezését követően, a munkavégzés során végül is melyik nemnek lesz nagyobb szüksége ilyen ismeretekre. Ezt még akkor is nehéz megjósolni, ha abból indulunk ki, hogy a magasabb iskolai végzettségű szülők továbbtanulásra motiválják a gyermekeiket is. A természettudományok esetében az ilyen motiváció már vélhetően gyengébb: éppen Magyarországon a magas jövedelmet lehetővé tevő munkakörök között gyakorlatilag egy sincs, amelyik természettudományos felkészültséget feltételezne. (A természettudományok háttérbe szorulása világjelenség, másutt azonban az orvosi hivatás presztízse és jövedelmezősége valamelyest mérsékli ezt a tendenciát.)
Amint látható, az olvasás-szövegértés és a kognitív képességek tekintetében a szakmunkásképzőt végzett szülők lányai jelentős mértékben túlszárnyalják a fiúk teljesítményét, s ez az általános intellektuális előny azt eredményezi, hogy matematikai tudásuk is valamelyest meghaladja a fiúkét, s csupán a számítástechnikai-informatikai ismeretek körében maradnak el jelentősen a fiúk mögött.
A sajátos aszimmetriát még jobban megvilágíthatjuk, ha észrevesszük, hogy a szakmunkásképzőt végzett apák lányai kognitív képességüket tekintve a populáció átlaga fölött, míg olvasási-szövegértési képességüket tekintve pontosan a populációs átlagértéknél helyezkednek el, miközben más területeken átlag alatti a teljesítményük. Ez az aszimmetria különösen akkor szembeötlő, ha meggondoljuk, hogy az alacsonyabb iskolai végzettségű apák gyermekei összesen 7%-ot, míg a magasabb iskolai végzettségű apák gyermekei 60,4%-ot tesznek ki; kizárólag a fiúk rendkívül alacsony teljesítménye magyarázza ezt az aszimmetriát, akiknél éppen fordítva: a kognitív teljesítményüket és az olvasás-szövegértés teszten nyújtott teljesítményeiket meghaladják a többi teszten elért eredményeik.
Összegzés
Az 1999-es Monitor-felmérés előzetes eredményei alapján elmondhatjuk, hogy a négy évvel korábbi vizsgálat óta kedvező és kedvezőtlen folyamatok egyaránt megfigyelhetők a tanulói teljesítmények változásában. Egyértelműen kedvező a helyzet a számítástechnikai-informatikai ismeretek körében, ahol a tanulói teljesítmények jelentős mértékben növekedtek, sőt a számítástechnikával kapcsolatos attitűdök is kedvezően változtak. A matematika és a természettudományok tekintetében nem számolhatunk be lényeges változásról. Az olvasás-szövegértés területén tapasztalt tendenciák több szempontból is kedvezőtlenek. A társadalmi életben egyre nagyobb jelentőségű, ún. dokumentum típusú szövegek komoly nehézségeket okoznak a diákoknak, ráadásul ma már a diákok közötti különbségek is ezen a területen a legnagyobbak. Az olvasás-szövegértés esetében sokkal nagyobb hátrányban vannak azok, akik községi iskolákba járnak vagy akiknek a szülei alacsony iskolai végzettségűek, mint bármely másik tudásterületen, beleértve a tanulók adottságait mérő kognitív tesztet is.