Szentiványi Tibor
A kreativitás fejlesztése játszással és játékok segítségével
A mindennapok problémamegoldása során a jobb teljesítmény elérésére jelentős hatással van a kreativitás. A szerző több oldalról közelítve meghatározza a kreativitás megjelenési formáit és szerepét életvitelünk különféle megnyilvánulásaiban. Elemzi a divergens feladatmegoldás különböző módszereit, majd játékos gyakoroltatással vezeti rá olvasóit az alternatívák feltárására és ezen keresztül a kreativitás támogatására, fejlesztésére. Többféle, gyakorlatban kipróbált lehetőséget mutat be. A traumás hatást kiváltó, rendkívüli és szokatlan vagy meghökkentő helyzetek megoldására szimulált helyzetek játékos levezetésére is javasol módszereket, s összeveti az amerikai kreativitásmegítélést a hazai helyzettel. |
A kreatív emberre nem az a jellemző,
hogy félkézzel is el tudja végezni azt,
amit mások kettővel csinálnak.
Problémamegoldásaink hatékonysága és a kreativitás
Ha életünk folyamatait vizsgáljuk és valamennyire leegyszerűsítve fogalmazunk, megállapíthatjuk, hogy napi tevékenységeink, cselekvéseink sorát, a szüntelenül felmerülő kisebb-nagyobb feladatok (problémák) megoldása alkotja. Ennek eredményessége vagy inkább hatékonysága attól függ, hogy már ismert, rendszeresen jelentkező feladatokról van-e szó, amelyeket általában rutinszerűen végezhetünk el, vagy pedig attól eltérnek. Az élet ugyanis egyre inkább új, sőt nemegyszer szokatlan, váratlan problémák megoldása elé állít bennünket. Utóbbiak esetében a sikeres megoldás már attól függ, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkezünk, milyen hamar ismerjük fel az eredményhez vezető utat. Mindezek hatásfoka pedig a gyors és egyszerű végrehajtásnak a függvénye. Érthető, ha ennek során a már begyakorlott, konvencionális megoldásokat keressük. Sokszor maga a feladat sem világos, ezért először magát a jelenséget, a problémát kell felismerni vagy egyértelműen meghatározni és csak ezután következhet annak tényleges megoldása.
Nyilvánvaló, hogy minél hamarabb ismeri fel valaki a megoldandó
feladatot és ehhez kapcsolódóan
Az elmondottakból következik az a jogos igény, hogy az új és
újabb, rendszerint
Meghatározható-e a kreativitás?
Kit nevezünk kreatívnak? Aki találékony, illetve leleményes, teremtő és újat alkotó, ötletes vagy éppen csavaros eszű, hamar feltalálja magát, illetve gyors áttekintő képességgel rendelkezik, de lehet élelmes és ravasz, eredeti megközelítésű vagy praktikus megoldásokat alkalmazó, azt, akinek találmányai vannak.
A kreativitás egyértelmű meghatározását az irodalomban sem találjuk.
A vélemények eltérnek. Dolgozatunkban nem törekszünk e hiány pótlására.
Egy biztos, az előbbi felsorolás valamennyi elemének nem kell egyszerre
fennállnia ahhoz, hogy valakit kreatívnak tartsunk. Jól konkretizálható
a kreativitás megléte például az írók, különösen a költők vonatkozásában,
ami esetükben a megfelelő, találó versrímek keresésében és kiválasztásában
nyilvánul meg. A különböző logikai, ún. fejtörő feladványokkal való
foglalkozásban talán még inkább megnyilvánulnak a kreativitás ismérvei,
ugyanis egy sor lehetséges változatot kell végiggondolni, amíg eljutunk
a megoldáshoz. A kreativitásnak szerepe van az emberi kommunikációban
is,
Ha valamely probléma megoldása során nem a szokásos
(elvárt) módon reagálunk, akkor ezáltal másokat meghökkenthetünk,
sőt egyes esetekben stresszhatást is kiválthatunk. Jelen vizsgálódásunk
szempontjából viszont ennek fordítottját tartjuk érdekesnek, mivel
tapasztalat szerint stresszes állapotban a kreativitás mértéke fokozódik.
Gondoljuk el a következőt: a lakásunk bejárata előtt állunk, nincs
otthon senki, és gyorsan be akarunk jutni. Sietségünkben a kulcs beletörik
a zárba. A felfokozott idegfeszültség állapotában, kínunkban és zavarunkban
hirtelen egy sor variáció jut eszünkbe, amit csinálni lehetne. A példa
említésével nem kívánjuk végigjárni a lehetséges megoldásokat, csupán
a szituációt jellemeztük. Egyidejűleg egy másik marginális jelenségre
is fel kell hívni a figyelmet, ugyanis a
A század elején még általában a művészek, ezen belül is a képzőművészek
jellemzésére alkalmazták a kreatív szót, ezzel is hangsúlyozva az
alkotótevékenységet. Ma már a legtágabb értelemben használjuk, jóformán
valamennyi szakterületre vonatkozhat, illetve bármely cselekvés lehet
kreatív jellegű.
A kreativitással egészen más összefüggésben, az életminőséggel
kapcsolatban is összetalálkozunk. Az érvényesülés, az
A menedzserképzésben és az üzletemberek körében ismert
szlogen:
Angliában immár harmadízben rendezik meg a Mind Sports
Olympiad-ot, amelyen a kreativitás terén történő megmérettetés egyik
fontos eleme a találkozónak! Az USA-ban hasonló jelleggel, csak intézményesebben
szervezik meg az
A divergens feladatmegoldás és a kreativitás kapcsolata
A témakör egyik kiváló kutatója, Edward de Bono angol pszichológus fogalmazta meg a kreativitás egyik fontos megnyilvánulását, ha úgy tetszik, módszerét, melyet ő lateral thinking-nek nevezett. Magyarul csak körülményesen fejezhető ki: a megoldások többféle változatának feltárása, másként a horizontálisan egymás mellett található lehetőségek végiggondolása, majd azok közül való választás. Természetesen olyan egzakt tudományok területén, mint a matematika, ez a módszer nagyrészt nem vagy kevéssé alkalmazható, ott ugyanis arra az egy megoldásra kell rátalálni, amelyik egyáltalán létezik. Ilyen esetben a megoldási processzus rögtön vertikális irányba indul. Az élet más területein általában a vertikális megoldás módszerét követjük, vagyis már ismert módon, lépésről lépésre azonnal a célhoz közelítünk, nem szokás azt elemezgetni, hogy miként lehetne még másként elvégezni a feladatot, eljutni a célhoz. De Bono a lateral thinking módszerében nem a szokásos (konvencionális) lehetőség követését, hanem mindenekelőtt a többféle megoldás feltárását tartja fontosnak. Valahogy ez a megközelítés hasonló lehet a gyöngyhalász ismert munkamódszeréhez (esetünkben: feladatmegoldásához), amelyet ilyen oldalról vizsgálva azonnal magától értetődőnek ítélünk, fel sem merül bennünk egy másfajta, a tulajdonképpeni konvencionális megoldás. Az utóbbi szerint ugyanis neki minden lemerülés alkalmával csak egy kagylót kellene felszínre hoznia, utána felöltöznie és hozzákezdenie a kagyló felnyitásához, majd levetkőzve újra lemerülnie. Magától értetődően a célnak sokkal megfelelőbb, ha nagy mennyiségű kagylót hoz fel egyszerre, és csak ezután lát a kagylók felnyitásához. E példa kapcsán könnyen belátható és válik érthetővé a horizontális gondolkodás módszere, sőt mint említettük annyira kézenfekvő, hogy eszünkbe sem jut az, hogy ezt másként is el lehetne végezni.
A szakirodalom a vertikális megközelítési módszert legtöbbször
Az életben elénk kerülő feladatoknál mégis könnyen beleesünk
az általunk ismert vagy kedvelt (preferált) megoldások csapdájába,
pedig kis gondolkodással feltárhatnánk egy sor további lehetőséget.
A konvencionálistól eltérő megoldások közötti válogatás során kiderül,
hogy ezek közül melyik a leggyorsabb, a legolcsóbb, a legkellemesebb,
a mások által elvárt, a nekünk tetsző vagy éppen az optimális. Tehát
Szokatlan használat, játék vagy teszt?
Miként lehet rászoktatni magunkat a többféle megoldás keresésére, a lateral thinkingre? Ennél a pontnál merül fel a játékos módszerek alkalmazásával történő fejlesztés. Jól illusztrálható ez az út most már játékosan. Mindennapi tárgyakat vizsgálva, játékos folyamat keretében, játszás során járjuk körbe a szokatlan kérdéseket. Nézzünk erre egy példát, és vegyük számba, mi mindenre lehet használni a klasszikus (fába ágyazott grafitszálú) ceruzát azon túl, hogy írni-rajzolni lehet vele.
![]() |
A legeltérőbb dolgokat művelhetjük a segítségével, és ezeket egymás után elemezve, valójában játszunk: magnókazettában a kiszaladt szalag visszacsévélésére; a cédrusfa illatának demonstrálására, ha megdörzsöljük; a benne lévő grafitszál elektródaként alkalmazható; tárcsás telefonkészüléknél, ujjunk helyett használva a hívott szám választására; pénzérme képének papírra másolásához a ceruza kihegyezetlen végét alkalmazva; játékos pörgettyű száraként használva, ha egy közepes méretű, kilyukasztott kartontárcsát húzunk fel rá; reklámhordozóként; fejbőr vagy fültő vakarására; jobb híján karmesteri pálcaként zenekart vezényelni vele; hasonló módon bűvészek számára varázspálcaként szolgálhat; leírt szöveg titkosítására oly módon, hogy egy vékony papírcsíkot spirálisan rátekerünk a ceruzára, majd a hosszában felírt szöveg, a papír letekerése után, érthetetlen, illetve felismerhetetlen lesz; vonalzóként használhatjuk; olvasáskor a sorok kijelölésére, követésére szolgálhat; ajtón-ablakon kopogtatni; asztalon ritmust adni vagy azt követni vele stb. |
A példaként kiragadott rövid sorozatból is érzékelhetjük, mennyi
mindenre használhatjuk és használjuk is a ceruzát. A játékos vizsgálódás
után már nem csodálkozunk a különös kérdésfeltevésen, és tapasztalni
fogjuk a megszokottól eltérő gondolkodásmód hatását. Utóbb bemutatott
módszer különben összehasonlító mérceként is felhasználható, ahogy
tesztjében az angol
A gyakoroltató feladatok illusztrációjaként a példák sorát hozhatjuk
fel. E sorok írója különböző kollektívákban játszatta a résztvevőket,
például a
A kreativitás fejlesztéséhez más típusú, verbális játékok is igen jól hozzájárulnak, közülük kettőt említsünk meg, amelyekkel kedvező tapasztalatokat szereztünk.
![]() |
Közmondások vagy szólások egy-két mondatos körülírása, elrejtése oly módon, hogy az új meghatározás jól adja vissza annak lényegét, ugyanakkor komoly fejtörést jelentsen az eredeti mondásra rátalálni. Lássunk két példát: Fogyatékos állat is kerülhet fennmaradását megoldó helyzetbe (vak tyúk is talál szemet). Nem földrengés okozta, helyrehozhatatlan kár. Bár romok nincsenek. Ez pedig egy nemritkán elhangzó kijelentést, keserű megállapítást rejt (Egy világ omlott össze bennem). A másik játék néhány kereskedelmi vagy üzleti tevékenység szlogenszerű megfogalmazása, illetve termékre jellemző márkanév kitalálása, ezek rövid, ugyanakkor informatív, jól megjegyezhető esetleg még reklámízű szavak legyenek. |
Csoportfoglalkozás során igen szórakoztató játék. Magas fokon űzve betűszavas rövidítés is lehet, és az elhangzó javaslatok közül jól kiválasztható a legfrappánsabbnak ítélhető megoldás. Az utóbbi révén a költészet területéhez közelítünk, bár a mi esetünkben a szellemes, találó megfogalmazások kerülnek előtérbe, mintsem a fennkölt gondolatok. Mindkét játék próbára teszi kreativitásunkat, és ezt használjuk ki.
A szóbeli
![]() |
Ajándékozás céljából vásárolt, többször körbetekerhető
nyakláncban váltakozva fehér és fekete gyöngyök sorakoznak egymás
mellett. Utolsó pillanatban fedezzük csak fel, hogy egy helyen nyilván
véletlenül |
A megoldás drasztikus, de egyszerű, és kevés embernek jut eszébe, hogy adott esetben éppen a rombolás az egyetlen lehetséges választás. A paradox látszat ellenére, ez a megoldás is kreatív!
A másik fejtörő feladat már párbeszédes formában bonyolítható.
![]() |
Egy előttünk tornyosuló, |
A feladatot
Érdekes eredményre vezet az is, ha ezeket a folyamatokat közvetlenül táblás játékok segítségével gyakoroljuk. Az absztrakt stratégiai játéknál, a sakknál mindenki számára természetes, hogy egy-egy lépés megtétele előtt egy sor alternatívát gondolunk végig, és próbáljuk meg kiválasztani a legkedvezőbb lépést. Vannak ennél egyszerűbb társasjátékok is, ahol az általunk felvetett elvet ugyancsak jól nyomon lehet követni, és egyben érzékelhetjük a kreatív gondolkodás játékos úton való gyakorlását.
![]() |
A |
A
A feladatmegoldás és ezen belül a kreatív megközelítés érdekes
módon jelentkezik a
matematikával alátámasztott elméleti út;
véletlenszerű megoldáskeresés (vaktában próbálkozás);
rajzban fölvázolva a lehetséges célt (anélkül, hogy a konkrét játékot kézbe vették volna);
szemlélődve, spekulatív módon keresve a megoldást;
egyedül bajlódók;
csoportban, másokkal együttműködve dolgozók;
szisztematikus kérdezgetéssel közelebb jutni a végeredményhez;
szívósan kitartó és lelkiismeretes megoldáskeresők;
hamar feladók (vagy kevéssé kudarctűrők).
Meg kell említeni a lányok nagyobb részének magatartását, akik racionálisabb vagy gyakorlatiasabb megközelítést követve udvariasan félretették a játékot, mondván: a megoldás keresését a fiúkra hagyják. A lányok részéről kimondatlanul is az nyilvánult meg ebben, hogy a játékot amolyan haszontalan, pótcselekvésnek tekintették, ami helyett fontosabb dolgokat is elvégezhetnek, és ezért erre sajnálják az időt. Tapasztalatunk szerint a manipulatív játékok is igen hatásosan képesek a kreatív készség gyakoroltatására.
Kreativitással kapcsolatos kérdés, hogy miként reagál valaki a hirtelen felmerülő jelenségekre, másként fogalmazva: milyen reflexeket vált ki belőle a váratlan helyzetekben való viselkedés, magatartás. Leginkább sokkoló hatással van az illetőre a megoldandó probléma, de legjobb esetben is csak egyfajta és legtöbbször nem a legmegfelelőbb felülkerekedési lépés jut eszébe. Az élet persze kiszámíthatatlan és elképzelhetetlen helyzeteket teremt, amelyekre nehéz előre felkészülni. Ilyen helyzet adódik például akkor, ha valaki éléskamrájában hirtelen egy egérrel találja magát szemben, vagy egy tömegközlekedési eszközön lopás fordul elő, amelynek mi vagyunk a szenvedő alanyai. Mindennapi életünkben tömegével adódnak váratlan nemegyszer tragédiával fenyegető helyzetek, gondoljunk például az utcán előforduló balesetekre.
Bár különleges esetekről van szó, mégis, valamennyire
Rendszerint egy nyugodt társasági együttlét, játékos folyamat
közben hirtelen elhatározással olyan feladat elvégzésére szólítjuk
fel az illető(ke)t, amelynek során
![]() |
Váratlan és meglepő helyzetek naponta fordulnak elő az ember
életében, maga a
![]() |
Gyors elhatározást kíván a következő két szituáció is, melyek szerencsére csak ritkán fordulnak elő. Valamely színes folyadékkal (pl. itallal) teli edény borul fel, és tartalma ráfolyik egy vadonatúj asztalterítőre, kellemetlen foltot okozva. A másik eset rendkívüli, sőt katasztrófaszerű; az előbbinél sokszorosan nagyobb bajt jelenthet egy véletlenül bekövetkező karácsonyfatűz, amely pánikszerű reagálást vált ki. Az utóbbi példa különösen próbára teszi lélekjelenlétünket, blokkoló hatású lehet. Valamennyi említett eset könnyen kizökkent nyugalmunkból, és igényli kreativitásunkat. |
Már szóltunk arról, hogy az életben felmerülő problémák körében sokszor a feladat sincs meghatározva, csupán a jelenséget látjuk, tapasztaljuk, de azt, hogy célként hová kell eljutni, az nincs definiálva. Például valamely áruházban ajándékot keresve olyan tárgyat, eszközt is felfedezhetünk, amelyik mondjuk elegendő információ hiányában nem azonosítható. Vagyis nem tudjuk, hogy mire is szolgál. Előbb erre kell rájönni, majd ezt követheti a vásárlási döntés mint elvégzendő feladat. Más esetben, hasonló helyzetbe kerülhetünk egy játéküzletben, amikor a feliratok alapján nem állapítható meg, hogy mit és hogyan lehet a játékkal játszani, és a megajándékozandó gyerek számára alkalmas eszköz lehet-e. További példát szolgáltat egy gépkocsi működésében előadódó hiba, amely mondjuk, egy távol eső helyen következik be, és nincs a közelben senki, aki segítene. Előbb ugyanis be kell határolni a hiba helyét, ezzel összefüggésben az okát, és csak ezután következhet a megjavítás.
![]() |
Az e kérdéscsoportra való felkészülés is jól gyakorolható
játékosan, például egy bizonyos tárgyat elővéve és azt látható erőkifejtéssel
fej fölé emelve a résztvevőknek ki kell találniuk, hogy adott esetben
mit kellene tenni, |
A játékos kreativitásfejlesztés optimális közege: a csoport
A közösségben megvalósuló játékos kreativitásfejlesztés nagyfokú hasonlatosságot mutat az ún. brain-storming (magyarul: ötletroham vagy -vihar) módszerhez. Ennél ugyanis a csoportban való, egymással versengő, egymást túlszárnyalni kívánó megoldáskeresés mindennél jobban serkenti a résztvevőket az új és még újabb lehetőségek megtalálására. Eredményessége sokkal kedvezőbb, mintha magunkba merülve, egyedül tennénk ezt, mondjuk visszavonulva egy bezárt szobában. Bár utóbbihoz hozzátehetjük, hogy mindez annak ellenére van így, hogy a kikapcsolódás már önmagában is képes hatékonyabbá tenni a kreativitást. Műszaki eszközök fejlesztése során a tárgyban meg kell jelennie a kreativitás gondolatának, és ez csak egyedi termékeknél érzékelhető. Vállalatok jól ismerik és alkalmazzák a brain-storming módszerét technikai problémák megoldásának keresése vagy éppen létező szerkezetek továbbfejlesztése során. Már az eredeti angol kifejezés is utal arra, hogy ez a módszer Amerikából indult. Azóta a Távol-Keleten, különösen Japánban, Dél-Koreában és Tajvanon mindez igen magas fokra fejlődött.
A
Természetesen
Kreativitás az egyes szakmák területén
A reklámszakemberek jól ismerik és a maguk területén tudatosan alkalmazzák is a problémák új szemléletének módszerét, a lehetséges elsősorban nem konvencionális alternatívák keresését és felhasználását. Gondoljunk csak a rengeteg meghökkentő, frappáns reklámötletre, melyek képesek szuggesztív módon megragadni figyelmünket, egyenesen rabul ejtenek, később állandóan felbukkannak az emlékezetünkben. Magyarán, nem tudunk szabadulni tőlük, de hát végül is ez a cél. A reklámgagmanek (ötletemberek) váratlan fordulatokkal élnek. Mi ez, ha nem a kreatív gondolkodás megvalósulása? A fogyasztás növelését célzó, de végül fordított hatást kiváltó egyik ötletüket, tanulságként ismertetjük.
![]() |
Egy gyufagyárban a dobozok aljára ragasztották a meghatározó címkét. Használatkor természetesen mindenki úgy veszi (vette) kézbe, hogy az felül legyen. Igen ám, de a belső rész kitolásával a gyufaszálak nagy része kiesett, mivel az nyílásával lefelé volt betolva. Az ötletadók arra számítottak, hogy a lehullott szálakat már senki sem szedegeti fel, és így több skatulya gyufa fogy majd. De nem így történt, mert az emberek bosszúságukban inkább más cég termékeit választották. |
A kérdést az alkalmazott pszichológia is nagy odaadással tanulmányozza.
És ezzel máris átcsúsztunk egy másik szakterületre, bizonyítva azt,
hogy
A kreativitás szerepe és értékelése Amerikában
Amerikában sokkal jellemzőbb vagy általánosabb a kreatív magatartás, mint Európában. Ezzel nem azt állítjuk, hogy ott mindenki ilyen, és az öreg kontinensen meg mindenki konvencionális gondolkodású. De tagadhatatlan, hogy itt inkább ahhoz vagyunk szokva, hogy minden egyenes vagy rá merőleges, közbenső utakat, megoldási módszereket alig alkalmaznak. Ez a kategorikus megállapítás talán azzal függhet össze, hogy a tengerentúl az újszerű megoldásoknak általában nagyobb a társadalmi, de különösen a vállalatokon belüli megbecsülése, nagyobb a sikerük, és ez jobban serkenti az embereket az oldalirányú, szokatlan, ugyanakkor eredményes, új utak keresésére, alkalmazására. Ott nem csak a szokványos elvárásoknak megfelelően cselekszenek. Ezt a magatartást Yankee leleményességnek is nevezik, ami azon az ideológián alapul, hogy saját problémájára mindenki maga találja meg a megoldást. Ennek további következménye, hogy a találmányokkal rendelkező kollégákat a cégek is szívesebben alkalmazzák. Különben az amerikai feltalálót, Edisont tartják az egyik legkreatívabb embernek, akinek 1093 (!) szabadalma volt.
Az amerikai Westinghouse cég nemrégen megjelentetett kiadványának
címoldalán felsorakoztatták az általuk preferált jellemzőket: Creativity
Knowledge Ingenuity Attitude Inventivenes Envisioning
Imagination (kreativitás, tudás, leleményesség, magatartás, találékonyság,
elképzelés, képzelőerő). Még az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatalban
is a három, alapvetően megkívánt tulajdonság között szerepel a kreativitás.
A másik kettő: a detektív kíváncsisága és a pitbull kutyafajta szívóssága.
Láthatjuk, hogy mindkét esetben
Miként támogassuk a kreativitást hazánkban?
Szerencsére az alkotókészség (kreativitás) tekintetében az invenciózus gondolkodású, új utak keresésében elöl járó emberfők számában, valamint az univerzalitás (mint a magyarokra jellemző egyik tulajdonság) terén is kedvezőbb helyzetben érezhetjük magunkat más nemzetek fiaihoz képest. A magyar, illetve magyar származású Nobel-díjasaink csoportjának az ország lélekszámához viszonyított magas aránya vagy éppen a hazai szabadalmak relatíve nagy száma is ezt a tényt támasztja alá. Gyakran mondjuk magunkról, hogy ötletekben gazdag nemzet vagyunk, csak éppen a megfelelő kitartás hiányzik sokszor a végső eredmény eléréséhez.
A modern világ felgyorsult tempója ma már alig teszi lehetővé az elmélyült, megfontolt cselekvést; sok ellenható tényező működik, a társadalmi fejlődés meg inkább elszigeteli egymástól az embereket, mintsem összekapcsolná, vagy gondoljunk a televízió kifejezetten felületes-felszínes ismeretekhez szoktató hatására, és szinte már felesleges is említeni a számítógépek helyesírásról, de különösen az önálló gondolkodásról leszoktató hatását. Ezek nem egyenrangú hatások, de abban egyformák, hogy valamennyi veszélyezteti, embertársaink, de különösen a fiatalok képességeinek, személyes tulajdonságainak alakulását.
Különösen az utóbbiakat
Példák és zárógondolatok
Végül egy mechanikai feladatot ismertetünk, amelyben próbára tehetjük kreatív gondolkodásunkat!
![]() |
Három üvegpohár és egy A4-es méretű papírlap szükséges,
illetve |
BAGDY EMŐKE TELKES JÓZSEF:
BARKOCZI ILONA KLEIN SÁNDOR:
Gondolatok az alkotóképességről és vizsgálatának egyes problémáiról.
BARTHA ÁRPÁD: Lépésről lépésre a gyógyulás felé. Kreatív terápiák a háború alatt és után. (Előadás- kivonat.) Elhangzott A játék mint mentalitás a 21. század küszöbén c. konferencián. Kecskemét, 1996. október. 18.
BEHR, ANDRE REICHARDT, LARS:
Kreativität erkennt man nicht auf den ersten Blick.
BENNETT, G. K. DOPPELT, J. E. MADANS,
A. B.: What is creativity?
CROPLEY, ARTHUR J.: Unterricht ohne Schablone Wege zu Kreativität. Otto Maier Verlag, Ravensburg, 1978.
CROPLEY, ARTHUR J.: Creativity. London, 1967, Longmans Green.
CROPLEY, ARTHUR J.: Creativity and Culture. 1973, Educational Trends.
DE BONO, EDWARD: Lateral thinking (A textbook of Creativity) London, 1970, Penguin Books, 260 p.
DE BONO, EDWARD: The five-day course in thinking. London, 1978, Penguin Books, 160 p.
DE BONO, EDWARD: The mechanism of mind. London, 1976, Pelican Books, 281 p.
DE BONO, EDWARD: Wordpower. London, 1990, Penguin Books, 270 p.
CORA BESSER SIGMUND:
CZEIZEL ENDRE: Az érték bennünk van. Budapest, 1984, Gondolat Kiadó, 285 p.
GUILFORD, J. P.: The nature of human intelligence. London, 1967, New York, 1967, McGraw Hill Co., 326 p.
HÁMORI JÓZSEF: Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal... Kozmosz Könyvek. Budapest, 1985, 149 p.
HEBB, DONALD O.: A pszichológia alapkérdései. Budapest, 1983, Gondolat Kiadó, 385 p.
KALMÁR, Zs. KALMÁR M.: Kísérlet a kreativitás
fejlesztésére nevelőotthonban élő óvodásoknál.
KAUKE, MARION: Spielintelligenz. 1990, 214. p.
KLEIN SÁNDOR: Kísérlet egy új típusú intelligencia-teszt kialakítására. Budapest, 1970, Akadémiai Kiadó, 103 p.
LANDAU: A kreativitás pszichológiája. Budapest, 1976, Tankönyvkiadó, 285 p.
LÉNÁRD FERENC: A gondolkodás hétköznapjai. Budapest, 1982, Akadémiai Kiadó, 133 p.
LÉNÁRD FERENC: A problémamegoldó gondolkodás. Budapest, 1978, Akadémiai Kiadó, 437. p.
LÉNÁRD FERENC: Képességek fejlesztése a tanítási órán. Budapest, 1982, Tankönyvkiadó, 155. p.
LINCOLN, J. W.: Developing of creativeness in people. In Parnes, S.J. Harding, H.F. (Eds.) A source book of creative thinking. New York, 1962, Charles Scribner and Sons, 269275. p.
LUTHE, W.: Creativity mobilization technique. New York, Grune and Stratton, 1976.
MEIROVITZ, MARCO JACOBS, PAUL
I.:
MEIROVITZ, MARCO JACOBS, PAUL
I.:
MÉRŐ LÁSZLÓ: Észjárások. A racionális gondolkodás korlátai és a mesterséges intelligencia. Budapest, 1989, Akadémiai Kiadó, 274 p.
MÉRŐ LÁSZLÓ: Mindenki másképp egyforma. A játékelmélet és a racionalitás pszichológiája. Budapest, 1996, Tericum, 357 p.
N. N.: Gondolkodás és kreativitás. A Tudás Fája, 1999. november, 203206. p.
REPUCCI, L. D.: Definitions of criteria of creativity. Midland, 1960, The Dow Chemical Co.
RUBINSTEIN, Sz. L.: Gondolkodáslélektani vizsgálatok. 1970, Gondolat Kiadó, 163. p.
SALAMON JENŐ: Az értelmi fejlődés pszichológiája. 1983, Gondolat Könyvkiadó, 350 p.
SÁRY LÁSZLÓ: Kreatív zenei gyakorlatok. Budapest, 1999, Jelenkor Kiadó, 157. p.
STEIN, M. I.: Creativity and culture. In Moony, R.L.- Zazik, T.A. (Eds.) Explorations in creativity. New York, 1967, Harperr, Row.
PIETRASINSZKI, ZBIGNIEW: A helyes gondolkodás pszichológiája. Budapest, 1966, Gondolat Kiadó, 271. p.
SZENTIVÁNYI TIBOR: Logikai játékok. Természet Világa.1997. június. 266268. p. és 1997. július 317319. p.
TALLÉR JÓZSEF: Kreativitás fejlesztése egy hónapon keresztül. Általános iskolai tankönyv. 1999, 187 p. (Kézirat)
TONN, M.: Parents are your children creative? Gifted Child Quarterly. 1965, No. 9., 142145. p.
TORRANCE, E. P.: Guiding creative talent. New York, 1962, Prentice Hall.
TNORRANCE, E. P.: Education and creativity. In Taylor, C.W. (Ed.) Creativity: Progress and potential. New York, 1964, McGraw Hill, 49128. p.
TORRANCE, E. P.: The Torrance tests of creative thinking. New York, 1974, Personel Press.
TOYNBEE, A. J.: Is America neglecting her creative minority? In Taylor, C.W.: (Ed.) Widening horizons in creativity. New York, 1964, Wiley and Sons, 39. p.
Westinghouse cégismertető. New York, 1998, 17. p.
ZÉTÉNYI T.: Kreativitás és tapasztalat. Magyar Pszichológiai Szemle, 1978. 27-32. p.
ZSIGMOND GYŐZŐ: A játékos nyelvi verseny megszervezéséről és lehetőségeiről az oktató-nevelő munkában. Bukarest, 1998. (Kézirat)
VITÁNYI IVÁN: A kreativitás alkalmazása és jelentősége. Valóság, 1979. 10. sz. 8085. p.