Jakab György
A történelem tanítása az ezredfordulón
II. rész
Az elmúlt évtizedekben nagymértékben megsérült, elavult vagy éppen kiüresedett az az ideológiai üzenet, amelyet a történelemoktatás révén kíván hitelesen eljuttatni a társadalomhoz a mindenkori politikai rendszer. A szerző a tanulmány második részében azt vizsgálja, melyek voltak azok a társadalmi és politikai hatások, amelyek miatt fokozatosan kiüresedtek, majd szilánkjaira töredeztek a hagyományos történelemoktatás korábban egységes mintái és üzenetei, amelyek miatt a történelemtanárok egy része sajátos identitászavarban szenved. |
Te vagy a vitéz legény, / pajtás Tyukodi, /
Bercsényi, Bezerédi, / Bottyán, Thököly, /
Ulászló, Hunyadi, / galambom Apafi, /
Bem József, Damjanics, / Koppány és Dugonics, /
Bársony tafota, / tedd ide-oda, /
Ez ám a legény! /
Bereményi Géza
Az elmúlt évszázadban a történelemtanárok egymást követő nemzedékeit folyamatosan sokkolták a politikai és ideológiai rendszerváltások. A századfordulón az egyoldalúan nacionalista történelemtanítás érvényesült, majd fokozatosan megjelent a polgári demokratikus, illetve radikális történelemszemlélet, azután pedig a szocialista eszmerendszer. Az 1920-as évektől a korábbi materialista gondolkodásmód ellenhatásaként a szellemtörténeti felfogás vált uralkodóvá az iskolákban, amely a 30-as években egyértelmű irredentizmusba torkollott. 1945 után egy rövid demokratikus időszakot követően a vulgármarxista történelemszemlélet árasztotta el a történelemkönyveket, 1956 után pedig az egyre puhább kádári diktatúra következett a maga pozitivizmusnak álcázott elhallgatásaival hogy aztán átadja a helyét a 80-as évek végén induló rendszerváltás ideológiai bizonytalanságának. A történelemtanároknak sokszor kellett megtapasztalniuk azt, hogy a politika közvetlenül is beavatkozik a történelem oktatásába, másképp fogalmazva: a történelem nem az élet tanítómestere, hanem a politika szolgálólánya lett. Ennek a tapasztalatnak két személyiségformáló (torzító) következménye lett a történelemtanárok számára. Mivel sok esetben olyan dolgokat kellett tanítaniuk, amelyekkel nem értettek egyet, szükségképpen megsérült az önbecsülésük. A másik torzító hatás abból a többszöri tapasztalatból származott, hogy az általuk tanított, illetve képviselt ideológiai üzenetnek irreális történelmi közgondolkodás és hamis helyzetértelmezések lettek a következményei, ami nagymértékben hozzájárult a 20. század magyar tragédiáihoz. (A két világháború közötti nacionalista és irredenta történelemoktatás például nagymértékben felelőssé tehető a magyar közgondolkodás második világháborús vakságáért, és valószínűleg az 56-os tragédia is kevesebb áldozatot követelt volna reálisabb történelmi közgondolkodás esetén.)
A történelemtanárok identitászavara azonban nagyobbrészt az úgynevezett Kádár-rendszer idején erősödött föl. A nyílt diktatúrák ugyanis tiszta helyzetet teremtenek: az erkölcsi tartás, az önbecsülés megőrizhető akár a teljes azonosulás, akár az elnyomottságból következő teljes belső szembefordulás révén. A Kádár-rendszer egyre puhább diktatúrájával azonban a történelemtanárok többsége sem azonosulni, sem szembefordulni nem tudott, nem akart. Ez a rendszer a maga sajátos történelmi kompromisszumaival, megosztó politikájával és korrupt mechanizmusaival fokozatosan atomizálta a tanárokat. A korábbi időszakhoz képest látványosan megnőtt a tanári szabadság, jóval több dologról lehetett már nyíltan beszélni, mint az úgynevezett ötvenes években. Ugyanakkor számtalan történelmi kérdés a Szovjetunió magyarországi jelenléte, 56 megítélése, a nemzetre vonatkozó alapkérdések, különös tekintettel a határainkon kívül élő magyarságra tabu maradt, amelyről nem beszélhettek. Ez a rendszer a korábbival ellentétben nem várta el a tanároktól a közvetlen ideológiai azonosulást, indirekt módon azonban mégis megkövetelte tőlük az okatáspolitikai (ideológiai) üzenet közvetítését, mely üzenet sajátos iskolai rejtett tanterve abban nyilvánult meg, hogy a történelem-tananyag egyre személytelenebbé, determinisztikusabbá, politikacentrikusabbá vált, a társadalmi aktivitás, illetve az egyéni döntések jelentősége viszont teljes mértékben elhalványodott. Ennek az üzenetnek az igazi kárvallottjai a nagymértékben összezavart diákokon túl a (történelem)tanárok voltak, akik rossz érzéssel, akarva-akaratlanul közvetítették ezt az indirekt ideológiát: az elhallgatásokat, a hazugságokat, csúsztatásokat, miközben sem hősnek, sem áldozatnak nem tarthatták magukat.
A rendszerváltás után a történelemtanárok többsége azt remélte,
hogy egyfajta történelmi igazságszolgáltatás nyomán végre egyensúlyba
kerül a történelem tantárgy szaktudományos és ideológiai oldala. Mindez
azonban nem történhetett meg igazán, mert a
A történelemtanárok már a rendszerváltás előtt is a történettudománytól remélték azt az egyértelmű, ideológiai hazugságoktól mentes tudást, amelyet hitelesen tudnak majd átadni tanítványaiknak. Ez a korábban még indokoltnak tűnő remény azonban az elmúlt évtizedben fokozatosan szertefoszlott. A történettudomány ugyanis ma nem tud az iskolai történelemoktatás számára igazán egyértelmű, tudományosan lezárt múltképet adni, mivel a mai történészek számára evidencia, hogy a történelem és a múlt nem azonos fogalmak. A történelem ugyanis a múlttal foglalkozik, de nem a múlt objektív teljességét jeleníti meg, hanem folyamatosan elemzi és értelmezi a múltban történteket. Gyáni Gábor mindezt a következőképpen fogalmazza meg: A történelem nem más, mint a történetírás, ami viszont a világról szóló diskurzusok szüntelen folyamata, melyek tárgya a múlt. Múlt egy van, ám róla számtalan diskurzus alakult ki eddig is, a múltnak tehát egynél több története van, elvben annyi, ahány történész vagy történetírói iskola leírja és magyarázza azt. ... A történetírói ábrázolások tehát nem annyira a múlthoz, hanem a történelemhez, vagyis a múltról szóló történészbeszámolókhoz képest tesznek szert érvényességre. Nincs egy alapvetően autentikus »szöveg«, mint ahogy van »egyetlen« múlt, melynek a különféle értelmezései (történetírói elbeszélései) legfeljebb csak variánsok. A múlt eszerint nem dönt afelől, hogy a róla adott beszámolók közül melyik a helyes és melyik a hamis. Ezt a szerepet a történészdiskurzus tölti be, tehát egyedül az számít érvényes történelmi tudásnak, amely kiállja a többi vagy a mérvadónak tekintett történészbeszámolókkal való egybevetést.2
A történettudomány mai képviselői tehát lényegében szakítottak azzal a 19. századi beidegződéssel, mely szerint a történészek nagyobbrészt leírták már a múltat, ahogy az tulajdonképpen történt, és tudományos eszközeikkel röviden összefoglalható sémákba rendezték a történteket. A mai történettudomány, miközben arra törekszik, hogy minél pontosabban leírja a történeti tényeket, egyúttal azt is felismerte, hogy ezeknek a történeti tényeknek a megítélése a történetírás jellegéből következően korról korra változik a történészek kérdésfelvetésének, gondolkodásmódjának megfelelően. A történettudomány tudományos jellege ebben a helyzetben egyrészt a történeti források feltárásának és értelmezésének kritikai módszereiben, másrészt a mindenkori történetírók saját előfeltevéseinek minél pontosabb megfogalmazásában nyilvánul meg.
A történettudomány ma már nem képes a korábban megszokott egységes, egyféle nézőpontú történelmi képet közvetíteni a hagyományos értelemben vett iskolai történelemoktatás számára. A történelem tantárgy tehát nem épülhet a tudomány által jelenleg kínált folyamatosan változó sok szempontú tananyagra. A tárgy oktatáspolitikai (ideológiai) funkciói, valamint a diákok szocializációs igényei ugyanis a történettudománynál egyértelműbb rendszert, egyszerűbb történelmi modelleket, kiszámíthatóbb szemléletet és ismereteket igényelnek. Miben reménykedhet ezek után az egyértelmű tananyaghoz szokott történelemtanár?
A direkt ideologizálástól megcsömörlött, biztonságra vágyó történelemtanár számára lényegében egyetlen stabil és kiszámítható fogódzó maradt: a középiskolai továbbtanulásra, az érettségire és a felsőoktatási felvételire való felkészítés, melynek közmegegyezéssel kialakított tényanyaga nagyobbrészt mentes az ideológiai felhangoktól, s azt nem érinti a posztmodern társadalomtudomány elbizonytalanodása sem. Viszonylag könnyen és mérhetően tanítható, miközben a tartalma sem változik túlságosan gyorsan, ami minden szempontból megkönnyíti a tanár munkáját. Ráadásul nagyon komoly, kettős legitimációval is rendelkezik: hiszen a továbbtanulásra való felkészítésnek a hagyományos tudományos háttér mellett komoly társadalmi presztízse is van, mert a történelem tanulásával jól fizető szakmák például a közgazdasági és a jogi pálya érhetőek el. Furcsa módon a rendszerváltás előtti oktatáspolitika is a továbbtanulás kiszolgálása felé kormányozta a történelemtanárokat, mivel ezáltal semlegesíthetőnek vélte belső ideológiai meggyőződésüket, kritikai szemléletüket. Ebből következően sajátos összefonódás alakult ki a tanügyi kormányzat, a felsőoktatás és a közoktatás intézményei között, amelyben mindegyik fél panaszkodik a másikra, ugyanakkor mindenki érdekelt is a rendszer változatlan fenntartásában: az általános iskola szidja a középiskolát, amiért a középiskolai felvételi kényszerpályára viszi az általános iskolai tananyagot; a középiskola panaszkodik, hogy a felsőoktatás saját intézményi érdekeinek rendeli alá a felvételi révén a közoktatást. Ugyanakkor valamennyi intézmény számára sajátos önérdekké vált a tényleges szakmai tartalomtól és a társadalmi hasznosságtól függetlenül , hogy meglévő kapacitásait (tanárok, helyiségek, taneszközök stb.) jól hasznosítsa és magas árfolyamon tartsa. Ennek a funkciónak a fölerősödése bár előnyei rövid távon vitathatatlanok hosszabb távon nyilvánvalóan zsákutcába viszi a történelem tantárgyat és a tanárokat.
Hogyan neveljünk demokratákat?
Gróf Széchenyi István / pisztolyát porozza, /
Majd a csőbe belenéz / a legnagyobb magyar ...
Ajaj Széchenyi István, / nehéz lesz tanulni/
Nekünk Tőled a példát, / most, hogy ezt meghúztad. /
Bereményi Géza
A rendszerváltás után a magyar közoktatás egyik alapvető feladata a társadalom demokratizálásának elősegítése. A történelemtanítás számára az jelenti a legfőbb nehézséget, hogy sem a magyar történelemnek, sem a történelem oktatásának nincsenek igazán komoly demokratikus példái, mintái és hagyományai. A történelemoktatás képviselőinek ebből a szempontból nagyon alaposan végig kell gondolniuk a tananyagot, hiszen történelmi hagyományaink, illetve történelemoktatásunk hagyományai lényegében még mindig a rendi társadalom mintáit közvetítik. Nézzünk meg néhány példát erre vonatkozóan!
Az utóbbi években az István, a király című rockopera vetette föl a magyar történelmi közgondolkodás számára azt a problémát, hogy kizárólagosan (nemzet)államközpontú történelemszemléletünk mennyire egyoldalú, mennyire leegyszerűsített. A magyar állam történelmi fejlődése szempontjából az utókor nyilvánvalóan Szent Istvánnak ad igazat, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy az adott korban Koppány álláspontja is méltányolható. Ha a továbbiakban azt szeretnénk, hogy a történelem valóban az élet tanítómestere legyen, reális gondolkodási és cselekvési mintákat közvetítsen a diákoknak, akkor véget kell vetnünk az egy szempontú megközelítéseknek. Szembe kell néznünk például azzal az ellentmondással, kettősséggel, hogy az általunk tanított tananyag mintái alapvetően diktatórikusak, miközben szándékunk szerint a demokratikus gondolkodásmódot kívánjuk erősíteni a történelemórákon. Nézzünk erre egy példát!
Egy nemrég készült felmérés szerint a magyar történelem elmúlt ezer évének három legnépszerűbb (legfontosabb?) személyisége Szent István, Hunyadi Mátyás és Kádár János volt. (Az utóbbival az aktuálpolitikai vonatkozások miatt most nem foglalkozom, bár úgy gondolom, hogy az alapvető párhuzamok részben rá is vonatkoznak.) A közfelfogás méltán Magyarország legnagyobb királyai között tartja számon Szent Istvánt és Hunyadi Mátyást. Mindketten sokat tettek az ország meg- és újjászületéséért, megmaradásáért, uralkodásukat joggal és büszkén tartjuk a magyar történelem fénykorának. Ugyanakkor mindkettőjük uralkodásának közös eleme az adott kornak megfelelően a nagyfokú centralizáció. Mind a két király pusztító belháború nyomán került hatalomra, amely háborúkban nemcsak belső ellenségeikkel kellett szembefordulniuk, hanem sokszor közeli híveikkel, sőt családtagjaikkal is le kellett számolniuk (Koppány, Szilágyi Mihály). Az egyeduralom megtartása érdekében a későbbiekben sem engedhettek az erős kezű uralkodásból, kegyetlenül leverték a belső lázongásokat, akár korábbi híveik, akár családtagjaik ellenében is (Vazul, Vitéz János, Janus Pannonius), és roppant szigorú törvényekkel tartották fönn a rendet. Ráadásul mind a ketten többnyire külföldiekre támaszkodtak a korabeli magyarság igen jelentős része ellenében a modernizáció, a Nyugathoz való fölzárkózás érdekében. A két király történetének elsődleges üzenete az, hogy a (nemzet)állam egységét, illetve a Nyugathoz való felzárkózás programját képviselő uralkodónak joga van akár diktatórikus eszközöket is alkalmazni ezt a jogát az utókor is elismeri. Ugyanakkor a történet másodlagos üzenete azt a mintát (is) közvetíti a jelenkor diákjai számára, hogy Magyarországon a történelmi fénykor, a haladás természetes velejárója a nagyfokú centralizáció, az ellenálló társadalmi csoportokkal legyenek akár barátaink, rokonaink az illetők való könyörtelen leszámolás, az idegen minták kritikátlan átvétele és erőszakolt bevezetése, az idegenek segítségével történő erőszakos modernizálás.
Félreértés ne essék! Nem akarom deheroizálni a két uralkodót,
akik a maguk korában a lehető legtöbbet tették a magyarság boldogulásáért.
Csupán arra az ellentmondásra szeretném felhívni a figyelmet, hogy
az általunk tanított egy szempontú történelmi kép segítségével nem
lehet a jelenkor bonyolult viszonyait értelmezni és hiteles példákat,
mintákat közvetíteni. Konkrétan arra gondolok, hogy az egyoldalú,
már-már mitikussá vált uralkodói minták segítségével ma nagyon nehéz
a demokratikus hatalomgyakorlás előnyeit tanítani; a konfliktusok
békés, tárgyalásos formáit népszerűsíteni; vagy például tudatosítani
azt, hogy globalizálódó világunkban a magyar kultúra védelmében roppant
tudatosan és kritikusan kell viszonyulnunk a külső hatásokhoz. Ahhoz,
hogy a történelem valóban az élet tanítómestere legyen és segíthesse
a diákokat a jelenkor bonyolult viszonyai között is, jóval összetettebb,
sokszempontúbb történelemoktatásra volna szükség. És ez nem is megoldhatatlan
feladat az iskolai történelemtanítás számára, hiszen a korabeli források
be tudják mutatni az adott kor bonyolult viszonyrendszerét. Vegyük
ismét Hunyadi Mátyás példáját! A leegyszerűsítő történelmi kép szerint
az itáliai reneszánsz kultúra Mátyás második házassága révén mindenki
örömére meghonosodott Magyarországon. A korabeli történeti források
ezzel szemben arról tudósítanak, hogy a Beatrix királyné érkezése
utáni kulturális változások komoly vitákat és ellentéteket szítottak
Mátyás udvarában. Először nézzük az udvari történetírót, Bonfinit:
Ezután következzék a korabeli közhangulatról tudósító Heltai Gáspár.
Ez a fajta tárgyalás nemcsak azért izgalmasabb, mert életszerűbb, hanem azért is, mert nem végeredményeket, determinisztikus sémákat tanít, hanem döntéshelyzeteket és problémákat, amelyeken gondolkodni lehet, amelyekben állást kell foglalni, amelyek összekapcsolhatók mindennapi problémáinkkal.
A történelmi tananyagban megjelenő agresszív viselkedési minták megítélése már régóta vitatott kérdés. 1905-ben például harcias parlamenti felszólalásokkal kísért dühödt sajtóvita robbant ki Vázsonyi Vilmos parlamenti képviselő egyik beszédét követően. A beszéd vitatott része így hangzott: A mai iskolai neveltetés a vérontás apológiája. Ott van a történelem. A történelmet tanulva, folyton verekedést, csatározást tanulunk. A zsenge ifjú nem hall nagy szellemekről, tudósokról, hanem a nagy hős Kinizsiről, ki félkezével felemeli a malomkövet, ki húsz törökkel vív egyszerre, egy-egy megölt törököt fog a két kezébe, egyet a fogai közé és így táncol. Mikor az ifjúság folyton a vérontás glorifikációját hallja, olvassa, természetes, hogy az ifjúságban feléled a vérszomj, a szelídített kultúrbestia ver gyökeret. Ha feladatát akarja teljesíteni a pedagógia, a vallás, akkor ezt ki kell irtani, gyökerében megtámadni, s ha ezt a feladatot teljesíti, akkor a társadalomban nem az erőszak, nem a vérszomj fog érvényesülni.5
Szerencsére ma már kihalófélben van történelemtankönyveinkből az a sajátosan egyoldalú törzsi szemlélet, amely a mi csoportunk által elkövetett minden erőszakos cselekményt jónak, igazságosnak és jogszerűnek tüntet fel, míg a másik csoport által elkövetett minden agressziót rossznak, igazságtalannak és jogszerűtlennek tekint. Remélhetően hamarosan eltűnik történelmi közgondolkodásunkból a másik véglet is, amely folyamatos önostorozással, bűntudattal mérgezi nemzeti identitástudatunkat. Napjainkban talán már összetettebben, több szempontból értelmezzük és elemezzük a különböző konfliktusokat, ami lehetőséget kínál a másik fél, az adott szituáció megértésére, a történelmi konfliktussorozat föloldására, a megbékélésre. Az utóbbi néhány évben két ilyen jellegű vita borzolta fel a magyar történeti közgondolkodást, amelyekben végül a történelmi megbékélés pártján állók kerekedtek felül. Hosszú vita folyt például arról, vajon emeltethet-e a török állam Szigetváron (óriási) szobrot, síremléket II. Szolimán török szultánnak, illetve megkoszorúzza-e a magyar honvédelmi miniszter azt a budai várban található emléktáblát, amely Hentzinek, a budai vár osztrák parancsnokának állít emléket, aki 1849-ben előbb szétlövette a pesti oldal Duna-parti palotáit, majd hősi halált halt, miközben a magyarok visszafoglalták a várat.
Reményeinknek azonban ellentmond a történelemoktatás mai gyakorlata.
Az agresszív minták közvetítése, a háborúk, az erőszakos politikai
megoldások, a diktatúrák és diktátorok ma is szinte folyamatosan jelen
vannak a történelemórákon mennyiségi értelemben is, ami azt jelenti,
hogy a tananyag nagy hányada háborúkat, erőszakos eseményeket mutat
be. Tételesen mindezt nem számoltam össze, de a tanítási gyakorlatból
van egy szubjektív benyomásom; kollégáim is és én is mintha mindig
csak háborúkat tanítani indulnánk el a tanáriból:
Az erőszakos társadalmi és politikai minták, a háború világa azonban nemcsak mennyiségben számottevő, hanem a tananyag szemléletében, alapvető jellegében is megtalálható. Talán amiatt, mert a háború bemutatása izgalmasabb, érdekesebb és könnyebb is, mint a béke megjelenítése: például egy diktátor deviáns személyisége és rémtettei érdekfeszítőbbek, tömegkommunikációs értelemben szórakoztatóbbak, mint egy parlamentáris vezető kevésbé látványos személye és tettei. A történelemórák sztárjai a bőséges képi anyag és a filmhíradók révén kétségkívül Hitler, Sztálin és Rákosi, akiknek viselkedési mintái és tettei sokféle módon jelenítődnek meg: formálisan persze elrettentés céljából, de a diákok számára mindez sok esetben inkább csak érdekesség, különleges szórakozás. A diktátorok gyakori szerepeltetése tanári szempontból többszörösen is paradox. Egyrészt azért, mert a tanórán reménytelen és értelmetlen vállalkozás versenyre kelni a tömegkommunikációval, a televízióval: a gulagok, a gázkamrák, a különböző rémtörténetek, a leleplezések, a botrányok inkább felkeltik a diákok érdeklődését, mint egy gazdasági reform vagy egy adott korszak életmódjának bemutatása, de az is nyilvánvaló, hogy mindezt egy határon túl már nagyon nehéz fokozni. Ebben a helyzetben ráadásul a tanár nagyon könnyen belecsúszhat az esti tévéhíradó szerepébe: időről időre újabb és újabb borzalmat, háborút, konfliktust, áldozatokat kell szállítania a nagyérdeműnek, amely igazából nem is nagyon kívánja megérteni a történetet, csak a jóleső napi borzongásra, félelmecskére vágyik.
A másik ellentmondás egy sajátos generációs problémából adódik. A mai történelemtanárok szüleik révén vagy személyesen többé-kevésbé közvetlenül is átélhették az elmúlt bő fél évszázad diktatórikus viszonyait. Számukra nyilvánvalóan fontos feladat az, hogy bemutassák diákjaiknak a diktatórikus korszakok rettenetét, hogy leleplezzék a keményebb, illetve egyre puhábbá váló diktatúra hazugságait. A mostani diákok azonban helyzetüknél fogva ennek valóságos jelentőségét már nem érzik át, nem érezhetik át igazán.
Meghatározó élményem volt az, amikor egy évvel ezelőtt egymástól
függetlenül két érettségiző osztályomban is felvetették a diákok
az utolsó órák egyikén, hogy
A háborúk, diktatúrák, erőszakos politikai minták tanórai bemutatását
(bemutatásának módját) érdemes volna újragondolni mind pedagógiai
szempontból, mind a diákok valóságos szükségletei alapján. Napjaink
egyik alapvető problémája például az, hogy ismét megjelentek és sok
helyen már parlamenti lehetőséget is kaptak a szélsőségesen nacionalista,
idegengyűlölő, diktatórikus szellemiségű pártok, amelyeket a demokratikus
erők vagy bagatellizálni igyekeznek, vagy túlzott félelmekkel reagálnak
a jelenlétükre. Ebben a helyzetben például legalább annyira fontos
és tanulságos a fasiszta pártok hatalomra kerülésének részletes bemutatásával
foglalkozni (milyen eszközei vannak a demokratikus erőknek a szélsőséges
pártok megállítására gondoljunk csak
Mindennapi tapasztalataink és a szociológiai felmérések6 is azt mutatják, hogy Közép-Kelet-Európa népei (albánok, csehek, horvátok, lengyelek, magyarok, oroszok, osztrákok, románok, szerbek, szlovákok, szlovének, ukránok stb.) nagyon keveset tudnak egymás kultúrájáról, és sok esetben rossz szomszédnak, időnként ellenségnek tekintik egymást. Ez az egymással folyamatosan szemben álló mitikus történelemszemlélet mindenekelőtt azért veszélyes, mert hosszú távon állandósítja a konfliktusokat: csak győztesekben és vesztesekben, hősökben és áldozatokban tud gondolkodni, akcióra ellenreakcióval, kontrára rekontrával, rekontrára szubkontrával válaszol, és a tromfolásnak sohasem lehet vége. Jól tudjuk persze, hogy a konfliktusok mélyén nagyon súlyos történelmi-politikai okok húzódnak.
Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a megbékélésre, toleranciára, empátiára való nevelés írott malaszt marad mindaddig, amíg a térség országai az elkülönülés (nemzeti) szálai mellett el nem kezdik keresni a regionális összetartozás szálait is (a bartóki modell alapján). Az Európai Unió bővítésének küszöbén ez fontos lenne az egész régió számára, de különösen a térség kisebbségben élő népcsoportjai számára. Nekünk magyaroknak kiemelten érdekünk, mivel a kisebbségeknek (a határainkon túl élő magyaroknak, és a határainkon belül élő kisebbségeknek) folyamatos tudathasadással kell megélniük ezt a helyzetet. A kérdés az, hogy történelmi hagyományaink alapján hogyan fogunk hozzákezdeni a kisebbségi problémák demokratikus értelmezéséhez, amikor vagy csak uralmi, vagy csak sérelmi politikában tudunk gondolkodni ezen a területen. (Jól példázza ezt az az óriási felhördülés, amely az egyik budapesti kerület cigányönkormányzatának fölvetését követte. A cigányönkormányzat a szlovákiai magyarokra vonatkozó nyelvtörvényre hivatkozva azt kezdeményezte, hogy tekintettel a roma lakosság 20%-ot meghaladó arányára, a kerületben helyezzenek el kétnyelvű utcatáblákat.)
Az ezredforduló kihívásai
Van egy ország térképen, / szint akkora bent méllyen, /
Állok határukra, / hogy legyek meghatározva. /
Kinti hazám szívbéli, / egymást határnál éri, /
Állok határcsíkra, / ott ismerek enmagamra /
Kelet-Európa, / Európa lichthófja, /
Kidobált szemetek, / a fal ridegen mered, /
Kelet-Európa, / vagy Kelet-Közép-Európa, /
Sor került rád is, / Káin, mostohagyerek, /
Édes szívem, Te...
Bereményi Géza
A hazai történelemoktatás hagyományainak további értelmezése helyett térjünk vissza eredeti kérdéseinkhez. Az elmúlt tíz évben alapvetően megváltozott Magyarország világpolitikai helyzete és belső társadalmi rendje. Érvényesek-e még azok a történelmi tapasztalatok és beidegződések, amelyek alapján a mai történelemtankönyveket és tananyagokat írják? Képesek-e a történelem tanárai új és hiteles válaszokat adni a megváltozott helyzet által fölvetett problémákra?
Mielőtt válaszolni próbálunk ezekre a kérdésekre, érdemes számba venni természetesen csak vázlatosan, inkább csak kérdések formájában a jövő évezred világméretű és hazai kihívásait, a közoktatás s ezen belül a történelem oktatása számára.
A társadalmi elvárások megváltozása
A rendszerváltás óta az iskolarendszerre vonatkozó társadalmi elvárások jóval heterogénebbek, mint a korábbi időszakban voltak. A közoktatásnak sokszínűbb tanuló társadalmat kell kiszolgálnia, mint korábban. Más-más családi háttérrel, különböző érdekekkel és célokkal érkeznek a diákok az iskolába. Ráadásul nagyon eltérő felkészültséggel és ami a legfőbb újdonság eltérő motivációval, tanulási igénnyel rendelkeznek.
![]() |
A globalizálódás folyamata
Napjaink egyik meghatározó fejlődési tendenciája a globalizálódás, a nemzetek feletti úgynevezett világfalu kialakulásának folyamata. Miközben iskoláinkban sok helyen még ma is a 19. század ideáljai határozzák meg az oktatás szellemét, mindennapi életünket már a határok nélküli gazdaság, politika és kultúra alakítja.
![]() |
|
Az Európai Unióhoz (NATO-hoz) való csatlakozás
Magyarország számára az ezredforduló alapvető kérdése a NATO-hoz, illetve az Európai Unióhoz való csatlakozás, ami történelmi hagyományaink szempontjából számtalan kérdést vet föl.
![]() |
|
Az iskolai információmonopólium megszűnése
Az ezredforduló alapvető oktatásügyi kihívását a számítógépes hálózatok (elsősorban az internet) elterjedése jelenti majd. Az internet széles körű elterjedése ugyanis nyilvánvalóvá teszi azt a folyamatot, amelynek nyomán a hagyományos értelemben vett ismeretátadás jelentős része már nem az iskolában történik, már nem az iskolától várható, ami szükségképpen kihat a történelem oktatására is.
![]() |
|
Az iskolai szemléletformálás és mintaátadás szerepének csökkenése
Egyre nyilvánvalóbbá válik az is, hogy nemcsak az információátadás terén csökken a család és az iskola szerepe, hanem a társadalmi normák, minták terén is. A média elsősorban a televízió mind nagyobb szerepet játszik a felnövekvő nemzedékek világnézetének, gondolkodás- és viselkedésmódjának formálásában.
![]() |
|
Az ismeretátadás és a készségfejlesztés arányának megváltozása
Az ezredforduló iskoláiban mind nyilvánvalóbbá válik, hogy a nagyobbrészt ismeretátadásra épített tanítási mód elavult, hiszen az egyre gyorsulóbb időben az információk gyors ütemben romlanak. A felnövekvő nemzedékeket érdemesebb olyan tanulási, gondolkodási, kommunikációs készségekkel ellátni, amelyek révén folyamatosan meg tudják majd szerezni a számukra fontos tudást.
![]() |
Mi az ismeretátadás és a készségfejlesztés később
is használható helyes aránya a történelemoktatásban? |
A tanárszerep megváltozása
A hagyományos (történelem)tanári pálya hivatásrendi kultúraátadó értelmiségi szerepet jelentett. A tanár feladata ebben az értelemben a pap szerepéhez hasonlóan a mindenkori társadalmi értékrend és nemzeti identitás közvetítése volt. A tudás hatalmával és tekintélyével felvértezve igyekezett tompítani a társadalmi egyenlőtlenségeket, erősíteni a nemzeti és a helyi közösséget. Napjainkban az iskolákat is elérték a mindent maguk alá gyűrő piaci mechanizmusok, s ennek következtében a tanári pálya is egyre inkább szakmává, foglalkozássá válik, amelyet nagyobbrészt már a kereslet és kínálat törvénye határoz meg.
![]() |
Hogyan tud megbarátkozni ezzel az új (piaci) szereppel
a történelemtanár? |
Ezzel az írással legfőképpen az volt a célom, hogy felhívjam tesztjavítástól megcsömörlött, passzivitásba süllyedt vagy éppen vadul politizáló tanártársaim figyelmét arra, hogy a többnyire terméketlen oktatáspolitikai viták és a nagyobbrészt egzisztenciális félelemből következő hagyomány- és pozícióőrzés helyett érdemes és szükséges volna szakmai kérdésekkel is foglalkozni.