Gordos Ágnes
A kulturális és a társadalmi tőke szerepe
az általános iskolás cigány gyermekek iskolai előmenetelében
A tanulmány az iskoláskorú cigány és nem cigány tanulók egészség-magatartásának 1998-ban indított vizsgálatából a gyermekek iskolai karrierjének alakulását, valamint az iskolával szembeni attitűdjét mutatja be a tanulók kulturális és társadalmi tőkéjének minőségét megragadó változók segítségével. |
Bevezető
Társadalmunkban az iskolai karrier és ezen keresztül a munkaerőpiacon betöltött pozíció alakulásában a gazdasági tőke mellett kitüntetett szerepe van a társadalmi és a kulturális erőforrásoknak. A társadalmi tőke Bourdieu meghatározása szerint nem más, mint az emberek személyes kapcsolathálói és az ezeken keresztül mobilizálható erőforrások. A kulturális tőkének három formáját határozza meg: a bensővé tett, a tárgyiasult állapotban, valamint az intézményesült állapotban megragadhatót. (1)
A kulturális és a társadalmi tőke egyik sajátossága az, hogy bizonyos feltételek mellett gazdasági tőkévé konvertálható. A különböző tőkefajták átváltásának sikeressége a nem, a nemzetiségi hovatartozás és a társadalmi osztály függvényében is alakulhat. (2)
A kutatás előzményeiről
Az iskolás gyermekek egészség-magatartásával foglalkozó első nemzetközi felmérést 1982-ben végezték el Finnországban, Nagy-Britanniában és Ausztriában. 1984-től kezdve az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egyik programjaként működik HBSC-project (Health Behaviour in Schoolaged Children: Az iskolás gyermekek egészség-magatartása) néven.
Az 1997-es adatfelvételben már közel negyven ország kutatói vettek részt.
Magyarország 1985-ben kapcsolódott be a vizsgálatba, amelyet
hazánkban intézményközi együttműködéssel az Országos Csecsemő-
és Gyermek-egészségügyi Intézet és a Nemzetközi Egészségvédelmi Intézet
végzett
Az adatfelvétel és a minta
A vizsgálatban az WHO önkitöltős kérdőívét használtuk, amelyeket bizonyos kérdésekkel kiegészítettünk, vagy a kérdéseket, illetve a válaszalternatívákat módosítottuk.
A cigánysággal foglalkozó tanulmányok, szociológiai kutatáspk
alapproblémája, hogy kiket tekinthet cigánynak.1 Az önmeghatározáshoz való jog néhány paragrafusa,
mely 1993 óta törvényben foglaltatik, a környezet
A fenti szempontokat követve a mintát 875 fő alkotja, amelyből 380 diák cigánynak, 495 diák magyarnak vallotta magát. A vizsgálatban a 1013 éves korosztályból 248 cigány gyermek és 328 magyar gyermek vett részt, a 1417 évesek között 129 cigány gyermek és 172 magyar gyermek volt. A cigány tanulók 45%-a lány, 54%-a fiú, a magyar tanulók 44%-a lány és 56%-a fiú.
A mintaválasztásnál a csoportos (iskolai osztályok), többlépcsős (régiók, megyék, települések, iskolatípusok, iskolák, osztályok) mintavételi eljárást követtük. A minta településtípus szerint reprezentatív. Vizsgálatunkban az 19931994-es országosan reprezentatív Kemény István, Havas Gábor és Kertesi Gábor által vezetett cigány (roma) vizsgálatban feltüntetett3, a cigányság által legsűrűbben lakott térségeket vettük alapul. A megkérdezettek 11 megyéből kerültek ki: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megyéből (ahol is a cigányság becsült száma mintegy 120 ezer fő), Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Békés megyéből (a cigányság becsült száma 100 ezer fő), az alföldi régióban Csongrád, Bács-Kiskun megyéből (a cigányság becsült száma 60 ezer fő), Dél-Dunántúlon Baranya, Veszprém Zala megyéből (a cigányság becsült száma 115 ezer fő) és Budapestről (a budapesti régióban 90 ezerre becsülik a cigányság számát).
A szociokulturális háttér és az iskolával kapcsolatos attitűdök összefüggései
A felnőttkorúak körében végzett vizsgálatok egyértelműen bizonyítják, hogy az életmód erős összefüggést mutat az egyén szociális körülményeivel, a társadalomban elfoglalt helyével, melyet részben iskolai végzettsége determinál. (3)
Az 1998-as egészség-magatartást vizsgáló kutatásban a szociokulturális
háttér
Az ábrából láthatjuk, hogy a vizsgálatban részt vett és a kérdésre válaszolni tudó cigány gyermekek édesapjának 1,6%-a nem járt iskolába és 15%-a a nyolc általánost sem végezte el. A vizsgálatban részt vett legtöbb cigány gyermek édesapjának (39%) befejezett általános iskolai végzettsége van. A mintában szereplő legtöbb magyar gyermek édesapjának (35%) szakmunkásképző iskolája van. 11%-uk szerzett középfokú végzettséget, és 5%-nak van felsőfokú végzettsége.
A
Szembetűnő, hogy a cigány gyermekek édesapjának 40%-a munkanélküli, míg a magyar gyermekek édesapjának 16%-ának nincs munkája, ami szinte megegyezik a magyar édesanyák munkanélküliségi rátájával.
Az apa gazdasági aktivitása (%)A vizsgálatban megkérdeztük a gyerekektől azt is, hogy milyennek tartják családjukat: gazdagnak, szegénynek vagy átlagosnak. A mintába került minden negyedik cigány gyermek a magyar gyermekek 10%-os arányával szemben mondta azt, hogy szegény családban él.
A szociális jólét mutatója a lakás szobaszáma és komfortfokozata,
melyet a
A mintában minden tizedik cigány és minden ötödik magyar gyermek egyszobás lakásban, túlzsúfolt körülmények között lakik szüleivel, testvéreivel.
A lakás WC-vel való ellátottsága (%)A kérdőívben a gyermekek bejelölhették azt is, hogy van-e a lakásukban WC, illetve meleg víz. A cigány gyermekek 40%-a válaszolta azt, hogy nincs WC, és 30%-a, hogy nincs állandó meleg víz a lakásukban, szemben a minta magyar gyermekeivel, közülük 14%, illetve 12% mondta ezt.
Az adatok tanúsága szerint a mintába került cigány gyermekek családja jóval kevesebb kulturális és gazdasági tőkével rendelkezik, még azokhoz a mintabeli magyar gyermekek családjához képest is, akik az ország hátrányos helyzetű régióiban laknak. Részben ezért a cigány diákok továbbtanulási terveiben csak 15%-uknál szerepelt a gimnázium, illetve a szakközépiskola, míg a magyar tanulók közül több mint kétszer annyian (33%) készülnek középfokú intézménybe.
A mintában szereplő cigány és magyar diákok körében megvizsgáltuk a szülőknek az iskolai teljesítménnyel kapcsolatos elvárásai és az édesapa iskolai végzettsége közti összefüggést (1. táblázat).
A szülők elvárásai és az apa iskolaiA szüleim elvárják, hogy jól teljesítsek az iskolában | Az apa nem fejezte be az általános iskolát | Az apa befejezte az általános iskolát | Az apa szakmunkásképzőt végzett | Az apa szakközépiskolát végzett |
Cigány tanulók | ||||
Néha vagy sohasem várják el | 33 | 23 | 14 | 7 |
Magyar tanulók | ||||
Néha vagy sohasem várják el | 10 | 9 | 7 | 6 |
Azok a cigány tanulók, akiknek édesapja még az általános iskolát sem fejezte be, magasabb arányban (33%) érzik úgy, hogy szüleik csak néha vagy sohasem várják el a jó iskolai teljesítményt tőlük, mint azok a cigány tanulók, akiknek édesapja befejezte az általános iskolát (12%). A szakmunkásképzőt vagy szakközépiskolát végzett édesapák gyermekeinek pedig már csak néhány százaléka (3%, 4%) véli úgy, hogy a jó iskolai teljesítményt csak ritkán vagy sohasem várják el szüleik. Hasonló tendenciákról árulkodnak a magyar diákok adatai is, de látnunk kell azt is, hogy a befejezett általános iskolai végzettséggel sem rendelkező cigány édesapák gyermekei több mint kétszer nagyobb arányban vélik azt, hogy a jó iskolai teljesítmény nem olyan fontos (33%), mint a hasonló iskolai végzettséggel rendelkező magyar édesapák gyermekei (13%).
Az adatokban tetten érhető különbségek a cigány és a magyar családok által közvetített értékek eltérésében is megragadhatók. Hiszen a cigány gyermekek tízéves koruktól már kis felnőttek, akik a család gazdasági helyzetének stabilitásához járulnak hozzá a háztartásban vagy a munkaerőpiacon betöltött szerepükkel. Ezt az 1998-as egészség-magatartást vizsgáló kutatás idevonatkozó adatai is alátámasztják.
A szülők elvárásai és a család anyagi helyzete közti összefüggés (%)A szüleim elvárják, hogy jól teljesítsek az iskolában | Szegény családból származom | Se nem szegény, se nem gazdag, átlag családból származom |
Cigány tanulók | ||
Néha vagy sohasem várják el | 34 | 12 |
Magyar tanulók | ||
Néha vagy sohasem várják el | 22 | 6 |
Azon cigány diákok közül, akik úgy érzik, hogy szegény családból származnak, az átlagos családból származókhoz képest közel háromszor annyian gondolják úgy, hogy szüleik csak néha vagy egyáltalán nem várnak el tőlük jó iskolai teljesítményt. Bár a magyar tanulók esetében is hasonló összefüggésről tanúskodnak az adatok, körükben azonban mind a szegény, mind az átlagos családból származók csoportjában a cigány tanulókhoz képest kisebb arányban szerepelnek azok, akiknek a szülei nem várnak el jó iskolai teljesítményt.
A cigány fiatalok a többségi társadalom kultúrájától eltérő normarendszert visznek magukkal az iskolába, ami a tanárokkal, barátokkal kapcsolatos választásaikat és döntéseiket is mozgatja. Számukra az iskola a többségi, a gadzso társadalom intézménye. Ezt bizonyítja az is, hogy a cigány gyerekeknek 45%-a, míg a magyar gyerekeknek 35%-a érzi úgy, hogy tanáraik túl sokat várnak el tőlük az iskolában.
Érdemes odafigyelni arra az összefüggésre, amelyet a
A cigány gyermekek nagy része a társadalmi szegregáció és alacsony
iskolai végzettsége miatt csak a rokonságukkal és a szűkebb környezetükkel
kialakított társadalmi tőkéből meríthet, mely jelentős mértékben meghatározza
későbbi munkaerő-piaci lehetőségeiket is.
A hazai cigány fiatalok hátrányos helyzetük, alacsony iskolázottságuk mellett, illetve okán kevés vagy a többségi társadalom által nem preferált társadalmi erőforrással rendelkeznek, aminek egyenes következménye, hogy csak alacsony presztízsű munkákhoz jutnak hozzá.
Több kutató, például
Az osztályfőnököm az átlagosnál rosszabb tanulók közé sorol | Az apa nem fejezte be az általános iskolát | Az apa befejezte az általános iskolát | Az apa szakmunkásképzőt végzett | Az apa szakközépiskolát végzett |
Cigány tanulók | 33 | 12 | 4 | 3 |
Magyar tanulók | 13 | 11 | 4 | 3 |
A
A többségi társadalom közép- és felső osztályának értékeit preferáló és ezen osztály kódjával dolgozó iskola a cigányság értékrendjével nehezen összeilleszthető. Ezt a vizsgálat adatai is alátámasztják: a magyar diákoknak 11%-a már lógott két vagy több napot az iskolából, míg a cigány gyerekek közül kétszer ennyien (23%-uk).
A szegénység kultúrájának pedig egyik sajátossága éppen az,
hogy részben a gazdasági tőke hiánya teszi lehetetlenné a megfelelő
mennyiségű kulturális tőke felhalmozását, vagyis
Összegzés
A cigányság többségi társadalométól gyökeresen eltérő kulturális tőkéjének stabilitását sok roma közösségben még mindig a szoros kohézión alapuló átörökítés rendszere biztosítja. A többségi társadalom által diktált kulturális erőforrás felhalmozása a cigányság jelentős hányada számára nem elérhető, amit az 1998-as egészség-magatartást vizsgáló kutatás idevonatkozó eredményei sajnos csak újra alátámasztanak.
Bár a cigányság kultúrája mely alatt a különböző cigány csoportok nem egységes, hanem heterogén kultúrájának sokfélesége rejlik nem egyenlő a szegénykultúrával, ám magában hordozza azt. Ezért a cigányság értékorientáltsága nemcsak a másság jegyét hordozza magán, hanem a leghátrányosabb társadalmi rétegek terheit is, nevezetesen a többségi társadalom szűkebb csoportjának monopóliumában lévő gazdasági, társadalmi és kulturális tőkéhez való hozzáférésének szinte lehetetlen voltát.
(1) BOURDIEU, P.: Gazdasági tőke, kulturális
tőke, társadalmi tőke. In Lengyel György Szántó Zoltán:
(2) H. K. ANHEIER J. GERHARDS F.
P. ROMO: A tőke és a társadalmi struktúra formái a kulturális
mezőkben. In Lengyel György Szántó Zoltán:
(3) CSABAI M. ERŐS F. LÁSZLÓ
J.: Az egészséggel kapcsolatos viselkedés, vélekedések és az észlelt
kontroll.
(4) H. D. FLAP P. M. DE GRAAF:
Társadalmi tőke és megszerzett foglalkozási státus. In Lengyel György Szántó
Zoltán:
(5) M. P. F. KELLY: Társadalmi és kulturális
tőke a városi gettóban. In Lengyel György Szántó Zoltán:
(6) P. DIMAGGIO: Cultural Capital and Schhol Success. American Sociological Review, Vol. 47. (Magyarul megjelent: Róbert Péter [szerk.]: A társadalmi mobilitás. Budapest, 1998, Új Mandátum.)