Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 2000 július-augusztus > Az olvasóvá nevelés problémái az ezredfordulón -- Kerekasztal-beszélgetés
Az olvasóvá nevelés problémái az ezredfordulón
Kerekasztal-beszélgetés
McLuhan már a hatvanas évek elején megjelent könyvében
a Gutenberg-galaxis végéről, illetve a tipográfiai ember eltűnéséről
írt. Az azóta elmúlt közel negyven évben hihetetlenül felgyorsultak
az események. A média, a számítógép, az internet, a videó, a tömegkultúra
térnyerése alapvetően átformálta az emberek és a gyerekek mindennapjaiban
a könyvekhez, az olvasáshoz való viszonyt. A szabadidő eltöltésére
rengeteg új lehetőség nyílt, melyek mind az olvasástól, a könyvektől
veszik el az időt. Megváltoztak olvasási szokásaink is. A szépirodalom
mellett az olvasnivalók óriási választéka kínálkozik. Mindeközben
egyre több fiatal küzd olvasási nehézségekkel, s egyre kevesebbnek
szerez örömet az olvasás. Hogyan lehetne ezen változtatni? Hogyan
kellene a gyerekeket olvasóvá nevelni? Mit tehetnek a szülők és a
tanárok? Hogyan segíthet a problémák megoldásában a magyar irodalom
tanítása? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ beszélgetésünk során.
|
A beszélgetés résztvevői: Arató László tanár, a Magyartanárok
Egyesületének elnöke, Fenyő D. György tanár, Nagy Attila
olvasásszociológus, a Magyar Olvasás Társaság elnöke. A szerkesztőséget
Kerber Zoltán képviselte.
Milyen a könyvek és a szépirodalom helyzete
a 21. század küszöbén? Milyen helyet foglalnak el a könyvek a különböző
médiumok között? Van-e létjogosultsága napjainkban a könyvnek és a
szépirodalomnak?
Arató László: Az irodalmat és az irodalom
olvasását így az ezredvégen most csak Magyarországról beszélek,
mert az irodalom helyzete hazánkban a nyolcvanas-kilencvenes években
gyökeresen megváltozott három nagy kihívás érte. Mindhárom közhellyé
vált már, mégis érdemes ezekből kiindulni. Először is az irodalom
vesztett a presztízséből. Ez összefügg a rendszerváltással, azzal,
hogy megszűnt az irodalom politikai funkciója, közéletpótló szerepe.
Ennek következtében csökkent a súlya az értelmiség körében, ami kihatott
arra is, hogy csökkent az irodalomnak mint tantárgynak a jelentősége
az iskolában. A másik kihívás az elektronikus tömegkommunikáció felől
érkezett, s ez nem választható el a piacgazdaság térnyerésétől. Bár
televízió régóta van, 24 órán át tartó, rengeteg csatornát kínáló
választékkal csak néhány éve rendelkezik a hazai televíziózás. A magyar
nyelvű kereskedelmi csatornák megjelenése átalakította a televíziós
kultúrát. Fontos változás ezen a téren a multiplex mozik megjelenése
is, amelyet az amerikai filmek azonnali beáramlása követett. Ez a
folyamat már a nyolcvanas években elkezdődött, de a kilencvenes években
minőségileg változott meg a helyzet. A harmadik, egyben a legmélyebb
kihívás amelynek az előbb felsoroltak csak tünetei a tömegdemokrácia
kihívása. Azt már Alexis de Tocqueville megállapította Az
amerikai demokrácia című híres könyvében amit Heller Ágnes és
Fehér Ferenc átfogalmazásában idéztek , hogy a tömegdemokrácia egyenlőségelve
konfliktusban van a magaskultúra minőségelvével. Tehát bármilyen furcsa,
egy modern, nyílt társadalomban nehezebb ezt a kultúrát széles körben
terjeszteni, mert a magaskultúra minőségelve nem demokratikus elv.
A művelt elit által meghatározott kánon közvetítését a demokratikus
öntudatú társadalom különböző csoportjai elvetik. A posztmodern korszak
amúgy is megkérdőjelezi a kánonokat. Ezzel a három kihívással mindenképpen
számolni kell, amikor a könyvek és az olvasás helyzetéről beszélünk.
Nagy Attila: Szociológusként először csak szikár
tényekkel, adatokkal csatlakoznék az elhangzottakhoz. A hatvanas évek
végén a GazsóPatakiVárhegyi szerző hármas (Diákélet Budapesten
című könyv) tizenéveseket kérdezett szabadidős tevékenységeik preferenciáiról:
abszolút első helyen szerepelt a szépirodalom olvasása. 1977-ben módom
volt egy országos reprezentatív vizsgálatot végezni felső tagozatosok
körében, s a hasonló kérdésre a szépirodalom olvasása a hatodik helyen
szerepelt. 1997-ben, húsz év múlva megismételtem a felmérést, akkor
már csak a tizenkettedik helyre sorolták ezt a tevékenységet. A televízió
szerepe pedig mindeközben dinamikusan nőtt: a hatvanas években egy
átlag magyar ember 24 percet ült a képernyő előtt, ma ez az átlag
300 perc körül van, és a tizenéveseknél is több mint három óra. De
nemcsak a gyerektársadalom, hanem a felnőttek olvasási kultúrája,
olvasmányszerkezete is átrendeződött. Világtendencia a non-fiction
arányának emelkedése: tőzsdei árfolyamok, jogszabályok, a praktikus
életvitelhez szükséges információk özöne zúdul az emberekre a televízión,
a számítógépen és a nyomtatott sajtón keresztül. A szépirodalom visszaszorulásán
belül pedig jellemző tendencia a kommercializálódás. Magyarországon
az irodalommal kapcsolatban nemcsak a titkos beszéd, az összekacsintás
szűnt meg, hanem a zsilipek felhúzásával, a tiltott gyümölcsök iránti
vágy erősödésével megnőtt a divatos, kommersz szerzők iránti kereslet
is. Az utolsó reprezentatív vizsgálat ezzel kapcsolatban 1996-ban
volt, és amikor az utoljára olvasott könyvekre kérdeztünk rá, minden
harmadik ember Robin Cook, Stephen King, Daniel Steel nevét
említette. 1985-ből származik előző vizsgálatunk, amely szerint az
utolsó olvasmányok 7%-a származott amerikai szerzőktől, de ezek még
a magaskultúrához tartozó írók voltak: Updike, Salinger, Singer.
Fenyő D. György: Manapság létezik egy apokaliptikus
víziónk arról, hogy eltűnik a könyv, az olvasás és a kultúra, de ettől
én nem félnék annyira. A dolgok átalakulnak. A betűszag vagy a szedő
már nem létező dolgok, húsz éve nagyon sirattuk őket, de tudomásul
vettük, hogy másképp készülnek a könyvek. Másképp sokszorosítunk,
az egyszer megjelent könyvnek is más a szerepe ma, amikor lehet fénymásolni.
A félórás tévénézést ma már nem tartjuk olyan szörnyűnek. A hatvanas
években mindenki attól tartott, hogy csak hétfőn fognak beszélgetni
az emberek, amikor adásszünet van. Iszonyatos ijedelem volt attól,
hogyha megindul a tévé adása egy csatornán, magyarul, napi hat órában,
akkor ez kiiktatja életünkből a könyvet. Mindezzel csak arra akarok
figyelmeztetni, hogy miközben az előbb hallott tényeket valóban elemezni
kell, globális apokalipszist semmiképpen nem vázolnék föl. Érdekes
viszont, hogy hogyan alakul át az emberek gondolkodásmódja, betűhöz
való viszonya. Elképesztő mennyiségű, betűkön keresztül érkező információt
kell befogadniuk. Az utcán rengeteg plakátot, cégtáblát, feliratot
láthatunk, az újságosnál számtalan újsághoz juthatunk. Mindebből szerintem
az következik, hogy az ember gondolkodásmódja és betűhöz való viszonya
úgy alakul át, hogy hamar elolvas sokat, de gyorsan el is felejti.
Az ember a betűn keresztüli információkat azonnal megszűri. Ugyanez
történt a képpel, a látvánnyal és a szóval is.
Arató László: Amikor a szépirodalmat érő kihívásokat
említettem, távolról sem apokaliptikus vagy eszkatologikus érzéssel
soroltam föl őket. Azon magyartanárok közé tartozom, akik azt gondolják,
hogy a magyartanítás sikerességének egyik alapvető feltétele az, hogy
a tömegkultúrát az irodalomtanítás ne ellenségnek, hanem kellő kritikával
és ravaszsággal kezelendő segítőtársnak tekintse. Tehát nem hiszek
abban, hogy itt a vég. Az új médiumok megjelenésekor rendszerint rémület
vett erőt a régiek képviselőin, de ez mindig indokolatlannak bizonyult.
Az írásbeliség feltalálása nem szüntette meg a szóbeliséget, a könyvnyomtatás
feltalálása sem szüntette meg az írásbeliséget, most is golyóstollak
vannak előttünk és ceruzák. A rádió és a film nem szüntette meg az
irodalmat, illetve a színházat, a videó feltalálása pedig nem szorította
ki a filmet. Ez nagyon fontos történelmi tapasztalat. Az a tendencia
viszont, hogy a különböző típusú szövegeket gyors elolvasás után felfogjuk,
majd hamar elfelejtjük, létezik, s ez a szépirodalom vagy a magasabb
kultúra befogadása ellen hat. Éppen ezért a magyartanároknak gadameri
terminussal az elidőzés tanítása az alapvető feladatuk. Arra kell
mintát nyújtani az iskolában, hogy lassan a testtel, megérdemli
a mű, hogy hosszan elidőzzünk nála. A mai magyartanítás ennek ellenkezőjét
gyakorolja, és ezt súlyos hibának tartom. Az elidőzés tanításából
a minőség és a mennyiség közötti viszony újragondolása is adódik.
Szerintem igaz az az álláspont, amit az esztéták egy része állít,
mely szerint a magas irodalmat a tömegirodalomtól az interpretációra
való ráutaltság különbözteti meg. Az értékes irodalom nem elfogyasztható,
hanem újra és újra értelmezést követel ki magának. Ha ez igaz, akkor
interpretálni kell megtanítanunk, és ha valakiben kialakul az interpretáció
igénye és képessége, van esély arra, hogy az ezt igénylő művek felé
forduljon. Ebből számomra egy furcsa csavarral az következik, hogyha
az interpretációt silány műveken vagy a tömegkultúra termékein tanítjuk
amiket a gyerekek eleve szeretnek , akkor magát az interpretatív
hozzáállást is tanítjuk, így paradox módon a magas kultúrát is szolgáljuk.
Ez a mai irodalomtanítástól és a magyartanárok többségétől nagyon
idegen gondolat.
Nagy Attila: Én sem apokaliptikus végromlást
látok, de vannak tények, amelyekre oda kell figyelnünk, és egészséges
veszélyérzettel kell reagálnunk a helyzetre. Érdekes, hogy miközben
az olvasás és a szépirodalom pozícióinak romlásáról beszélünk, manapság
a szórakoztató elektronika és az élelmiszeripar mellett a könyvkiadás
tűnik az egyik legjobb üzletnek. A könyvkiadók változatos eszközök
révén találják meg piaci számításukat, például úgy, hogy ugyanazok
a könyvek megjelennek puha-, illetve keményfedeles változatban, vagy
CD és videó formájában is. A könyvek helyzetét tehát nem látom rossznak,
sőt úgy tűnik, hogy most ismét fellendülőben van a könyves szakma.
Az elidőzést én is fontosnak gondolom, de ennek megvalósításához először
a pedagógusképzésben kellene változásokat elérni. Hogyan tanulja meg
ezt a pedagógusjelölt, ha sem gyerekkorában, sem középiskolás korában
nem találkozott ezzel a szemlélettel. Mindehhez azonban az is hozzátartozik,
hogy az olvasás mint eszköz jellegű tudás egyre nehezebben kerül a
gyerekek birtokába. Az Országos Közoktatási Intézet 1997-es vizsgálatai
arról szóltak, hogy a középiskolázási arányok emelkedésével párhuzamosan
romlott a szövegértés készsége. Sőt, gyakorló logopédusok arról számolnak
be, hogy az utóbbi években találkoznak olvasási zavarokkal küszködő
középiskolásokkal is. 17 éves fiatalemberek jelennek meg a pszichológusnál
azért, hogy igazolást kérjenek arról, hogy diszlexiások, és ne kelljen
írásbeli érettségit tenniük.
Valójában milyen értelemben beszélünk az olvasni
tudásról? Mikor kell elkezdeni az olvasóvá nevelést? Miért van az
olvasásnak ilyen nagy jelentősége?
Nagy Attila: Évtizedekkel ezelőtt a nemzetközi
szakirodalom arról beszélt, hogy az olvasni tudás több generáción
keresztül öröklődő minták eredményeként áll össze. Az, hogy a gyerek
milyen hamar tanul meg olvasni, és kíváncsi lesz-e arra, hogy az iskolában
mit tesznek elé, az otthoni minták és példák sorozatából áll össze.
Egy évtizeddel ezelőtt jól és rosszul olvasó gyerekek szüleivel készítettünk
interjúkat. Kiderült, hogy a jól, választékosan és sokat olvasó gyerekek
szülei még intenzív kapcsolatban voltak a nagyszüleikkel. Nem feltétlenül
iskolázott emberek voltak, egy nagymama lehetett két vagy négy osztályt
végzett parasztasszony is, aki kézen fogta az unokáját, s beszélt
hozzá, amíg a disznónak kivitték a moslékot. Nem is mindig klasszikus
meséket, népmeséket mondott el, hanem a család történetéről mesélt,
mondókákat mondott és énekelt. Segített a világot szavakba önteni.
Az ilyen szülők gyerekei többet, választékosabban olvastak, mint azoknak
a gyerekei, akiknél már nem volt ilyen nagyszülő-gyerek kapcsolat,
csak bölcsőde, óvoda, iskola. A nagyon korai élményeknek mintaadó,
preformáló szerepük van. A legújabb kutatások pedig már nemcsak a
nagyszülőket emlegetik, hanem arról szólnak, hogy a méhen belüli élmények
is meghatározóak. Vizsgálatok bizonyítják, hogy hat-hét hónapos áldott
állapotban lévő kismamák kapcsolatba tudnak lépni a gyerekükkel úgy,
hogy a hasukra teszik a kezüket, beszélnek hozzá, és ilyenkor a gyerek
az anyja keze alá tartja a fejét. Az anyának a terhesség alatti érzelmi
és intellektuális állapota hat a gyerek későbbi érzelmi, intellektuális
fejlődésére, iskolai teljesítményére. A Magyar Olvasás Társaság éppen
ezért nagyon szeretne az iskolákon, a pedagógusokon keresztül eljutni
a szülőkhöz is, hiszen az iskola sokféle módszert kipróbálhat, de
a szülők támogatása, együttműködési készségének az elnyerése az egyik
legfontosabb pont ebben a kérdéskörben. Másrészt azt gondolom, hogy
a pedagógusokkal is meg kell értetni, hogy nemcsak kötelező olvasmányok
vannak, hanem nagyszerű szórakoztató könyvek is léteznek, amelyeket
a gyerekek élvezettel olvasnak. Miért nem lehet egy ilyen könyv az
osztályfőnöki, a biológia-, a földrajz- vagy a magyaróra témája? Ebben
a nyitás híve vagyok.
Fenyő D. György: Egyetértek azzal, hogy az
otthoni alapozás meghatározó jelentőségű, de ez egyúttal a magyartanítás
korlátjaira is fölhívja a figyelmet. Ezt tudomásul kell vennünk nekünk,
magyartanároknak is. A verbális képességek, az önkifejezés képessége,
a problémamegfogalmazás képessége mind-mind hallatlanul fontosak ahhoz,
hogy jól olvasson egy gyerek, de ezen képességek fejlődése az olvasás
következménye is lehet. Van egy új jelenség, az úgynevezett számítógépes
gyerek. Nehezen kommunikál az osztálytársaival, nehezen fejezi ki
önmagát, a fantáziafogalmazásai gyengék, ugyanakkor okos, a számítógépen
sok mindent meg tud csinálni. Azokat a szituációkat szereti, ahol
nem kell verbálisan kommunikálnia, csak a géppel kell interakcióba
lépnie. Ezzel függ össze az arra a kérdésre adott válaszom, hogy mire
való egyáltalán az olvasás, azaz mit veszítünk akkor, ha az olvasást
elveszítjük. Az emberekben hajlam van a belső látásra, belső hallásra,
belső képzeletre, amit az olvasás hallatlanul gazdagíthat. Az olvasás
a belső tudati, érzelmi működésre hat. Ennek elvesztése valóban belső
leszűkülést okoz. Fontosak a konnotációk, melyek különböző érzeteket
keltenek, korábbi tudások mozdulnak meg, tehát az erre való figyelmesség
hallatlanul fontos. Egyetértek az irodalomtanítás és az idő viszonyával
kapcsolatos gondolatokkal, de van még egy fontos dolog az idő mellett,
s ez az öröm. Furcsa, hogy a gyerekek számára a videó, a filmek, a
számítógép nyújtják az örömöt, a könyv pedig a kötelező olvasmányt,
a jegyet, az órát, a kötöttséget juttatja eszükbe. Az iskolarendszer
nem írja a zászlajára az örömöt, mert az intézményi struktúra elvárásaitól
az nagyon idegen, mégis azt gondolom, hogy kihagyhatatlan. Minden
elemzés, értelmezés csak azután következhetne, ha már kiderült, miért
szerzett egy könyv örömet, s milyen élményeket közvetített. Az irodalomórán
az élmény közös élménnyé válhat. Csak annyi kell hozzá, hogy mindenki
elolvassa a könyvet, amely lehet az Ivanhoe, a Bűn és bűnhődés vagy
akár Rejtő Jenő valamelyik kötete is.
A számítógépes játékok, a videó nagyon gyorsan
és könnyen kiváltható élményeket, örömöket szereznek. Az olvasás élménye
ezzel szemben nehezebben elérhető, hiszen időigényes, fárasztó; magának
az olvasás képességének is automatizálódni kell ahhoz, hogy valóban
örömhöz tudjon juttatni. Ha valakinek gondot okoz már technikailag
is az, hogy elolvasson egy néhány száz oldalas könyvet, akkor az örömig
már el sem jut.
Fenyő D. György: Egyetértek, éppen ezért mondtam
azt, hogy nem jó, ha az elmélyülést igénylő dolgok elválnak az örömszerzéstől.
Az a jó, ha a figyelmet, elmélyülést, időt igénylő tevékenység is
örömként jelenhet meg.
Arató László: Teljesen egyetértek azzal, hogy
meg kell szakítani azt a rossz kört, hogy míg a videó és a többi szabadidős
tevékenység örömöt, addig a könyv jegyet, kötöttséget, munkát jelent.
Ugyanakkor attól a kommunikációs szituációtól sem lehet eltekinteni,
hogy a gyerek az iskolában van. Ha a tantárgyak között az irodalom
is szerepel, akkor bármit is játszunk, azért tanulásról is szó van.
Ez nem azt jelenti, hogy nem kell örömtelibbé tenni az olvasást, de
az olvasás teljes és eredendő naivitását nagyon ritkán tudjuk az iskolában
megtartani. A gyerek teljesítményorientáltan jön az iskolába, és ha
nem tudja, hogy miért olvas, akkor elveszetten olvas. Ez látszólag
ellentmondásban van az elidőzés és az esztétikum cél nélküli célszerűségével,
de úgy gondolom, hogy váltogatni kell ezt a két szempontot, mert néha
a gyerek azért olvas örömmel, mert bizonyos kérdésekre amelyek ugyan
nem az ő kérdései keresi a választ a szövegben. Az olvasás teleologikus
folyamat. Nem mindegy, milyen kérdéseket teszünk fel, vagy hogy mikor
nyílik meg a szabad élményszerzés terepe az órán.
Az olvasás a tipikus televíziós képfogyasztásnál aktívabb, kreatívabb
és autonómabb tevékenység. Ma már ez talán kevésbé igaz, mint régen,
mert a videó és a sokcsatornás televízió korában már jobban lehet
szelektálni, nagyobb a szabadság, ennek ellenére azt gondolom, hogy
éppen azért, mert a betűkből képeket alkotunk, a szavakból világot
építünk föl magunkban, sokkal aktívabb, kreatívabb és autonómabb tevékenység
az olvasás. Egyébként nem biztos, hogy ez a helyzet nem fog változni,
mert ha a gyerekek ugyanolyan természetességgel fognak mozgóképet
csinálni, mint mozgóképet fogyasztani, lehet, hogy ez is másképp lesz.
Ma még viszont úgy látom, hogy a szövegalkotó szabadsága nagyobb a
képalkotóénál. Tehát az irodalomtanításnak erősebben kell erre építenie,
a mű befogadásához állandóan kreatív szövegalkotásnak kell kapcsolódnia.
Nemcsak elemző szövegeket kell íratnunk az olvasmányokról, hanem nézőpontváltásos
vagy adott műfaji, technikai megoldásmintákat követő írásokat is készíttetnünk
kell.
A közös élmény problémájáról néhány szót. Elengedhetetlen lenne,
hogy nyissunk a média irányába. Az előbb is irodalmi műveket soroltunk
föl, mint potenciális közös élményt, miközben a gyerekeknek a tapasztalat
szerint természetes élményforrásuk például a szappanopera, amelyről
nekem valószínűleg jóval kedvezőbb a véleményem, mint a jelenlévők
többségének. A kommunikációs képességfejlesztés szempontjából rendkívül
fontos ez, mert megalapozhatja a diákok kreativitását, reflektivitását.
Ha ezeket az örömelvhez és nem a kötelességelvhez tartozó világokat
megszólaltathatják az iskolai magyarórán, az jó előkészítés arra,
hogy utána hitele legyen annak, hogy mi is felkínáljunk más műveket
a közös élmény közös tárgyául. Az átlendülés a kreativitásba és a
szövegalkotásba már itt is megtörténhet.
A gyerekek viszont nemcsak a szappanoperákat
nézik, hanem sokszor válogatatlanul szinte mindent....
Arató László: A gyerekkor felszámolódása lassan
visszafordíthatatlan folyamat. A gyerekek többek között azért nem
olvasnak ma már ifjúsági olvasmányokat és meséket, mert sokkal korábban
ki vannak téve annak, hogy bármely korosztálynak szánt, bármilyen
jellegű fiktív narratívát befogadjanak, s ebben óriási szerepe van
a televíziónak. Reménytelen, hogy elzárjuk ezt a gyerekek elől. Néhány
szülő valószínűleg megpróbálja, de nem hiszem, hogy eredményre vezet.
Viszont nagyon fontos, hogy a szülő beszéljen ezekről a művekről,
s ne hagyja meg a televíziónézést a maga spontaneitásában. A műfaji
kódok dzsungelében való eligazítás a szülő dolga. Rettenetes, amikor
a gyerek a feldolgozás reménye nélkül néz válogatatlanul mindent.
Ha a szülő beszél arról, hogy egy erőszakot bemutató film miért olyan,
amilyen, az már más eset. Ebből az következik, hogy meg kell változnia
az olvasmánystruktúrának az iskolában. A gyerek bizonyos értelemben
már nem gyerekolvasó, másrészt minden eddiginél inkább az. Az iskolai
irodalomtanítás viszont nem vet számot a gyerekkor eltűnésével. Az
olvasástanításnak és az olvasóvá nevelésnek két kulcskorszaka van.
Az első a hatéves kor előtti, amikor a gyerek még nem olvas. Itt dől
el, hogy a gyerek megtanul-e a hallott szavakból belső képi világot
teremteni. Ebben az iskola nem sokat segíthet, csak a szülő, illetve
az óvoda. A másik ilyen időszak a 1114 éves kor közötti, mert ekkor
van újra esély arra, hogy a szépirodalomnak olvasókat teremtsünk,
tudniillik az olvasás technikai nehézségei a többségnél ekkorra csökkennek.
Ettől az időszaktól válik az iskolai irodalomtanítás élesen fogalmazva
alapjaiban elhibázottá.
Nagy Attila: Mire való az olvasás? A pszichológia
szerint minden műalkotás az irodalom és a zene ebben kitüntetett
helyzetű az egyén tudatos és tudattalan világa közötti átjárhatóságot
biztosítja. Az az ember tud harmonikusan viselkedni, váratlan konfliktusokkal,
frusztrációkkal megküzdeni, akit nem robbant föl a saját belső meg
nem értett feszültségrendszere. Az irodalom ebben sokat tud segíteni.
Néhány éve tudjuk már (úgy látom, hogy a pedagógusképzésben és főleg
a gyakorlatban ez még nincs jelen), hogy az olvasástanítás tipikusan
tantárgyközi feladat. Annak érdekében, hogy a gyerek jól értse a szöveges
matematikai példát, a fizikát, a földrajzot, a történelmet, sokat
kell gyakorolnia az olvasás technikáját, az értő olvasást. Hitem és
tapasztalatom szerint még a testnevelő tanár is tehet ennek érdekében.
Egy hároméves kísérletsorozat vége felé járunk, amelyben nyolc iskolában
vizsgáltuk az olvasásfejlesztést a biológia, a matematika, a földrajz
és a történelem tantárgyban. A gyerekek rendszeresen kaptak olyan
feladatot, hogy a tankönyv mellett folyóiratokból, kézikönyvekből
is kellett olvasniuk. Az egyik kérdés úgy szólt, hogy véleményed szerint
miért olvasnak általában a gyerekek? A kontrollosztályokban a leggyakoribb
válasz az volt, hogy azért, mert kötelező. A kísérleti osztályokban
pedig azt mondták, hogy azért, mert érdekes.
A beszélgetésben többször érintettük már,
de tegyük egyértelművé, mi az irodalomtanár és mi az irodalomóra feladata
az olvasóvá nevelés terén. Milyen fogyatékosságai vannak a jelenlegi
gyakorlatnak? Hogyan lehetne változtatni rajtuk?
Arató László: A szövegértés tanítása,
illetve a tág értelemben vett olvasástanítás eléggé hiányzik a magyar
iskolából. Mit értek ezen? Egyrészt azt, hogy sok helyen azt gondolják,
az első négy évben kell megtanulni olvasni, miközben szerintem ez
legalább nyolc évig tart, de lehet, hogy tovább. Az olvasás egyre
fejlettebb és magasabb összetételű szintjeire gondolok. A szövegösszefüggések
megértése mint tudatosan és módszeresen gyakorolt elem nem eléggé
kidolgozott a mai felső tagozaton. Olvasástanítást a 1014 éveseknek
is, ne csak a 610 éveseknek! ez például fontos jelszó lehetne.
Az ötödik-hatodik osztályban még nincs nagy baj, mert a János vitéz
és a Toldi még jól működik. Ráadásul ott még az elidőzés is jelen
van. Jónak tartom azt a gondolatot, hogy néhány mű legyen az év tananyagának
a középpontjában. Az ötödik-hatodik osztály módszertanilag előbbre
jár a hetedik és tizenkettedik évfolyamok közötti szakasznál. Az irodalomoktatás
legfőbb baja a kronologikus irodalomtörténet-tanítás kizárólagossága.
Hetedik-nyolcadik osztályban nem szerencsés irodalomtörténetet tanítani.
Még a középiskolában sem jó az, hogy döntő módon csak irodalomtörténetet
tanítunk, mert itt ismét belép az a rossz kör, hogy csak a tanulnivalót
tanítjuk. A irodalomtörténet kiválóan alkalmas a szöveggel való találkozás
elkerülésére. A szerző életrajza, a kor, a korstílus mind-mind a művel
való találkozás, a szöveggel való elidőző ismerkedés, a szövegbe való
belebújás, a vele folytatott dialógus helyébe lépő dolgok. Így lesz
az irodalom tanítása az irodalomtörténet és a kronológia segítségével
rossz értelemben vett tantárgy. Kicsit nehéz és kicsit unalmas tantárgy.
Ebben sajnos döntő szerepük van a tankönyveknek is. A kilencvenes
években piaci dominanciát szerző tankönyvek az Alföldy-féle tankönyvek
az általános iskolában és a Mohácsy-féle tankönyvek a középiskolában
nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarországon nem az olvasóvá
nevelés, hanem irodalomtörténeti adatok tanítása, illetve tartalmi
kivonatok tanítása folyik. Hozzá szeretném tenni, hogy nem az adott
szerzők felelősek ezért. A Mohácsy-könyv sikertörténete a magyartanítás
kudarcának nem oka, hanem csak tünete.
Fenyő D. György: Maximálisan egyetértek ezzel.
Tizenkét éves kor táján belép az oktatásba a tudományos logika, az
irodalom esetében a leíró irodalomtörténet. Ehhez egy 12-13-14 éves
gyereknek semmi köze nincsen. Nem arról van szó, hogy ez rossz logika
lenne. Önmagában nem vetem el az irodalomtörténet tanítását, de inkább
arra kellene figyelnünk, mire képes egy-egy gyerek, milyen szellemi,
lelki, pszichikai, gondolkodásbeli állapotban lép be az iskolába,
és hova fejleszthető ehhez képest.
Minden tantárgy erősíti ezt a jelenséget, hiszen
a felső tagozatban minden területen elkezdődik a tudományos logika
darálása. Emellett minden szaktanár számol azzal, hogy ötödik osztályban
a gyerek már jól tud olvasni, érti a különböző típusú főleg szaknyelvi
szövegeket. Az olvasási képesség, illetve az értő, értelmező olvasás
hiánya éppen ezért innen kezdve rengeteg hátrányt okoz, ami először
a teljesítmények csökkenésében nyilvánul meg. Nemcsak az irodalomtanítás
problémája ez, hanem az egész felső tagozatos oktatásé.
Nagy Attila: Az olvasástanítás helyett az olvasásfejlesztés
szót használnám. Az olvasástanítás kifejezést hagyjuk meg a technika
megtanítására. Az olvasás tanulásában különböző fokozatok vannak,
s nem lehet azt mondani, hogy a negyedik év végére egyszer s mindenkorra
megtanult a gyerek olvasni. Nemcsak az olvasás sebességéről van szó,
hanem a szövegegységek megértésének differenciáltságáról, az ebből
következő reflektivitásról, a kritika felmerüléséről is. Ezek is az
olvasáshoz tartoznak. Az irodalomtörténeti szempont abszolutizálását
én sem tartom helyesnek, de a történeti tudat kialakítása, az, hogy
a műveknek előzményei és folyományai is vannak, szintén fontos dolog.
Fenyő D. György: Van az irodalomnak egy olyan
rétege, amelyről még nem beszéltünk, s ez az ifjúsági, valamint a
gyermekirodalom, amely a kánon és a kommersz között helyezkedik el.
Minden szeretetem Jókaié, de egyszerűen tudomásul kell venni, hogy
a 13 éveseknek nagyon ritkán szerez örömet A kőszívű ember fiai. Nem
azért, mert a kánonhoz nem tartozik hozzá, és nem azért, mintha Jókai
nem lenne szerethető író.
Arató László: Élezném a kérdést. Ha a kronológiával
mint rendező elvvel nem szakítunk a hetedik-nyolcadik-kilencedik osztályban,
nem jutunk előbbre. Nehéz itt kompromisszumra jutni, azaz, hogy az
irodalomtörténet kecskéje is jóllakjon, és az olvasóvá nevelés káposztája
is megmaradjon. Nem lehetetlen, de ma a kronológia mint rendező elv
visszatartja a tanárokat attól, hogy megnyissák a tanórát másféle
irodalmi műveknek. Az olvasóvá nevelés logikája és a kronologikus
irodalomtörténet-tanítás logikája nyilvánvalóan ütközik akkor, amikor
14 éves gyerekeknek az Iliászt tanítjuk. Sem a Szigeti veszedelem,
sem az Isteni Színjáték nem alkalmas igazán a 14-15 éves gyerekek
olvasási kedvének növelésére. A művek egy meghatározott időrendben
születtek, de a gyerek nem ebben a rendben fog olvasóvá válni. Ezzel
nem azt mondom, hogy ne tanítsunk klasszikus műveket, csak ne a kronológiához
ragaszkodva tanítsuk. A keletkezés és a pedagógia logikája két különböző
logika.
Fenyő D. György: Mikszáthot előbb kellene tanítani,
mint Jókait, mert Mikszáth humora több örömet szerez a gyerekeknek,
Jókai pedig később válik élvezhetővé. Mikszáthon keresztül vezet az
út Jókaihoz. Mindketten klasszikusok, egyszerűen csak a kronológiát
kellene figyelmen kívül hagyni.
Arató László: Erről van szó. Tudomásul kell
venni, hogy 20. századi novellákkal inkább lehet olvasóvá nevelni,
mint 19. századi lírai művekkel. Hibának tartom azt is, hogy csak
negyedik gimnáziumban kerülhet elő a kortárs irodalom, noha az olvasók
nagymértékben a kortárs irodalom, illetve a 19. századi irodalom olvasói
lesznek. Egy súlyos probléma azért van, nevezetesen az, hogy a magyar
kortárs irodalom jó része nehezen befogadható szövegirodalom. Ennek
ellenére meg lehetne keresni a jól tanítható szerzőket (Örkény, Hajnóczy,
Závada, Gion, Bodor Ádám, Tar Sándor stb.). A kortárs külföldi irodalomból
is számos olvasmányos, élvezhető művet lehet találni. Ezt a problémát
nagyon kevéssé gondoltuk még végig.
Fenyő D. György: A másik fontos szempont, hogy
a magyar irodalom líraközpontú. 10-14 éves korukban még sztorit, cselekményt
várnak a gyerekek. Az izgalom, a fordulat, a váratlanság, az eltérő
helyzetek, a különböző életformák, a kaland, az utazás és a humor
köti le őket a leginkább.
Nagy Attila: Szerb Antal, Karinthy Frigyes
megfelelnek e szempontoknak...
Fenyő D. György: Ők valóban jó példák, mert
magyarok és klasszikusok, semmilyen kánon nem hagyhatja figyelmen
kívül őket. Tehát feszültség van a gyerekek cselekményigénye és a
magyar irodalomtörténet líraközpontúsága között. Ezzel természetesen
nem azt állítom, hogy le kell lemondani a líráról, csak azt, hogy
más életkorhoz kell kapcsolni.
Nagy Attila: Józsa Péter szociológus jó húsz
évvel ezelőtti vizsgálatában melyet ráadásul felnőttek körében végzett
szépirodalmi művekkel, filmekkel és olvasmányokkal kapcsolatban
arra kérte a vizsgálati személyeket, fogalmazzák meg reflexiójukat.
Döbbenetes, hogy a felnőtteknél is a történet volt a legfontosabb,
akár filmről, akár irodalmi műről volt szó, még a lírából is történetmorzsákat
próbáltak reprodukálni. Úgy tűnik, antropológiai adottságunk, hogy
a körülöttünk lévő valóságot történetekké formáljuk.
Úgy tűnik, hogy a kronológia kizárólagosságának
elvetésével a jelenlévők egyetértenek. Milyen rendező elv lenne az
ideális? Mit lehet az irodalomtörténet helyett ajánlani?
Arató László: A diák befogadó szempontjait
kell figyelembe vennünk a tananyag kiválasztásában és az interpretációban
egyaránt. Ilyen elv lehet a diákok feltételezhető életproblémáinak
figyelembevétele: beilleszkedés, szerepkonfliktusok, felnőtté válás
stb. A gyerek akkor lesz olvasó, hogyha elhiszi azt, amit évezredek
óta állítunk, hogy rólad szól a mese. Könnyebb elhitetni ezt, ha
a mese primer szinten is, és nem csak egy távoli, elvonatkoztatott
szinten szól róla. Hogy ez ne legyen parttalan, a poétikai képességfejlesztésnek
is szerepet kell játszania a tananyag elrendezésében és kiválasztásában.
A másik rendező elv lehetne a diákok komikum iránti igénye. A mai
irodalomtanítás nem igyekszik tananyaggá alakítani a komikum forrásait
és változatait. Egy harmadik lehetséges elrendezési szempont a konvenciótörténet,
amely azonban nem feltétlenül időrendi előrehaladást jelent, hanem
visszafejtő, a jelenből a múlt felé haladó földolgozást is jelenthet.
Az időérzéket, a szemléletmód-váltásokat, az irodalom életmódját,
a művek közötti összefüggést jobban meg lehet úgy jeleníteni, ha egy-egy
elem, motívum, műfaj konvenciótörténetét tanítjuk ahelyett, hogy állandóan
az irodalomtörténet egészének nagy elbeszélését próbálnánk átpréselni
a gyerekeken.
A beszélgetés vége felé szeretném, ha röviden
megbeszélnénk még egy jelenség hátterét. Egy évek óta érzékelhető
tendencia, hogy egyre több olyan kiadvány jelenik meg a könyvpiacon,
mely irodalmi művek, kötelező olvasmányok (sőt már a filozófiai írásokra
is sor került) tartalmát foglalja össze. Ezeket röviden zanzák-nak
szoktunk mondani. Ezek a kiadványok arra jók, hogy vizsgák, dolgozatok
előtt segítsék a felkészülést. Egy ilyen gyógykurzus segítségével
kitűnően lehet teljesíteni a követelményeket úgy, hogy az adott művet
a tanuló egyáltalán el sem olvassa. Ez a tendencia mennyire gátolja
az olvasóvá nevelést?
Arató László: A zanzamánián csak egy másfajta
kimenetszabályzás, illetve másfajta vizsgarendszer segíthet. Bár a
jelenlegi érettségi jóval kevesebb kanonizált tudásanyagot kér számon,
mint ahogy azt a magyartanárok vagy a diákok érzik. Hiszen az írásbeli
érettségik sokkal jobban lehetővé teszik a műértelmező képesség mérését,
mint ahogyan azt a diákok nagy része hiszi. A tanártársadalomban is
erőteljesebben kellene tudatosulnia annak, hogy a mai irodalomérettségi
sokkal inkább kedvez annak, aki jó olvasó, jó értelmező, illetve szövegalkotó,
mint annak, aki bemagolta az irodalomtörténeti tényeket vagy a tankönyvben
található értelmezéseket. Elég valószínűtlen az, hogy valaki az érettségin
egy 16 éves korában tanult műelemzést vagy verselemzést teljesen reprodukálni
tudjon.
Nagy Attila: A kimenetszabályzás mellett két
dolgot kell még megemlíteni. Az egyik az, hogy élvezetes magyarórákra
lenne szükség. Akkor lehet a gyerekeket a zanzák piacától elhódítani,
ha a tanár is szenvedélyes olvasó. Budán van egy iskola, ahol minden
felső tagozatos osztályban minden hónap elején négy könyvcímet írnak
fel, Coopertől Szakonyi Károlyig Gerald Durelltől Szabó Magdáig, és
a gyerekeknek beszélgetésben, rövid esszében kell reagálniuk az elolvasott
műre. A másik: 1970-ben Tánczos Gábor tanár és szociológus kollégánk
végzett egy országos reprezentatív vizsgálatot pedagógusok olvasási
szokásairól. 1970-ben a pedagógusok legkedveltebb olvasmányainak listájában
kilenc kortárs író volt a megemlített 25 szerző között: Illyés Gyula,
Veres Péter, Németh László, Szabó Magda. Volt persze Berkesi is, de
ott volt a kortárs irodalom jelentős része. 1995-ben megismételtem
ezt a vizsgálatot, és a 25 legkedvesebb szerző között egyetlenegy
élő mai magyar író volt, Esterházy Péter. Ráadásul abban az évben
az Egy nő című könyv volt az abszolút siker. Összefoglalva: csak a
szenvedélyesen olvasó tanár tud olyan órát tartani, amelyik után a
gyerek nem a zanzát fogja keresni.
Fenyő D. György: El kell hinniük a tanároknak,
hogy sokkal szabadabbak, mint gondolják. Ha valaki szenved a Légy
jó mindhalálig! tanításától, akkor nem kell azt tanítani. Tanárként
az a dolga, hogy okos, értő, olvasó, problémákra és önkifejezésre
érzékeny gyerekeket neveljen. Ez alól nem bújhat ki. De abban, hogy
ezt csak történetesen a Légy jó mindhalálig! feltétlen megtanításán
keresztül lehet megvalósítani, egyáltalán nem hiszek.
Arató László: Nagyon nagy baj van. Azt gondolom,
hogy a szenvedélyesen olvasó és szenvedélyesen tanító magyartanárok
száma egyre csökken. Azt elvárni, hogy valaki egyszerre legyen márpedig
valójában ezt várnám el a tömegkultúrában, a mai magyar irodalomban
és a klasszikus irodalomban otthonos, a mai fizetések mellett nem
lehet. Pedig csak akkor van esély az olvasóvá nevelésre, ha a magyartanár
mindhárom előbb említett területen otthonosan mozog, s olyan hiteles
és élvezetes órákat tart, ahol a gyerekek is ráéreznek az olvasás
örömére.
A beszélgetést szerkesztette: Kerber
Zoltán