Drabancz M. Róbert
Egy európai magyar kultúrpolitikus
Klebelsberg Kunó, a művelődés és az oktatás modernizációjának rendíthetetlen híve a politika támogatásával a háta mögött, a kényszerítő erők ellenére olyan össznemzeti érdekeket kifejező alkotást hozott létre, mely az európai értékek tiszteletéből született. A tanulmány a vallás- és közoktatásügyi miniszternek a kultúrfölényről és a neonacionalizmusról vallott nézeteit mutatja be. |
A vesztett világháború után létrejött trianoni Magyarország szűk politikai és gazdasági mozgásterét a külső hatalmi tényezők és az országban összetorlódott értékrendszerek kaotikus állapota határozta meg. Kitörési pontokat kellett keresnie a nemzeti katasztrófa okozta kilátástalannak tűnő helyzetből. A csonka Magyarországon a közhangulatot a rend és a stabilizáció iránti vágy jellemezte. A régi hatalmi elit értékei elhasználódtak, a rendet a keresztény-nemzeti gondolatkörre támaszkodó konzervatív reform valósította meg. Ebben egyszerre fejeződtek ki különböző érdekek: a hagyományos társadalmi csoportok és a katolikus egyház kiváltságai, valamint a tőkés fejlődés elemei.
A magyar politikai elit felismerte, hogy az országnak csak a kultúra, a tudás, a szellem erejének segítségével vannak kitörési esélyei a válságból. A kulturális szakigazgatás lett a megszerveződő autokratikus politikai struktúra egyik kulcságazata. A fojtogató gazdasági nehézségek leküzdése után az állam megteremtette a pénzügyi alapot az oktatás és a tudomány új intézményei számára.
Az össznemzeti érdekként értelmezett cél, a történelmi Magyarország integritásának visszaállítása a kultúrát a hatalmi struktúra tengelyébe helyezte. Az államhatalom újraértelmezte szerepét a kulturális intézményrendszer fejlesztésében és fenntartásában. Az anyagi terhek vállalása, az állami ráfordítások radikális megnövelése és a nagyszabású intézményesítés látványosan mutatta meg a kultusztárca érdekérvényesítő erejét.
A Bethlen-kormány vallás- és közoktatásügyi minisztere
19221931 között Klebelsberg Kunó, a legnagyobb álmú magyar kultuszminiszter.
Ez idő alatt vált a kulturális megújulás olyan politikai programmá,
amely a nemzeti érzés megerősítésében és újjáformálásában, az európai
értékek megközelítésében találta meg értelmét. Röviddel miniszteri
kinevezése után így fogalmazta meg tárcája helyét a létrejövő kormányzati
rendszerben:
Bethlen István miniszterelnökkel azonos politikai meggyőződésének meghatározó eleme volt a 19. század végére kiépült liberális állami intézményrendszer védelme, a vagyonos és művelt felsőbb társadalmi csoportok, leginkább az arisztokrácia és a birtokos nemesség elsőbbségének megőrzése. Mindketten egy autoriter, erős államban gondolkodtak.
Klebelsberg szívesen fejtette ki gondolatait a publicisztika
eszközével. Publicisztikai tevékenységét ő maga több szakaszra bontja,
megjegyezve, hogy az egyes időszakok időben és tematikában nehezen
különíthetők el egymástól. Az első két szakasz vezető gondolata a
stabilizáció nehéz és gyötrelmes idején, a húszas évek első hét évében
a kultúrfölény hirdetése és a külföld felé irányuló propaganda volt.
Munkásságának harmadik szakaszában fogalmazta meg a
A humanizmussal átszőtt kultúrfölény-elmélet
A történelmi Magyarország visszaállítását illetően egybeesett a társadalmi közfelfogás és az állami akarat. A komoly nemzetközi szankciótól tartó kormányzat a kultúrfölény-programban tudta megfogalmazni és napirenden tartani a trianoni békeszerződés felülvizsgálatának vágyát anélkül, hogy kiváltotta volna a nagyhatalmak rosszallását.3
A hatalmi elit a dualizmus fél évszázada alatt mereven ragaszkodott az egy politikai nemzet elvéhez, a kulturális homogenizációt pedig a modern állam hatékony működtetésének és a társadalmi felemelkedés elengedhetetlen előfeltételének tartotta. A törvényalkotásban sorra jelentek meg a többnyelvű, de kulturálisan egységes ország képét sugalló törvénycikkek.4
A trianoni Magyarországon Klebelsberg tudta olyan elvi célkitűzéssé tenni a kultúrfölény elméletét az eltérő érdekek és ideológiák mentén szerveződő magyar politikai palettán, mely alkalmas volt konkrét gyakorlati cselekvésprogram megvalósítására.
Klebelsberg történelemszemlélete a
Trianont értékelve elvetette az egyoldalú megközelítéseket,
felhívta a figyelmet arra, hogy az a csapás ellenére megteremtette
az évszázadok óta hiányolt állami függetlenséget. Ez politikai, katonai
és gazdasági téren ugyan inkább csak elméleti lehetőség, ám a kultúrában
megadja az esélyt az új értékek és a modern Magyarország létrehozására.
Meggyőződése, hogy az ország a kultúrájának köszönheti a fennmaradását.
Felhívja a figyelmet a magyar kultúra nyugati identitására:
Klebelsberg szerint a kultúra nemcsak együttműködés, hanem harc, amelyben ha az ország elbukik, eltűnik a térképről. Értelmezésében a nemzeti hatalmat legitimáló kulturális intézményrendszer kiépítése és radikális modernizációja Magyarország számára nem választás kérdése, hanem életbevágóan fontos. Nem lehet lemaradni és a második vonalba kerülni.
A húszas évek elején a magyar társadalmat belülről feszítő erők közül a nacionalizmus volt az, mely állandó robbanással fenyegetett. Az ország valóságos lehetőségei és a társadalom radikális érzelmi állapota szöges ellentétben állt egymással. A megvalósuló stabilizáció középutas politikájának jelentős elemévé vált a klebelsbergi kultúrpolitika, mely magára vállalta a konszolidáció bonyolult, a nagy tömegek előtt alig népszerűsíthető feladatát. A meghirdetett cél, az úgynevezett kultúrfölény, hogy Magyarország Európa e részének kimagaslóan a legműveltebb állama legyen, hatalmas pénzügyi ráfordítást igényelt. Ez az anyagi támogatás mindvégig adott volt a Bethlen-kormány részéről.
A neonacionalizmus
A harmincas évek közeledtével a megváltozott kül- és belpolitikai környezet lehetővé tette a nemzeti gondolat addigi fogalmának átértelmezését és új formáinak kijelölését.
Klebelsberg Kunó 1928-ban jelentette meg az ötven hírlapi cikkét
és két beszédét tartalmazó könyvét, melynek a
Kultúrpolitikai működésének elemeiből egész nemzetnevelési rendszert kívánt összeállítani, mely átfogó, a társadalom egészét érintő modellben testesült volna meg.
Rendkívüli erőt tulajdonított a nemzeti érzelemnek, ezt tette
programjának arkhimédeszi pontjává.
Klebelsberg programja a munkára és az alkotásra ösztönöz, felhagyván a hagyományos nemzeti sérelmeken alapuló gondolkodással, mely ekkor már amúgy is értelmetlenné vált. Látásmódjának fontos összetevője, hogy minél szélesebb körben teret nyerjen az a gondolkodás, mely a jogok hirdetése mellett és helyett a cselekvő kötelességteljesítést helyezi előtérbe.
Míg a jogi és politikai kérdésekben a kultuszminiszter a korlátozó és a konzervatív elemek fenntartását igénylő álláspontjának adott hangot, a népi és faji megítélésekben a 19. századi liberalizmus felfogását vallotta:
Nála a népi és nemzeti fonódik össze a legszorosabban, ez a motívum a neonacionalizmus vezérelve.11
Elgondolásaiban a gazdasági és kultúrpolitikai szempontok szinte
elválaszthatatlanok. Megítélése szerint a szociális haladás előmozdítása
elősegíti majd a gazdasági többlettermelést.
Az ország stabilizációjának és az európai tekintély megszerzésének egyik fontos tényezője Klebelsberg szerint az új tartalmú nemzettudat kidolgozása és elterjesztése. Így jöhet létre a felemelkedés egyik lényeges lendítőereje: a munkára, alkotásra, teremtésre serkentő nemzettudat. Az önismereten, önbecsülésen alapuló alkotómunka a nemzet együttes felemelkedésének lesz a záloga. Ezért modern, európai szintű kulturális intézményrendszerre van szükség, mely továbbra is megőrzi az európai értékeket és a magyar hagyományokat, melyek a Kárpát-medence elmúlt ezer évét meghatározták.14