Sikné Lányi Cecília
DrogKalauz CD1
A DrogKalauz multimédiás CD-t a Veszprémi Egyetem munkacsoportja azzal a céllal készítette, hogy objektív, aktuális információkkal lásson el minden érdeklődőt, közülük is leginkább a legveszélyeztetettebb korosztályt, a 1420 éveseket. A drogkérdés egyre aktuálisabbá válik ma Magyarországon. A CD-n a szerzők nem arról szeretnének szólni, miért rossz a drog, inkább a drogok alapvető fajtáival, azok hatásaival és utóhatásaival ismertetik meg a fiatalokat. Ezek mellett érdekes multimédiás képtárral, statisztikai adatokkal, az aktuális drogtörvénnyel, rövid élménybeszámolókkal és számos hasznos címmel találkozhatnak az érdeklődők. A legmodernebb multimédiás eszközök segítségével barangolhatnak ebben a fontos témában, és könnyedén eligazodva juthatnak számos hasznos információhoz. |
Sokan vitatják, hogy szükség van-e ebben a kérdésben objektív felvilágosításra.2 Azzal érvelnek, hogy ameddig a közvélemény meg van győződve arról, hogy a drogok halálos idegmérgek, és egy szál marihuánás cigaretta előbb-utóbb menthetetlenül heroinistává tesz bárkit, aki kipróbálja, addig nagy valószínűséggel csak kevesen fognak kísérletezni, és ily módon megőrizhető a status quo. A valóság azonban rácáfol erre: évről évre rohamosan nő azoknak a száma, akik a tiltás, az ellenpropaganda ellenére is kipróbálják ezeket a szereket, és ha tapasztalataik esetleg ellentmondanak a hivatalos álláspontnak, hajlamossá válnak arra, hogy ne is vegyék figyelembe a hatalom oldaláról származó üzeneteket, hanem saját élményeik, illetve a kialakuló drogos szubkultúra tagjaitól származó információk alapján formáljanak önálló véleményt. Ez a folyamat természetesen nem kedvez a drogellenes CD imázsának sem, és nagy veszélyeket is rejt magában: ha egy fiatal azt tapasztalja, hogy a marihuána nem is olyan veszélyes, mint azt mondják, könnyen hasonló következtetésekre juthat a valóságos veszélyt jelentő kemény drogokkal kapcsolatban is. Mindenképpen hasznos tehát egy objektív, fiataloknak szóló felvilágosító CD-t készíteni.
Gondolatok, érvek, vélemények előzetes felmérés
Mielőtt munkacsoportunk belevágott a CD elkészítésébe, egyetemistákkal beszélgettünk a drogkérdésről. Az összegyűjtött véleményekből álljon itt ízelítőül néhány. Próbáltunk a drogokkal kapcsolatos minden lehetséges véleménynek hangot adni, így nem meglepő, ha az egyes állítások ellentmondanak egymásnak. Ez is mutatja, mennyire nincsenek tisztában a drogkérdéssel a fiatalok.
![]() |
Az olyan drogok, mint az alkohol vagy a heroin, az
embert kellemes kábulatba, kiszámítható eufóriába juttatják, amelyet
bármikor újra átélhet, ha a drogot ismét beveszi. Ez roppant veszélyes,
mert sokan hajlamosak a kábulatot választani a problémáikkal való
szembenézés, azok megoldása helyett. Mit tehetünk? Egyrészt eltilthatjuk
őket ezektől a szerektől. Másrészt megtaníthatjuk őket arra, hogyan
kezeljék problémáikat. |
Úgy gondoltuk, a vélemények ellentmondásossága és sokfélesége is azt mutatja, hogy az emberekben, de legfőképp a fiatalokban nincs egységes letisztult kép a kábítószerekről, azok formáiról és a hozzájuk kapcsolódó törvényekről, ezért a multimédiás CD-nkben megpróbáltuk ezt a témát minden oldalról tárgyszerűen bemutatni, könnyen használható, tartalmas kiadványt összeállítani.
A CD felépítése
A szoftver készítésekor, még a konkrét megvalósítói munka előtt különös hangsúlyt fektettünk az arculattervezésre. Fő szempontunk természetesen itt is a megcélzott korosztály átlagízlése és maga a téma volt. Igyekeztünk sokféle, nem túl kirívó, de azért vidám színt választani, ügyelve a megfelelő kontraszthatásra. A betűtípusok két csoportba sorolhatók: a főcímek és a menüpontok divatos, kissé extrém stílusúak, a többi, nagyobb terjedelmű szöveg viszont klasszikus, mindenki számára könnyen és gyorsan olvasható formátumú.
Fiataloknak szólnak a szoftvert kísérő háttérzenék, gondolnunk kellett azonban a többi korosztályra is, hogy egyik zeneszám se legyen sértő vagy zavaró az idősebbek vagy a túl fiatalok számára. De ha így is akadna méltatlankodó, egy kattintással csendet teremthet magának.
A főmenüA DrogKalauz fejezetei lefelé elágazó fastruktúrát alkotnak. Az egyes szintekről fel- és lefelé léphetünk tovább, illetve minden esetben lehetőség van a főoldalra történő azonnali visszatérésre. Mivel az anyag maximális mélysége négyszintnyi, legfeljebb négy kattintással bárhonnan bármelyik tetszőleges oldalra eljuthatunk. A lefelé mozgás a lehetséges elágazások miatt mindig menüből történik, míg az egyértelmű visszalépésre külön gomb szolgál. Egyes esetekben lehetőség van a szinten belül oldalirányú haladásra is, erről a balra, illetve jobbra gombok színes lámpácskái tájékoztatják a felhasználót.
A CD tartalmi felépítése (faszerkezet)Két oldal kivételével az egész anyag alatt látható a szoftver legfőbb kezelőjeként funkcionáló navigátorablak. Ezen a látszatra az információhordozó médium fölé helyezett objektumon található az összes böngészéshez szükséges gomb, itt tudjuk a zenét ki- vagy bekapcsolni, kilépni a programból. Gyakorlatilag a görgetőgombok és a menük kivételével az összes parancsot innen adhatjuk ki. Ez az egységes felület megkönnyíti a felhasználónak a kezelés gyors elsajátítását, s egyszerűsége miatt kevésbé riasztó a számítógéppel csak frissen ismerkedők számára. Ezenkívül néhány információ is megtalálható itt: felül az aktuális oldal főcíme olvasható, alul pedig az elérési útról kapunk tájékoztatást.
A navigálás másik módja a képernyőn megjelenő menük használata.
Csak így tudunk a struktúrában lefelé haladni, választani az adott
oldalról elágazó lehetőségek közül. A menüpontok megkülönböztetését
a passzív szövegsoroktól az egérpointer változásai segítik: ha olyan
hely fölé mozgatjuk, ahova érdemes kattintani is, a nyilacska mutató
kézzé, a súgó képernyőjén és a tesztnél pedig kis kérdőjellé változik.
Hasonló hatás figyelhető meg a navigátorablak gombjain is, kigyulladó
lámpáik jelzik a felhasználónak, hogy pontosan hol is áll az egérmutatóval.
Ha az aktuális szint egyelemű, vagy vízszintesen nem átjárható, a
balra-jobbra gombok pirosan villannak fel, figyelmeztetve a böngészőt,
hogy nem szabad az út
Az interaktív multimédia-programok készítése, fejlesztése hagyományos programozási nyelvekkel igen időigényes, a keresletet ilyen eszközökkel nem lehet időben kielégíteni. Ezt ismerte fel a Macromedia cég, amikor megalkotta az interaktív multimédia-alkalmazások készítésére alkalmas Multimedia Director (a továbbiakban Director) nevű programot. Ezzel a programmal sikerült ötvözni az animációs stúdiók egyszerű használatát a magas szintű programozási nyelvek hatékonyságával. Többek között ezért is döntöttünk e szoftver mellett a fejlesztői környezet megválasztásakor. Nevéhez hűen a Directorban képzeletbeli rendezőként igazgathatjuk az interaktív film elemeit. A cselekmény az úgynevezett színpadon (stage) zajlik, és lényegében ez az, amit majd a néző, a felhasználó is látni fog. A szereplők pedig a képek, videoklipek, a szöveg és a zenék, az összes gombot, a kezelőelemeket is beleértve.
Az elkészített
A CD felhasználása
Általános iskolai tanárokkal folytatott konzultációink során kiderült, hogy a téma megbeszélését a gyerekekkel nem lehet elég korán kezdeni. Már az ötödik osztályban (11-12 éves gyerekek esetében) megjelennek a két legelterjedtebb droggal, az alkohollal és a dohányzással kapcsolatos problémák. Talán itt még nincs szükség a DrogKalauzhoz hasonló, a kábítószerekről komplex áttekintést nyújtó felvilágosító anyagokra, ezeket csak később, a hetedik-nyolcadik osztályban ajánlják. Ekkor azonban már a legtöbb iskolában a kemény drogok (heroin, kokain) is komoly veszélyt jelentenek.
A számítógépes felvilágosító formát minden tanár jónak tartotta,
tekintettel arra az ösztönös vonzódásra, amelyet az új generáció a
modern technika iránt érez. Egyesek szerint az anyag nemcsak a gyerekeknek,
hanem az oktatónak is hasznos segítség lehet a kábítószerek közötti
eligazodásban. A multimédia népszerűségének köszönhetően nemcsak az
oktatásban, hanem a társadalmi életben is felhasználhatók az oktató
és ismeretterjesztő anyagok. Mivel a
A fiatalok általában a szubkultúra hatására, kíváncsiságból, illetve a nem elegendő vagy téves információ miatt próbálják ki a drogot.
A prevenció célja:
A másodlagos prevenció keretében a legfontosabb feladat kapaszkodót, segítséget nyújtani, megmutatni, hogy van hová fordulniuk problémáikkal.
A felmérés és eredményei
2000. január első és második hetében a téli szünet után kipróbáltuk a CD-t két általános iskola nyolcadik osztályában, valamint egy gimnázium első osztályában. Mindegyik osztályban írattunk egy felmérő tesztet (1. melléklet) a drogkérdéssel kapcsolatosan, majd a gyerekeket három csoportra osztottuk. Az első csoportba tartozók egyedül otthon nézegették a CD-t, a második csoport közösen, iskolában (a Veszprémi Egyetemen, hogy azonos számítógépes feltételeket teremtsünk a kísérlethez), tanári irányítással (de csak azt az utasítást kapták a tanulók, hogy melyik részeket nézzék meg feltétlenül és milyen sorrendben), a harmadik csoportban pedig CD nélkül közösen, tanári irányítással beszélgettek a drogkérdésről. Ezek után megírattuk ugyanazt a tesztet az összes gyerekkel.
A felmérés négy részből állt: az első a dohányzással, a második
az alkohollal, a harmadik a drogokkal kapcsolatos ismeretekre kérdezett
rá (összesen 26 tesztkérdés, tehát maximum 26 pont volt elérhető).
A teszt negyedik részében a drogokkal és kipróbálásukkal kapcsolatos
véleményekről tudakozódtunk (6 attitűdkérdés, melyeknek súlyozott
max. pontszáma 20 volt)
Egyedül otthon | Iskolában CD-vel | Iskolában CD nélkül | Összes | ||||
fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | ||
1. általános iskola | 5 | 4 | 4 | 5 | 7 | 7 | 32 |
2. általános iskola | 4 | 0 | 4 | 6 | 7 | 5 | 26 |
Gimnázium | 5 | 5 | 3 | 4 | 0 | 9 | 26 |
Összes | 14 | 9 | 11 | 15 | 14 | 21 | 84 |
Az első és második teszt átlagpontszáma
Első teszt | Második teszt | |||||||
Egyedül otthon | Iskolában CD-vel | Iskolában CD nélkül | ||||||
Max. 26 pont | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány |
1. általános iskola | 14,69 | 14,75 | 17,6 | 21 | 22,75 | 21,4 | 19,29 | 17,29 |
2. általános iskola | 15,17 | 15,15 | 18,25 | | 16,25 | 15,56 | 15,2 | 15,3 |
Gimnázium | 17,22 | 16,15 | 18 | 16,25 | 17,5 | 18,5 | | 17 |
Az első és második teszt attitűdpontszámai
Első teszt | Második teszt | |||||||
Egyedül otthon | Iskolában CD-vel | Iskolában CD nélkül | ||||||
Max. 20 pont | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány |
1. általános iskola | 14,62 | 16 | 16,6 | 16,25 | 17 | 16,5 | 15,14 | 16,21 |
2. általános iskola | 13,7 | 14,7 | 14,25 | | 15 | 16,33 | 14 | 15 |
Gimnázium | 15,78 | 17,06 | 19 | 18 | 16 | 18 | | 17,5 |
Az eredményeket t-próbával és korrelációszámítással vizsgáltuk. A t-próbával csak azon tanulók között találtunk 0,05 szignifikanciaszinten különbséget, akik az iskolában CD nélkül, illetve az iskolában CD-vel tanultak, de nem volt különbség az otthon CD-vel tanulók és az iskolában CD-vel tanuló csoportok között. Így megállapítható, hogy a kifejlesztett CD akár otthon, akár iskolában tanultak vele hatékonyabb oktatási módszer, mint a csak beszélgetés a drogkérdésről. A többi csoportban nem volt szignifikáns különbség. A tudás pontszáma és a droghoz való hozzáállás attitűdpontszámai között sem volt szignifikáns korreláció. Végeztünk egy utóvizsgálatot, amelyben még egy közös órai beszélgetést folytattak a megtanult ismeretek birtokában, ezután újból megkérdeztük egy név nélküli tesztben az attitűdkérdéseket. Majd vizsgáltuk a korrelációt a tudás pontszáma és az attitűdpontszáma között. Így sem volt szignifikáns (0,05) korreláció a tudás és az attitűd között, de az attitűdpontszámok emelkedtek minden csoportnál. Megállapítható, hogy a CD-vel való tanulás növelte az ismereteket, de az utána következő csoportos beszélgetés tanár vezetésével nélkülözhetetlen az attitűdbeli fejlődéshez.
A kérdőív negyedik részére adott válaszok a gyermekek százalékában (felső sor tanulás előtt, alsó tanulás után)Állítás | Nagyon egyetértek | Egyetértek | Nincs véleményem | Nem értek egyet | Egyáltalán nem értek egyet | |||||
fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | |
A dohányzás szerintem jó dolog, és egyáltalán nem veszélyes. | 11,1 | 7,5 | 13,9 | 2,5 | 9,3 | 8,5 | 18,5 | 21,5 | 47,2 | 60 |
0 | 0 | 7,1 | 0 | 18,8 | 12,3 | 19,4 | 25 | 54,7 | 62,7 | |
Szerintem igazságtalanság, hogy 18 éven aluliak nem vehetnek cigarettát. | 23,8 | 13,7 | 19 | 17,6 | 16,8 | 9,9 | 9,5 | 23,5 | 30,9 | 35,3 |
30,6 | 12,5 | 13,9 | 22,5 | 13,8 | 17,5 | 13,9 | 17,5 | 27,8 | 30 | |
Az alkohol nem lehet olyan mérgező, hisz minden boltban árulják. | 7,1 | 1,9 | 7,1 | 11,7 | 19,2 | 16,1 | 38 | 39 | 28,6 | 31,3 |
13,9 | 0 | 11,1 | 10 | 8,3 | 30 | 38,9 | 30 | 27,8 | 30 | |
A legjobb barátom unszolására sem próbálnám ki semelyik drogot. | 55,6 | 82,5 | 5,56 | 10 | 30,5 | 5 | 0 | 0 | 8,34 | 2,5 |
61,8 | 68,6 | 19 | 21,5 | 5 | 8 | 4,7 | 0 | 9,5 | 1,9 | |
Semmi rosszat nem látok abban, ha valaki drogozik néha. | 7,1 | 0 | 0 | 1,9 | 17,3 | 4,1 | 11,9 | 15,6 | 61,8 | 78,4 |
8,3 | 0 | 8,3 | 5 | 5,5 | 2,5 | 5,6 | 2,5 | 72,3 | 90 |
A következő
1. általános iskola | 2. általános iskola | Gimnázium | ||||
A megkérdezett tanulók száma | fiú 16 | lány 16 | fiú 17 | lány 18 | fiú 9 | lány 17 |
Rágyújtottál már? | 15 | 7 | 11 | 10 | 8 | 11 |
Kóstoltál már alkoholt? | 16 | 11 | 17 | 15 | 9 | 17 |
Van-e valamilyen drogtapasztalatod? | 1 | 0 | 4 | 1 | 1 | 0 |
A harmadik teszt attitűdpontszámai (maximális pontszám, 20)
A tanulás módja | Egyedül otthon CD-vel | Iskolában CD-vel | Iskolában CD nélkül | |||
fiú | lány | fiú | lány | fiú | lány | |
1. általános iskola | 17,5 | 17,6 | 17,2 | 17 | 16 | 17 |
2. általános iskola | 15,3 | | 15,5 | 16,5 | 15 | 15,5 |
Gimnázium | 19 | 18,5 | 17,6 | 18 | | 18 |
A program előlapja, beköszöntő zenéje izgalmasan készíti elő az iskolák kényes osztályfőnöki témái közé tartozó, drogokról szóló tananyagot. Nem könnyű tanítani, különösen sok kétség merül fel a fiatalabb korosztállyal kapcsolatban, pedig a veszélyeztetettségük vitathatatlan. Ezt a programot bátran ajánlhatjuk valamennyi felső tagozatos osztályfőnök, valamint a szülők figyelmébe is, bár készítői elsősorban a 1224 éves korosztály számára javasolják.
A fiatalos zene felkelti a program használójának figyelmét,
az érzelmekre is hat. A kísérő szöveg sötét háttere ellenére is jól
olvasható, könnyen értelmezhető. Pontosan megfogalmazott valamennyi
utasítása, tanító szövegrésze. A CD tartalma bőséges szakanyagot ad
a felhasználó számára. Az egyes fejezetek az előlapon találhatók,
belépés-kilépés csak ezen keresztül lehetséges. Kiválóan sikerült
a
Összefoglalás
A legtöbb káros szenvedély, így a drogfüggőség is egyfajta betegség, ezért itt is a megelőzés a legjobb gyógyír. Ráadásul véletlenül senki sem lesz drogos, az első adagot majdnem mindenki fizikai kényszer nélkül próbálja ki. A probléma igen mélyen gyökerezik, komoly társadalmi, szociológiai okai vannak. Mi nem tudtunk, de nem is szerettünk volna ilyen mélyre nyúlni, csupán egy apró részletét nyújtjuk a megelőzésnek, a minél pontosabb felvilágosítást, a tanulási lehetőséget. Tájékoztatunk a veszélyekről, kiemelünk fontos részeket a frissen elfogadott drogtörvényből, amely ugyan nem a legjobb módja az elrettentésnek, mégis talán egyike a legfőbb visszatartó erőnek a mai Magyarországon.
Mivel az anyag elsősorban fiataloknak szól, ezért választottuk
megvalósításakor a multimédiás formát. A
A CD elkészülte utáni felmérésből megállapítottuk, hogy a CD-vel való tanulás növelte az ismereteket, de nem pótolta a tanári munkát az attitűdbeli fejlődésben.
Drogteszt I.
(minden kérdésre csak egy helyes válasz adható)
Csoportszám: | A otthon | B iskolában | C CD nélkül iskolában | |
o Fiú | o Lány | |||
Életkorod: | o 13 | o 14 | o 15 | o 16 |
Iskolád: ................................ | Osztályod:............................. | |||
Rágyújtottál már? | o Igen | o Nem | ||
Kóstoltál már valamilyen alkoholt? | o Igen | Mit:....... | Mikor:...... | o Nem |
Rendelkezel bármilyen drogtapasztalattal? | o Igen | o Nem |
Dohányzás
1. Amikor cigarettázol, ugyanazt a gázt szívod be, mint ami az autók kipufogógázában van. Melyik ez a gáz? | o ózon | o szén- monoxid | o kén- dioxid | |
2. Hány ismert rákkeltő anyag van egy átlagos cigarettában? | o 4 | o 8 | o 12 | o 15 |
3. Köztudott, hogy a dohányzás károsítja a tüdőt. Milyen más fontos szervet károsít még a cigaretta? | o szívet | o májat | o vesét | |
4. Ha valaki egy éven keresztül napi egy doboz cigarettát szív el, mennyi kátrány rakódik le a tüdejében? | o 1 dl | o 1 liter | o 5 liter | |
5. Milyen veszély leselkedik a dohányzó terhes nőkre? | o koraszülés, spontán vetélés | o elhízás | o szemkárosodás | |
6. Hány cigaretta kell ahhoz, hogy felborítsa a tüdőben a levegő és a vér egyensúlyát? | o 1 | o 5 | o 10 | o 30 |
7. A sport ellensúlyozza a dohányzás káros hatásait. | o Igen, mivel az egészséges életmód és a friss levegő megtisztítja a tüdőt | o Nem, a sport nem enyhíti a dohányzás káros hatásait | ||
8. A nemdohányzóknál a passzív dohányzás légúti megbetegedéseket okozhat. | o Igen | o Nem |
Alkohol
9. Melyik ital tartalmazza a legtöbb alkoholt? | o Fél liter sör | o Két és fél dl bor | o 1 dl pálinka | |
10. A szervezetünkben az alkoholt melyik szervünk bontja le? | o hasnyálmirigy | o máj | o vese | |
11. Egy deci 40%-os pálinka lebontásához szükséges idő: | o 15 perc | o 1 óra | o 3 óra | o 1 nap |
12. Az alkohol gátolja az idegrendszeri folyamatokat. | o Igaz | o Hamis | ||
13. Az alkohol megváltoztatja a vele együtt fogyasztott gyógyszerek hatását? | o Nem | o Igen, de semmi komolyabb bajt nem okozhat | o Igen, és ez akár életveszélyes is lehet | |
14. Mi nem tartozik az alkoholizmussal járó panaszokhoz? | o A keringési rendszer és a tüdő problémái | o Látási problémák, szemtengelyferdülés | o Vesék és a hasnyálmirigy rendellenességei | |
15. Az emberek nem halnak meg alkoholmérgezésben. | o Csak azok halnak bele, akik nem szoktak hozzá | o Az alkohol túladagolása miatt meg lehet halni | ||
16. Télen felmelegít, ha iszol egy felest. | o Igaz az alkohol sok energiát tartalmaz, emiatt érezzük a meleget. | o Hamis ilyenkor több hőt veszítünk, mint rendesen, és csak a bőrközeli erek kitágulása miatt érezzük a meleget. | ||
17. Mi segít abban, hogy kijózanodjál, ha ittál és vezetni akarsz? | o Semmi az alkohol lebomlási folyamatát nem lehet felgyorsítani | o Egy pohár erős feketekávé | o Legalább 5 percig tartó hideg zuhany |
Drog
18. A Speed (metamfetamin) hány százalékban tartalmaz amfetamint? | o 5 | o 20 | o 50 | o 100 |
19. A Speed fogyasztható: | o Szájon át | o Felszippantható az orrba | o Elszívható | o Intravénásan |
20. Melyik nem tartozik a Speed hatásai közé? | o Gyors szívverés | o Pupillák kitágulása | o Erős viszketés a homlokon | o Kiszáradás |
21. Milyen a hatása a Speednek a központi idegrendszerre? | o Serkentőleg hat, úgy érzed, tele vagy energiával | o Nincs rá hatással, csak ha mellette alkoholt is fogyasztasz | o Gátolja azt, hatására az ember érzékszervei eltompulnak | |
22. Az LSD okozhat hallucinációkat? | o Igen hatása alatt olyan dolgokat kezdesz el látni, amiket nem akarsz | o Nem hatása alatt mindig végig tudatosan cselekedsz | ||
23. Az extasy előfordulási formái: | o Eredeti formájában fehér por, rendszerint préselt tabletták, kapszulák formájában árulják | o Eredeti formájában barna por, leggyakrabban intravénásan fogyasztják | ||
24. Az extasy okozhat hallucinációkat? | o Igen szinte mindig jelentkezik a extasynak ez a hatása | o Nem hanem felerősíti az érzékleteket (pl.: szaglás, tapintás) | ||
25. Az extasy okozhat halált? | o Igen (pl. tánc közben) a túlmelegedés, a túlzott vízvesztés és folyamatos megerőltetés együttes hatására | o Nem mivel az extasy úgynevezett könnyű drog. Halált csak a nehéz drogok (pl.: heroin, kokain) okozhatnak. | ||
26. Melyik nem tartozik az extasy hatásai közé? | o Csökkenti a fájdalomérzetet így nem veszed észre, ha megsérülsz | o Csökken a tapintás, szaglás és ízlelés érzékenysége | o Gyönyörködik hétköznapi jelenségekben |
Kérdőív: jelöld meg, hogy mi a véleményed az adott kérdésről
Állítás | Nagyon egyetértek | Egyetértek | Nincs véleményem | Nem értek egyet | Egyáltalán nem értek egyet |
1. A dohányzás szerintem jó dolog, és egyáltalán nem veszélyes. | o | o | o | o | o |
2. Szerintem igazságtalanság, hogy 18 éven aluliak nem vehetnek cigarettát. | o | o | o | o | o |
3. Az alkohol nem lehet olyan mérgező, hisz minden boltban árulják. | o | o | o | o | o |
4. Magyarországon nincs megfelelő italfogyasztási kultúra. | o | o | o | o | o |
5. A legjobb barátom unszolására sem próbálnám ki semelyik drogot. | o | o | o | o | o |
6. Semmi rosszat nem látok abban, ha valaki drogozik néha. | o | o | o | o | o |