Józsa Krisztián
A számlálási készség kritériumorientált fejlesztése
Az elemi számlálási készség mint kritikus kognitív készség
Gyakran előfordul, hogy egy-két éves gyerekek szülei büszkén arra biztatják gyermeküket, hogy számoljanak. A gyerekek pedig többnyire nagy örömmel mutatják be tudományukat. A számoknak ez a mondókaszerű ismerete a legtöbb esetben természetesen még nem takar számfogalmat. Ha például azt kérik tőlük, hogy csak kettőtől kezdve számoljanak vagy esetleg négytől visszafelé, ez általában nem sikerül, holott lehet, hogy már tízig is megy a mondóka. A számlálás ekkor még csak az egyestől indulva működik, és a gyereknek többnyire nem tűnik fel, ha egy-egy szám véletlenül kimarad. A mondókaszerű számlálás, a számok neveinek, auditív képének memorizálása az első, igen lényeges lépés a számlálási készség kialakulása felé.
A számlálási készség kialakulása átlagosan hároméves kor körül indul meg. A hetvenes években végzett vizsgálatok1 megmutatták, hogy az iskolába lépő gyerekeknek több mint a fele a húszas, 16%-a pedig már a százas számkörben is biztosan számlál. Sőt, a gyerekek pár százalékának az ezres számkör sem okoz gondot. Emellett közel 10%-uknak komoly nehézséget jelent a 10-ig, néhányuknak pedig az 5-ig számlálás. Ők a 3-4 évesek átlagos fejlettségi szintjén lépnek be az iskolába.
A gyerekek számlálási készségének fejlettségbeli különbségei tehát iskolába lépéskor szélsőségesen nagyok. A fent említett vizsgálatok empirikusan azt is alátámasztották, hogy évekig tartó, hosszú folyamat a számlálási készség fejlődése. Átlagosan 4-5 évbe is beletelik, amíg spontán fejlődés mellett a húszas számkörbeli számlálás kialakul. Összehasonlíthatatlan előnyökkel startol tehát az iskolában az a tanuló, aki a húszas, esetleg a százas számkör ismeretével ül be az iskolapadba. Ez azt is jelenti, hogy akinek a számlálási készsége óvodáskorban nem éri el a megfelelő fejlettségi szintet, az szinte behozhatatlan hátrányban van. Neki a számlálásra kell koncentrálnia, míg sokaknál a számlálás már optimalizálódott, rutinszerűvé vált, és így figyelmüket újabb ismeretek, készségek elsajátítására tudják összpontosítani.
A számlálást
A számlálás optimális elsajátítása, begyakorlása elengedhetetlen a számfogalom kialakulásához. Akik a számlálási készséget nem sajátítják el optimális szinten, azoknak a legelemibb matematikai feladatok is megoldhatatlan kihívást jelentenek. Az elemi3 és az alapműveleti4 számolási készség fejlődése nem indulhat meg a számlálási készség optimális elsajátítása nélkül. Ebben az értelemben tehát a számlálás a számfogalom kialakulásának, a matematikának a kritikus kognitív készsége. A számlálási készség optimális elsajátításának hiánya esetén a matematikatanulás nem lehet eredményes.
4-5 éves gyerekek körében végzett vizsgálatok5 megmutatták,
hogy
Diagnosztikus értékelésre alapozó kritériumorientált fejlesztés
Egy készség kritériumorientált fejlesztésének egyik alapfeltétele, hogy meg tudjuk adni az elsajátítás kritériumát, azaz a fejlesztés végcélját.7 Ehhez ismernünk kell:
A fejlesztés
A számlálási készség fejlettségének diagnózisára alkalmas mérőeszközt
találni viszonylag egyszerű, hiszen nem különálló komponensek sokaságából
épül össze9.
Húszas számkörig alkalmas lehet pusztán annak a számnak a megadása,
ameddig az elszámlálás sikeres volt. Ismertek azonban azok a vizsgálati
eredmények, amelyek szerint például a számkör 40-ig való továbbépülése
már nem tart annyi ideig, nem jelent akkora kognitív erőfeszítést,
mint a húszas számkör kiépülése.10 Így, ha csupán azt a számot tekintenénk a készség fejlettségi
mutatójának, ameddig sikerült elszámolni, akkor a skála a fejlődést
torz módon képezné le. Minél nagyobb számkörben nézzük a számlálás
fejlettségének mutatóját, a torzítás annál nagyobb. Emellett persze
kivitelezhetetlen és értelmetlen is lenne addig elszámoltatni a gyereket,
ameddig csak tud.
A számlálási készség diagnózisát két nagycsoportos gyermek esetében
az
Gyermek | Analitikus diagnózis | Összesen | |||||||
021 | 30 | 40 | 50 | 60 | 100 | 500 | Öp | %p | |
1. | 21 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | 85 |
2. | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 37 |
A kísérletben részt vevő minden gyermek (minden óvodás és minden iskolás) kapott egy füzetet12, amely a fejlesztett készségek esetében tartalmazza rávonatkozóan az analitikus diagnózist és a készségek fejlettségét összességében tükröző mutatókat. Az óvónők és tanítónők megkapták az összes gyermek fejlődési mutatóját, s az egyéni fejlesztés ennek alapján indult meg.
Az optimális elsajátítás normál eloszláson alapuló elméleti modellje szerint az elsajátítás kritériuma 93%p-ban állapítható meg13. A teszten 27 nyerspontot lehetett elérni, ennek megfelelően 1 nyerspont 3,7%p-nak felel meg. Így az elméleti modell figyelembevételével a számlálási készség elsajátításának kritériumát 25 nyerspont elérésében állapítottuk meg, ez kerekítve 93%p-ot jelent. A kritériumorientált fejlesztés életkortól és osztálytól függetlenül tehát mindaddig folyik, amíg az optimális elsajátítás, az optimális begyakorlottság létre nem jön.
A számlálási készség fejlettségének vizsgálatát a kísérleti év kezdetén valamennyi óvodással és első, második osztályossal elvégeztük. A vizsgálat alapján felrajzolt fejlődési görbét láthatjuk az 1. ábrán.
A számlálási készség spontán fejlődése és az optimumot elérők aránya az indulószintek keresztmetszeti vizsgálata alapján (1999. október)Az átlag körül feltüntettük a szórástartományt. A szórástartományon belül található a gyerekek kb. kétharmad része, kívül, felett, illetve alatt kb. 1515%-uk. A görbe három évet átfogó életkori szakaszt (középső csoport év elejétől 2. osztály év elejéig) fed le. Ezalatt a fejlődés jó közelítéssel egyenletes (az átlagos fejlődést kifejező görbe lineáris), és összességében 47%pontnyi, azaz közelítőleg 16%pont évente. A fejlődés egyenletessége egyben azt is jelenti, hogy az első osztály nem gyorsítja fel a fejlődés ütemét. Úgy tűnik tehát, hogy az iskolában a számlálási készség fejlesztésére nem fordítanak direkt figyelmet.
Ezt a fejlődési folyamatot
Az ábrán a szürkére satírozott tartomány az optimumot elérők arányát jelzi, náluk a számlálási készség már működik. Látható, hogy az iskolába lépők körülbelül 40%-a érte el az optimális elsajátítás szintjét. Az optimumot elérők aránya csak második osztályban megy 90% fölé.
A négyéves kísérlet első évének célja a diagnosztikus értékelésre alkalmas mérőeszközök kidolgozása és kipróbálása, a készségek spontán fejlődési folyamatának feltárása, a fejlesztésre alkalmas módszerek kidolgozása, a következő tanévtől induló fejlesztés előkészítése, a fejlesztési anyag kidolgozása és kipróbálása volt.
A számlálási készség fejlesztésére a kísérletben részt vevő óvónőkkel segédanyagot állítottunk össze. Ebben a füzetben főképp matematikai szerepjátékokat, egy-két perces számlálási gyakorlatokat, mondókákat gyűjtöttük össze. Az összeállítás során nagyban támaszkodtunk a meglevő gyűjteményekre14 és a kísérletben részt vevő óvónők sokéves tapasztalatára. Az összeállított fejlesztési anyagot novembertől kezdődően kipróbálás céljából elkezdtük használni, aminek eredményeként a gyerekek valamivel több mint fél tanévnyi fejlesztésben vettek részt. A fejlesztési anyagot az elsős és másodikos tanítók is megkapták. Velük ezen túl is állítottunk össze feladatokat.
A diagnosztikus értékelés alapján az óvónőknek egyértelmű képük volt a gyerekek számlálási készségének fejlettségéről. A gyerekekkel számlálási készségük fejlettségétől függően egyénileg foglalkoztak. A számlálási készség fejlettségi szintje szerint csoportokat képeztek (más készség, például a beszédhanghallás esetén másként rendeződtek a gyerekek csoportokba), ezekkel az elemi csoportokkal külön-külön foglalkoztak. Továbbá az egész csoporttal játszottak csoportjátékokat. A játékokban természetesen részt vehettek azok a gyerekek is, akik a készség fejlődésében már előbbre voltak, ha élvezettel tették azt. A fejlesztés során mindvégig alapelv volt, hogy csak olyan játékba vonjuk be a gyerekeket, amelyben szívesen, örömmel vesznek részt.
A számlálás különböző játékok formájában naponta többször is előkerült, de mindig csak rövid, öt-tíz perces időszakokra. A matematikai egyperceseknek nevezett gyűjteményben olyan nagyon rövid számlálási gyakorlatok vannak, amelyekkel ki lehet használni a néhány perces üresjáratokat (pl. mosdóbeli várakozás), vagy más tevékenységek közti átkötésre lehetnek alkalmasak. A játékokat a gyerekek nagyon élvezték, sokszor kérték az óvónőket, hogy újra és újra játsszák azokat15
A játékokban fontos volt, hogy a lehető legtöbb kontextusba helyezve mutassuk meg a dolgok számosságát, a lehető legtöbb formában kerüljön elő a számlálás. Mire a három almából, a három tapsolásból, a háromnapos ünnepi hétvégéből önállósodik, absztrahálódik a három fogalma, hosszú idő telik el. A csoportjátékokban, szerepjátékokban, egyéni feladatokban minden lehetséges alkalmat megragadunk, hogy a különböző szituációkkal ennek a kialakulását segíteni tudjuk. Nagy hangsúlyt fektettünk a visszafelé számlálásra is. A visszafelé számlálás automatizálódása ugyanolyan fontos, mint a növekvő sorrendben végzett számlálás. Ennek optimalizálódása nélkül a különbségképzés, a kisebb-nagyobb fogalma, a kivonás készsége nem alakulhat ki.
A fejlesztés folyamatáról a kollégák naplót vezettek. A napló tartalmazta a használt játékokat, azok időtartamát, az egész csoportra, az elemi csoportokra, illetve az egyénekre vonatkozóan. A második félévtől az óvónők bemutató foglalkozásokat tartottak a kísérletben részt vevő többi óvónő számára. Ezeket a foglalkozásokat videón rögzítettük.
Az első kísérleti év tapasztalatai
A számlálási készség féléves fejlesztése alatt bekövetkezett egyéni fejlődést az egyik nagycsoport példáján szemléltetjük. A 2. táblázatban feltüntettük a csoport hat óvodásának őszi és tavaszi diagnózisát. A táblázat utolsó oszlopa mutatja a számlálási készség fejlődését a kísérleti időszak alatt. A kiválasztott hat gyermek közül egynél, a 4-es sorszámúnál érte el a készség az optimális fejlettségi szintet. Ő a számlálás készségét elsajátította, a direkt fejlesztés tehát nála abbahagyható. Láthatjuk, hogy a fejlődés ütemében, még az azonos szintről indulók esetében is, jelentős egyéni különbségek vannak. A 2. és a 6. sorszámú gyerek októberben egyaránt a 37%ponttal jellemezhető fejlettségi szinten volt. A vizsgált fél év alatt a 2. sorszámú 44%pontot, a 6. pedig csak 22%pontot fejlődött.
A csoport 27 óvodásából októberben 1, a kísérleti év végén,
májusban pedig 13 érte el az optimális elsajátítás kritériumát. A
csoport átlagos fejlődése a vizsgált időszak alatt 24%pont, ez valamivel
magasabb, mint az összes részt vevő nagycsoportost jellemző 17%pontos
növekedés (lásd a
Gyermek | Analitikus diagnózis | Összesen | Fejlődés | ||||||||
021 | 30 | 40 | 50 | 60 | 100 | 500 | Öp | %p | %p | ||
1. | október | 21 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | 85 | |
május | 21 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 24 | 89 | +4 | |
2. | október | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 37 | |
május | 21 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22 | 81 | +44 | |
3. | október | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | 48 | |
május | 21 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22 | 81 | +33 | |
4. | október | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21 | 77 | |
május | 21 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 26 | 96 | +19 | |
5. | október | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 59 | |
május | 21 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 24 | 89 | +30 | |
6. | október | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 37 | |
május | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 59 | +22 | |
Egy nagycsoportos | október | 16 | ,26 | ,22 | ,07 | ,04 | ,04 | ,04 | 17 | 63 | |
május | 21 | ,89 | ,59 | ,56 | ,52 | ,37 | ,00 | 24 | 87 | +24 | |
Nagycsoportosok együtt | október | 17 | ,41 | ,32 | ,22 | ,15 | ,14 | ,03 | 18 | 68 | |
május | 20 | ,73 | ,60 | ,55 | ,54 | ,44 | ,07 | 23 | 84 | +17 |
A kísérlet fél éve alatt bekövetkező változást természetesen nem lehet teljes mértékben a fejlesztésnek tulajdonítani. A gyerekek számlálási készségében, spontán fejlődés eredményeként, beavatkozás nélkül is bekövetkezett volna bizonyos fokú fejlődés. Fontos tehát, hogy a kísérleti eredmények értelmezése során elkülönítsük a fejlesztés hatására bekövetkező változást a spontán fejlődéstől. A korábbiakban megmutattuk, hogy a spontán fejlődés egy év alatt átlagosan 16%p. A fejlesztés féléves időtartama alatt tehát közelítőleg 8%pontnyi spontán fejlődés feltételezhető.
A nagycsoportosok esetében a
A készség fejlettségében három összetevőt különítettünk el.
A nagycsoportosok számlálási készsége a kísérleti félév alatt
átlagosan 16%pontot fejlődött. Ebből a fejlődésből kb. 8%pontnyi tulajdonítható
a spontán fejlődésnek és további 8%pontnyi a fejlesztés eredményének
(lásd a
A százas számkörön belüli átlépéseket kérő feladatoknál, az
ezres számkörön belül pedig a 100 átlépésénél igen jelentős, 2030%p
közötti növekedés tulajdonítható a fejlesztésnek. Még az 500-as átlépésben
is a nagycsoportosok 7%-a sikeres volt. Ez azonban már túl van azon
a körön, mint ami a nagycsoportos korú gyerekeknél reális fejlesztési
célként kitűzhető. Ez okból az 500-as átlépés kísérleti félév alatt
bekövetkezett 4%pontos fejlődése esetén nincs jelentősége a spontán
fejlődés és a direkt fejlesztés arányát elemezni. A spontán fejlődésnek
tulajdonított 8%pontos növekedés ennél az elemnél már nem is értelmezhető,
így a
A korábbiakban megmutattuk, hogy spontán optimalizáció esetén
az iskolába lépő gyerekeknél a számlálási készség átlagos fejlettsége
76%p, és körülbelül 40%-uk éri el az optimális elsajátítást (lásd
A 3. ábrán feltüntettük a számlálási készség fejlődését, optimalizációs folyamatát a vizsgált életkori szakaszban. Az átlagos fejlettséget mutató görbe az első kísérleti év végének eredményeit mutatja, az átlag körül feltüntettük a szórástartományt. Az életkor előrehaladtával a szórás csökkenése és az átlag növekedése az elsajátítás jelzője. A gyerekek között a készségben kisebb egyéni különbségek vannak (kisebb a szórás). Az átlagos fejlettség elemzésénél azonban még jelentősebb az optimális elsajátítást elérők aránya, akik számlálási készségét kialakultnak, működőnek tekinthetjük. A világosszürkével satírozott tartomány azoknak az arányát mutatja, akiknél feltételezhetően a spontán fejlődés eredményeként kialakultnak tekinthető a számlálási készség. A sötétszürke tartomány a félévnyi fejlesztésnek tulajdonítható többletnövekedést szemlélteti. Az előző két alpontban a fejlesztés eredményét a nagycsoportosokon szemléltettük, a 3. ábrán azonban látható, hogy a többletnövekedés a teljes vizsgált életkori periódusban kimutatható. A kísérleti beavatkozásnak köszönhetően 1020%-kal megnőtt az optimumot elérők aránya a vizsgált életkori szakaszban.
A számlálási készség optimalizációjaA számlálási készség közel fél éves fejlesztése látványos eredményeket hozott. Feltételezhető, hogy a középső és a nagycsoportot átfogó, kétéves fejlesztés eredményeként elérhető, hogy a gyerekek túlnyomó többségében a százas számkörbeli számlálás készsége kialakuljon. Feltételezhető továbbá, hogy nagy többségüknél az optimális elsajátítás az óvoda végére elérhető. Azoknál a gyerekeknél azonban, akiknél a számlálási készség optimális elsajátítása az óvodában nem fejeződik be, az iskolának kell direkt eszközökkel segítenie azt.