Fazekasné Fenyvesi Margit
A beszédhanghallás kritériumorientált fejlesztése
Közismert, hogy az olvasási képesség elsajátításával, az olvasásszeretet kialakulásával súlyos bajok vannak. Nyolc év iskolázás ellenére az iskolából kilépő tanulók jelentős része (különböző becslések szerint ötöde-harmada) funkcionális analfabéta lesz. Az optimálisan működő olvasási képesség nem pusztán az írásban rögzített információk felvételének eszköze, hanem az olvasottságnak köszönhetően a magasabb szintű értelem kialakulásának, a személyiség fejlődésének alapvető feltétele is. Ezért az olvasás kritikus képesség. Ez azt jelenti, hogy mindaddig fejleszteni kell, amíg az optimális szintű elsajátítás be nem következik, függetlenül attól, hogy a tanuló hány éves és hányadik osztályba jár. Az olvasási képesség (a szövegértő olvasás) optimális elsajátításának az optimálisan fejlett olvasási készség (a dekódolás) a kritikus előfeltétele. Az olvasási készség optimális elsajátításának pedig az optimális szinten elsajátított beszédhangképzés, a beszédhanghallás és a fonématudat a kritikus előfeltétele. A fejletlen beszédhangképzéssel együtt jár a fejletlen beszédhanghallás. Az optimálisan működő beszédhangképzés az iskolába lépő gyermekek többségében kialakul, különösen amióta a beszédhibás gyermekek túlnyomó többsége egy évvel később kezdi meg iskolai tanulmányait. Az optimálisan működő beszédhangképzés viszont nem jelenti azt, hogy a beszédhanghallás is kialakult. A részlegesen fejlett beszédhanghallás rejtve marad. A gond az olvasás tanításakor jelentkezik, amikor a betűknek megfelelő fonémákat a kialakulatlan beszédhanghallási készséggel olvasni tanuló gyerekek nem képesek felismerni.
A cél tehát e rejtett készség fejlődésének alapos megismerése, a gyerekek beszédhanghallás-fejlettségének diagnosztikus feltérképezése és ennek birtokában az optimális elsajátítás kritériumának, valamint a kritériumorientált fejlesztés eszközeinek, módszereinek, szervezeti megoldásainak kidolgozása, a fejlesztés megvalósítása. A kísérlet, amelynek a beszédhanghallás optimális elsajátítása egyik részét képezi, ezt a célt szolgálja.
Diagnosztikus értékelés (előzetes helyzetkép)
A beszédhanghallás a beszédhangok felismerésének, megkülönböztetésének készsége. Szerepe meghatározó a tiszta beszéd, az olvasás, a helyesírás folyamatában, az olvasási készség elsajátításában. Régi megfigyelés, hogy vannak olyan iskoláskorú gyerekek, akik nem tudják megkülönböztetni az f-v, az s-sz hangokat és más hangpárokat, nem tudják eldönteni, hogy egy kimondott szóban előfordul-e a megnevezett hang, nem képesek megkülönböztetni a hosszú és rövid hangokat és így tovább. Ezek és sok más jelenség a beszédhangok felismerésének, differenciálásának fejletlenségét és a fonématudat (annak ismerete, tudatosulása, hogy különböző beszédhangok léteznek), egyszóval a beszédhanghallás kialakulatlanságát jelzik. A beszédhanghallási készség kétszáz körüli komponenssel működik.
A beszédhanghallás mérésére számos teszt készült.1 Ezek valamilyen szempont(ok)
szerint válogatnak a teljes készletből, mivel szűrésre, átfogó értékelésre
készültek. Segítségükkel nem tárható fel, hogy a gyerekek általában
a beszédhanghallás mely komponenseit tudják működtetni és melyeket
nem (kivéve azt a néhány komponenst, amely bekerült a tesztbe). Vagyis
Ezért a kísérlet első lépéseként megpróbáltam a beszédhanghallást
befolyásoló összes tényezőnek, a hangok egymásra ható formáinak feltárását
(ennek előkészítését lásd FAZEKAS 2000). Az általam FON-nak
nevezett próbasorozat első változata szándékom szerint a hangok egymásra
hatásának összes változatát mérte. A kipróbálást Nagykőrös négy óvodájában
végeztük el. A kapott eredmények elemzése során kiszűrhetővé váltak
az egymást feltételező hangpárok. Léteznek olyan hangpárok, amelyek
működése vagy hiánya nagy valószínűséggel jelzi egy vagy több más
hangpár működését, hiányát is. Ezek közül az egymást feltételező hangpárok
közül elegendő egyet mérni, általa a többit is megismerjük. Ennek
köszönhetően a teljes készlet 36 hangzópár-fajtára rövidült. A
Tanuló 5 példa | Analitikus diagnózis (példák a 36 hangzópárfajtából) (A tizedes törtek több feladatból származnak, a 0 és 1 értékek egy feladatot értékelnek.) | Átfogó diagnózis | |||||||||
| F-V pont | K-G pont | T-D pont | L-LL pont | Ü-Ű pont | S-CS pont | É-Í pont | ZS-Z pont | G-D pont | R-RR pont | Összpont %p |
1. | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 92 |
2. | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 1,0 | 0,5 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 85 |
3. | 0,8 | 0,5 | 0,3 | 1,0 | 0,0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 65 |
4. | 0,5 | 0,5 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 52 |
5. | 0,5 | 0,5 | 0,3 | 1,0 | 0,5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 35 |
Óvo. egy | 0,78 | 0,81 | 0,73 | 0,58 | 0,81 | 0,94 | 0,72 | 0,44 | 0,72 | 0,39 | 77 |
Óvo. mind | 0,86 | 0,74 | 0,68 | 0,72 | 0,87 | 0,87 | 0,77 | 0,74 | 0,88 | 0,78 | 76 |
Óvo. egy = egy óvoda adatai. Óvo. mind = 6 óvoda adatai.
A táblázat első öt oszlopában szereplő hangzópároknak különböző változatai vannak, amelyek felismerése, megkülönböztetése sajátos követelményeket támaszt, ezért működésük színvonalát egynél több feladattal kívánatos értékelni. Aki az adott hangzópár valamennyi feladatát jól megoldja, egy pontot kap. Valamennyi hibás válasz esetén nullát, jó és hibás válaszok esetén nulla és egy közötti számot. Ez magyarázza a tizedes törteket. A táblázat további öt oszlopában olyan hangzópárok szerepelnek, amelyeket elegendő egy-egy feladattal mérni. Ezért található ezekben az oszlopokban nulla vagy egy.
Az utolsó oszlop az eddig szokásos adatokat, a gyerekek beszédhanghallásának
általános színvonalát mutatja. Ezek az
Az utolsó előtti sor a szóban forgó középső csoport átfogó fejlettségét
mutatja hangzópáronként. Az utolsó sor pedig az országos szint adatait
szemlélteti (mint említettem: esetünkben csak a kísérletben részt
vevő hat óvoda kezdő szintjét mutatja, ugyanis ennek az értékelő eszköznek
a reprezentatív bemérése 2001-re tervezett). Ezekből az adatokból
azt tudhatjuk meg, hogy hol tart a csoport általában és az egyes komponenseket
tekintve az országos szinthez képest. Az utolsó oszlop két adata szerint
csoportátlagot tekintve nincsen számottevő eltérés. Ezzel szemben
a példák között is szerepel három hangzópár (L-LL, R-RR, ZS-Z), amelyek
lényegesen alacsonyabb szinten működnek a valamennyi óvoda átlagához
képest. Az
Az
Az
Kritériumorientált fejlesztés (az első év tapasztalatai)
A négyéves kísérlet felmenő rendszerű (longitudinális), de minden évfolyamon egyszerre indult. Ez azt jelenti, hogy a nagycsoportosok az óvodában csak egy évig vettek részt fejlesztő játékokban, a középsősök két év fejlesztés eredményével léphetnek majd iskolába, és a második év végéig vesznek részt a kísérletben. Ennek a sajátos kísérleti modellnek a szem előtt tartásával értékelendő az első év eredménye, ami tulajdonképpen bő fél tanévet tett ki az előkészítő munkálatok miatt.
A felmérések adatainak elemzése megadta a fejlesztés feladatait, így a következő lépés a komplex vizsgálat eredményeire épülő fejlesztési program elkészítése, a fejlesztés szervezeti kereteinek és módszereinek kidolgozása, működtetése volt.
A felmérés alapján a gyerekek elemi csoportba szerveződtek aszerint, hogy a kezdő, haladó vagy befejező szintet érték el. Egy elemi csoport létszáma 4-8 fő. Napi 10-15 perces játék (óvoda) és játékos gyakorlás (iskola) segítette a beszédhanghallás fejlődését felváltva teljes óvodai csoportban és a fejlettséghez igazodó elemi csoportokban. A beszédhanghallási játékokat, játékos módszereket a viszonylag gazdag logopédiai gyakorlatokból és az óvodai tapasztalatokból állítottuk össze a kísérletben részt vevő óvónők segítségével. Az összeállított gyűjteményt az óvónők sokszorosítva megkapták. A kísérletben részt vevő óvónők valamennyi kísérleti óvoda munkáját a helyszínen tanulmányozták, a tapasztalatokat megvitatták, felhasználták. Ezekről a hospitálásokról videofelvételek készültek.
A fél tanéves fejlesztő kísérlet eredményeit a
Az átlag folyamatos növekedésének következtében a szórás jelentéktelenné csökkent. Ez azt jelzi, hogy lényegesen megnőtt a beszédhanghallás készségét optimális szinten elsajátító, használó gyerekek, tanulók aránya. A nagycsoport elején, a kísérlet előtt az optimumot elérők aránya 28% volt. A nagycsoport végén az optimumot elérők aránya a spontán fejlődés eredményeként 40%, a kísérletnek köszönhetően 56%. Az első osztály végén 97%, a második végén pedig 98%.
A valamivel több mint fél tanév alatt elért fejlődés alapján megfogalmazható hipotézis szerint a középső és a nagycsoportosok körében végzendő kétéves folyamatos fejlesztés lehetővé teszi, hogy az iskolába lépők túlnyomó többsége (mintegy 90%-a) optimálisan működő beszédhanghallási készséggel kezdje meg iskolai életét, az olvasás, írás elsajátítását. A hipotézis szerint az iskoláskorúak körében már csak 10%-nyi tanuló beszédhanghallási készségét kell fejleszteni.
CS. CZACHESZ ERZSÉBET: Olvasás és pedagógia. Szeged, 1998, Mozaik Oktatási Stúdió.
ERWIN RICHTER WALBURGA
BRÜGGE KATHARINA MOSS:
FAZEKAS SÁNDORNÉ: A fonematikus hallás preventív korrekciója. Egyetemi szakdolgozat, 1985, JATE.
FAZEKASNÉ FENYVESI MARGIT: A beszédhanghallás mint az eredményes iskolakezdés fontos feltétele. Fejlesztő Pedagógia, 2000, 6. sz. 4557. p.
FRANCZ SEDLAK BRIGITTE
SINDELAR:
GAÁL ÉVA: A fonematikus hallás fejlettségének vizsgálata óvodás, általános iskolás és kisegítő iskolás gyermekeknél. Egyetemi szakdolgozat, Szeged, 1983, JATE.
GÓSY MÁRIA: Magyar beszédhangok felismerése, a kísérleti eredmények gyakorlati alkalmazása. Magyar Fonetikai Füzetek, Budapest, 1986, 15. sz. 3100. p. Szalay Könyvkiadó és Kereskedőház Kft.
GÓSY MÁRIA: A beszédészlelési és beszédmegértési folyamat zavarai és terápiája. 1989, BGGyPF.
GÖNCZ LAJOS: Syllabic and Phonemic Segmentation in Preschool Children: The effect of training. Nemzetközi Gyermeknyelvi Konferencia, 1990.
LŐRIK JÓZSEF: A beszédhangok hallási megkülönböztetéséről. Beszédgyógyítás, 1992, 1. sz. 2232. p.
KASSAI ILONA: A beszédhallás szerepe a kommunikációban. Beszédgyógyítás, 1988, 2. 614. p.
KASSAI ILONA: A fonéma realitása a korai gyermeknyelvben. Magyar Nyelvőr, 1983.
NAGY JÓZSEF: 5-6 éves gyermekeink iskolakészültsége. Budapest, 1980, Akadémiai Kiadó.
NAGY JÓZSEF: PREFER: Preventív fejlettségvizsgáló rendszer 47 éves gyermekek számára. Budapest, 1986, Akadémiai Kiadó.
NAGY JÓZSEF: A kognitív rutinok pedagógiai jelentősége. Iskolakultúra, 1998, 5. sz. 316. p.
VEKERDI IRÉNE: Nyelvi játékok az óvodában. Beszédgyógyítás, 1998, 2. sz. 1577. p.