Iránytű kaotikus (?) pedagógiai rendszerekhez
Érdemes felhívni a tágabb szakma figyelmét egy könyvre, mely az Acta Paedagogica Debrecina XCVII. számaként jelent meg, mert jelentősége túlmutat a sorozat keretein, szokásos hatósugarán. Buda Mariannak az iskola szellemiségével foglalkozó munkájáról van szó, mely eredetileg doktori disszertációnak készült. A speciális műfaj szerencsére nem ártott a könyvnek.
Az igényes és átfogó jellegű munka a filozofikus-teoretikus alapoktól az aktuális napi gyakorlatig fogja át témáját. Gondolatilag és logikailag is igen alapos és következetes. Miről is van szó?
Ma a különböző helyi tantervek, pedagógiai programok, alternatív pedagógiák, tudományos elméletek és paradigmák, különböző rendű-rangú elméleti konstrukciók színes és rendezetlen kavalkádja (káosza?) szinte áttekinthetetlenné teszi a tájékozódást, a magabiztos értékelést a szellemi alkotások pedagógiai piacán vevő és eladó, elméleti és gyakorlati szakember számára egyaránt. A szerző arra tesz kísérletet, és arra mutat példát, hogy ezeket a pedagógiai konstrukciókat, elméleti rendszereket hogyan lehet hozzáférhetővé tenni a szakmai elemzések számára. Lehetséges szempontsort és módszert ad az összehasonlításhoz, értékeléshez és választáshoz.
A könyvben vázolt és kidolgozott eredeti és mai strukturális modell természetesen nem előzmény nélküli. Kiinduló fogalma a nevelési rendszer, az első lépés pedig a típusalkotás kísérlete. A szerző megkísérli néhány alaptípusra visszavezetni a zavarba ejtő sokféleséget. Ez az út azonban, véleményem szerint, nem bizonyul túl sikeresnek, mert bár genezisük, logikájuk szerint a pedagógiai rendszerek vagy deduktívak, vagy induktívak, az összehasonlítás ettől még nem lesz könnyebb.
Az elgondolás alapját s fogalmi kereteit a második fejezetben
vázolja a szerző. Megítélése szerint a nevelési rendszerek struktúrája
explicite vagy inkább rejtetten bizonyos állandóságot mutat: mindben
van filozófiai, nevelésfilozófiai, neveléselméleti, gyakorlati és
tényleges gyakorlati szint. (A gyakorlat szintje
A nevelési rendszer, a közvetített kultúra és a társadalmi környezet
analóg szinteken lényegi, tartalmi összhangban kell hogy legyen, csak
így válhat a rendszer koherenssé és megvalósíthatóvá. Ilyen esetben
az egyes szinteket a rendszer egészének
A módszer végül is egyfajta szemantikai-hermeneutikai elemzés: tartalomelemzés, értelmezés, a szinteket összekötő deriválási szabályok konzekvenciájának vizsgálata, melyhez rövid algoritmust ad a szerző.
Az elméleti alapok nem túlzottan részletező leírása után az
elemzési séma alkalmazását és használhatóságát ismerhetjük meg. A
létező iskola nevelési rendszerét néhány alapvető
A vizsgálódás eredményeként leszűrhető például, hogy a NAT és a közoktatási törvény szellemisége nem alkot koherens rendszert: tartalmazza a közoktatásban jelen lévő nemkívánatos folyamatok megállításának, átfordításának, de továbbfutásának a lehetőségét is. Vagy: az Újreál tantervében is találkozhatunk olyan klisékkel, divatos pedagógiai jelszavakkal, amelyek mögött nincs felfedezhető tartalom.
Az előzmények szerves folytatásaként foglalkozik
a szerző az
Buda Mariann szerint a munka világának legfőbb
törvénye a
Ez a könyv fő gondolatmenete. A munkát sok és érdekes kitérő, jegyzet, töprengés, fölvetés, egyéni meglátás, epés megjegyzés gazdagítja. Az iskola szellemiségén túl van mondandója a neveléstudomány mibenlétéről, identitásproblémáiról; a családi és szervezeti szocializációról; az értékmentes nevelés lehetetlenségéről és még számos szakmai aktualitásról. Mindezt jó érzékkel rendezi el a vezérfonal körül. Témáját és teoretikus megközelítésmódját tekintve, stílusa meglepően könnyed, meggyőző, érett.
Mindazonáltal van néhány
A könyv nemcsak elméleti szakemberek, pedagógiai innovátorok vitára és továbbgondolásra inspiráló élvezetes olvasmánya lehet, hanem a szélesebb pedagógustársadalom érdeklődésére is számot tarthat. Különösen azért, mert a szerző több aktuális váddal szemben is védelmükre siet.
BUDA MARIANN: Az iskola szellemisége és a társadalmi gyakorlat. Acta Paedagogica Debrecina. A KLTE Neveléstudományi Tanszékének Közleményei. XCVII. Debrecen, 1999, 167 p.
Papp János