Lépéshátrány
A Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája köréből
című könyv újdonságértékéről könyvpiaci értelemben ez idő szerint
már aligha beszélhetünk, valódi értékét azonban nem is az aktuális
időzítés vagy a gyors eladhatóság piaci mércéje szerint kell mérni.
Idestova két éve jelent meg ez a testesnek mondható
tanulmánykötet a Budapesti Tanítóképző Főiskola, az Iskolafejlesztési
Alapítvány és az érdekelt minisztérium akkori nevén MKM együttműködése
jóvoltából. Kovalcsik Katalin állította össze a kiadványt,
munkatársai Csongor Anna és Bódi Zsuzsanna közreműködésével.
Ellátták egy feltűnően igényes függelékkel, mely a kötet jó egyhatodát
teszi ki (kb. 100 oldal), és világosan tematizált egységekben nyújt
szokatlanul alapos eligazítást az érdeklődők számára.
Az oktatási ombudsman tavalyi jelentésében az
olvasható, hogy míg egy 1977-es adat szerint az eltérő tantervű, illetőleg
a kisegítő iskolába járó cigány tanulók aránya 30,8% volt, addig 1997-ben
már 67,9%-ra emelkedett a számarányuk. Kíváncsian várjuk, mikor lehet
ezzel a módszerrel teljesen problémamentessé tenni a normál iskolákat,
esetleg még 2017 előtt. Végül is foglalkoznak a cigány gyerekek speciális
oktatásával, csak valamiféle sajátos problémacsoportnak tekintik
őket az érintett intézményekben. A fenntartó akaratától persze nem
függetlenül, nyíltan integrációellenes módon bajlódnak velük. E zsákutcás
pedagógiai szemléletmód kudarcáról már sokat írtak. Szerencsére e
könyv megjelentetése jelzése annak, hogy remélhetőleg erősödni fog
az integrációpárti, ugyanakkor a különbségekre jobban figyelő felfogás.
Hatás ellenhatás
A címben foglalt kérdéskör sokfelé ágazó, szúrós és áttekinthetetlennek
tűnő terepet rajzol ki előttünk. Annak érdekében, hogy a tájékozatlanabbak
is kiigazodjanak az ismeretlen vonulatok között, sokféle tereptárgyat
és bejárási útvonalat kínálnak a szerkesztők a szerzők nevében, amiből
az is következik, hogy több oldalról, többféleképpen járható körül
a téma. A hétköznapi kommunikációban azonban, mint tudjuk, merőben
más megközelítéseket szoktak alkalmazni: legtöbbször kerülgetik vagy
rövid úton belevágnak a sűrűjébe. Gondoljunk csak a közgondolkodást
belengő borzalmas klisékre, melyekre itt nincs szándékunk hosszasan
kitérni. Mindenesetre a vélemények piacán a legkönnyebben kelendő
portékának számít az a fajta laikus tudás, melyet az egyszerű szociálpszichológiai
helyzetekre és konfliktusokra alkalmaz a gyakorlati elme. Persze dugig
vagyunk a ránk tukmált vagy nekünk kedves, bevált, könnyen és gyorsan
felhasználható sztereotípiákkal. Vonatkozik mindez a cigányság társadalmi
helyzetére és kultúrájának ügyeire is, mely mostanában fokozottan
igényelné a róluk való gondolkodás szélesebb körben történő gyakorlását.
Ez az egyszerűnek tűnő kívánalom, mely egyeseknek talán megoldhatatlan
nehézségeket okoz, immár társadalmi méretű veszélyekre is felhívja
a figyelmet, ami összefügg a nyilvánosság, a társadalmi kommunikáció,
a többséget és a kisebbségeket egyaránt érintő integrációs törekvések
sorsával. Egyúttal ennek a konszenzusok szüntelen keresését igénylő
rendszerváltó rendszernek a sorsával is.
A művelt, honi vevőközönség igényei
A kötet megjelentetésének legfőbb indokát abban látom, hogy elengedhetetlenül
szükség van a könyvben foglalt információk, szempontok és megközelítésmódok
bemutatására, illetve áramoltatására. Mindenekelőtt ezekből kellene
kiszűrnie az oktatásnak a társadalmilag hasznos tudás elemeit, melyet
így vagy úgy mindenkinek meg kell ismernie. Ebben a témakörben azonban
vészesen hiányoznak nemcsak bizonyos minimális konszenzusok, hanem
az ehhez szükséges alapinformációk is, melyek nem járják át a tömegkommunikáció
csatornáit, nem hatják át a szakapparátusok gyakorlatát, és nem
jelennek meg mintaadó módon a közoktatás különböző pontjain. Normális
üzemmódban az iskola, mely az egyik legnagyobb tömegkommunikációs
hatótényező, nem fogadja be és nem továbbítja ezeket az információkat,
vagyis voltaképpen nem képes megfelelően ellátni egyik alapfeladatát.
Két dolgot emelnék ki. Köztudott, hogy a cigány tanulók
oktatása, nevelése terén ez idáig nem történt jelentős elmozdulás.
Nemcsak a bukott tanulók száma nagy, hanem tulajdonképpen bukásra
áll, mert folyamatosan kudarcot vall, a homogén feladatokhoz szokott
pedagógia is. Hiányzik mindenekelőtt a speciális szaktudás. Ezt
a különböző szaktudományok eredményeinek figyelembevételével szokás
megalapozni. Ennek alapján tudja a pedagógiai szakma kellő differenciáltsággal
kidolgozni speciális megközelítéseket igénylő módszereit, kipróbálni
és széles körben alkalmazni azokat a programokat, melyek mondjuk az
iskolai eredménytelenség folyamatait csökkentenék. Legfőképpen azonban
egy másfajta pedagógiai kultúra hiányzik, tekintettel életünk merőben
másképp szerveződő körülményeire, egyebek közt a szabad identitásválasztás
és az ebből is következő sokféle kulturális integráció világára.
A téma elsőrangú szakértői (l. J.-P. LIÉGEOIS: Romák,
cigányok, utazók. Bp., 1998) sokkal célravezetőbbnek tartják, ha
válaszul a sokrétű helyzetekre minél operatívabban a pedagógiai
részterületek mikrofejlesztéseire irányul a figyelem.
Szorosan idekapcsolódik a többséghez tartozó tanárok és
diákok felkészítése és iskolai szocializációja. E téren talán még
tarthatatlanabb a jelenlegi helyzet. Honfitársaink egy részének életéről,
kulturális sajátosságairól, történelméről és teljesítményeikről
öröklött sémáinknak megfelelően nem veszünk tudomást az oktatásban,
belenyugvást sugallva, sőt akarva-akaratlan megerősítve ezzel a közgondolkodásban
uralkodó hamis mítoszokat és az előítéletes gondolkodásmódot. Még
a minimálisan méltányos információkat sem képes közvetíteni az iskola,
nem is szólva a megkülönböztetett pedagógiai bánásmód olyan példáiról,
mint az interkulturális projektek, melyek a sokféle kultúrájú, a többféle,
sőt többes identitást elismerő társadalomban való együttélésre készítenék
fel célirányosabban a tanulókat. A kívánatos pluralizmus iskolai
érvényesülésének a feltételei tehát e téren még hiányoznak.
Nézőpontok
A könyv alapvető társadalmi és kulturális összefüggések tisztázásához
járulhat hozzá, mely a dolog természetéből következően nemcsak a kisebbséget
érintő viszonyokra, hanem az őket körülvevő társadalom egészének viszonyaira
is rávilágít. E helyütt csupán néhány írás problémafelvetését, illetve
szemléletmódjának elemeit szeretném kiemelni, mellőzve a tanulmánykötet
teljes bemutatását. A szerkesztők két nagyobb témakör szerint csoportosították
az általuk kiválasztott 32 írást.
A könyv nem szolgál biztos kalauzként abban az értelemben, hogy
minden kérdésben könnyen megjegyezhető és végérvényes válaszokat kínálna
az olvasónak. Nem ad meg mondjuk öt karakterológiai ismertetőjegyet.
Továbbá az egyes tanulmányok nem a cigány önismeret pozitív megerősítést
szolgáló példáit vonultatják fel. Nincsenek benne a történelemről,
a kulturális örökségről, a hagyományról stb. szóló fejezetek.
Ez nem is lenne egyszerű, tekintve, hogy a cigányság csoportjai kulturálisan
eredendően heterogének. Valamiféle közösen kiharcolt, közösen elfogadott
kulturális identitással pedig még nem rendelkeznek, bár sokan úgy
tartják megvan az esélyük erre a közeljövőben. A külső kényszernek
minden bizonnyal nagyobb szerepe lesz ebben, mint a belsőnek. Kérdés,
mit tudnak majd átemelni ebbe azokból az adaptációs mechanizmusokból,
abból az autonómiaigényből, mely mindig is segítette különböző csoportjaikat
a továbbélésben. Egyébként is bármiféle ilyen természetű hagyományteremtés
ízig-vérig modern dolognak tekinthető, ennélfogva például a modern
civil társadalom intézményeihez való alkalmazkodás legalább olyan
fontos szerepet kell hogy kapjon ebben, mint egy archaikusnak tekintett
gesztus (pl. köszönésforma) megőrzése.
A témavilág
Törzsök Erika Kik az igazi cigányok? című tanulmánya mindenekelőtt
arra figyelmeztet, hogy nem lehet egy szálon futtatva s a történeti
differenciálódás változásait figyelmen kívül hagyva levezetni a homogénnek
képzelt migráns csoportok történetét. Persze sokféle kívánt eredményhez
lehet eljutni, csak az a kérdés, ki a megrendelő és mi a megrendelés.
Köztudott ugyanis, hogy minden valamirevaló kulturális identitással
bíró nép önmagáról alkotott képében számos tudományosan nem igazolható
elem is van, melyek ugyanakkor a csoportidentitás más értelemben fontos
összetevőivé válhatnak. Kérdés tehát, milyen célokat szolgál a rekonstrukció.
Ez a kiindulópont nagy szerepet játszik azon a kutatási területen,
mely a cigányság eredetével, a róluk alkotott definíciókkal, illetve
ezek történeti felderítésével foglalkozik. Megtudhatjuk innen azt
is, milyen nézőpontok határozzák meg vagy adott esetben torzítják
el a vizsgálódás tárgyát. S nem mellékes az sem, hogy az adott definíciók
rendszerint a cigány-nem cigány kölcsönviszony mindenkori sajátosságait
is megjelenítik.
J.-P. Liégeois a Kormányok és cigányok című fejezetben
többek között arról ír, hogyan kényszerítette a különböző kormányok
politikája a vándorló cigány csoportokat arra, hogy rendezetlen,
instabil életmódot folytassanak. Tehát a vádak alapjául szolgáló indokok
(egy nem adekvát életforma folytatása) is már az adott kölcsönviszonyból
(korábbi elhibázott politikából) eredeztethetők, vagyis az ok nem
eredendő, hanem maga is következmény. Magyarán: a cigányok magatartását
a környezet is jócskán formálta, illetve deformálta.
Mezey Barna tanulmányából A magyarországi
cigányok rövid története megtudhatjuk azt, hogy a cigányság különböző
csoportjai mennyire voltak képesek beilleszkedni az adott társadalmi
struktúra keretei közé múltunk egy-egy korszakában. A 16. századtól
kezdve például Magyarország tranzit terület helyett célország lett,
tekintettel arra, hogy a nyugat-európai társadalmak a lehető legdrasztikusabban
kivetették őket. Amott képtelenek voltak befogadni őket, itt viszont
nem kerültek alapvető konfliktusba a fennálló társadalmi viszonyokkal,
mondhatni otthonra leltek. Folytatódott a félnomád, mobil életforma,
melyet igazából csak a múlt század végén váltott föl a letelepedés.
(Az 1893. évi összeírás szerint az itt élők 90%-a volt már letelepedettnek
mondható.) A polgári társadalom nem követte a korábbi erőszakos népboldogítás
abszolutista mintáit, s az érintettek többnyire a falusi társadalom
perifériáján folytathatták vándorló háziipari tevékenységüket, mely
a modernizálódó viszonyok között egyfajta stabil munkamegosztási szerepet
jelölt ki a számukra. A 20. századra azonban tovább romlott a helyzetük
(öröklött meghatározottságok: települési és munkaerő-piaci szegregáció,
egészségügyi, művelődési leszakadás stb.). Az 1961-es párthatározat
pedig újra az erőszakos asszimilációs politika trendjét hozta. A modernizáció
folyamatai következtében a korábbi kulturális sajátosságok egyébként
is összekuszálódtak vagy egyszerűen eltűntek, felszívódtak. A kultúravesztés
talán a legnehezebben követhető folyamat, ám legalább olyan fájdalmas,
mint a többi szociális veszteség vagy a megfosztottság érzése.
Havas Gábor Foglalkozásváltási stratégiák... című majd
húszéves tanulmánya azért tűnik ma is jelentősnek, mert a szociológiai
leírásra is érvényes drámai igazsággal tárja elénk, miként szorultak
vissza a hagyományos mesterségek és tűntek el végképp a cigányok életformájából.
A makrostrukturális változások csaknem teljesen felőrölték a szerző-mozgó
életforma fenntartására tett kísérleteket (fennmaradtak a reciklációs
szolgáltatások, értsd: hulladékhasznosítás, second-hand házalás vagy
a második gazdaság terepe stb.). Ugyanakkor az extenzív iparfejlesztés
során a különböző roma közösségek tagjai tömegesen veszítették el
mindig változásra kész adaptációs mechanizmusaikat. Atekintetben is
rendkívül fontos ez a fejezet, hogy a kultúra értelmezésébe a munkakultúra
viszonyait is belefoglalja, s bemutatja azokat az elképesztő alkalmazkodási
stratégiákat, melyeket töredékesen bár, de ekkor még őriz a cigányság.
Lengyel Gabriella Letenyei muzsikuscigányokról szóló
tanulmánya egy kistelepülés viszonyait bemutatva ismertet meg bennünket
bizonyos általánosítható tanulságokkal, többek között azzal, hogy
milyen szakaszai voltak a hagyományos közösségi életforma bomlásának
(I. Vándorlás a 19. sz. végéig, mesterségváltás, nyelvváltás, letelepedés;
II. Telepi életforma, továbbra is szigorú belső törvényekkel; III.
1945-től a felbomló közösségek világa).
Solt Ottília Cigányok és cigány gyerekek Budapesten címet
viselő, méltán klasszikusnak számító tanulmányában etnikumsemleges
nézőpontból vizsgálta a fővárosi cigány csoportok helyzetét, a különböző
megélhetési módok alapján. Igyekezett követni a gyerekek iskolai pályafutását
is, minthogy a társadalmi beilleszkedés egyik legfontosabb intézményének
ez tekinthető. Több mint húsz évvel ezelőtt egy ma is megfontolandó
és aktualizálható intézkedéscsomagnak a körvonalait fektette le az
oktatás terén. Nagyobb és tartósabb eredményt ezek szerint csak jelentős
többletmunkától és ezzel arányban nagyobb költségráfordítástól várhatunk.
No comment.
Kemény István úttörő szociológiai tevékenységének két
jelentős állomását jelentette az 1971-ben és az 1993/94-ben végzett
reprezentatív kutatás. A magyarországi roma (cigány) népességről
egy rövid összesített kivonatban adja közre a legfontosabb népesedési,
iskolázottsági, települési stb. adatokat, melyek alapján pontosan
kivehető állapotokra és tendenciákra lehet következtetni negyedszázados
intervallumban. Eminens kutatóként nemcsak a jelenségek következményeit
méri fel, hanem az okok nyomozati anyagát is feltárja előttünk.
Tóth Pál igen alapos és mélyreható elemzésben A
falusi cigányság és az informális szektor jár utána annak, amiről
nekünk, a jólét ilyen-olyan fokain élőknek valószínűleg nem sok fogalmunk
lehet. Hogy áll a helyzet Alsó-Magyarország ezen régióiban? Hogyan
él a legalsó tízezer? A minden képzeletet és szegénységi küszöböt
alulmúló létformáról van szó e helyütt. Az anómikus nyomor kapcsán,
a már szinte nem is társadalmi létezés túlélési stratégiáit igyekszik
munkájában a szerző bemutatni.
Ladányi János és Szelényi Iván
az 1989 utáni helyzet, a posztkommunista demográfiai fordulat okaira
keresi a választ (Szuburbanizáció és gettósodás), amikor visszafordíthatatlan
folyamatok kezdenek rögzülni a foglalkoztatottság és a jövedelemszerzés
terén.
A kiválasztott írásművek között van Erős Ferencnek Mészáros
Ágnessel közösen írt régebbi munkája, mely többek között a növekvő
társadalom-lélektani feszültségek okaira keresi a választ. Az átmeneti
identitásformák, a halványuló csoportnormák, az asszimiláns ideológia
vagy a pedagógiai pszichológia kutatásának hiányosságaira vonatkozó
bírálatát ma bizonnyal más hangsúlyokkal fogalmazná meg, de attól
még ma is érvényes.
Neményi Mária az egészségügyben érintett speciális interjúcsoportok
véleményének feldolgozása alapján azt vizsgálja, milyen szerepet játszanak
a cigány-nem cigány kommunikációban, illetve ennek eredménytelenségében
az egymásról alkotott képek, képzetek és önképek. Mindenekelőtt a
differenciálatlan, homogenizáló megközelítések eleve kódolható kudarca
állapítható meg tanulságként, még individuális vonatkozásban is.
Nem egészen világos az a szerkesztői szándék,
mely Veres Andrásnak a magyar irodalomban formálódó cigányképről
szóló tanulmányát ebbe a társadalomismereti blokkba helyezte. Véleményem
szerint a másik egységben lett volna a helye. E részben helyet kaptak
a hagyományosnak nevezett kultúra vonatkozásai, úgymint a mesemondás
(Erdész Sándor, Szapu Magda), a tánc (Balázs Gusztáv),
az éneklés (Michael Stewart), a cigány (románi) és
a beás nyelv szociolingvisztikai kapcsolata (Tálos Endre),
az orális kultúra és a nyelvi szocializáció problémái (Réger Zita),
melyek elsősorban a kisközösségi együttlétek alkalmaiba engednek
bepillantást. Itt már jobban előtérbe kerülnek az egyes cigányközösségek
hangsúlyos különbségei. Az etnikus kultúrának nevezett terület már
felvet egy sor definíciós problémát, dilemmát, mely részben ideológiai,
tehát társadalmi csoportok önmeghatározásával is összefüggésbe hozható,
sőt aktualizálható, s elvihet olyan területre (kulturális önszerveződés,
önkormányzatiság, a különböző csoportok egymás közötti kommunikációja,
politikai törekvései), mely nem kevésbé izgalmas, de nem tartozik
a bemutatásra szánt vonatkozások közé. Mindenesetre Csengey Dénes
tanulmányához itt jobban illeszkedett volna a már említett Veres-dolgozat.
A formálódó új hagyományréteg zenei vonulatainak, jellegzetességeinek
áttekintése Kovalcsik Katalin avatott munkája.
Az utolsó, Önéletírások alfejezetben a szenvedő-örvendező
megszólalók tapasztalatai bizonyára egy kevésbé kirekesztő kor kultúraformálói
számára is vonatkozási pontok maradnak.
Következtetés
A könyvről egészében véve a szándéktól a létrejött produktumig
azt lehet mondani: ez lenne a tisztes minimum. A könyv erénye, hogy
végig az ideológiai diskurzusoktól és igazolatlan prekoncepcióktól
mentes megközelítés jellemzi. Legfeljebb az az előfeltevés olvasható
ki belőle, hogy a leendő cigány kultúra nem csupán a múlt, hanem a
jelen és a jövő felől talán még erőteljesebben gazdagodik majd.
Ez még nem a cigányok ideje. A jövő szeszélyesen szerveződő
kultúrái persze válogathatnak majd a hagyományok különböző rétegeiből,
akár felejthetnek is, de ha előveszik e különös, bizonyára majd átmenetinek
mondott időszak dolgait, mélyen el kell hogy gondolkodjanak elődeik
és a saját erőfeszítéseik értelméről is.
Tanulmányok a cigányság társadalmi helyzete és kultúrája
köréből. Szerkesztette: Kovalcsik Katalin. Budapest, 1998, BTF-IFA-MKM,
Tanítók kiskönyvtára 9.
Nyíri András