Bibliotheca Comeniana IVIII.
A Magyar Comenius Társaság kiadásában 1986 óta jelentek meg a Bibliotheca Comeniana, vagyis Comenius Könyvtár gazdag tartalmú kötetei. A kiadás spiritus rectora, legfőbb mozgatója, a Comenius-életmű megismertetésének hazai apostola Ködöböcz József, a sárospataki tanítóképzőben pedagógus-generációk fölnevelője, a Társaság elnöke, aki csendes, kitartó munkával fáradozott e kitűnő kötetek megjelentetéséért, a sorozat létének folyamatosságáért.
A cél az első kötet borítóján olvasható: A Magyar Comenius Társaság könyvsorozatával elő kívánja segíteni Comenius szellemi hagyatékának, eszméinek feltárását és korszerű elemzését, továbbá a társaság kutatómunkájának közzétételét.
Az eddig megjelent nyolc kötet tartalmának törzsanyagát a Comeniusról szóló tanulmányok alkotják. A Comenius-kutatások értékes új eredményekkel szolgálnak. Természetesen elsősorban a sárospataki vonatkozásokra irányult a szakemberek figyelme, de vizsgálódásuk körébe vonták a tágabban idecsatlakozó témákat is, például a Rákóczi és Lorántffy családot, a kollégium és a tanítóképző történetének egyes szakaszait, jeles pedagógusszemélyiségeit és természetesen a Magyar Comenius Társaság működésének eseményeit.
A sorozat köteteiben közölt Comenius-művek alapvető szerepet
töltenek be a nagy pedagógus eszméinek hiteles megismertetésében.
Fontos azoknak az írásoknak a közzététele, amelyek korábban már megjelentek
magyarul, de ma már alig-alig hozzáférhetők. Olvashatók például
A Bibliotheca Comeniana moderátorának köszönhető, hogy a könyvsorozatban
A legjelentősebb az V. kötet, melyben a
A sorozat első kötete is a hazai tájékozódás
szempontjából: ez a hírneves
A köteteket gazdag képanyag díszíti: egykori történelmi dokumentumok reprodukciói és új képzőművészeti alkotások grafikák, szobrok, bélyegtervek stb. képei, amelyek jól rávilágítanak a napjainkban is elevenen élő Comenius-tiszteletre.
A magyar neveléstörténeti szakirodalom számára jelentős gazdagodás a Bibliotheca Comeniana nyolc kötete. Ott a helye mindegyik pedagógusképző főiskola és minden egyetemi neveléstudományi tanszék könyvtárában, hogy oktatók és hallgatók egyaránt használhassák. A neveléstörténet oktatásához, szemináriumi foglalkozásokhoz, dolgozatokhoz, disszertációkhoz nélkülözhetetlenek. De ugyanígy a köztörténeti és művelődéstörténeti kutatók számára is anyagot kínálnak. (Akárcsak Ködöböcz Józsefnek az utóbbi évtizedben megjelent értékes kötetei, amelyekben Sárospatak művelődéstörténetének, pedagógia- és iskolatörténetének régebbi és újabb időszakait dolgozta föl.)
Az 1999-ben megjelent nyolcadik kötet végén részletes tartalomjegyzék található az előző kötetek tartalmáról. Ez remélhetőleg nem jelent mást, mint azt, hogy egy fontos szakasz lezárult a sorozat életében, hogy azután pillanatnyi visszatekintés után folytatódjék további értékes kötetekkel. Erre egy fontos évforduló is figyelmeztet: november elején lesz 350. évfordulója annak, hogy Comenius Magyarországra, Sárospatakra érkezett, s megkezdte itteni tevékenységét.
A Bibliotheca Comeniana szerkesztésében közreműködők elérték céljukat az eddig kezünkbe kapott nyolc kötettel. Minden tekintetben igaza van, s joggal írta a Társaság elnöke a VI. kötet bevezetésének záradékában (de feltételes módú igeidőket áttehetjük kijelentő módba): Társaságunk célkitűzésének megfelelően örülnénk, ha a sokrétű anyag közreadása nemcsak a múlt értékelésének, elemzésének megörökítését, az utókor tájékoztatását szolgálná, hanem gyakorlati haszna is lenne. Örülnénk, ha a pedagógiai forrongásban levő korunk »fejlesztési törekvései«-nek kialakításához bizonyos tanulságokra és lehetőségekre is fel tudnánk hívni az illetékesek figyelmét. Örülnénk, ha a múlt tapasztalatain okulva, a zsákutcákat elkerülve minél hatékonyabb lenne gyakorlati pedagógiai tevékenységünk és egyenes vonalú a továbbfejlődésünk.
Mészáros István