Teremtésvédelem
Bolyki János könyvének meghökkentő címe telitalálat. Aligha adhatnánk meg pontosabban, szellemesebben e könyv tárgyát. Az idézőjelek ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy ez a különös szó bármilyen találó is nem definíció, inkább gondolatébresztő metafora. A szerző a Károli Gáspár Református Egyetem teológia professzora, könyvében ahogy ezt az alcím is meghatározza ökológiai krízisünk teológiai megközelítésére vállalkozott. Feladata ijesztően nehéz. Nem csoda, hogy ebben a témában ez az első komoly magyar nyelvű tanulmány.1
Mi indokolja az ökológia és a teológia két,
látszólag össze nem függő tudomány - kapcsolatának fölvetését? Az
ökológia tudománya ezt aligha igényelné, legföljebb annyira, mint
például az immunológia vagy a geometria. Az ökológiára alapozott cselekvési
programok a környezet- és természetvédelem fogalmi zűrzavara annál
inkább igényli ezt a segítséget.2 Konkrét gyakorlati kérdések megoldása során nem is
figyelünk erre. Az alapfogalmak tisztázásakor viszont ezt pl. az
iskolai biológia- és földrajzórákon feltétlenül meg kellene tenni
rögtön ellentmondásokba ütközünk. Része-e az ember a természetnek?
Ha igen, hogyan védheti meg a rész az egészet, főleg önmagától? Ha
nem, mi köti mégis hozzá? S mi köti
Bolyki János válasza világos, pontos és árnyalt. Nem mentegetőzik, de nem is támad. Elfogadva azt, hogy krízishelyzet alakult ki, a Biblia néhány pontjának elemzésével a teológiailag hiteles értelmezést keresi. Érdemes itt hosszabban idézni a könyv bevezetéséből.
...A tudományos-technikai civilizáció, benne a természeti környezet krízisére a krízisben levő teológiától várunk választ. Reális ez az elvárás?
Bolyki a globális ökológiai problémák rövid inkább emlékeztetőnek szánt fölsorolása után körképet rajzol azokról a mozgalmi és gondolati törekvésekről, melyek vagy kifejezetten az ökológiai krízis megoldására születtek, vagy legalábbis kapcsolódnak e kérdéshez. Így olvashatunk a biocentristákról5 a Mély Zöldekről, a Gaia-mozgalomról, az eretnek dominikánus Fox mozgalmáról, D.M. Shermann hindu-katolikus tanításairól, a zöld pártok néhány eredményéről6 a katolikus és protestáns egyházak néhány reflexiójáról, kiemelten A. Schweitzer nézeteiről, az élet tiszteletének filozófiájáról.7
A könyv gerincét azonban a Biblia üzenetének elemzése alkotja.
A kiindulópont és egyben a könyv címadó gondolata az, hogy természet
a szó bibliai értelmében nincs, a hívő
1. A természet = teremtés (natura = creatio).
Ebből a természet értéke is, a természet és az ember értékkülönbsége
is kiviláglik. Az újszövetségi elv ugyanakkor (az erősebb szolgáljon
a gyengébbnek)
2. A természet = történeti folyamat
Az üdvtörténet teológiai kifejezésében az üdv nem valami absztrakt vagy túlvilági fogalom, hanem a szo görög szótőben kifejezett egésszé, éppé tétel, meggyógyulás, megmentés írja Bolyki. Nagyon izgalmas, ahogy a szerző G Theissen gondolatmenetét követve a biológiai alkalmazkodást és a teológiai Legfőbb Valósághoz való alkalmazkodást összeveti. A Teremtőnek való engedelmesség (Ezt cselekedd és élsz!) ilyen értelmű fölfogásában nem ütközhet a teremtés (vagyis a természet) törvényeivel és kiteljesedésével, sőt, e kettő azonos eredményre vezet.
3. A teremtés = amelynek részei vagyunk.
E pontban az ember és a természet közösségét emeli ki a szerző.
Interdependencia, kölcsönös függés van tehát a természet és az ember
között. Ebből a szolidaritás általános (emberi közösségekre és a
természetre egyaránt vonatkozó) elve következik, messzemenő gyakorlati
vonatkozásokkal. A bibliai sáfár-történeteket elemezve (1Móz 2,15;
Mt 25,14-30) arra mutat rá, hogy
4. A teremtés = az emberi közösség formálódásának színtere.
Ez a pont az emberi szabadság és felelősség kérdésével foglalkozik
5. A természet krízise = kultúránk krízise.
Bolyki nem fogadja el a technokrata álláspontot, de a mélyzöldek
radikális (európai) kultúraellenességét sem
Úgy gondolom, hogy a Teremtésvédelem-mel az 1999. év egyik kiemelkedő fontosságú könyve jelent meg. Fontos lenne, hogy a magyar szellemi élet reflektáljon a könyv szemléletmódjára, kérdésfölvetéseire. Annál is inkább, mert e téren ma inkább fásultságot látunk, másrészt humánökológia néven egy olyan képzési rendszer terjed, melynek céljai tiszteletre méltóak ugyan, ám alapelvei alighanem tisztázásra szorulnak. Ebben is segíthetne Bolyki János könyve.
BOLYKI JÁNOS: Teremtésvédelem ökológiai krízisünk teológiai megközelítése. 1999, Kálvin János Kiadó.
Csorba F. László