Kronstein Gábor
Újraolvasva Gáspár Lászlót
Gáspár László a hetvenes-nyolcvanas évek egyik figyelemre méltó kutatója, a híressé lett szentlőrinci iskolakísérlet alapítója 1998. június 13-án elhunyt. Tevékenységét, műveit már életében is meglehetősen ellentmondásosan ítélte meg a pedagógiai szakma, ezért sem könnyű életművének objektív értékelését megtenni. Kronstein Gábor a tisztelő és egyszersmind a kritikus szemével próbálja megrajzolni Gáspár pályáját s magyarázatot adni azon kudarcok okaira, amelyeket neveléselméleti teoretikusként és kísérletező kutatóként volt kénytelen elszenvedni. |
Elvitte hát a negyedik szívroham, alig 62 évesen! Ez a vég igazságtalan, de sajnálatosan természetes. Már tizenhat évvel ezelőtt is igazságtalanok voltak azok a körülmények, amelyek kimondatták vele a Köznevelésben, hogy Elfogyott körülöttem a levegő. Értéktiszteletben nevelkedett ember mi mást érezhetett akkor e fájdalmas mondat nyomán, mint lehangoltságot, szolidaritást, az egyedi ügy keserves, általánosítható tanulságát: ha érték csap össze érdekkel, az érték fog sérülni. Most, 1998-ban véglegesen elveszett valami, ami visszafordíthatatlansága miatt még igazságtalanabb. Egyben természetes: kétszeresen él, aki intenzíven él, hamarabb is éli fel tartalékait.
Mi kötődik korához életművéből, amelynek belső egységét jól ismerjük, s mit sorolhatunk az élő örökség kategóriájába? Újraolvastam néhány kötetét. Közéjük tartozott A szentlőrinci iskolakísérlet I. (1984), amelyben a kísérletet megalapozó elméleti hátteret világította meg. Áttanulmányoztam A társadalmi gyakorlat szükségletei és az általános nevelés tartalma című monográfiáját (1977) és a Szubjektumok termelésé-t, a nagydoktori disszertációját (1987). Élet járta át néhány itt nem hivatkozott tanulmánya (Pedagógiai Szemle, Embernevelés, Új Pedagógiai Szemle) mellett egy fontos neveléstörténeti munka megállapításait, amelyet társszerzőként jegyzett. Ez volt A Makarenko-hatás magyarországi történetéhez című kötet (1988).
1. Induljunk ki abból, hogy ez az életmű a társadalmi
viszonyok átalakulása után is több szempontból példaadó marad. Az
önzetlenség, a társadalmi felelősségérzet, az innovatív ember energiája,
szívóssága; az ügyének igazába vetett bizalom önmegsokszorozó ereje,
amelytől például menedzserré, jó szervezővé válik egy tehetség, akiben
eredetileg más adottságok bontakoztak ki mindezek értékek, amelyek
minden politikai rendszerben kiemelik az alkotó szakembert az átlagból.
Ha a tehetséghez emberi és szociális érzékenység párosul, az ugyancsak
olyan érték, amely független a társadalmi berendezkedéstől.
Ezek erkölcsi vonások. Szentlőrinc alapítójának azonban kutatói
sajátosságai közül is van legalább egy, amely ugyancsak nem korfüggő
érték. Ő a tapasztalataival folyamatos párbeszédet fenntartó innovátorok
közé tartozott. Írásai általában a meghatározó állapot rajza mellett
bemutatták az oda elvezető szellemi folyamatot is. A tevékenységet
visszaigazoló és a vele feleselő ráismerések kontrapunktikája bevonta
olvasóját a teremtő gondolkodás menetébe. Írásai e módszer révén gondolkodásra
serkentették a szakközönséget a szó eszmélkedő és vizsgálódó értelmében.
2. Volt egy kultuszminiszterünk, aki hivatali szobájában
Tehát iskola s nem az osztály; közösség s nem csupán az egyén. Közösségben folyó, közösség által irányított, koordinált, ellenőrzött tevékenység, nem pedig egyéni törekvések strukturálatlan halmaza az iskolában. Tevékenység, azaz egymással kommunikáló, együttműködő emberek munkálkodása, melynek vonásai s ez a korai felismerés fontos az életmű megértése szempontjából eltérnek a szocialista tanulóiskola herbartiánus? tekintélyelvű? formálissá formalizált tevékenységi rendjétől. Tevékenységi rendszer, nem résztevékenységek többé-kevésbé véletlenszerű eredője. Átfogó rendszer, tehát olyan, amely kiterjed a diákok életének az iskola által elérhető teljességére, s amelyben a felnőttek minden alapvető tevékenységi irányának megvan a megfelelője.
Ugyanezeket a gondolatokat kiérlelt formában Az intézményes nevelés elméleti alapjai című előadása (1987) a következőképpen foglalta tézisekbe. Az iskola fejlesztését meghatározó társadalmi szükségleteknek két nagy típusa van: a társadalom fenntartásának szükséglete és a társadalmat alkotó egyén fejlődési szükséglete. E két dimenziót az értékteremtő képességek kötik össze, amelyeket alapjában véve az iskolában fejlesztenek ki. A képességfejlesztés elve, hogy az iskolában az alapvető társadalmi tevékenységeket a helyi tevékenységi rendszer reprodukálja. Ha a gyerek nem látja (át), hogy számára a legkülönbözőbb tevékenységi önkifejezési lehetőségeket kínálja (fel) a kollektíva, amelynek ő is cselekvő tagja kell(ene) hogy legyen, akkor nem lesz motivált az ön- és társas fejlesztésre. Az ilyen jellegű helyi tevékenységi rendszer megszervezéséhez szintetizálni kell a tanulóiskola, a nevelőiskola és a munkaiskola vonásait. Mégpedig úgy, hogy a fejlesztés menetében egyaránt jelen legyen és arányosan legyen jelen a pedagógiai forradalom (az iskolai alapviszonyok gyökeres megváltoztatása), a tartalmi-strukturális reform, valamint a folyamatos korszerűsítés.
1955 és 1987 közé esett pályafutásának fénypontja: a szentlőrinci
modell kifejlesztése személyes irányításával (19691981). E ponton,
úgy érzem, kitérőt kell tenni. Miközben a szakmai karrier delelőjének
ezeket az éveket tekintem, tudatában vagyok, hogy az iskolakísérletnek
volt második évtizede is,
3. Elméleti alapvetése mint egész tévesnek bizonyult. Az
a társadalom, amelyben megkezdte kiépíteni pedagógiáját, nem olyan
volt, amilyennek tételezte. Nem is arrafelé fejlődött, amerre
A reáltevékenység ellentmondásai rendre felszínre is bukkantak.
Keserves küzdelem volt ezeket úgy orvosolni, hogy a módosítások ne
ütközzenek a történelemfilozófiai utópia lényegével és
Mindez logikus magyarázat arra, miért válhatott
ez az életmű részeredményekben gazdaggá, miért maradt mégis torzó
és lett a legátfogóbb elvi tételek vonatkozásában elméleti zsákutca.
A szentlőrinci kísérlet akkor indult, amikor az új gazdasági mechanizmus bevezetésével is összefüggő akkor újszerű társadalomtudományi kutatások már a nyilvánosság elé tárták az államszocialista társadalom rétegzettségét, érdektagoltságát. A nevelés megújítása is több társtudományra támaszkodott. Formálódott már az a felismerés is, hogy a termelőmunkától várt pedagógiai többletet a gazdálkodni tudás területére is ki kell terjeszteni.
A kísérleti iskola tevékenységi és hatásrendszere kezdetben sem, később sem volt olyan zárt, mint egykor a makarenkói kommunáké. Itt meg kellett oldani a családokkal való napi együttműködést is. Ettől függetlenül kikísérletezésre várt az iskolai önkormányzat és az ifjúsági mozgalmi önkormányzat az úttörőcsapat szerepe, egymáshoz való viszonya a tevékenységi rendszerben, illetve az iskolaközösség szervezeti felépítésében.
Makarenkót tehát Szentlőrincen lehetett követni, de másolni nem. Úgy vélem, itt már kezdettől fogva többre került sor, mint adaptációra. Ez a kísérlet önálló koncepcióból kiindulva támaszkodott Makarenkóra. Az a Makarenko-értelmezés, amelyet többen is magukénak vallottak, antisztalinista volt, meg akarta reformálni a diktátor halála után is uralkodó helyzetű tanulóiskola egyoldalúságait.
A szentlőrinci innovátor sokakkal osztozott abban
az illúzióban, hogy a fiatal Marxra támaszkodva, a forrásokból rekonstruált
marxi pedagógia segítségével lehet eljutni a valóban korszerű szocialista
pedagógia gyakorlatához. A szocialista munkaiskola és a makarenkói
közösségi nevelés összeötvözése egy más korszak más társadalmi szintjének
és eltérő kulturális légkörének a magyarországinak körülményei
között is hozott önmagában szép eredményeket. De ahogy én látom, a
megújítás már korán beleütközött a kísérlet belső és a társadalmi
környezet külső korlátaiba. A klasszikus munkaiskolai felfogásokból
nem lehetett meggyőzően levezetni azt a korszerű munkaiskolát, amelyre
az ipari forradalom akkori legújabb hullámától éppen leszakadó
Magyarországon volt szükség. De még ha
Mármost
Szentlőrinc reálpedagógiája mindenesetre fokozatosan függetlenedett
a teóriától, bármennyire is hivatkoztak a kísérletezők az elméletre.
Az innovátorok nehezen boldogultak a megfelelő szervezeti formák kialakításával.
Tessék e nézőpontból újraolvasni, mit ír az iskolaalapító A szentlőrinci
iskolakísérlet első kötetében az úttörőcsapat és a diákönkormányzat
kapcsolatáról.
4. Szentlőrinc valódi és maradandó értékei annál inkább válnak világossá, minél inkább felhagyunk azzal, hogy a jó magyarázat rájuk a marxista nagynarratíva. Én úgy látom, hogy ha a Szentlőrincről tovább tanuló diákok tanulmányi eredménye rendszerint jobb lett, mint új osztálytársaik átlagáé; ha ezek a fiúk és lányok közvetlenebbek, felszabadultabbak voltak, mint középiskolás társaik; ha nyitottnak bizonyultak a tananyagra és osztálytársaikkal való kapcsolataikban; továbbá ügyesen szerveztek és hozzáértéssel, gondosan dolgoztak, akkor ennek ahhoz van köze, hogy a nevelő hatás egész személyiségüket fejlesztette Szentlőrincen. Teljesen függetlenül attól, mit írt le a maga idejében Marx például A politikai gazdaságtan bírálatának alapvonalai-ban.
Mindezt átlátva és elismerve, Gáspár László utolsó alkotói korszakát
felfoghatjuk úgy is, mint elmélete felbomlásának időszakát. Azok az
évek ezek, amelyekben az ő modelljét követő-átalakító-továbbfejlesztő
iskolák iskolaszövetségek beleilleszkedtek a kialakuló piacgazdaság
körülményeibe, kulturális légkörébe. Nem tudom, milyen arányban oszlik
meg az érdem
Ezekben az intézményekben sokoldalúan törődnek a diákokkal,
akik konvertálható tudással és készségekkel ellátva haladnak tovább
tanulmányi útjukon.
Módszertani kiindulásból is tartalmi vonáshoz jutunk el, ha
kiemeljük:
Egy időben úgy állították fel a történészek 184849 mérlegét,
hogy a fügetlenségi harc elbukott, de végbement a polgári forradalom,
amely aztán felgyorsította a teljes polgári átalakulást. Bizonyos
értelemben