Varga Miklósné
A pedagógusszerepek átalakulása napjainkban
A dolgozat bemutatja a különböző szerepfelfogásokat, amelyeket fontosnak tartunk a jelen, illetve a jövő pedagógusprofiljának kialakítása szempontjából. Rövid történeti áttekintést ad a változó idők változó szerepeiről, majd felteszi a kérdést: hány arca van ma a pedagógusnak. Mi indukálja a változást? A pluralista társadalom hatásait és igényeit vizsgálva kutatja az információrobbanás, az eltömegesedés, az értéknélküliség, az elnőiesedés jelenségének okait. Végül arra kíván választ adni, milyen irányba mutatnak a változások, különös tekintettel a pedagógus modellnyújtó szerepének fontosságára. |
Maszk és személyiség
Szerepelméleti megközelítésben legfőbb kérdés a szerep és a személyiség közötti viszony. Egyes szerepértelmezések a személyiséget kizárólag szerepeinek összességével írják le.
Figyelemre méltó
Témánk a tanár mai, új szerepének jellemzése, ehhez azonban
ismernünk kell a tradicionális tanári szerep kialakulásának körülményeit.
Változó idők, változó szerepek
A humanizmus, a reformáció és az ellenreformáció korszakában az egyház és az iskola elválaszthatatlan volt egymástól. A pedagógus nemcsak a tudomány átadója volt, de a hitélet példamutató gyakorlása is hozzátartozott életéhez. Milyen volt ez a pedagógusszerep?
A nevelő feljebbvaló, vezető funkciót betöltő ember volt, akinek magasabbrendűségét nemcsak a tudás birtoklása adta, de transzcendens forrású elhivatottsága is. Ebben a sajátos közegben érlelődött a későbbi néptanító szerepe.
A klasszikus pedagógusszerep összetevőinek kialakulását a jezsuita rendházak, a protestáns kollégiumok nevelőinek jellemzői formálták. Míg a jezsuita nevelő a növendék teljes személyisége feletti korlátlan hatalom jegyében a lélek megtöretésének változatos büntetési rendszerét dolgozta ki, a protestáns kollégium egy másfajta pedagógusszerep kialakulását segítette elő. Nem volt éles határvonal felnőtt és gyerek között, a nagyobb diákok részt vettek a tanításban, együttműködtek a tanárral a kollégiumi élet irányításában, mintegy előrevetítve a mai diákönkormányzatokat.
Az újkori pedagógia a comeniusi pedagógusszerepet bontakoztatta ki. A pedagógus az ismeretek kegyes adományozója volt, de itt is megmaradt a lélek fölött hatalmat gyakorló személy státusa, jóllehet nyájas, atyáskodó barát maszkjába bújtatva. E megszelídült pedagóguskép nem veti el a pedagógus játékban való részvételét, célja megnyerni az együgyű tanítványok szívét.
A XVIII. században, a rousseau-i lázadás a testvér szerepét adja a nevelőnek, mely még az atyai szerep súlyát is sokallja.
A nevelésben előtérbe kerül a szeretetet, a derűt, bizalmat fenntartó és a szüntelen korholó, türelmetlen, zsarnoki hatalmával rendet tartó pedagógus magatartását elvető felfogás.
A XIX. század herbarti pedagógusfelfogása elfeledteti az atyai szerepet, helyette a tanár felölti a rendőr szerepét. Az erő, a felsőbbség fitogtatása, a szenvtelen rendteremtés, az embernyomorítás válik legitim pedagógusi magatartássá.
Léteztek emberbarát nevelői szerepértelmezések is, mint például
A XX. században már jól kitapintható a tanítói és a tanári szerepkör különválása is. Árnyaltabbnak látszanak a középiskolai tanár szerepelvárásai: a tanítványok iránti tisztelet, a tudás fontossága, a személyiség megtagadása a felvett tanári szerep miatt. A személytelen, mássá lett ember arcai közül fontossá vált a tudós tanár szerepkör és ennek ellenpólusa a parlagi úr névvel illetett primitív tanártípus.
Az oktatás, a tantárgytanítás, a módszertani ismeretek hangsúlyozását felváltották a reformpedagógusok ellentétes gondolatai, amelyek a gyerekek megismerését, a személyiségnevelést hangsúlyozzák. Az elméleti tudás profilja mellett megjelenik a nevelés művésze szerepkör. A reformpedagógia új pedagógusszerepeket kezdett körvonalazni, melyek napjaink új szerepelvárásaivá váltak.
Pedagógusszerepek napjainkban
A fentiek ismeretében megállapíthatjuk, hogy a szerep, a maszkviselés állandó, csupán a szerep alakul át a kor igényei szerint. Milyen szerepet játszik ma a pedagógus?
A szerepátalakulást az a társadalomban zajló változás indukálja, amely az utóbbi időben a rendszerváltással végbement. A demokrácia beköszöntével megszűnt a centralizált irányítás, elkövetkezett a kényszerkényelem vége, amelyet a döntés szabadsága váltott fel. Azt is mondhatnánk, a tudatváltás korát éljük, a kollektív tudatú emberből egyedi individuum lett, ami magával hozta az autonómia, a kreativitás, az önálló tervezőmunka igényét. Korunk sajátossága, az intellektualizmus felé való eltolódás egyensúlytalanságot szült a pedagógiában. A minél korábban, minél többet megtanítani elv, a felgyorsult tempó melyet a technika, a tudomány rohamos fejlődése indukál veszélyes intellektuális fejlesztést indított el. Háttérbe szorult a kreativitás. A gyerek elszakadt a természettől, a természetes környezetben, természetes anyagokkal történő érzékletes tapasztalatszerzéstől. Az óvodai foglalkoztatás az iskolához hasonlóan a feladatlapok használata felé tolódott el. Eluralkodott a túlzott irányítottság, a gyerek idejének beosztása, természetes impulzusainak figyelmen kívül hagyása, a fejlesztés előtérbe állítása.
Ebbe a tarthatatlan helyzetbe lépnek be az alternatív pedagógiai törekvések, amelyek az egyoldalú intellektualizmusból való kitörés útjait keresik. Ez szerepmódosulással jár. Létrejönnek az alternatív pedagógusszerepek, amelyek megindítják a hagyományos pedagógusszerepek maszkjának széttöredezését.
A pluralista társadalom igénye az alternatív, a sokféle pedagógusszerep egyidejű létezése. Az alternatív pedagógia kreatív pedagógust igényel, aminek lényege a spontaneitás, amely a személyiség nyomatékos jelenlétét kívánja. Ez a felfogás magával hozta a természetbarát, a holisztikus világszemléletű, a sokoldalú nevelő kívánalmait is. A hajdani tudós tanár karaktert felváltja az alkotó pedagógus típusa, amely ugyancsak nem nélkülözheti a tudományokban való jártasságot. A kor kihívása kísérletező, kutató, klinikus szerepkörre inspirálja a pedagógust. Egyre-másra születnek az új pedagógiai programok, de ma már a közoktatási törvény kötelezővé is teszi a saját, helyi programokon való munkálkodást. Mindez tehát a pedagógus-szerepkör bővülése irányába mutat. Jellemzővé vált a tanít, nevel, adminisztrál sorrendisége, ahol a szakember, nevelő, tisztviselő szerepkörök jelzik a hangsúlyeltolódást az oktatás irányába.
A klasszikus nevelő, oktató szerepkör szétválási folyamata egyre mélyült az utóbbi időben. Az alternatív pedagógia a nevelés méltóságát hozza vissza, konfrontálódva a hagyományosan az oktatószerepet előnyben részesítő pedagógiai gyakorlattal. Új, egyre bővülő feladatok járulnak a tradicionális kompetenciához. Ezek közül jellegzetesen napjaink kihívása az oktatástechnikusi szerepkör.
A felgyorsult technikai fejlődés eredményeként mindennapi életünk részévé váltak és az oktató-nevelő intézményekben is elfoglalták helyüket. A pedagógus az igényekhez alkalmazkodva rákényszerül alkalmazásukra. A kommunikációs formák alapvető megváltozásával egyre fontosabb szerephez jutott a tömegkommunikáció. Eszközeink bővülése, az információrobbanás, a vizuális robbanás új szerepkörökbe kényszeríti a pedagógust. Az iskola nevelő hatása már eltörpül a tömegkommunikációs eszközök vonzó értékközvetítő hatása mellett. Az információáramlás magas foka önnön végleteként a verbális kommunikáció erős csökkenését produkálja. Magyarázó, közvetítő, ellensúlyozó szerepkört igényelne ez a jelenség, vagy inkább valódi értékek felmutatását. Ebben megint csak az alternatív pedagógiák cselekvő természetközelsége, értékei lehetnek segítségünkre.
A tesztkitöltő iskolát beszélő iskolává kellene alakítani, a
személytelenség légkörét pedig személyes kontaktusteremtő pedagógusi
magatartásnak kellene felváltania. Ennek viszont határt szab az eltömegesedés,
a magas osztálylétszám, az összevont iskolák, osztályok gyakorisága.
Ijesztő perspektívát tár elénk
Az értékválság krízisállapotában összehasonlíthatatlanul nehezebb a mai pedagógus dolga, mint elődeié volt. A hajdani tekintélytisztelet rég szertefoszlott már, a diák függősége, kiszolgáltatottsága megszűnt, viszont új keletű jelenség a pedagógus kiszolgáltatottsága. Az egykor hatalmi pozíciójú pedagógus ma nemcsak a fenntartótól függ, akivel szemben meg kell védenie érdekeit, de a szülőkhöz való viszonyában is szerepváltás következett be, hiszen a szülőknek egyre több beleszólásuk van az iskola dolgaiba. A lokális környezet dominánssá vált, a pedagógus szolgáltató szerepe egyre erősödik. A változás a közszereplésben is nyilvánvaló, itt a pedagógus érdekérvényesítő szerepköre kerül előtérbe.
A pluralizmus nemcsak a szerepkörök bővülését, de a szerepbizonytalanságot is magával hozta. A funkcionális szerepekben történt változás, úgymint a szaktanácsadás, a felügyelet átalakulása, a korábban sosem gyakorolt menedzseri szerepkör megjelenése, az igazgatóválasztás megváltozása, az intézményi autonómia követelményei fokozzák a pedagógus elbizonytalanodását. Minden változás az eddigi munkát kérdőjelezi meg, és a bizonytalanság sötét színeivel festi át a pedagógus szereparcait.
Értékvesztett korunkban nincs jó és rossz. Nincs szép és jó.
Nincs férfi és nő. A család szétzüllése megállíthatatlanul folyik.
A szülők perspektívátlanságával, értéknélküliségével feltöltött gyerek
frusztráltan érkezik az iskolába. A gyerekkel és a szülővel való kapcsolatban
a pedagógus új szerepköre a terapeuta lenne, ha nem lenne maga is
frusztrált. Hiteles e szerepmegvalósítás? veti fel a kérdést
Az újabb pedagógiai szakirodalom konstruktív, a hagyományostól eltérő konfliktuskezelési módszerekkel segíti a pedagógust ebben a szerepkörben. Többen a Gordon-módszert alkalmazzák, amely újrafogalmazza a szerepegyüttest.
A gyors fejlődés a szereptanulást egész életen át tartó folyamattá teszi, máris megvalósulóvá téve a pedagógusok professzionalizálódását. Az óvodapedagógusok is rohamosan professzionalizálódnak, és őrzik nevelői szerepüket az erőszakos iskolásítás, az oktatói szerepkényszer ellenére is, holott a pedagógusi titulust csak nemrég kapták meg, az óvónők és pedagógusok méltatlan nyelvi megkülönböztetése után.
A pedagógus értékközvetítő, modellnyújtó szerepére az értéknélküliség világában óriási szükség lenne. Míg hajdan a jó erkölcs fontos kívánalom volt a pedagóguspályán, addig ma a szakmaiság került előtérbe. Az alternativitás megjelenése igyekszik visszaadni a morál, a humánus értékek jogos helyét a pedagógiában.
A modellnyújtás egyoldalúsága tükröződik a feminizálódásban
is. Mára már nyilvánvalóvá vált a pálya elnőiesedése. Joggal figyelmeztettek
már a 60-as években a fejlett nyugati országokban a fiúk feminizálódásának
veszélyére. Noha
A nemek összemosódása látványos jegyekben is megmutatkozik. A külsődleges jegyeket figyelve, nehezen lehet ma megkülönböztetni a lányokat a fiúktól. Mindkét nem nadrágot visel, lábán bakancs. Hajviseletük sem sokban különbözik, nemtől függetlenül a hosszú vagy éppen a felnyírt a divat. A fiúk fülében fülbevalók díszelegnek, egy fülben több is, akár némelyik lánynak. A lányok nadrágviselete tükrözi az anya felvett férfias magatartásmintáit, aki nemét tekintve nő ugyan, de sokszor családfenntartó, pénzkereső, vezető szerepet tölt be, kocsiját egyedül vezeti, a szó minden értelmében. Az azonosulásos szereptanulás mintái tehát a férfiszerepet vállaló, magánéleti, megélhetési gondokkal, értékválsággal küzdő női nem. Ő a jövő nemzedék modellje.
A jövő lehetséges útjai
Miután áttekintettük a változó idők változó szerepeit, majd napjaink pedagógusarcait helyeztük nagyító alá, megpróbálunk választ adni az írás elején felvetett kérdésekre.
A változások természetére vonatkozóan megállapíthatjuk, hogy azok bonyolult társadalmi változások szükségszerű következményei. Minden kor kiérlelte sajátos pedagógusprofiljait, a kor történelme, uralkodó tendenciái szerint változtatva a pedagógiáról vallott nézeteit. A pedagógus mint értékközvetítő a kor tükre, hordozója az idő szükségleteinek.
A pedagógus most túlterhelt, keresi az értéket, keresi saját
arcát. És a nyomás nőttön nő olvasható
Körvonalazódni látszik mégis egy minőségileg jobb, pozitív irányba mutató, ma még latens irányzat, amely gyökeresen átalakítja, megszilárdítja a most még kereső, bizonytalan pedagógus helyzetét. A személytelenség, a kiüresedő kapcsolatok, az agresszió tombolása, a normanélküliség állapota érlelte közös biztonságvágy vezet el a visszanyúláshoz a régi értékekhez. A modern vallásosság, az ősi hagyományok újjáéledése a XX. század színeivel átszőve, megszűrve, letisztulva jelenik meg. XX. századi jelenség a különböző vallások egyesítő törekvése, a humánus örök értékek mint közös alap hangsúlyozása. A pszichológia befolyása is egyre nő, különösen a humánpszichológia emberbaráti törekvése, holisztikus szemlélete hódít.
A terapeuta profilú tanár nem veszi ugyan át a pszichológus
szerepét, de egyre fokozódó feszültsége, a sérült gyerekek tömegei
arra késztetik, hogy személyes kapcsolatot alakítson ki diákjaival,
a tradicionális retorziók elhagyásával értse meg őket, keresse az
okokat. Az okok megfejtése közben pedig ne a környezetére mutogasson,
hanem önmagába nézzen, tudván, a gyerek problémája mindig a pedagógus
problémája is. Az új arcú pedagógus önismeretre törekszik, és tudja,
hogy nem kerülhető el a személyesség
Kirajzolódik a jó erkölcsű tanár képe is mint alapkövetelmény
amint az a régi időkben természetes volt , a gyerekek követendő
modellje. Megerősít ebben a pozitív jövővárásban
Hasonló a véleményem a tekintetben is, hogy a megbillent értékrend
helyreállításában a pedagógusnak vitathatatlan szerepe van. Mindez
azonban a hagyományos pedagógia eszközeivel elérhetetlen, elszemélytelenedő
világunkban leginkább a személyiség adhat alapvető tájékozódási pontokat
Irodalom
Zrinszky László: Pedagógia szerepek és változásaik. Budapest, 1994, ELTE (Pedagógiai Közlemények) 66. p.
Buda Béla: A pedagóguspálya nőiesedésének pszichoszociális problémái. In: Educatio, 1996/3. 431144. p.
Trencsényi László: Pedagógusszerepek az általános iskolában. Budapest, 1988, Akadémiai Kiadó, 3962. p.
Galicza JánosSchödl Lívia: Pedagógusok gubancai. A lelki egészség megőrzésének lehetőségei a pedagóguspályán. Budapest, 1993, Korona Kiadó.
Papp János: Kiindulópontok a holnap pedagógusának arcképvázlatához. In: Acta Paedagogica Debrecina, 1984, Debrecen, 75103. p.
Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Budapest, 1994, Nemzeti Tankönyvkiadó.