Nyugat · / · 1926 · / · 1926. 10. szám · / · Figyelő · / · Szinházi Figyelő

Lányi Viktor: Kitty és Kati
A Király Színház operett-újdonsága

Hogy mily kiváló mestere az operettírásnak Martos Ferenc, azt két darabjával is megmutatta az idén. Az Annabál és az Alexandra szövegkönyvét (kivált az utóbbiét) a műfaj legjobb termékei közé számítjuk. Most bemutatott munkáját a csalódottság érzésével néztük végig. Olyan polgári burleszk-féle került ki a tolla alól. A bohózatos helyzetek bonyolításához mindig értett Martos, akinek harmadik felvonásait éppen a franciás színpadi technika eszközeinek természetes és elegáns fölhasználása jellemezte igen előnyösen. Itt, úgy látszik, az alapötletben vétette el a dolgot, mert visszásan és erőltetetten hat a legtöbb esetben épp az, aminek könnyed perdüléssel kellene kiváltani a hatást. A helyzetkomikum kitűnő nevettető eszköz a színpadin, de csak akkor, ha a cselekmény forgatagából kicsattanó meglepetésszikrák nem a színpadi akció szereplőit, hanem a nézőközönséget érik váratlanul. Martosnak a jelen esetben csak egy felvonáson át sikerült úgynevezett bohózati feszültséget fejlesztenie. Azon túl már az "operettben mindent szabad" jelige oltalma alatt viszi tovább a gazdag lánynak nézett cseléd és a cselédnek nézett gazdag lány quiproquoja körül bogozott történést. Egyik-másik motívum - mint például két lipótvárosi mama szociál-etikai versengése a második felvonásban - még az operett-valószerűségtől is túlságosan elrugaszkodik.

Rényi Aladár, az operett megzenésítője, szolid törekvésű muzsikus. Leleményével, technikájával a tíz-tizenöt év előtti valceres-indulós stílusban gyökeredzik. Ahol a ma divatos amerikaias tánc-zenét kénytelen erőltetni, ott egyenest ósdinak hat kevéssé rafinált dallamkialakítása s kissé vaskos, "Kapellmeisteres" harmonizálása. De egy-két jellegzetes számban ügyesen és sikeresen tér el a sablontól és a második felvonás terjedelmes (némileg lármás) fináléjában akadnak ötletes fordulatok.

Az előadásban Somogyi Nusi groteszk eredetisége jutott legjobban érvényre.