|
NÓVÉ
BÉLA
Humán geometria
zoomorf tanulságokkal
Az állati, emberi csoportrendekről1
1.
Miféle alakzatokat képes formálni az ember, szándékosan vagy önkéntelenül,
ha jobbára csak a testével vesz részt valamely közösségi alaphelyzetben?
Honnan a készségünk, hajlamunk, tudásunk erre? Mi az, ami belőle korhoz,
kultúrához kötött és mi, ami biológiai meghatározottságú? Avagy
van-e a humán geometriának bármi, egész fajunkra érvényes
íratlan szabálya, közös rendezőelve?
Megannyi izgalmas kérdés, amely a vallási kultuszok, esküvők, temetések,
gyermekjátékok, tánc- és hadrendek, a csapatsportok vagy a modern nagyvárosi
élet jelenségei láttán joggal merül fel minden figyelmes szemlélőben.
Annál inkább, mert az emberalkotta csoportrendekben a geometriai vagy
organikus absztrakció bármely formája csak úgy mint azok hiánya
szükségképp a lényegre utal, s az esetleges halmazok végtelen sorából
kiválva antropológiai jelentéshangsúlyokkal telítődik.
A kollektív önismeret jóval több izgalmas felfedezésével kecsegtet, ha
vizsgálódáunkat nemis tehetnénk másként az állatvilágra
is kiterjesztjük.
Búvároptika
A földi élővilág megannyi társas alakzata fajonként, fajtánként tűnik
elénk, mi több, még ezek is megszámlálhatatlan alcsoportot és alkalmi
társulást alkotnak. Mindez az emberi percepció számára legfeljebb felszínes
mustra, pillanatképek gyarló montázsa lehet, hiszen szemünk és értelmünk
nem képes egyszerre átfogni az élet teljes, négydimenziós gazdagságát.
Kezdet és vég térben, időben egyaránt így szükségképp homályba
vész, s a jelenségek pazar sokféleségét legfeljebb egy búvár folyton változó
optikájával vehetjük szemügyre.

Valahogy úgy, ahogy a floridai korallzátonyok élővilágát
kutatva Konrad Lorenz maga is tette, tudós létére vízipipát, békauszonyt
és búvárszemüveget öltve, hogy közvetlen tapasztalatokat szerezzen az
élet bölcsőjéről. Nos, mi volt, ami az etológia úttörőjének,
máig legolvasottabb népszerűsítőjének figyelmét elsőként megragadta? Miként
élménybeszámolójában2
írja, mindenek előtt az alakok végtelen bősége. Ám e bőség,
a körötte nyüzsgő tengeri lények kavalkádja idővel fölismerhető csoportrendekké
és egyedekké tagolódott, mind több titkot feltárva a tudós türelmes tekintete
előtt: Halakon figyeltem meg először az állati viselkedés néhány
általános törvényszerűségét írja Lorenz , kezdetben még valóban
»tapogatózva«, keveset értve, ám egyre ellenállhatatlanabb vággyal,
hogy látva lássam és megértsem, amit csak lehet...

Mert a búvárszemüvegen át ezúttal egy vérbeli kutató
és megszállott empirista fürkészi a tengert, aki nemcsak rögzíti, szelektálja,
de mindjárt értelmezni is próbálja, amit lát. A halak két fajtáját
tudom nyomban megkülönböztetni: azokat, amelyek csapatostul úsznak, méghozzá
többnyire a nyílt víz felől, és azokat, amelyek az érkezésemet fogadó
pánik elcsitultával lassan, óvatosan bukkannak elő valamely üregből vagy
más rejtekhelyről mindenkor egyesével! Lorenz hosszan és
érzékletesen taglalja, milyen változatosak a halak alakzatai. Felidézi
legelső találkozását az óriás kockatömbökben, milliárdos rajokban úszó,
ártatlan bíborpofájúakkal, elgyönyörködik a tűhalak
avagy szarvascsukák, e szálkavékony, kis ragadozók daliás
alakzatán, amint ötösével, hatosával, legyezőként szétterülő rajban portyáznak
közvetlenül a víz színe alatt a náluk is apróbb kalászhalak
csillámló felhőire vadászva. Ám ennél is jobban megragadják figyelmét
a bizar plakátszínekben pompázó korall-halak: egy-egy fészkén vigyázó,
magányos pávaszem-pillangó, vagy a felségvizeik határán őrjáratozó
kék angyalhalak, melyek mindenkor párosával járnak.
A halak világában látni fogjuk: másutt is!
vannak tehát anonim tömeglények, kisebb, főként ragadozó rajok,
kötelékek és végül párok, azaz társult individuumok. Ezek a változatos,
nyitott vagy zárt, alkalmi vagy tartós, szabályszerű vagy amorf alakzatok
mindenkor fajspecifikusak, azaz szorosan egy faj életmódjához: táplálékszerzéséhez,
szaporodásához, belső hierarchiájához vagy kollektív önvédelméhez igazodnak.
Az anonimitástól az egyedfelismerésig
Ám a csoportalkotás érdemi ismérveiről, a látszólag hasonló formációk
olykor nagyon is eltérő késztetéseiről jóval többet árul el az a további
distinkció, amely a fajtársak egymás felismerését s a csoporttagok személyes
kötődését teszi meg az osztályozás alapjául. Lorenz és jónéhány tudóstársa
megszállottan kutatta az individualizáció különféle törzsfejlődési
szinteken: halaknál, madaraknál, emlősöknél föllelhető példáit. Tették
ezt két okból is: egyrészt mert e megfigyelésektől és többgenerációs kísérletektől
fontos tanulságokat reméltek az öröklés és tanulás még rejtett összefüggéseire
nézve, másrészt mert ezeket sokban az emberi csoportalkotás, a személyes
dominancián alapuló viszonyrend előképeinek tekintették. Az etológia lelkes
úttörőit persze, gyakran érte a vád, hogy antropomorfizálják,
sőt vakmerően túlpszichologizálják az állatvilág társas jelenségeit.
A derék tudósok viszont éppoly joggal felelhették erre, hogy korunk civilizációs
Narcisszusza balgán semmibe veszi önnön természeti mivoltát
s vele az ezerszálú köteléket, mely őt az alacsonyabb rendű
teremtményekkel évmilliók óta nolens, volens összeköti.
Lorenz minden esetre a fenti kritérium alapján az állatvilágban
azonosítható társas rend négy markáns típusát vázolja fel,
valamennyit saját vagy mások empirikus megfigyelései alapján:
Az első az anonim csapat, amely mentes ugyan
minden agressziótól, ám éppúgy nélkülözi az individuumok személyes ismeretségét
és összetartozását is. A második a bakcsók és más kolóniákban költő madarak
kizárólag a védendő territórium struktúrájára felépített családi és társas
élete. A harmadik a patkányok különös nagycsaládja, amelynek tagjai nem
egymást, inkább csak egymás szagát, a nemzetségszagot ismerik fel,
így a családon belül fejlett szociális érzékenységről tesznek tanúbizonyságot,
ám az idegen, más nemzetséghez tartozó patkánnyal kíméletlenül elbánnak.
A társadalmi rend negyedik fajtája végül az, ahol a személyes szeretet
és barátság köteléke akadályozza meg, hogy a kötelék tagjai egymás ellen
küzdjenek, vagy bántalmazzák egymást. A társas viszonyok ez utóbbi formáját,
mely számos egyezést mutat az emberek társas viszonyaival, a nyári lúd
példáján szemlélhetjük.
|
 |
|
|
 |
|
|
Hogy ez utóbbi példa mennyire ellenállhatatlan, azt
jól mutatja a V-alakzat makacsul fel-feltűnő civilizációs vándormotívuma:
a tánc- és hadrendekben, díszszemléken és díszkíséretekben, némely csapatjátékban
(rugby!) vagy épp a vadászgépek kötelékeiben. Kínában például a támadó
éket már Xing, a birodalomalapító első császár korában jó 2200
éve vadliba-hadrend-nek nevezték, s ez az alapforma
a spártai, macedón, római, stb. ékek sokféle előképe nyomán
a hadászatban mutatis mutandis máig megmaradt. Az efféle formális mintakövetésnél
azonban jóval többet mond az a tény, hogy vagy másfél évtizede nálunk
is akadt olyan felekezet3,
mely morálteológiai tanítását talán épp Lorenz kutatásai nyomán!
merészen zoológizálva a vadludak társas rendjét állította
példaként hívei elé. Íme:
Keresztény lecke a kanadai vadlibákról
1. A vadlibák csoportosan, V-alakban szállnak. Repülés közben mozgatják
szárnyukat, s a levegő felhajtó ereje ezáltal segít fenntartani utánuk
repülő társaikat. Így lehet, hogy 71 százalékkal hosszabb utat tudnak
megtenni, mint ha csak egyetlen pár repülne együtt. Lecke: Ha egymást
segítve dolgozunk, és közösségi szellemben végezzük a munkát, jóval gyorsabban
és könnyebben érünk célt.
2. Ha egy vadliba kirepül a sorból és egyedül próbál
célhoz érni, menten lelassul, mivel nem segíti többé a levegő emelő hatása,
melyet a többiek szárnycsapásai biztosítanak számára. Így aztán gyorsan
visszarepül a sorba, hogy repülése könnyebbé váljék társai erőfeszítése
által. Lecke: Ha van annyi eszünk, mint egy kanadai vadlibának,
együtt dolgozunk a közösséggel a közös cél érdekében.
3. Mikor a vezető vadliba elfárad, egy másik veszi
át helyét a kötelék élén. Lecke: A közösségben el kell fogadnunk
egymásrautaltságunkat, s a kellő pillanatban át kell adnunk vagy vennünk
a munkát, akárcsak a vezetést.
4. Repülés közben a hátsó vadlibák hangosan gágoknak,
hogy az elsőket bíztassák erőfeszítéseikben. Lecke: Közösség nem
lehet meg szurkolók nélkül, és fontos, hogy a gágogás bíztató
legyen.

5. Ha egy vadliba megbetegszik, két társa leszáll vele,
és mindaddig együtt maradnak, amíg felgyógyul vagy elpusztul. Ezután hármasban
vagy csak kettesben visszatérnek eredeti kötelékükhöz, avagy
egy másikhoz csatlakoznak, amíg be nem érik a sajátjukat. Lecke:
Ha annyi együttérzés lenne bennünk, mint a vadlibákban, átsegítenénk egymást
a nehéz időkön, ahogyan ők teszik.
Nemrég ugyanezt a majd húsz éve talált
textust az interneten is felfedeztem egy video-inzert kíséretében.
Ez utóbbin két ausztrál sárkányrepülő csatlakozott egy vadliba-kötelékhez,
egyikük követte, a másikuk filmezte különös interakcióikat. Az első ugyanis
nem csak a vándor- kötelék mögött haladt, hanem olykor fölébe szállt,
sőt vezérlúdként kínálkozva az élére is állt amit a
fáradt vadludak szemlátomást hálával fogadtak... Hasonlóan bizarr fraternizáló
jelenetek láthatók azon felvételeken is, melyeket svéd és francia környezetvédők
rögzítettek az európai vándormadár-útvonalak fenyegetettségére próbálván
felhívni a figyelmet. Az előző oldali képen például, mely Gibraltár felett
készült, a sárkányos állatvédő biztatásul éppen egy vadliba talpát simogatja.
Kérdés persze, hogy csakugyan beértük-e példásan szolidáris
csoportrendjüket? No meg az is, hogy vajon a sárkányrepülőket is lekísérné-e
két önkéntes vadliba a földre, ha netán a hajtóanyaguk kifogyna?
Szolidáris csoportrendek
Az efféle morális célzatú, zoomorf példálózás sok ezer éves műfaji hagyomány
elég csak a Bibliára, Aesopus fabuláira vagy a népmesékre utalni.
Bennük a tárgyszerű megfigyelést rendre átszínezi a jelképteremtő szándék,
a pőre valóságot az emberi beleérzés és vágykivetítés. A sok kínálkozó
idézet közül álljon itt csupán még egy Pázmány Péter egy költői
szépségű, kevéssé ismert példázata:
És miképpen a szarvasok, amikor valamely nagy
vizen átalúsznak, szarvokkal terhelt fejeket az előtte úszók hátára teszik,
a legelső pedig megfáradván, elmarad, és az utolsónak hátára hajtván fejét,
annak segítségével könnyebbíti fáradságát: úgy az embereknek, akárkik
légyenek, a világi munkák között segíteni kell egymást, és aki legelsőbb,
a legutolsóbbtul is könnyebbséget vehessen: hogy így kéz kezet mosson
és segítsen. 4
Ez a modell persze, sokaknak nagyon is ismerősnek tűnhet.
Mintaszerű analógiái főként egy-egy sportágban tűnnek elénk: így a hosszútávfutók
vagy az országúti kerékpárosok versenyein, ahol íratlan szabályként a
legádázabb riválisok is felváltva vezetik, húzzák egymást
egész a véghajráig. Még tisztábban érvényesül mindez a teremkerékpáros
négyesek körversenyein, ahol az elsőből utolsó elve
körről-körre, szabályos rítusként ismétlődik. Ám a szolidaritás valódi
próbáját a váratlan vészhelyzet jelenti, amely az állati, emberi közösségeket
olykor meghökkentően hasonló önvédelmi és túlélő alakzatokba képes rendezni
mint azt a vadászat és a hadviselés példái mutatják a kőkortól
napjainkig. (Körkörös védelem, tömörülés veszély esetén támadó
ék, az első vonalban küzdők szoros biztosítása és időnkénti felváltása,
stb)
Az olvasó persze, méltán kérdezheti: vajon mit is keresünk
az állatvilágban? Előképeket, csoportmintákat? Közös törvényszerűségeket
avagy csak jelkép-értékű analógiákat? Ezt is, azt is, ami épp kínálkozik
felelhetnénk, nyitottságunkat és kételyeinket egyformán megvallva.
Leginkább persze, nyilván az izgat, hogy sokszorosan kinőtt és levedlett
hordakötelékeink helyett új társas rendet, érvényes formációkat fedezzünk
fel önmagunknak! Mert hisz az ember, mióta csak a civilizáció rögös különútjára
lépett, folyvást keres, méricskél, viszonyítgat, hogy a maga helyét és
arányos léptékét a teremtésben újra meglelje. Előre tekint és hátra néz,
múltat és jövőt teremt magának botladozva, miközben irígyen sandít azokra,
akik megmaradtak a létezés örök jelenében mulandóságuk, önazonosságuk
gyötrő dilemmáival mit sem vesződve.
Értelmünk és szabadságunk árát szívesen megspórolnánk,
ha lehetne... Hálátlan adósok, mohó újgazdagok vagyunk, akik
fél szemmel váltig a szegények netán még rejtett kincseit lesik, hogy
valamiképp azt is megkaparintsák, ha lehet. Éppen csak sorsukat nem vállaljuk,
pánikszerűen elhárítva magunktól minden fajtársainkért vállalt
felelősséget! A teremtés egészét vágyjuk lefölözni, de vakon követett
önérdekünknél nem ismerünk magasabb elvet. Csodáljuk a rovartársadalmak
fegyelmezett rendjét, ám egy méh vagy egy hangya robotos, kurta életével
aligha cserélnénk. Sóváran elnézzük a vándormadarak szédítő kötelékét,
de önszántunkból aligha vállalnánk másokkal ily szoros, holtig tartó sorsközösséget.
Csakhogy ösztöneink, úgy tűnik, semmibe veszik az efféle
fensőbbséges, individualista fanyalgást. Korunk elmagányosodó tömegembere
mindinkább kénytelen megtapasztalni eredendő állati mivoltát. Leginkább
persze köznapi fenyegetettsége határhelyzeteiben, melyeket méltán tekinthetünk
a társas viselkedésminták keserves újratanulási penzumának. Az etológusok
nem ok nélkül kongatják a vészharangot immár évtizedek óta5,
hiszen nap mint nap egy sor elemi ösztöntudásnak kellene megfelelnünk:
a territoriális elv íratlan szabályainak, az egyedsűrűség és az agresszió
kényes önszabályozásának, a fajtársak iránti szolidaritásnak
vagy épp az önvédelmi és túlélő alakzatok spontán kialakításának. Mi tagadás,
nehéz utóvizsgák ezek és többnyire puskázni
se lehet, minthogy az eseti feladványokra nincsenek előre borítékolt megoldókulcsok,
kész feleletek.
Még inkább óvatosságra int, hogy mint alább
még Canetti vagy Lorenz téziseit vizsgálva kitűnik e nehéz dilemmákon
töprengve olykor a legkülönb elmék is tévednek; méghozzá minél nagyobbak,
annál nagyobbat... Az állati, emberi csoportmintákat egybevetve minden
esetre nem árt eleve fenntartással kezelni bármi formális egyezést, avagy
ellentétet. Mi sem volna csábítóbb, mint sok ezer év okkultista hagyományát
felújítva mélyértelmű és meghökkentő összefüggéseket konstruálni az állati,
emberi csoportminták pusztán külső jegyei, vagy más, önkényes analógiák
alapján. Csakhogy a számok és formák absztrakt mágiája rendre megtörik
az élet szeszélyes öntörvényein, s egy-egy látványos alakzat: a kör, a
négyzet, az ék, a lánc, a sor, nem csak koronként, kultúránként, hanem
egyazon közösség alkalmi csoportmintájaként is más-más funkciót hordozhat.
(A sor például éppúgy lehet a külsőleg kényszerített hierarchia,
mint az önként vállalt egyenlőség manifesztációja ahogy a kör
is oltalmazó, befogadó, vagy éppen korlátozó, kirekesztő alakzat.)
Emberi, állati játékrítusok
Témánkról töprengve könnyű belátni, hogy a szabályos emberi csoportrendek
jó részét a mágikusszakrális és a merőben gyakorlati indítékok (csoportmunka,
hadászat, közlekedés, stb.) két végpontja között éppen a játék öncélú
öröme, a homo ludens kifogyhatatlan formaleleménye hozta létre. Az ember
antropológiai önmeghatározására az elmúlt másfél században számos nagyralátó
itt érdemben nem idézhető kísérlet történt. Minden esetre,
ha az emberi nem sajátos onthológiai ismérvét Marx a munkában, Darwin
az eszközhasználatban, Freud a szexualitáshoz és a halálhoz fűződő viszonyban
vélte felfedezni, Johan Huizinga, a jeles holland kultúrtörténész
1938-ban, egy újabb világégés küszöbén! méltán emelte ki a játék
kultúrateremtő, kultúramegtartó szerepét.6
A játékét, amely az emberi szabadság talán legteljesebb megvalósulása,
ami időleges tökélyt visz a tökéletlen világba s az élet köznapi
zűrzavarába a maga eszményi zártságával és önkéntes szabálykövetésével,
s ami ezáltal képes valamennyiünket tisztán biológiai szükségleteink:
a táplálkozás, párosodás és önvédelem köznapi kényszerei fölé emelni.
A semmiért egészen nemes passziója ez: egy teljesebb létélmény
ellenállhatatlan vonzása felnőttkori jutalomjáték, repríz, mely a gyermekkor
önfeledt örömeit idézi.
De vajon mindez csak emberi készség volna? És mint
ilyen kizárólag közögségképző, kultúrafenntartó erő? Nincs-e esélyként
éppúgy belekódolva az öncélúság, az entrópia, a destrukció, vagy akár
a végletes embertelenség is?
Huizinga válaszaival és imponáló példatárával
egy eltökélt humanista nem kevés eszményítésével az első két kérdésre
határozott igennel felel, s a harmadikra: a társas játékainkból kinővő
játszmarontásra sem lát komolyabb kockázatot. (A destruktív
erők szerinte eleve játékidegenek és mindenkor kívülről támadnak.)
Csakhogy az eltelt nyolc évtizedben történt egy s más a világban, no meg
a tudományban is, ami e kérdések újbóli fölvetését nagyon is indokolttá
teszi!
Jaak Panksepp holland neurológus például nemrég kimutatta,
hogy ugyanazon idegpályák aktiválódnak az ember nevetése közben, mint
amikor az állatok játszanak egymással. Alighanem közös genetikus örökség
ez, amely a társas együtlét izgalmait és atavisztikus örömélményét hívja
elő hiszen ki tagadná, hogy az állatok a maguk szórakoztatásásra
éppen úgy játszanak, akárcsak mi! Sőt, mind több etológus állítja
például majmok, kutyák, delfinek, vagy éppen patkányok társas életét tanulmányozva
, hogy egyes fajok nem csak játszani, hanem nevetni is szeretnek,
s hogy hozzá pompás humorérzékük van; mesterei például a helyzetkomikumnak:
a szerepcserének, az utánzásnak vagy az elunhatatlan bújócska-játékoknak.
A neurológiai alapkutatások ma úgy tartják: a játék
az ősemlős agy kialakulásához köthető (korábbi megjelenése vitatott).
Funkciója is számos egyező vonást mutat buddhista terminussal
ifjabb testvéreink és az emberi világ között, hiszen a játék
mindkettőben a szocializáció elsőrangú eszköze, amely a társas lét normáinak
és sokféle rutin-készségének elsajátítását segíti a kapcsolatteremtés,
az együttműködés, a csoportrend-elfogadás, az udvarlás, vetélkedés vagy
konfliktuskezelés megannyi modellhelyzetében. Ugyancsak közös vonás, hogy
az első játszótárs, állatnál, embernél egyaránt, jobbára az
anya, s hogy a sikeres folytatásnak (a saját korcsoportban, majd a teljes
populációban) is csak akkor van igazán esélye, ha ez az intim szocializációs
előjáték kellőképp felkészít rá. Az állatok velünk ellentétben
felnőttként már nemigen játszanak, kivéve egy-két elronthatatlanul
játékos fajt, amilyen a delfineké vagy a papagályoké. A tárgy-
és eszközjátékra is csak néhány emlős hajlamos; ezek viszont jól értik
a jelképes játék-aktusokat, a mimézist és a szimulálást is. (A csimpánz
például egyik lábát ölébe kapja, és úgy ringatja, becézi, mintha csak
a babája volna.)
S most lássuk, mire képes a homo ludens, és hogy mi
az, amire túlhajtott, elsatnyult játék-készségeivel egyre
kevésbé! Mert bárhogy is forgassuk, a Huizinga olvastán fölmerült harmadik
kérdésre önáltatás nélkül csupán annyit mondhatni: a játékszenvedély
akár csak maga az ember eredendően kétarcú; ártatlan és démoni,
közösségteremő és pusztítón egoista egyformán lehet! Egy biztos: az emberi
játék minden öntörvényűsége ellenére sohasem öncélú
vagy értéksemleges. Ellenkezőleg, sajátos rítusaival és jelképrendjével
mindennél többet elárul egy-egy korszak vagy közösség preferenciáiról.
Az idősebb Brueghel Gyermekjátékok című festményén például még vagy három
tucat flamand népi játékot fedeztek fel a jószemű antropológusok; csupa
olyan eszköztelen, test-a-testtel űzött, ártatlan mulatságot (talicskázás,
bakugrás, kicsapósdi stb), melyek még a múlt század közepén is elevenen
éltek egész Belgium- és Hollandia-szerte. Napjainkra a számítógépes játékokon
felnövő nagyvárosi egykék mindebből jó, ha kettőt vagy hármat ismernek,
azt is inkább csak rajzfilmekről mivel azok hősei voltaképp ugyanezt
az ősi szituációs készletet használják, épp csak látványpoénná silányítva
a játékbeli helyzetkomikum még spontán, testmeleg élményét. Hogy is lehetne
másként, mikor a gyerekfogyasztásra szánt filmet, reklámot, médiát ma
láthatóan mind inkább gyermektelen és infantilis profik uralják: ők játszanak
a gyerekeknek a gyerekek helyett...
Az eleven testekből építkező játék, ha
lehet, még ennél is kényesebb műfaj, mely gyakran túlhajtott, üres formalizmusba
torkoll. Ezt látni a későreneszánsz carnavalékban, a barokk
látványos operaszínpadain, a 18. század divatos élőképeiben
vagy a majorette-ek kínosan mesterkélt alaki gyakorlataiban. Ám jobban
belegondolva ugyanez az öncélú hatásvadászat viszolyogtat a pornófilmek
rafináltan sivár tumultusában, vagy az ideológiai-hatalmi jelképgyár afféle
perverzióiban, mint az eleven tömegekből formált jelszavak és vezérportrék:
Che Guevara tízezrek által életre keltett arcmása a havannai
VIT-en, vagy épp a Mao 80. születésnapján a Sárga folyón ezrével leúsztatott
kínai kisiskolások, akik zsenge testükből formáltak köszöntő jelszavakat
a partról integető, elaggott zsarnoknak.
E két utóbbi példa a homo ludens találékonysága helyett
már inkább a tervezett társadalmak és látványtervezőik komor
fantáziátlanságára vall. Ahogy jól jelzi azt is, hogy a játéknak
főként ha másokat használunk eszközül benne nem csak formaszabályai,
hanem íratlan normái is vannak. Például az önkéntesség s az egyenlő szerepesélyek,
melyek nélkül a játék csupán hiú és önkényes manipulációk számalmas prédája
lesz.
Van viszont a játékos imitációnak egy mókás, sőt gyakran
megejtő esete, amikor állat (majom, kutya, papagáj, etc) utánoz embert
avagy fordítva: az ember próbál követni különféle állati mozgás-
és csoportmintákat. Ez utóbbi látványos példája az eredetileg bízvást
a delfinektől elírigyelt szinkronúszás, amely mára hódító
világdivat lett, és Los Angeles óta az egyik legnépszerűbb, olympiai számként
is elismert, női csapatsport. Ez az akrobatikus elemekből precíz összhanggal
koreografált, csoportos vízi balett voltaképp nem más, mint önkéntes filogenetikai
regresszió annak kihívó demonstrálása, hogy a víz az embernek
éppoly természetes közege, mint a benne őshonos flórának és faunának!
Egy-egy nyolctagú sellő-csapat, hol a halak és cetek együtt
úszó szabályos kötelékét idézi, hol albatrosz, flamingó
vagy halfark figurára vált, búvármadár csapatként alámerül,
hogy aztán odalenn összefogódzva tavirózsaként jöjjön a víz színére, netán
korallmintákat, tengeri csillagot formázva. Akár a művészi tornában és
a jégtáncban, a szinkronúszásban is vannak előírt és szabadon választott
elemek, így az egyik legfőbb szabály, hogy a csoport-figurák csúcspontján
az úszók teste legalább felerészt kilátsszék a vízből (lebegő pózok, láblengetések,
hirtelen kiemelések, etc). Mindezt nem árt öt-hatévesen elkezdeni, hogy
akár a légtornászok vagy a balerinák jó tíz év múltán legalább pár percre
el tudják hitetni velünk: fizikai korlát nincs, az emberi fantázia és
fegyelem mindent legyőzhet!
Delfinek szárnyán
Bár a szinkronúszásban nem jeleskedem, delfinekkel már magam is úsztam
együtt...
Ez itt Lucas és Estrella kezdte a bemutatást
a máltai delfinidomár egy tengerre néző, jókora plasztik-medencében.
Két játékos, fiatal palackorrú, csak nemrég érkeztek Kubából! Az
Aqua Parkban nagy a fegyelem, itt a látogatóknak is át kell esniük némi
idomításon (oktatófilm, búvármellény), ám még azután is csak 4-5 embert
engednek egyszerre delfinközelbe. Az összeszoktatás jó fél
óráig tart, szigorú rítusok szerint, míg végre elég jutalomheringet befalva
a delfinek is készek a fő attrakcióra: a vizi-taxizásra...
Ennek az a módja, hogy az utas nyitott tenyérrel mindkét karját
oldalt kitárja, s amint a delfinek hátulról mellé érnek, elkapja hátúszóikat,
ők meg viharsebesen elragadják, és viszik, viszik vagy harminc méteren
át... Páratlan érzés, estére kimerülten, örömtől kábán tér minden
utas a szállására.
Másnap egy szórólap akadt a kezembe, amelyről mintha
csak Lucas és Estrella vidor ábrázata köszönt
volna vissza. Ne tévesszen meg a mosolyuk: a delfinek fogságban
nem boldogok! Valóban? töprengtem Cousteau kapitány és a
Cetvédő Liga érvein. Nincs olyan medence, ami egy delfinnek
elég tágas lenne! Szabadon hétszázszor nagyobb teret úszik be naponta,
mint fogságban... És: Már a befogásukkal is súlyos traumát
okozunk nekik. Ezek az állatok érző és intelligens lények, társas kötelékük
nem ritkán tíz együttélő nemzedéket számlál! Elkésett üzenet
ha egy nappal korábban ér, talán sose megyek a delfinárium közelébe...
Azóta is megkísért a gyanú: lehet, hogy a delfinek
kollektív emlékezetükkel jóval többet tudnak rólunk, mint
fordítva? Ők, a halászok jó barátai, kik oly sok hajótörést és tengeri
csatát láttak? A legendás vízi mentők, akik ki tudja hány
alélt fuldoklót segítettek partra csak hogy hálából
az ember aknamentesítésre használja őket ma is szerte e nyugtalan bolygó
háborgó vízein?
Nemrég hírül adta az újság, hogy a US Navy egy palackorrú
őrnagya, távirányító chipjétől megszabadulva, dezertált Perzsa-öbölbeli
szolgálatából, és csöndesebb vízekre vágyva azóta alighanem egy új család
alapításán buzgólkodik.
Kívánjunk sok sikert és számlálhatatlan szabad
utódot neki!

1 |
Részlet
a szerző Humán geometria az emberi csoportrendek jelképvilága
című készülő esszékötetéből. |
2 |
Lorenz,
Konrad: Az agresszió. Katalizátor, Budapest 1995. |
3 |
A
Magyarországi Methodista Egyház zsinati körlevele, Budapest 1993. |
4 |
Pázmány
Péter: A keresztyén urak és szolgák tisztirűl. Szépirodalmi Kiadó,
Bp. 1983. 696. o |
5 |
Lásd
pl. Lorenz 2002 [1973] A civilizált emberiség nyolc halálos bűne,
Gellért Katalin (ford.) Budapest, Cartaphilus Kiadó. |
6 |
Huizinga,
Jan 1990 [1938] Kísérlet a kultúra játék-elemeinek meghatározására.
Máthé Klára (ford.) Szeged, Universum Kiadó |
|
|