KÁNTÁS BALÁZS
Könyvheti irányvonalak Krusovszky Dénes: Elromlani milyen Krusovszky Dénes második kötete, úgy gondolom, első kötetéhez képest mindenképp előrelépést jelent. A fiatal költő versnyelvében már nem nagyon találhatóak meg a túlzások, a hangkeresésre utaló jelek, éppen ellenkezőleg úgy vélem, érett, kiforrott hang az övé, melyet az esetek többségében eredményesen, meglepő letisztultsággal használ. Verseinek világa főként emlékekből, érzésekből, hangulatokból áll össze lírai beszélője egyszerre bolyongó és meditatív, a külvilágra, az emlékekre, a körülötte örvénylő képekre ugyanúgy reflektál, mint önmagára. Olykor nehéz eldönteni, egy-egy vers egy valós térben, vagy inkább a lírai én lelkének belsejében, a tudat és a képzelet határán játszódik-e.
Ha
kitartóan figyelem,
E sorokkal kezdi második kötetét a fiatal költő, mintegy belépve azon
az idegen, vagy talán nem is olyan idegen ajtón, mely mögött ott örvénylik
az emlékekkel, érzésfoszlányokkal, nyomasztó asszociációkkal teli költészet
világa. Krusovszky Dénes kötetének, úgy vélem, alapvető élménye a szorongás.
Már erre a szorongásra utal a kötetcím is Elromlani milyen,
azonban a cím végéről hiányzik a kérdőjel, azt sugallván, hogy ez bizony
nem kérdésfeltevés, a kötet versei sokkal inkább megállapítják, hogy milyen
is elromlani. Őszi délutánok, panelerkélyek, alkonyatok, nyújtózkodó árnyékok,
vízvezetékek, bicikliutak, falból kimeredő rozsdás csövek között szólal
meg Krusovszky beszélője, a higgadtságra törekvő, ugyanakkor mégis folyamatosan
szorongó és valamit talán deklarálatlanul kereső költő. Bolyong, kering,
az asszociációk rendszerében a kötet tulajdonképp lehet egy utazás
története, de olyan utazásé, amelyből mintha dezertált volna az idő dimenziója.
A versek szikár, nyomasztó gondolatiságával szembesülve nehéz eldönteni,
vajon utazás-e ez, vagy inkább helybenjárás, körözés egy szorongásokkal
teli érzés- és gondolatgyűrűben, melyből látszólag nincs kiút.
  ...jött
át rajta a fény, de nem ajtó volt,
A kötet elején megjelenő ajtómotívum a végére tehát levélréssé szűkül,
mely semmiképp sem lehet kijárat a lírai beszélő marad tehát szorongásokkal
teli, kiúttalannak tűnő érzés és gondolatvilágában, folytatva a mintegy
végtelenített, az idő dimenziójától megfosztott utazást. A kötet
végére az olvasó egyértelműen megtudja, elromlani milyen is, a szó érzelmi
értelmében. Krusovszky Dénes lírájának érzésvilága nyomasztó, kiútnélküli
és kiábrándult, azonban ez a kiábrándultság nem szenvedélyes és kétségbeesett
ellenkezőleg, sokkal inkább nyugodtságra törekvő, visszafogott,
fegyelmezett, sorsát elviselő. Úgy gondolom, a fiatal költő új kötetének
lírai ereje éppen abban rejlik, hogy az alapélmény és a versekben megjelenő
lelkiállapot és érzelemvilág ellenére nem bocsátkozik túlzásokba, nem
törekszik a patetikusságra, a kétségbeesést nem szenvedélyesen, hanem
inkább analitikusan, ön-analitikusan jeleníti meg. Ez az analitikus letisztultság
pedig talán sokkal hitelesebbnek és megélhetőbbnek, ugyanakkor fojtottabbnak,
sejtelmesebbnek, mélyrehatóbbnak tűnhet a szorongások mögött meghúzódó
indulat, kétségbeesés, düh nem kerül kinyilatkoztatásra, nem tör elő a
verseken keresztül. A kötet költeményei pusztán a felszínt karcolják,
ami pedig a felszín alatt van, azt az olvasó csak megsejtheti és megérezheti.
A felszín ezen karcolása azonban feszültséget, sejtelmességet indukál,
a kortárs költészet pedig talán éppen azáltal képes elemi hatást elérni,
hogy pusztán vázolja, ami valóban a háttérben van, de a vers nem szembesít
direkt módon a félelemmel, borzalommal. Krusovszky Dénes pedig, mint a
fiatalabb magyar költőgeneráció egyik kiemelkedő tagja, pedig látszólag
ugyanezt a költői utat követi, tegyük hozzá, talán nem is eredménytelenül.
Gerevich András, a kortárs magyar líra egyik legmarkánsabb, verseiben
a homoszexualitásról nyíltan valló alkotó új kötete a szerző előző, Férfiak
című kötetével körülbelül azonos színvonalon és hasonló költői finomsággal,
szenzibilitással nyilvánul meg. Gerevich, habár viszonylag fiatal, de
érett alkotó, akinek versei már teljes mértékben mentesek a túlzásoktól,
felesleges elemektől, a fiatalabb költőgenerációra olykor jellemző dekórumoktól.
Verseinek különlegessége, hogy a szövegek szinte élőbeszédszerűek, dísztelenek,
ugyanakkor mégis költői érzékenységgel telítettek.
Elhúzott
egy-egy autó, üvöltő zenével
A lírai beszélő látszólag nem adja fel, folytatja utazását, ha kell, egyedül
is, azonban a kötet zárlata semmiképpen sem nevezhető optimistának. A
könyv erényeinek taglalása után eshet néhány szó annak esetleges hiányosságairól
is, bár ezen megítélés mindenképp szubjektív. Említettük már, hogy a kötet
lineáris, ezáltal pedig egy laza narratív jelleg is felfedezhető a ciklusok
megkomponáltságában. Úgy vélem, ha a kötetet utazásszerűen vizsgáljuk,
akkor egyrészt megállapítható, hogy valóban túllép a szerző előző kötetének
zártságán, tapasztalatvilága szélesebb körű, nem pusztán a másságra építkezik,
hanem egyetemesebb emberi tapasztalatokra is, azonban mintha a kötet végére
magányosan maradó lírai beszélő nem érne célt a megkezdett utazás
félbemarad, további részleteiről nem tudunk meg semmit, a kötet nem fut
ki valami tágabb, mélyebb konklúzió felé, csupán benne marad egy létállapotban,
amelynek tisztázása még várat magára. Megérzésem szerint talán Gerevich
András majdani következő kötete lehet az, amely a mostani kötet látszólagos
és talán szándékolt befejezetlenségét pótolni igyekezhet,
és talán a kortárs magyar irodalom még fontosabb eseményévé válhat. Payer Imre: Pattanni, hullni
Payer Imre ötödik verseskötete az előzőekhez hasonlóan az utazás toposzára
épül. A lírai beszélő furcsa világot jár be e világ nem más, mint
Budapest, a nagyváros utcái, ahol az ember joggal érezheti elveszettnek
magát. Persze e bizarr, ugyanakkor napjaink embere számára mégis természetes
világba is bepattannak, behullanak mitológiai, történelmi, világirodalmi
figurák, csak úgy, mint Francisco Pizzaro, Claudius, Ikarosz, Hádész vagy
éppen Árész. Payer a fizikai világban járva a metafizikait kutatja, s
talán egyes sorai által közelebb is jut hozzá, miközben a fizikai világ
visszásságait is megörökíti kigúnyolja a diktatúrát, versben lefesti
a villamoson tevékenykedő zsebtolvajt, megírja az utca népét. Gazdag,
örvénylő költői világ az övé, mely talán teljességét is eléri ebben az
előző négy kötetet mintegy betetőző, a régebbi kötetek prominensebb darabjait
is integráló új kötetben.
Fekete
rom
Átlátszó
műanyag lemez alatt |