|
FEKETE
J. JÓZSEF
Sors,
történet, szeretet
Villányi László: mondja
édesanyám
Jellegzetesen
huszadik századi, kárpát-medencei családtörténet bontakozik ki Villányi
László mondja édesanyám című, az Orpheusz Kiadónál megjelent verskötetéből.
A könyv címe a címadásban se központozást, se nagybetűket nem használó
szerző esetében ez nem egyértelmű nem felszólító módú, hanem kijelentő,
többé-kevésbé folyamatos narrációra utaló szókapcsolat. Az édesanya egész
életében mesélte élettörténetét fiának, aki ebből az eseménysorból mozaikregényként
építi fel a család Kárpátaljától Dél-Amerikáig, Németországtól Csehszlovákiáig
szóródó, Magyarországra fókuszált történetét, közben nemzedékeket vonultat
fel.
A Kárpát-medence, Közép-Európa huszadik századi történelme
emberi sorsokra lebontva jelenik meg a kötet verseiben, a sorsok egészen
a mikrorészletekig kinagyítva, jelzetszerűen, mintegy téglaként bukkannak
elő, amiből nagyon sokra van szükség egy épület elkészítése során, de
minden egyes tégla magában viseli a majdani épület lényegét. A kötet zenei
hasonlattal is megközelíthető: ismétlődő, variálódó, megújuló futamokból
építkező zenemű. Ami Villányi László esetében koránt sem meglepetés, ugyanis
ő jellemzően kötetben gondolkodó költő, versei egymagukban közölve kevesebbet
hordoznak magukban, mint ha füzérként olvassuk őket, de legtökéletesebben
kötetegészként élvezhetők.
A családtörténetből, az anya emlékezetéből fölbukkanó,
és a fiú memóriájában megragadt részletek alig pár soros versekben jelenítik
meg az anyát, miközben rosszat álmodott, vagy levelet várt, a bombázásoktól
rettegett, megmakacsolta magát, kórházba került, gombát szedett, Ungvárra
vagy Beregszászra utazott, kerékpározni tanult, férjhez ment, szült, temetőbe
járt. A történeti időrendet figyelmen kívül hagyva bukkannak fel események
és jelenetek, amelyek szereplői a nagyszülők, az apa, a nővér, a fiú,
leginkább és legszorosabban az anyához kötődve, meg unokatestvérek, rokonok,
szétszóratásban és összekapaszkodva, sorsukban emblematikusan hordozván
a kor és a történelem lenyomatát. Olyan eseményeket, amelyek általánosságban
népek, nemzetek és nemzedékek sorsát határozták meg, ugyanakkor annyira
személyes szintre lebontva, hogy az emlékezésen átsütő élmény líraként
tárgyiasulhat a költeményekben. A történeti keretet az édesanya által
újramondott események teremtik meg, a motivációs erővonalak pedig a családon,
rokonságon belüli összetartó kapcsolatok, mindenek előtt az anyafiú
kötődés mentén szálazódnak össze, a versekből mozaikként épül fel a korra
és helyre jellemző családtörténet. Villányi úgy illeszti egymáshoz a verseket,
mint a kötetbeli néhai kőműves nagyapa a téglákat házépítés közben.
Azzal a különbséggel, hogy a költő a verstéglákat is
maga készíti. Villányi László ebben a kötetében ugyanolyan személyes és
lírai, mint a korábbiakban, viszont itt nagyobb hangsúlyt helyez a narrációra
mint a képekre és hangulatokra, inkább él a megjelenítés mint a sejtetetés
lehetőségeivel, az édesanya által felidézett események ennek ellenére
nem folytonosságukban, a történés egészét leképezve épülnek versbe, hanem
fragmentumokként, pontosabban az egészet magában tükröző fraktálként utalnak
vissza az egészre. Villányi nagyon ügyel rá, hogy a lehető leggazdaságosabban
bánjon a szavakkal, hogy versét ne terhelje gondolati, narrációs vagy
képiakusztikai sallang, átesztetizálási túlzás. Mert amellett, hogy
az anya emlékezése és a fiú/költő emlékezés-rekonstruálása arra a kérdésre
keres választ, hogy érdemes volt-e mindazt megtenni, ami olyanként őrizte
meg a családot, amilyennek a verskötet olvasója látja, hogy hol volt a
helye a családtagoknak a történelemben, és költőként hol a fiú helye a
család múltjában, a kötet másik alapkérdése az, hogy miként jeleníthető
meg líraként a történelem, a sors, a családtörténet. Villányi László hatékony
módszerre talált az eszköztelenség felé tendáló költészeti szólamban,
a fraktáljellegű megszólalásban és a narráció fragmentumokra robbantásában.
A mondja édesanyám verseinek harmadik, de talán
mégis inkább első kérdése az átöröklődés filozófiaitudományos koncepciója:
a szülő génjeivel, sejtjeivel tovább él gyermekében, de ennek tudata nyújthat-e
vigaszt az elmúlás bizonyosságával szemben? Érvelhet-e a fiú tudományos
felismerésekkel a halál közeledésekor, és hihet-e maga is érveinek? Az
elszakadás biztos tudatával szemben melyik félnek, a maradónak vagy a
távozónak van-e inkább szüksége vigaszra? Mert a fiú újra szerelmes lesz
egyszer, s az ebbéli remény boldoggá teszi az anyát. De hogy a fiú boldogságának
már nem lehet tanúja, vajon milyen érzelmeket gerjeszt az anyában és a
fiúban?
Villányi László könyvészeti szempontból is tökéletes
kivitelezésű kötete az átöröklődés vonalán haladva arra figyelmeztet,
hogy ami a tudomány által megnyugtató módon megmagyarázhatatlan, ami inkább
az eszkatológia körébe tartozik, az érzelmileg a vers által szabadítható
fel a szeretet és a kétely kettőssége alól. (Orpheusz Könyvek, Bp.
2009)
|
|