|
SZOMBATHY
BÁLINT
Sejtesített
grafizmusok
Németh
Péter Mikola: Visszasejtesít
A hátratekintés
és némileg az összegzés szándékával válogatott Visszasejtesít című
Németh-kötet versanyaga különös élményt nyújt azoknak az olvasóknak, akiket
nem csak a költészet tartalmi síkja mondanivalója tud lázba
hozni, hanem a formára, a szövegtest grafikaiesztétikai tulajdonságaira
is érzékenyek. Az olvasó már az első versekkel való találkozás alkalmával
szó szerint szembesül azzal az alkotói szándékkal, hogy a művészi temperamentum
szabados kibontásának és a mondanivaló nyomatékosításának kedvéért a szerző
megbolygatja a költészeti gyakorlat alapvetően lineáris történeti koncepcióját.
Az első versekben még csak két irányba balra és jobbra, illetve
fölé és alá mozdítja ki a szavakat és a mondatokat a sorok kalodájából,
de ahogyan lapozunk a kötet belseje felé, egyre játékosabban, egyre rapszodikusabban
folyamodik a korai avantgárd európai hagyományának merész grafovizuális
eszközeihez. Elsősorban azokhoz, amelyekkel megteremthető a harmadik dimenzió,
tudniillik a térbe hatolás illúziója.
A múlt század eleji expresszionista és szürrealista
líra hatékony tér- és időbeli vizuális effektusainak az összekapcsolása
mutatkozik meg például egy ifjú kori zenei élmény emlékezetére írott képversében,
a 18. oldalon található Intermezzoban. Németh egyrészt a betűtestek
nagyítási lehetőségeivel, másrészt a szavak teresítésével, térbe szórásával
operál, arra téve kísérletet, hogy formai képzettársításokat keltsen általuk,
akárcsak anno Apollinaire a Megsebzett galamb és a szökőkút, valamint
Esik című kalligrammájában. A vonalszerkezetből kimozdított tipográfiai
szedés látványa ez által külön tartalmi vonzatokat kölcsönöz a szavak
jelentésének, visszautalva a középkori egyházi formaverseknek arra az
ősi hagyományára, amelyen az apollinaire-i nóvum is nyugszik. Németh hasonló
nyelvalakító módszerhez folyamodik egyik főművében, a könyv címét adó
Visszasejtesít című poémájában is, amelyben a szakrális ünnepélyességet
Weöres Sándortól és Papp Tibortól kölcsönzött idézetek beszúrásával ékesíti.
A betűszedés grafikai értékének váltogatásával a szerző a tartalmiszemantikai
értékek közötti árnyalatokat húzza alá. Módszerével egy villódzó, csillámló
felületet hoz létre, amelynek alapélménye maga a mozgás, a könyvoldal
felületén történő vizuális és persze narratív erőáramlás
téren és időn át.
A már sokpróbás, lassan évszázados avantgárd nyelvformálás
destrukciós tulajdonságai Németh műhelyében nem jutnak szerephez. Elveti
a dadaista rombolás eszközeit, mert az értelmet nem felforgatni, hanem
kifejezővé kívánja tenni. Költészeti szertartásaiban nagyon is ragaszkodik
az elbeszélői hagyományhoz, az epikai struktúrák sérthetetlenségéhez.
A középkori formaversre való utalásomkor arra is célozni szerettem volna,
hogy szellemiségében Németh Péter Mikola mennyire kötődik az ősi tudáshoz,
annak romlatlan sejtállományaihoz. Ezért sem érdeke tehát a nyelv szemantikai
tartományának szétzilálása, illetve a külső valóság átminősítése egy újfajta
nyelvi valósággá. Nála nem érvényesül a Romboljatok, hogy építhessetek
építsetek, hogy győzhessetek kassáki jelmondata. De, miközben
elveti Kassák ideológiai tételét, egyik-másik nyelvformálói szabadalmához
annál inkább ragaszkodik. A képverstechnikán túl rokonszenvvel viseltetik
a kollázsolás és a montázsolás adta lehetőségekhez, s fotót is szívesen
felhasznál esztétikai leképzéseinek alapjaként. Németh természetes gesztussal
alkalmazza mindazokat az eklektikus, avagy polifon kifejezési fortélyokat,
melyekkel a részben általa szervezett váci Ekszpanzió-fesztiválokon
szembesült a kilencvenes években. Eme nyomtávokon haladva több helyütt
például JinJang&JangJin és Sör-szonett
című műveiben kipróbálja tehetségét a német nyelvterületen
meghonosodott konkrét költészet permutációs, a szavak sorrendjének megváltoztatásán
alapuló verstechnológiájában is. A nyelvi egységek felcserélése révén
sorról sorra, mondatról mondatra változtat kissé a jelentésbeliségen,
az értelmi kiterjesztésen, hogy nyelvi örvényt keltve valamiképpen magával
rántsa az elsődleges olvasatot egy sokadik olvasatba, a valóságot egy
újabb lehetséges valóságdimenzióba.
Az egyik legnemesebb avantgárd hagyomány, tudniillik
a grafovizuális kultúra ápolásán túl mi maradhat még a költőnek ahhoz,
hogy folyamatosan továbbléphessen? Minden bizonnyal az, hogy folyton újragondolja
a nyelvi eredet alapkérdéseit, és eközben bevonja az emberi cselekvés
mozzanatait vagyis magát az életet a művészetbe. Németh
a szó szoros értelmében összekapcsolja az életet a költészettel: vers-,
illetve műinterpretációi rendszerint nem megszokott felolvasások, hanem
tényleges cselekvésláncolatok. Nemzetközi terminussal élve: költészeti
performanszok, melyeknek rítusát a forgatókönyvvé generált élő poézis
alakítja ki, leginkább a szerző által bevont más alkotók közreműködésével.
Németh performanszai műfajilag a mágikus költészeti liturgia, illetve
a liturgikus drámákból kialakult misztériumjátékok területére sorolhatók,
melyeknek létezik előre kitervelt menete, szerkezeti váza. Szemben azokkal
a kortárs törekvésekkel, melyekben a cselekménynek csak az indíttatása
rögzített, kifejlete azonban annál véletlenszerűbb.
A Visszasejtesít című kötet Németh valamennyi
műtípusát felvillantja az olvasónak-nézőnek. Megmutatja a kezdeteket,
a kifejletet, és felgöngyölíti azt az utat, melyet a művész nagyjából
három évtizedes pályája során megtett. (Napút KiadóMagyar
Műhely KiadóCédrus Művészeti Alapítvány, Bp. 2008)
|
|