|
MASZÁROVICS
ÁGNES
Bimbózni
kezd a töröktubarózsa, s
maholnap elnyílik a fehér liliom.
Nő
és test
Szilágyi István Kő hull apadó kútba című regényében
Olyan
voltál a fekete gyászruhádban,
olyan voltál a fekete gyászruhádban,
Mint a fehér liliom,
Mint a fehér liliom a pohárban.
Szilágyi István prózájának egyik talán kevéssé vizsgált területe a nőalakok
megjelenése, illetve ezzel összefüggésben a testreprezentáció problémája
az életműben. A Szilágyi-recepció, ha nem is a rövidprózák megjelenésétől,
de legalábbis a Kő hull apadó kútba sikerét követően Szendy Ilka alakjával
előtérbe hozta a nő, a női test szerepét a korpuszban. Bár a kritikai
hozzászólások nem, vagy csak kevéssé vonatkoztattak el Ilka karakterétől,
az mindenesetre látható, hogy két fő tendencia követhető nyomon a regény
recepciótörténetében ezek különbözőképpen értékelték a női főszereplő
alakját. Egyfelől, a Kő hull...-lal kapcsolatos egykorú méltatások a hősnőt
a Németh László-i nagyregények nőszereplőivel (Kurátor Zsófi, Kárász Nelli)
rokonítják, vagyis tematikus párhuzamot tételeznek, leszűkítve ezáltal
a nő, a női szerep értelmezési lehetőségeit. Másfelől, a regény kritikai
fogadtatásának közelmúltban megjelent értelmezője, Győrki Edina Gabriella
Szilágyi művét egy kortárs magyar nagyregénnyel, a Jadviga párnájával
olvasta össze1. A Kő hull... Závada regényével
való párhuzamba állítása a női szerepstruktúra összetettsége tekintetében
mindkét regény esetében szerencsésnek bizonyul. Mester Béla monográfiájában
külön fejezetben foglalkozik a nő- és férfialakok megjelenésével a Szilágyi-életműben.
A könyv szerzője arra keresi a választ, hogy mit jelent a férfi,
illetve a nő nézőpontjából felépített művilág.2
A szerző az eltérő nemek térkezelési és térszemléleti struktúrája alapján
vizsgálódik, és a nemi különbségek biológiai vagy kulturális jellegét
emeli ki. Szilágyi műveit olvasván, a nőiség kulturális meghatározottsága
az elsődleges, egy komplex képet kapunk a női szereplőkről, így a nő szerepkészletének
összetettsége semmiképpen sem redukálható le a női nem biológiai meghatározottságára.
A nagyregényben, a Kő hull apadó kútban például jól látható, hogyan alakítják
a hősnő személyiségét a szociális rend előírta szabályok és az életút,
a vérségi kötelékek által meghatározott életkörülmények. A regényben szereplő
fejedelemkép a társadalmi rend különbségeit mutatja meg, amelyek a fejedelemképen
keresztül, így az emberi test felszínén jelenítődnek meg. A testet mint
az identifikációs folyamatok térbeli kivetülését látjuk, benne a hősnő
Én-mozgásainak tükröződő játékát szemlélhetjük.
Írásom a Kő hull apadó kútba című regény vizsgálatát
tűzte ki célul testreprezentációs nézőpontból. Alaptézisünk, hogy a regényalak
nemiségét a szövegben kódként funkcionáló egységek (ruházat, hajviselet,
szexualitás, biologikum) révén nyeri, amely nem azonos a (fiktív) szerző
nemének perspektivikus horizontjával.3
Sokkal inkább a hős látószögével rokonítható, amely hős narratívumban
létrejövő identitása az elbeszélői hang vagy hangok különböző modalitású
artikulációjából állhat össze. Szilágyi regényében a nőiség olyan kulturális
képződmény, amely a fent említett funkcionális jelölők alapján a nő társadalmi
szerepét, így a férfitól különböző Másikat jeleníti meg , amely
nő tehát mindig a férfitól való különbözőségben konstituált. Ezek alapján
a differenciák alapján képződik meg az a női diskurzus, illetve diskurzusok,
amelyek a történetmondó elbeszélő én reflexív szólamai mellett a regény
nagy részét uralják.
A modern ember számára lassan megszűntek vagy legalábbis
fellazultak azok a kapcsolatok, amelyek az embereket mint személyeket
és mint testeket a társadalmi intézményekkel és jelentésrendszerekkel
kötötték össze. A személyes identitás kialakítása és fenntartása alapvető
problémává vált: az én többé nem stabil magként mutatkozik
meg, hanem állandó reflexivitásként, az én narratívumainak folytonos újraalkotásaként.
A Kő hull apadó kútba című regényben megképződő én egyfelől
a modernitás elbeszélői hagyománya, különösen Kosztolányi nőregényei
(Pacsirta, Édes Anna, valamint kisebb részben az Aranysárkány), másfelől
a századforduló elbeszélő prózája, Csáth Géza és Petelei István novellisztikája
mentén határozható meg. Orosz Magdolna szerint a századfordulóra jellemző,
hogy az Én, vagyis a személy, az egyén mint az ön- és a világértelmezés
szubjektuma úgy fogható fel, mint különböző területek (tudatos, nem tudatos,
tudattalan, természetileg, illetve társadalmilag meghatározott elemek)
konglomerátuma, s éppen emiatt lesz nehéz, sőt lehetetlen számára, hogy
ezen konglomerátumtól, illetve az ugyancsak összefüggéstelen elemek konglomerátumaként
érzékelt világról konzisztens értelmezést adjon.4
Kemenes Géfin László Kosztolányi-olvasata jól példázza az én
identifikációs folyamatainak összetettségét5.
A tanulmány szerzője Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényét olvassa
újra, és tesz megfigyeléseket a férfi és női szexualitással kapcsolatban.
Anna, Vizyék új cselédlánya és Patikárius Jancsi viszonyát egy fordított
csábítási jelenetként értékeli, amelyben a hagyományos férfinő
szerepek megcserélődnek: nem Anna sír, hanem Jancsi; nem Jancsi kapja
le a tíz körméről Annát, hanem Anna ragadja őt nyakon; s nem ő az,
aki a lányt fölényes, férfias erővel beleviszi a gyönyörűségbe, hanem
ő a passzív résztvevője a szerelmi aktusnak, ő hagyja, hogy belenyomják
ebbe a langyos, bágyasztó folyadékba. Anna nemcsak akaratilag, hanem
fizikailag is erősebb Jancsinál; kettejük közül Anna viselkedik úgy, mint
egy liliomtipró úr, s az író Jancsinak utalja ki az elcsábított szegény,
gyenge szűzlányka szerepét. Az ágyban Anna lesz az úr, vagyis a
szexuális szinten végbement szerepváltozás magával hozza a társadalmi
szerepek felcserélődését is. A társadalmi szerepek Szendy Ilka és Gönczi
Dénes viszonyában is fontossá válnak, bár a rangon aluli házasság
vétke, a mésalliance a társadalmi rend fennállását biztosító legitim fogalom
(alliance) megtagadásával, vagyis törvény- és tekintélysértő viszonyként
jelenik meg.
Ilka:
testemlékezethalál, egy keretben
A regény egy
tragikusan végződő szerelmi történet. A polgári családból származó Szendy
Ilka viszonyt kezd napszámosával, Gönczi Dénessel. A szerelem megvalósulásának
eszköze egy kép, amely II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelmet
ábrázolja. A kapcsolatnak Ilka vet véget: meggyilkolja Dénest, amikor
megtudja, hogy a férfi Amerikába akar utazni szerencsét próbálni. A gyilkossággal
végződő viszonyt egy sajátos temetési szertartás követi: Ilka a halottat
egy kiszáradt kútba dobja, majd kövekkel apasztja a kút mélységét.
Az egyik szemhéj elbillent eresz, a lány azt
követi, hova látna Gönczi Dénes, ha láthatna most. Vagy azt, hogy utolsó
pillanataiban nézése mire esett. Az ággyal szemben lévő falon, az udvarra
néző ablak mellett ott függ a fejedelem képe. A félig nyitott szem tükrére
utolszor talán ez a kép került. Talán átkozta; de lehet, észre sem vette
egyre megy. A fejedelmi ember távolba emeli medvebőr süvegét, országnagy
gondja van, cifra asszonytól búcsúzkodik; a póri sarj kínja nem érheti
el. Számkivetettségben is főrendek, katonák követik.6
A fejedelemalak Szendy Ilka és Gönczi Dénes kapcsolatában
a szerető teste által, az együttlétekben válik valóságossá és végigkíséri
Ilka életét. A hősnő szexuális életének vizuális pótléka7,
melynek viszonylatában az Ilka testtapasztalatával összefüggő kijelentések
is átértékelődnek. Ilka és Gönczi Dénes rangon aluli viszonya a fejedelem-kép
segítségével bontakozik ki, amely Dénes halála után a képen keresztül
is élő marad: olyan kapcsolattá válik, amelyet az egyedül maradás, a Másik
hiányának rémülete tart életben.8 A Másik
hiánya a gyilkosságot követő ritmikusan ismétlődő cselekvéssel, a kőhordással
kerül összefüggésbe: a békasókő hasonlító elemként, szinekdochikusan Dénes
testének izmát jelöli: De ezeken az éjszakákon mindegy volt, Gönczi
Dénes milyen szerető. Úriasszonyok rongyát sem tépette vele; hunyt szemmel
várta, hogy az ember karjai vállához hulljanak; izmai esetlenek, formátlanok,
mint a békasó kövek, melyeket fentről a Hegyeshát oldalából hord le a
patak. Aztán érezte leheletét; s ha szemét mégis rányitotta, tette, mert
látni akarta, mintha maganyugtatva , közeledtével mint omlik szét
darabos homállyá az emberarc. A nagy szemgödrök két beszakadt verem, melyekben
a talajvíz felfakadt; laza ajkak mögött összeszorított fogak, fogva tartanak
sóhajtást, szavakat. A súlyos, busa árnyék végül az ő arca mellé, törékeny
nyaka s válla hajlatához bukott.9
A Gönczi izmát jelölő békasókő a gyilkosságot követő temetési szertartás,
a kőhordás folytathatóságának biztosítéka. A kő a halott egy testrészét
szimbolizálja, az emlékezés elindítója, fenntartója, és Ilka életben maradását
teszi lehetővé.10 Az idézett részletben
látható, hogy az arc mint a test egyedi, identifikáló része11
is hangsúlyossá válik, és olyan, testek közötti különbözőséget reprezentáló
testfelületként funkcionál, amelyet a tekintet nem képes befogni, így
szétesésében azonosíthatatlan marad. Gönczi pusztuló testének leírása
egy monumentális barokk képben folytatódik: Aztán a göröngyös váll
mögött fölkopárlott az ember háta, csorda taposta domb, mely felett megnyílt
a szoba sárga-barna gerendabordás ege: látni, várni lehetett. Támasztó
nézésétől a lámpafény recsegtette a sötét képkeretet, a messzi barna ember
megremegett, elevenedett, szórta le magáról fejedelmi vackait. Így tett,
tehetetlenül, e kevés éjszakák mindegyikén. A kutya orra a levegőben fönnakadt,
a cifra asszony karja ölelte a semmit, mert az egrestelki parasztember
hullámzó háta fele indult az úr, a várt, az életre delejezett. Amint fölért
arra a csorda taposta dombra, a derengés mögéje került, majd ahogy táncolni
kezdett, a barna gerendás mennyezet magasra szállt. Ott taposott, táncolt
a parasztember hátán, mint a malomkövön, mint szegetlenül megszáradt hatalmas
kenyéren sarkantyús csizmáival.12
A testek térbeli helyzete azt jelképezi, hogy a szexuális aktust a fejedelem
irányítja, amely jól példázza a testtapasztalattal is összefüggő szociális
szerepek eloszlását a regényben. A barokk freskók képét idéző mennyezet
ellenpontja Dénes Marival való együttlétének leírása, amelyben az élőeleven
családtagok lélegzete tágítja ki a búbos kemence falait: Forró kenyérbél
volt egész lénye, nem szegetten, darabosan, törve omlott, ölelésébe pedig
odagyűlt minden elkövetkezőnek szánt várakozás. Aztán valameddig Dénes
számára sem volt holnap és Jajdon és Verőfény. Ehelyett talán előfordultak
pillanatok, hogy azt várta, sose foszlodjék szét körüle ez a sűrű búbos-kemence-nyugalom,
ringassa magán e dédelgető, forró sötétség, hazudja menél tovább az időtlenséget,
a semmi érzetét. Mikor aztán bágyadó öntudata már végképp egyedül vitorlázott
az apró falak közé zárt életéjszaka tárgyai s moccanásai fölött, a gyermekek
és Mari egyenletes lélegzése a csendben úgy felerősödött, hogy végül akárha
tüdejükkel emelgették volna az alacsony, gerendás mennyezetet, hogy kint
az eresz is vonaglott bele.13
Ilka saját testéhez való viszonyulásában elsőként a
fájdalom érzése tematizálódik. Az ostorcsapásra adott testi válaszreakció
a fájdalom kifejezésének elleplezése, a szégyenérzet és a kényszerű mosoly
társadalmilag szabályozott mechanizmusát követi: Hogyan is jajdulhatott
volna föl Szendy Ilka, amikor az egyik ökrös ember kezében az ostor véletlenül
hátrafele is ütött és a szíj megtérő vége neki a vállát érte. Ilkának
úgy rémlett, szétfeslett az ütés helyén a selyemruha. Lopva odapillantott,
de az ostorhegy nyomot nem hagyott. Aztán meg attól rettegett, netán bőre
hasadt föl, és a seb mindjárt átvérzi a ruha selymét, úristen, mi lesz?
De ha nem is vérzik az ütés nyoma, vajon az arca nem rándult-e a fájdalomtól,
és ha igen, látták-e sokan? Hiszen itt fenn mosolyogni kell. [...] De
Szendy Ilka akkor még nem gondolt arra, hogy valamiben is éppen
fájdalomban? osztozhatnék valakivel.14
Az elbeszélő által felvillantott fájdalomemlék újraidéződik, és a lány
első együttlétének emlékéhez kapcsolódik: Ilka saját testéről szerzett
ismeretei a Másik testével való érintkezés élményéhez kötődnek. A test
az emlékképek közvetítője, amely összekapcsolja a múltat és jelent, az
élőket és halottakat. A test az emlékezés helyének médiuma,15
benne az emlékképek és a képzeletalkotás képei raktározódnak el: Amikor
Faggyassal vagy Marival vesződött, vagy mímelt áhítattal csüngött Béla
bácsi szavain, akárha mozgóképszínházban ült volna mely a következő
évtizedekben Jajdonban is divatba jött. Igen, mintha a vászonra vetítve
látta volna Szendy Ilkát, amint mondjuk meghitten beszélget Béla bácsival,
sőt ilyenkor úgy rémlett, valahonnan emlékszik is mindazokra, amiket végignéz,
de olyannyira pontosan, hogy bizonyára közbeszólna, s a mozigépésszel
leállíttatná a vetítést, ha valamelyik kép hamisítana.16
Ilka életének utolsó hónapjai Narcissus tragédiáját idézik, hiszen Ovidius
mítoszának hőse sem ismerte saját külsejét, azon oldalát, amelyet mások
tárgyként ismernek meg. Egyszerre éli meg önmagát külsőként (Másikként)
és belsőként (Énként); ebbe a feloldhatatlan dologba belehal.17
A hősnő testének leírása, szeretőjének ellenpólusaként, a testinemi
másságot hangsúlyozza (Ilka sóvár almamellei, karcsú derék, vékony, sudár
termet, szív alakú arc; Dénes ruházata, erős termete, testi ereje) az
érzékiség jelölői a szövegben; emellett a női elbeszélőkre jellemző tematikus
motívumok is megjelennek: a nő testipszichikaiélettani meghatározottságához
tartozó események mint a szüzesség elvesztése, a szexualitás, az abortusz.
Ilka női szerepkészletének összetettségét mutatják azok a különféle női
hang- típusok, amelyeken keresztül a serdülő lány, a szerelmes nő, az
érett asszony, a szexuális partner, a boszorkány, az önsorsrontó, démoni
nő alakjai szólalnak meg. Az őrület hangjai egy Másik Nő képét visszhangozzák,
aki azonban a hatalmi viszonyok szorításában, a fejedelem rabja marad.
A lány saját testéhez való viszonyában fontos szerepet
kapnak a családtagok, illetve azok a halott testek, amelyekkel Ilka kapcsolatban
áll. A testvérek, az apa és az anya elvesztésének felidézése fontos mozzanat
a regényben, hiszen a családi ősökkel való folyamatos kontaktus az élők
és holtak világa közötti kapcsolatot tartja fenn. A halott test képe Ilka
anyja, Szendy Krisztina, illetve Ilka szeretője, Gönczi Dénes testének
leírásában realizálódik, valamint a testvérek gyermekhalálának újraidézésében
is megtalálható. Ilkának anyjához való kapcsolatáról viszonylag keveset
árul el az elbeszélő. A Szendy Krisztinához való viszonyulásban elsődlegessé
az anya halott testével való bánásmód válik: Lehajolt anyja hideg
kezéért, az ágy szélére igazította, aztán a szemhéjakat érintette meg,
hátha eltakarhatná velük a hűvös, nedves sávot, amit a holt szemből látni
engedtek. E szürkén derengő arcban a valaha eleven ajkak talán
ezek éltek legtovább, míg élt az arc most rároskadtak a fogatlan
ínyekre. A szekrényből világos kendőt vett elő, megpróbálta felkötni anyja
állát, csodálkozott, hogy semmi iszonyodás vagy megrendülésféle nem bénítja,
fárasztónak sem érezte a kényszerű kegyelet rendelte mozdulatokat. [...]
Ilka aztán visszaült az ágy mellé, ölébe hullatta kezét, zsibbadt érzéketlenséggel
bámult maga elé, akárha kiürült volna körülötte a világ.18
Az arc elrendezése a halotti maszk elkészítését példázza:
a szemhéj rituális leeresztése, az áll rögzítése a test (és a lélek) túlvilághoz
való tartozását erősíti. Az üresség érzése, a gyász a halott megüresedett
helyét jelzi,19 amely Ilka életének alaptapasztalatává
válik: a testvérek, az apa és az anya elvesztése a családi ősökkel való
kontaktusban az élők és halottak világának átjárhatóságát teremti meg.
A halott teste a két világ közötti különbség megjelenítéseként funkcionál.20
A halandó test pusztulása Ilkát a saját test mulandóságának élményével
szembesíti: Fölfele haladt a kert ágyásai között, úgy rémlett, nem
ma érezte ezt anyján először; talán mióta él, kíséri és kísérti szülei,
nagybátyái, nagynénéi szobáiban az élve enyésző emberi test párája, anélkül
hogy utálkozott volna valaha is emiatt. De ha így van, miért hogy épp
mostanra halmozódott föl benne mintha lelkében gyűlt volna meg
az undor? Mert ma ütésként érte a mulandóságnak ez az árama. És
ez az ütés mélyebben hasított bele, mint ama hajdani ostorcsapás.21
Ilka teste az emlékképek közvetítő közegévé válik, amely egyként közvetít
múlt és jelen, élő és halott között, hasonlóan azokhoz a vásárolt disznókhoz,22
amelyeken keresztül a hősnő Gönczivel tartja fenn a kapcsolatot.
A halott köré épülő népi hiedelemvilág jelenlétére
utal az, hogy Ilkát boszorkánysággal vádolják. A boszorkány az a médium,
aki természetfeletti képességekkel rendelkezik,23
és aki rontást is hozhat az emberekre. Ilkát a patakban fürdő tehenészfiúk
nevezik boszorkánynak, ő pedig azonosul a szereppel: Még szerencse,
hogy a magamfajta boszorkányokat el lehet hajtani. Holnapra Józsi az utcavégen
már tudni fogja a csodát. És azt is kitalálja, a boszorkány ki lehetett.
Mennyi gondot okozok szegény fejinek. Menjen a nagy francba, én vagyok
a boszorka, énrám nem kell gondja legyen. A boszorkányt nem kell félteni.
Ha nincs jobb dolgom, meglopom a tehenek tejét.24
A szereprétegek egymásra rakódásának eredménye, hogy
Szendy Ilka egyre kevésbé ura szavainak, tetteinek: énjének szétesettségéről
Béla bácsival való beszélgetéseiben értesülünk. A regényben kiemelt jelentőségűek
ezek a dialógusok, hiszen Ilka életének számvetés jellegű summázatát adják,
amely a regény önértelmező alakzatainak előtérbe kerülését eredményezi.
Ilkának Béla úrral való társalgásai alapján látható, hogy a hősnő megsokszorozódott
én-je egyfelől a megbomlott elme tudattalan védekezési mechanizmusaként
magyarázható. Emellett tudatos én-kép építéssel is találkozunk,
amely az én szerepkészletét gyarapítva arról árulkodik, hogy
az én egy cél érdekében még ellenőrzés alatt képes tartani
önmagát. A nagybácsi felé irányuló, vérfertőző viszonyba torkolló közeledés
a családi gyökerekhez való visszatérés szimbolikus aktusába fut. A lány
incesztuózus vágyai azt mutatják, hogy Ilka személyiségének pszichikai
irányultságai az ősi, családi kötelékek körébe térnek vissza. Az ödipális
vágy, vagyis az elfojtott incesztus sajátos emberi sorsképletet állít
fel, amely mitikus gyökereinél fogva Oidipusz király történetét idézi
fel.25 A rangon aluli házasság
Dénessel, a mésalliance pedig név-telen: a név jelentéslétesítő szerepe
ellenében valami olyan helyett áll, aminek nincs neve. Egy tagadó viszonyjelentés,
amely nem írhatja felül a családi kapcsolatok általi kötődéseket.
Ilka testtapasztalatának meghatározó figurája a Dénessel
töltött együttlétek előhívta fejedelemalak, amely a lány szexuális
életének állandó szereplőjeként van jelen. Dénes (és Szendy Krisztina)
halálával a gyászoló Ilka olyannyira elfordul a valóságtól, hogy a mániákus
kőhordáson, valamint más, Gönczihez kapcsolódó tevékenységeken (a malacok
etetése, fürdetése, ruháztatása; Demján Mari hitegetése) kívül nincs tere
az egyéb foglalatosságoknak; a mindennapi életvitelhez szükséges, mechanizmussá
rögzült cselekvések még teljesíthetők. A szeretett személy iránti vágy26
Ilka esetében tehát egyfelől a fejedelemképre tevődik át, másfelől az
aktív elfoglaltságokon keresztül megőrzi a halottat az élők világában.
Az itt következő képleírásban látható, hogyan válnak a fejedelemkép szereplői
a hősnő szexuális képzetének aktív részeseivé: Nem is képzelné,
bátya, hogy mikor azt a sok holmit, mentét, kacagányt lerakja magáról,
milyen szép férfi. És látja a képen az asszonyt meg a kutyát? Hiába tartóztatják,
ha egyszer jönni akar, hát eljön szabadon, egymaga. A szeme s a bajsza
elég szomorú. Pedig fiatal még, nagyon fiatal. Előbb mindig végignézte
a zsibvásárt, ami itt végbement, aztán miután befejeztük az ölelkezést
azzal az emberrel, aki éppen az ágyamba merészkedett, mintha csak megszánt
volna, ő lépett az ágyamhoz. [...] Igen, bátya, a fejedelem szabadon tudott
együtt lenni velem. Pedig ha valakit, őt igazán láncolhatta a gond. Országhoz,
néphez, lóhoz, katonához, birtokhoz de ha velem volt, mindent maga
mögött hagyott.27
Ilka testhez való viszonyát a társadalmi szabályozás
alatt álló test- képzet is alakítja. A szociális test28
a társadalom feszültségeit is leképezi, mivel médiumként funkcionál és
ki van szolgáltatva a folytonosan változó társadalmikulturális folyamatoknak.
Ha Ilka világhoz és emberekhez való viszonyát vizsgáljuk, a mindenkori
testképet szabályozó társadalmi tiltásoknak az egyén pszichés folyamatait
átstrukturáló szerepe is előtérbe kerül.29
Már a regénytörténet kezdetén jól elkülöníthetővé válnak az alakokhoz
tartozó szociális szerepek: a fejedelem mint uralkodó, legfőbb hadúr tűnik
fel, majd ez kiegészül a szerető szerepkörével: Ilka képzeleti
életének olyan eleven figurájaként jelenik meg, aki a közösségi emlékezet
meghatározó képviselőjeként is szerepet kap. Nem véletlen, hogy Ilka identifikációs
személye éppen II. Rákóczi Ferenc, hiszen a fejedelem a korabeli
morál szemszögéből tekintve radikálisan lépte át osztálya korlátait,
és vált a paraszti tisztelet tárgyává.30
Gönczi Dénes ellenben a paraszt, a póri sarj és a szerető
kettőségében realizálódik Ilka számára, amely hangsúlyossá teszi a regény
figuráinak bizonyos életterületekhez kötődő funkcióit. Ilka
testtapasztalatát befolyásoló tényezők tehát nagyrészt a társadalmi különbségekből
fakadnak és identifikáló erejük van. A citált sorok is jól mutatják, hogy
a test mint az ősi családi eredet folytonosságát biztosító mediális közeg,
a vér-bosszú eszköze lehet, így az önsorsrontó élet feszültségekkel
teli felületévé válhat: Miért gyűlöli önmagában a Simonffyakat,
Szendyeket? Mert azt teszi, mikor saját testében azok vérét aláztatja
le ővele. Mit bosszul meg rajtuk őáltala? Lehet, maga se tudja. És lehet,
azt sem, hogy amikor őt öleli, ezt teszi.31
A társadalom által elvárt magatartási formák a test által irányított mozdulatokba
rögzülnek, amelyek észrevétlenül döntenek a hősnő életének alakulásáról.
A test tárggyá devalválódása olyan társadalmi rendet feltételez, melyben
az ember érzelmigondolati világa jól meghatározott szabályoknak
megfelelően működik. Az ember és a világ viszonyában beállt változás következtében
a rendszer idegenként érzékeli azokat az elemeket (testnemiség),
amelyek eddig a rendszer működésének természetes alapját jelentették.
Maradnak a különböző funkciókat ellátó, de emberidegen testek,
amelyek Ilka történetében felülírják a szereplők sors meghatározta létét.
A posztstrukturalista megközelítés szerint a test a
hatalom és a tudás terméke, azonban nem, illetve nem csak mint a hatalom
által teleírt textuális felszín jelenik meg, hanem a belső pszichés tartalmak,
a szubjektivitás kifejezésére is szolgál, vagyis nemcsak textológiaidiszkurzív,
hanem fenomenológiai és pszichoanalitikus megközelítés is érvényesül32.
A két megközelítés ugyanis valóban a test két felszínét jelenti: egy belső,
fizikai felszínt, egy pszichés realitást, ahol a jelentés valamiféle belső
dolog externalizációja, ahol a mögöttes jelentést kell megfejteni; és
egy külső felszínt, amely passzívabb, szétdarabolhatóbb, olvadékonyabb,
képlékenyebb, s amely arra vár, hogy kívülről teljen meg jelentéssel.
Szendy Ilka testképének alakulását jelentősen befolyásolják azok a valós
és képzeletbeli testek, amelyek segítségével a lány testtapasztalata formálódik.
Az állandóan változó, az időnek és térnek kiszolgáltatott test jelentése
amely Ilka esetében a Másik pusztuló testében realizálódik
azért nehezen meghatározható, mivel az individuum maga is folytonosan
újraalkotja a saját testéről alkotott képét.33
Az lány én-jének megtöbbszöröződése tehát nem a saját test
szétszóródásában tematizálódik, hanem az én tükröződéseinek játékában,
a Másik testének felszínén jelenítődik meg.34
A test így olyan felületet képvisel, amely a hasonlóságok és különbözőségek
jelölőjeként az identitásfolyamatokban is részt vesz. A test továbbá ki
van szolgáltatva azoknak a társadalmi, gazdaságitechnikai változásoknak
(az iparosítással járó tömegtermelés; az új technikai médiumok megjelenése),
amelyek a megváltozott életkörülményekből fakadóan eredményezik a testtapasztalat
változását.
1 |
Győrki
Edina Gabriella: Bűn a kútban és a párnán (Szilágyi István és Závada
Pál regényéről), Új Dunatáj, 2001/ 3, 32-45. |
2 |
Mester
Béla: Hatalom, ember, technika Szilágyi István prózájában, Bp.,
Kijárat, 2004, 68-74. |
3 |
Néhány
kritika felhívta a figyelmet Szendy Ilka, vagyis Sz. I. és a szerző,
Szilágyi István közti identikusság lehetőségére. Vö. Mózes Attila,
Sz. I. elkárhozása, Igaz Szó, 1988/10, 350-359, illetve Nagy S.
Attila, Az ember eljövetelének írása=Határon, Kolozsvár-Szeged,
Pompeji, 2002, 296-286. |
4 |
Orosz
Magdolna: Az elbeszélés fonala, Bp., Gondolat, 2003, 208. |
5 |
Kemenes
Géfin László: Nem is olyan Édes Anna: A női szexualitás problematikája
Kosztolányi Dezső regényében, https://www.epa.oszk.hu/00300/00381/
0003/kemenes.htm, 2009. 09.13. |
6 |
Szilágyi
István: Kő hull apadó kútba, Bukarest, Kriterion, 1977, 16, a későbbi
hivatkozásokban Kő hull. |
7 |
Kulcsár Szabó Ernő: Kő hull apadó kútba, Kritika, 1976/3, 22.
|
8 |
György Péter: A Másik teste, Cáfe Bábel, 1996/2, 166. |
9 |
Kő
hull, 207. |
10 |
Ennyiben
van létjogosultsága Thomka Beáta azon kijelentésének, amely a kép,
illetve a kőhordás motívumának helyettesíthetőségét vallja. Thomka
Beáta, Gondolat és álom határvizein, Híd, 1976, 928. |
11 |
Anthony
Synnott: The Body Social: Symbolism, Self and Society, London and
New York, Routledge, 1993, 73. |
12 |
Kő
hull, 207-208. |
13 |
Kő hull, 115-116. |
14 |
Kő hull, 20. |
15 |
Hans Belting: Képantropológia: Képtudományi vázlatok, ford. Kelemen
Pál, Bp., Kijárat, 2003, 15. |
16 |
Kő
hull, 266. |
17 |
Julia
Kristeva: Nárcisz: az újfajta téboly, ford. Babarczy Eszter, Café
Bábel, 1995/4, 51. |
18 |
Kő hull, 54. |
19 |
Hans
Belting: i.m., 194. |
20 |
Thomas H. Macho:, i.m., 87. |
21 |
Kő
hull, 177-178. |
22 |
Szilágyi Zsófia: Motívumok a pusztulásra, Alföld, 1997/7, 67. |
23 |
Tóth
G. Péter: A gonosz megalkotása: A boszorkányság és a mágia kultúrájának
társadalmi felfedezése = A narratív identitás kérdései a társadalomtudományokban,
Budapest Szeged, Gondolat Kiadói Kör Pompeji., 2003,
211. |
23 |
Kő
hull, 422 |
25 |
Kulcsár Szabó Ernő: i.m., 22. |
26 |
Sigmund
Freud: Gyász és melankólia, ford. Berényi Gábor = Ösztönök és ösztönsorsok:Metapszichológiai
írások, Bp., Filum, 1997, 132. |
27 |
Kő
hull, 317. |
28 |
Testhatárok
és énhatárok: Az identitás változó keretei, szerk. Csabai Márta,
Erős Ferenc, Bp., Jószöveg Műhely, 2000, 13. |
29 |
Lafferton Emese: Az ember és a társadalom testéről a modern tudományok
tükrében, Replika, 1997/12, 46. |
30 |
Iszlai
Zoltán: Egy nagy regény anatómiája = A valóság közelében:Egy évtized
prózái, Bp., Kossuth, 1983, 26. |
31 |
Kő
hull, 110. |
32 |
Testhatárok
és énhatárok: i.m., 14. |
33 |
Anthony
Synnott: i.m., 37. |
34 |
Erős Ferenc: Az identitás labirintusa: Narratív konstrukciók és
identitás-stratégiák, Bp., Janus/Osiris, 2001, 24. |
|
|