|
MURÁNYI
SÁNDOR OLIVÉR
Második formagyakorlat (Zordokot máris megpróbáltatás éri, de
túléli, sőt: megmenti másodmagával a római pápát, és elhatározza, hogy
papként szenteli Istennek életét)*
Ne mozdulj! kiáltott rá a Mester.
A fiú szoborrá vált. A következő pillanatban a Mester
sarokrúgása eltalálta mellkasát. Elsötétült előtte a világ. Pár perc múlva
tért magához a mosdóban, ahol társai hideg vízzel locsolták halántékát...
A Mester nem rúgott nagyot, és nem rúgott kicsit: pontosat rúgott. Nem
ment ki Zordokért a mosdóba, csak ennyit vetett oda, mikor visszaállt
a gyakorlók közé:
Nehéz az élet!
A harc ott kezdődik, ahol véget ér a félelem. Amikor
nem számít, hogy eltalált egy ütés, mert ismerjük az érzést, és tudunk
rá reagálni. Zordok ekkor még messze állt ettől. Mellkasában csak otthon,
a fürdőkádban érezte igazán a rúgást. A véraláfutás láttán anyja jajveszékelni
kezdett, apja újabb pofonokat osztott ki számára, és el akarta tiltani
az üres kézzel való harctól. A gyermekifjú azonban pontosan tudta: ha
másnap nem megy vissza, végleg ott hagyja a harcművészetet. Így adta fel
öccse, aki pedig előbb kezdte a tanulást, mint ő. Mert az ember saját
félelmével vívja a legnagyobb küzdelmet.
A Mester fiatal volt és félelmetes. Ütése erőt adott
tanítványainak, mivel gyorsabb és keményebb volt az élet csapásainál.
Tudta, mekkora sebességet szabad elérni a motoron, és mekkora mennyiségű
ital fogyasztható egyetlen alkalommal. Nevette, ha Mesternek szólították.
Tanítványait nyugalomra intette, miközben persze titokban
remegett boldogságukért. Órákon keresztül gyakoroltatott egyetlen lépést.
Ezzel fogadta a kezdőket, hogy elmaradjanak azok a tehetségesek, akik
úgy érkeztek, hogy már tudták az ugrórúgásokat, a hátra szaltót, és minél
hamarabb meg akartak tanulni verekedni. Pedig a harcnak semmi köze a verekedéshez,
és nem kell hozzá tehetség, elég, ha van négy balkezed és hét ballábad,
a többi merő akarat kérdése.
Évek
múltak el, és Zordok csupán egyetlen dologra figyelt: hogy ne emelkedjen
lépés közben a sarka, mert, ha egyetlen másodpercet is késik, elveszti
a küzdelmet.
Társat a hátra! A harcosok felváltva vették
hátukra egymást, és izzadva-fújtatva gyalogoltak fölfelé a Budvár tetejére,
ahonnan az ősi legenda szerint egykoron székely nyilas találta szíven
az akkor még falut fosztogató tatár kánt. Azóta kisvárossá nőtte ki magát
a hely, ahol a Csapat gyakorolt.
Tízen voltak mindössze, Zordok volt közöttük a legfiatalabb.
Amikor elfáradt, és lemaradt a csapattól, majomként mászott négykézláb
a meredek göbbenőkön, mit sem törődve pihenő társainak hangos röhögésével.
Gyere-gyere, ha nem akarsz repülni, mint pedofil
kutya a hóra!
Amint utolérte a csapatot, indultak tovább. Fent a
csúcson sípcsont- és combrúgásokat gyakoroltak. Nem volt választása, újra
meg újra meg kellett tanulnia tűrni a fájdalmat. Társai nem kegyelmeztek,
mindegyik ereje teljét adta rúgásaiba. Különös emberek voltak. Sokszor
ügyetlenkedtek, tébláboltak a hétköznapokban, arcukról azonban elszántság
sugárzott. Ott ugrált a potom százhúsz kilós Danika, aki faluról ingázott,
és a havasi pásztorkodás után elvégezte a színművészeti egyetemet. Az
egész falu félve tisztelte a művész urat. Saját elmondása
szerint nemegyszer került sarokba az ünnepi bálokban onnan bippelgette
szájon az őt körbekeríteni akaró féltékeny legényeket. Nem kereste ő a
harcot, annyi volt csupán a baj vele, hogy egyáltalán nem érdekelte, foglalt-e
éppen a megtetszett leány, vagy sem.
A férfiúi tulajdonjog azé, aki meg tudja védeni.
hajtogatta több ízben. Addig-addig kakaskodott a tyúkfarmon, mígnem
gyereket nemzett egy Párizsból látogatóba érkezett leánynak, akit, minthogy
látszott már a hazai látogatás eredménye, a hatóságok nem engedtek visszaülni
a repülőgépre. Danika gyerekkori álma szertefoszlott (nemzetközi szélhámos
szeretett volna lenni), és bánatát a harcművészet elmélyültebb gyakorlásába
ölte, miközben a bálokban féltékeny lányok is kezdték kérni tőle a szájon
verést.
Gyurika a maga kilencven kilójával épp ellentéte volt
Danikának. Őt negyvenévesen sem érdekelték különösebben a nők, egyedül
jól érezte magát a bőrében, hiszen megvásárolhatta a legújabb házi mozit,
európai biciklikörútra indulhatott, és anyukája nem kotnyeleskedett bele
abba, ha néha-néha eljátszadozott önmagával. Azt hihetnénk, hogy megrögzött
egoistaként élt, az edzéseken a társak közül mégis ő volt a leginkább
segítőkész. Nála figyelmesebb talán csak Jocó, a kardkészítő volt, aki
egy esztendőnél tovább aggályosan tudott csiszolni egyetlen kardot. Nem
érdekelte, hogy felesége alkoholista lesz mellette, és lányán végigmennek
a kisvárosi pehelysúlyú zsenik. A kardra figyelt, kezeit-lábait is kardként
használta a küzdelemben. Meg volt győződve: fegyver nem árthat jobban
a fehérnép szájánál...
Sógora, Róbert, maga volt a megtestesült harcművészet.
Gyerekek harcászati oktatásából próbált megélni. Jogtudományi egyetemet
végzett, és egyetlen hónapig sikerült jogi tanácsadóként dolgoznia egy
banknál, ahol tömött mappákat rakosgatott az egyik sarokból a másikba.
Gyűjtenie kellett volna a jó pontokat az igazgatónál, hogy a ranglétrán
feljebb emelkedhessen, de amikor sorozatosan túlórázásra utasította főnöke,
megkérdezte:
Melyik az a pont, ami a legfelsőbb szintet képviseli?
A szívinfarktus?
És anélkül, hogy megvárta volna a választ, bevágta
maga mögött az igazgatói szoba ajtaját, és életfogytiglani kutyanevelési
szabadságra ment.
Ilyenek voltak a harcostársak, akikkel Zordok egy csapatba
került az edzőteremben. Felületesen tekintve együgyűek és félszegek, valójában
azokhoz a kevesekhez tartoztak, akik egy feje tetejére állt világban ki
tudták vívni maguknak, hogy saját jelenükben éljenek.
*
Zordok nagynénje apáca volt. Miután szerelme többszöri próbálkozást követően
meg akarta esketni a templom csendjében, hogy örökre és kizárólag egymáséi
lesznek, megcsömörlött a mohó emberi birtoklásvágytól, és úgy döntött:
egyedül Istennek szenteli életét. Gyakran fordult meg Zordokék családjánál,
ilyenkor szentmisére vitte magával a harcost, aki egyre jobban kezdett
érdeklődni a ferencesek életformája iránt.
Hogy
miként függ össze a ferences életeszme a harccal, magam sem tudom, csak
érzem a végtelen rokonszenvet a rendalapító Assisi Szent Ferenc iránt,
aki aranyifjúként utolsó ruhadarabját is vissza tudta adni gazdag apjának,
úrnőnek nevezve a szegénységet, és szabad lélekkel énekelt az umbriai
réteken, meglátta a felhők ünnepében és játékában az emberi ünnepek és
játékok múlandóságát. Így lett ünneppé számára maga a pillanat, így tudott
testvérévé válni az erdőkben élelem után kutató farkasnak és a mezőket
díszítő tarka virágoknak. Nem csoda hát, hogy követői a mai napig áhítattal
öltik magukra a csuhát, amely a középkori Itália koldusruhája volt, és
amelyet szent vértanúk viseltek az idők folyamán.
Zordok
ott állt nagynénje mellett, és nézte a kelyhet magasba emelő idős ferences
barátot. Három nappal később már oltárszolgaként tartotta a misekönyvet
az öreg pap elé, aki rendtársaihoz küldte egy hétre a fiatalembert egy
eldugott kolostorba a hegyek közé.
Külön cellát kapott. A sarokban két szerzetesruha függött
a kopott fogason. Az ebédet követő pihenő órákban magára zárta az ajtót,
és beöltözött ferences barátnak, majd óvatosan kiosont a kolostorkertbe.
Hanyatt feküdt a magas fűben, és az eget kémlelte. Fent a magasban vércse
körözött. Vijjogása messzire elhangzott a környéken.
Istenem, ha így halhatnék meg, csuhában!
sóhajtott a gyermekifjú. Másnap engedélyt kapott a házfőnök atyától,
hogy a közös esti ima idejére nyilvánosan is magára ölthesse a szentek
ruháját, melyet villanyoltás után alig akart levetni, tágra meredt szemekkel
bámulva benne cellája ablakából a nyári éjszakát.
Nemsokára imára hívott a csengőszó. Lent, a kápolnában
felhangzott a harmónium hangja, és Zordok boldogan énekelte a szerzetesekkel
az éjszakai dicséret zsoltárait.
A hét lejárta után könnyek között búcsúzott az idős
szerzetesektől. Otthon váratlan hír fogadta: Leánder páter, az idős franciskánus
pap, aki a kolostorba küldte, őt választotta ki, hogy vegyen részt a római
zarándoklaton, ahol találkozhat a pápával, akiről már annyit hallott és
olvasott.
Nagy izgalommal indult az útra. Megcsodálta az Alpokat,
majd lábát az Adriai-tengerben áztatgatta. Torka összeszorult, amikor
meglátta a Róma felé vezető úton a jelzőtáblát: Assisi 10 km.
*
Szent Péter sírjától a pápai fogadóterembe ment a zarándok csoport. Zordok
úgy hitte, álmodik, amikor őszentsége hófehér reverendában megjelent hívei
előtt. Keskeny szájpréme határozottságot, atléta termete erőt sugárzott.
Arca annyira különlegesnek tetszett, hogy úgy érezte, soha nem fogja elfelejteni,
aki akárcsak egyszer is látta, tekintetével pedig azt az érzést keltette
híveiben, hogy évezredek óta ő a pápa. Olyan keményen fogott kezet Zordokkal,
hogy a harcos összerezzent. A két szempár találkozott egy pillanatra,
majd az egyházfő tovább haladt. Kint a Szent Péter téren, a nyilvános
fogadáson pillantotta meg újra Zordok a magas pontifex maximust, aki most
már távolról integetett hívei felé. A tömeg megmozdult, mindenki közelről
akarta látni a pápát. Zordok igyekezett talpon maradni, utat adva az ujjongó
zarándokoknak. Hirtelen arra lett figyelmes, hogy előtte fél méterrel
egy barna arcú férfi pisztollyal céloz a Szentatyára.
A vatikáni köveken állt Zordok? Vagy szülői házában,
édesanyjától kapott hímzéses párnáján aludt?
Mintha megbénult volna a látványtól, nem hallotta már
a hangokat, csak a célzó kart látta. Úgy rémlett számára, a döbbenettől
összeesik, ám ekkor mintha egy titokzatos erő arra késztette volna, hogy
az utolsó pillanatban a támadó derekába kapaszkodva két kézzel oldalra
rántsa a férfit. Egy mellette álló apáca is észrevette a gyilkos fegyvert
tartó kezét, és elütötte. Lövések dördültek. Zordok őrült módjára kapaszkodott
a férfiba. Felnyitotta szemeit, a világ zajait ismét érzékelni kezdte.
Hallotta, amint az apáca érthetetlen nyelven kiáltott fel, az emberek
sikoltozni kezdtek a rémülettől. A pápa összeesett.
Meg fog halni! tört fel a zokogás egy
fiatal koldus formájú fiúcskából. Hívek sokasága menekült a tér széléhez,
hogy átjusson a kijáraton, ahol a biztonsági őrök mindenkit megmotoztak.
Zordok magához térve úgy érezte, mintha a merénylő derekán átfont karjait
lefejtené egy rendőri kéz, és mellette megbilincselnék a gyilkost. Csak
később tudta meg, hogy a Szentatya gyomorlövést kapott, de nincs már életveszélyben.
Sikerült lihegte, nem halt meg... Hirtelen
az apáca arca derengett szemei előtt. Nem ismerte, és soha nem látta többé,
de meg volt győződve arról, ketten mentették meg a nagy pápa életét. Róluk
nem emlékezett meg senki; rájuk akkor senki nem figyelt. De nem is ez
volt a lényeg, hanem tapasztalata: adódhatnak pillanatok, amikor két ember
szándéka a másodperc töredéke alatt találkozik anélkül, hogy ismernék
vagy később viszontlátnák egymást.
Zordok némaságba merült a visszaúton. Sápadtan nézte
a hegyeket. Egy nappal hazaérkezése után, szülei leírhatatlan döbbenetére,
csomagolt, és tovább indult, hogy jelentkezzék a kisszemináriumba. Fiatal
volt még, várnia kellett a rendi felvételre és a teológiai képzésre.
Napok
óta csak a pisztolyt tartó kézre tudok gondolni. Nincs étvágyam, és nem
alszom. Éjjel is ott emelkedik föl mellettem a fegyver, mely lőni készül.
És az arc, amit többé már nem tudok kitörölni magamból: a pápa arca. Ha
ez a sokaknak erőt adó arc mindenről le tudott mondani egy magasabb célért,
én miért ne tehetném meg? Anyám sírdogál, Apám szótlanul cigarettázik.
Nem értik, miért akarok pap lenni. Hogyan is értenék, a szerelmeseket
sem érti senki. Szerelmes vagyok a ferences csuhába, a kehelybe, az oltárba,
abba hogy egészen Istennek adjam életem. Indulnom kell, megvettem a vonatjegyet.
Nem volt időm készülni a felvételi vizsgára, de igazából kisgyerekkorom
óta készülök rá. Hogy lesz-e visszaút, nem tudhatom. Egy biztos: most
ezt kell tennem.
*Részlet
egy készülő regényből
|
|