|
VILLÁNYI
LÁSZLÓ
Kovács
Péter teremtményei
Reggelente
úgy ülök a konyhaasztalhoz, hogy az ablakon kinézve láthassam a negyedik
emelet fölé nőtt fát. Idejében megérkezik az első vörösbegy, majd a többi,
a legnagyobb szélben is ringanak a legfelső ágakon, aztán mintha valamelyikük
kiadná a parancsot, elröppennek. Télen a vékony ágak vonalakká csupaszodnak,
tűnődhetek, miféle erő teremtett ritmust, formát. Testvér itt a
kő, fa, állat juthat eszembe Weöres Sándor verssora. Kavicsgyűjteményem
legszebb darabjain éppen azért akadt meg a szemem biciklizve a
Rába mellett, gyalogolva a Bakonyban, sétálva az Adria partján ,
mert az idő a vonalak olyan sajátos ritmusát teremtette bennük, hogy szememben
műalkotássá avatódnak. És persze fel sem merül a kérdés, miről szólnak.
Mi a jelentésük.
Amikor Kovács Péter műveit szemlélem, hasonló élményben részesülök. Teremtményeket
látok. És először fel sem ötlik, hogy kérdezzem: Kik ők? Mik ők? Élvezem
a vonalak ritmusát, a kompozíciót, a színeket. A ritmus minden.
Ezért, mondom újra, hagyni kell a kezet felfedezni írja Ionesco.
Felfedezőnek gondolom Kovács Péter kezét, elindul az ismeretlenbe, tétován,
akárha improvizálna, aztán egyre magabiztosabban, hogy életre keltsen
egy addig nem létezett teremtményt. Ionescoval folytatva: Hagyni
kell, hogy a kéz gondolkodjon: ha nem gondolunk semmire, előbukkannak
a formák, a kifejezések... Szentség csak a vonalakban, kontúrokban, a
kiterjedésben, a formai leleményben van. Így teremt Kovács Péter
egy másik valóságot. Szalay Lajos szavaival: A rajz már születése
közben meghatározza saját dimenzióját, amely se nem kettő, sem nem három,
se nem húsz, hanem éppen annyi, amennyire szüksége van, és akkor is csak
rajzi dimenzió, aminek a valóságos dimenzióhoz semmi köze nincs.
Kovács Péter világában nem köznapi törvények érvényesülnek. ...olyan
vonalakra van szükségünk, melyeket nem húzhatunk meg határozott szabály
szerint, csak ponttól pontig mondja Dürer. Ilyen egyszerű
az egész.
A minap, a Baross híd lábánál egy asszony az előtte lépegető galambhoz
beszélt. Úgy becézte, olyan lelkesülten, hogy nyilvánvaló volt, nem egy
hétköznapi galambhoz szól. Hozzáteszem, valószínűtlenül fénylettek a madár
tollai, valóságos fényjelenség mozgott a földön. Az asszony látta azt,
amihez a járókelőknek nem volt szemük. Úgy vélem, Kovács Péter teremtményeinek
valósága mögött is van egy második, harmadik valóság. Láthatjuk egy élettörténet
töredékét, egy sors fájdalmát, a lét kínját, az irgalomért való könyörgés
gesztusát. Persze kivehetünk ha akaratunk mindenképpen valamiféle
racionális modellt kíván emberi arcot, emberi és állati testet
is, de nem ábrázolódik mondjuk egy roskadozó ember, hanem magával a roskadozással,
nem a megnyomorított emberrel, hanem magával a nyomorúsággal, nem a szenvedő
emberrel, hanem megrendülten magával a szenvedéssel szembesülünk. Tudjuk,
a földi élethez szükséges nehéz elemek a szupernovák mélyén keletkeztek,
melyeknek fel kellett robbanniuk azért, hogy esélye legyen létünknek.
Az élőlények kémiai szinten azonos alapelvekre épülnek. Húszféle aminosav
vesz részt a fehérjék felépítésében, s ez a húsz aminosav azonos az egész
élővilágban. Ezért lehet Kovács Péter teremtményeinek egyszerre növényi,
állati és emberi jellege. Ugyanakkor a fizikusoktól tudjuk, az ember csak
a világ töredékét érzékeli. Többre nem képes. Egyelőre nem tud mit kezdeni
a sötét anyaggal és a sötét energiával. Kovács Péter teremtményei viszont
tudják mindezt. A tudomány által még nem ismert dimenzióba visznek minket.
Kovács Péter valóságai közül egy másik lehetőség, hogy keze látja a számunkra
fölfoghatatlan ritmust. Hokusai karmokat festett a hullámoknak, s gondolhatjuk,
jó, a művészi szabadság ezt is megengedi. Ám egy fotós felfedezte, ha
a másodperc töredékére állítja az expozíciót, a hullámok pontosan olyanok,
mint a japán festő képein. Lehet, Kovács Péter tudja a neuronok hálózatát
agyunkban, a vonalak a neuronok útját követik, így teremtődik forma, s
lesz rendhagyó az arc. Vagy tudja, milyen vonalak húzódnak bennünk, amikor
átlépünk az álomba, amikor az egyik valóság átfordul a másikba. És lehet,
Kovács Péter láttatja velünk védangyalainkat is. Mint tudjuk, őrző angyala
nemcsak minden egyes embernek, hanem az állatoknak és a dolgoknak is van.
Persze felejtsük el a hagyományos, megszokott angyalképeket. És a szépről
és jóról való előítéleteinket. Kovács Péter világában Andrej Pleu
mondatai érvényesek: Az isteni »belső« (ami nem szó szerint
értendő, hiszen Isten transzcendenciája nem osztható fel) »világgá
válik«. Minden igazi teremtő aktus ezt az eredendő »fogást«
»utánozza«. A képi megközelítés ebből a szempontból teremtő
aktus, a láthatón túli »láthatóvá tételének« módja, a képekben,
nem fogalmakban, átváltozásokban, nem stabil formákban való gondolkozás
erőfeszítése. (Megérteni annyi, mint képzelt dolgokat tükrözni
mondja Giordano Bruno.) Nem véletlen, hogy az angyalnak mint köztes
lénynek egyik szerepe éppen az, hogy láthatóvá tegye a láthatatlant,
hogy az elgondolhatatlannak intuitív kifejezést adjon. A saját köre felé,
a képi világ felé utazó lélek legjobb vezetője az angyal. A belső »világgá
válása« jelentős mértékben viszonylagossá teszi nemcsak az átlagos
megkülönböztetést, a látható és a láthatatlan között, hanem az európai
hagyomány számára olyannyira meghatározó különbséget is »gondolkozás«
és »létezés« között... Holott a képi világban a gondolkozás
és a létezés egybeesik. Mihelyt elgondolok valamit, az elgondolt létezik.
S minden, ami létezik, gondolatom anyagából vétetett. Ilyen értelemben
említettem az isteni világteremtést: a tettben a »gondolni«
és a »létesíteni« egyidejű, az elgondolás puszta ténye létesíti
a létezést.
Kovács Péter az isteni világteremtést folytatja. Illetve újra és újra
kezdi a folytatást. Örök újrakezdő. Nem fogalmakban, nem stabil formákban
gondolkodik. Kezének meghagyja a szabadságot, hagyja, hogy újra meg újra
útjára induljon, alkosson ritmust, szaporodjanak a vonalak, szülessen
egy másik élet, újabb és újabb teremtményekkel gazdagodjon világunk.
|
|