NÓVÉ BÉLA Családfák gyökere-ága A genealógiák jelképvilága1 Fiaimnak I. A családfamodellek világszerte ma is a legkülönfélébb jelképvariánsokban élnek. Némely bennszülött törzs totemszobra végtagjaira vagy egyenesen a péniszére rója fel származásrendjét, másutt ugyanezt a szájhagyomány mellett , indás, csomózásos, agyagba, fába, kőbe vésett bonyolult jelrendszerek hagyományozzák az utókorra. Mind közül talán a lineáris modell a legősibb, akár felülről lefelé, akár alulról fölfelé, netán horizontálisan halad, mivel ez felel meg leginkább az archaikus népek sajátos emlékezetstruktúráinak s az elsőszülöttséget preferáló, apajogú társadalmak nemzedékrendjének: A nemzette B-t, B nemzette C-t, C nemzette D-t, avagy egy ószövetségi példán: Salamon fia volt Roboám, Roboámé Abijjá, Abijjáé pedig Ászá etc.
Gyökérminta vagy lombkorona? A leszármazás félkör vagy kör alakban is ábrázolható ez esetben a középpontban az ősapa vagy egy őspár áll. (Szép példája ennek a nagycenki Kastélymúzeum sűrű csillagképet idéző Széchényi-univerzuma, Széchényi Péter eredeti munkája.) A két, leginkább elterjedt genealógiai ősminta mindazonáltal a gyökér- és lombkorona organikus családfa-absztrakciója. Mindkét jelképvariáns árulkodóan szoros rokonságot tart az életfamotívummal, sőt ikonográfiai transzformációjukat sok szálon nyomon követve voltaképp azt mondhatni, hogy a kultikus életfák idővel családi ősmustrává redukálódott, profán válfajai akár portrék, egész alakos elődök, akár csak nevek láthatók is stilizált ábrázolásaikon. E különös szemléletváltásról árulkodik egyebek közt az ázsiai nomád népek gazdag őshagyománya, a maga sokszor meghökkentő átmeneteivel. A szaporulatlelkek például rendre a világfa köré gyűlnek, ám míg a mongol és jakut ábrázolásokon ezek az állatok lelkei, a hantiknál már maguk a nemzetségtagok sorakoznak a fa ágain madár alakban... (Ld. Vértes Edit: Szibériai nyelvrokonaink hitvilága, Bp. 1990.) Az európai családfa-ábrázolások s a genealógiai szemlélet sokfelé ágazó, dús hagyománya a legpompásabban német földön a reneszánszban és a barokkban bontakozott ki. Itt a család jellege és nagysága szerint a féltő gonddal ápolt Stammbaumok-nak külön alfajai fejlődtek ki: az egyenletes utódsarjadzást a tölgy vagy a hársfa, a hiányos kiterjedést a nyárfa, míg a szeszélyes, szertefutó utódrendeket jobbára a vörös berkenye lombkoronáján szokás szemléltetni.
A családfa-ábrázolások kultikus előzményeit persze lehetetlen mind számbavenni
az indonéz szigetvilágtól az ázsiai és afrikai magaskultúrákon,
a zsidó, keresztény, iszlám hagyományon át a prekolumbián népek változatos
őskultuszáig , melyek így vagy úgy mind az élet fájá-ból
sarjadtak. Néhány felfedezésre érdemes, jelentésgazdag vándormotívumot
azonban így a bibliai Jessze fáját, a római arbor
iuris-t, az arab próféta-családfát vagy a japán buddhista
mesterek véredény rendjét érdemes közelebbről is szemügyre
venni.
Ezzel szemben a gyökérmintájú családfa-modellben a múlt mélyrétegeiből fölfelé tartó, mindinkább szűkülő ősnemzedékek egyetlen kitüntetett utódban csúcsosodnak ki az egyéni kiválás és túlélés jelképeként: Látnivaló,
hogy mindkét modell erősen célzatos absztrakció, s hogy a rokoni viszonyok
teljességét egyik sem tudja mint ahogy nem is törekszik
megjeleníteni. Miként jól látni azt is, hogy a kettő közül a gyökérmintájú
genealógiai ábra a szűkebb és önkényesebb, mivel ez csupán egyetlen személyt
hagy meg az életfa csúcsán, s a fölöslegesnek ítélt oldalágakat
mindenütt kíméletlenül lemetszi. Hogy
mindez mily kevéssé tükrözi a rokoni viszonyok térben is alig modellezhető
eleven szövedékét, arról a kiváló antropológus, G. P. Murdock szavai
is meggyőzhetnek: Még ha el is tekintünk egy pillanatra a rokoni
fokozatok árnyaltabb különbségtételeitől, melyek egyes kultúrákban máig
elevenen élnek írja Murdock Social Structures című 1949-ben,
New Yorkban megjelent alapművében , elég csak számbavennünk, hogy
bármely egyednek bármely társadalomban legkevesebb 7 első-, 33 másod-
és 251 harmadfokú rokoni típusa lehetséges, nem beszélve a távolabbi rokonságfokok
mértani haladványként növekvő számáról... Nem árt hangsúlyozni:
mindez csak absztrakt fogalomhalmaz, mely a lehetséges relációk sokféleségét
mutatja; a valóságban egy teljes harmadfokú rokonság az iménti szám sokszorosát
is kiteheti. Murdock definíciója szerint elsőfokú rokonaink
azok, akikhez fűződő viszonyunkat egyetlen alapszó is képes kifejezni:
apám, anyám, fiam, lányom,
húgom, bátyám, férjem / feleségem
, minden további rokonságfogalom létre hozható ezek kombinációjából.
(Ha kételemű, akkor másodfokú, ha háromelemű összetétel kell hozzá, akkor
harmadfokú rokonságot jelölnek az unokatestvérem tehát
éppen úgy harmadfokú rokoni kategória, mint a dédapám, az
apósom húga etc.) Mindez csak még inkább kiemeli, hogy iménti
homokóra-ábránk mily szánalmasan csonka és egysíkú a valósághoz
képest, hiszen merev, egyenesági származásrendjéből nemcsak a testvérek
és unokatestvérek népes nemzedékeit rekeszti ki, hanem N házastársát
s e házasság révén létrejött számos nem vérségi relációt is.
Efféle bölcseleti mélységű felismeréseket persze többnyire csak nagy megrendülések, egyéni és kollektív kataklizmák érlelnek meg. Elég csak belegondolni, micsoda fényévnyi távolság választja el az iménti töprengő vallomást a Sem utóda, sem boldog őse... avagy a Nincsen apám, sem anyám... kihívó deklarációitól holott emezek is csak alig egy-két évtizeddel korábban íródtak...
Szómágia és számmisztika Homéroszt
és az ószövetségi genealógiákat fellapozva döbbenten szembesülhetünk vele,
micsoda mérhetetlen múltvesztésre és lelki zsugorodásra ítélt korunk végletes
individualizmusa. Az életlánc azelőtt megkérdőjelezhetetlen, sorsszerű
tradíciója mára elmagányosodott tömegemberekre és csonka kiscsaládokra
szakadozott, ahogy idegenként bukdácsolunk át egymáson naponta
emléktelen múltunkból jeltelen jövőnk felé tolongva... Eleinket s a tágabb
rokonságot legfeljebb különc nagynénik, bogaras öregurak tartják manapság
számon, s a Honnan jöttünk, kik vagyunk, hová leszünk? alig
százéves, gauguini kérdése napjainkra bosszantó naivitásnak, mi több:
kényszerzubbonyért kiáltó, elmekórtani példamondatnak hat... Hiszen mára látnivaló: uralmunk az idő felett minden civilizációs vívmány ellenére valójában mit se nőtt. Ellenkezőleg: minden új ismeret, új technikai készség csak még inkább szembesít végességünk alaptényével. Hiába szökött az átlagéletkor majd a duplájára alig egy évszázad leforgása alatt, személyes tudásunk ma is csak három-négy nemzedékkel korábbi felmenőinkről lehet, ahogy szókincsünkből is legfeljebb négy-öt generáció azonosítására futja: apa / nagyapa / dédapa / szépapa / ükapa bár ez utóbbi pontos rokonsági foka már többnyire mitikus ködbe vész, s inkább csak a 4 + n. ős jelentésében használatos. (Ellentétben az izlandi nyelv máig élő, archaikus szókészletével, amely vagy 40 ősnemzedék egyedi megkülönböztetésére képes, az aktív magyar szókincs már a 16. századi írott forrásokig visszakövethetően nagyjából beállt e négy-öt nemzedékre, amint az sok más izgalmas tanulsággal együtt Lőrinczi J. Réka nyelvtörténeti kutatásaiból kiderül A magyar rokonsági elnevezések rendszerének változásai, Bukarest, 1980.) Elődeinkről
való közvetlen élményünk, tudásunk egy ponton így szükségképp mitikus
genealógiák-ra vált át. Ami nem csoda, hiszen tisztán matematikai
képlettel a 2-es szám nemzedéki hatványkitevőjével
számolva őseink a múlt egyre mélyebb rétegeiben olyan rohamos szaporodásnak
indulnak, hogy egyedi sorsuk és nevük menthetetlenül elvész e tömegesedésben.
Gondoljuk csak el: egy újszülöttnek eszerint egyetlen évszázad alatt
a családfák átlag huszonöt éves sarjadzási ciklusát véve alapul
16 egyenes ági őse van; 200 év alatt több mint száz, 300 alatt
vagy kétezer, 500 év alatt csaknem fél millió, egy teljes évezred alatt
pedig egész pontosan 549.211.813.888. Csakhogy ez nyilvánvaló képtelenség!
Avagy miként is lehetett egy ma elő embernek történetesen a magyar államalapítás
idején ennyi magyar (szláv, germán stb.) őse csaknem százannyi
mint a Föld mai, közel 7 milliárdra becsült teljes népessége?! De
vajon miért oly nehéz e szemléleti ellentmondást meghaladnunk, s ha egyszer
belátjuk képtelenségét, életszerűbb modellel pótolnunk? Alighanem ismét
csak túltengő egónk, végletes individualizmusunk miatt. Egyéni és kollektív
tudatunk az iménti paradoxon mintájára! végletesen meghasadni
látszik. Már kicsi gyerekként arra treníroz a világ, hogy ne azt keressük,
ami másokkal közös bennünk, hanem ami kiválaszt, elkülönít. Később azután
felnőttként ugyanezt a kényszerességet vetítjük a múltba, balgán holmi
exkluzív ősök után nyomozva. Örökségünk: a világ nem magáért
fontos; mindenben csak mániákusan önmagunkat, avagy egy alteregóként használható
ősünket kutatjuk, miközben látóterünkön minden más kívül reked. Például
az életlánc párhuzamos dimenziója, amely a csonka és absztrakt, egyenesági
származásrendek helyett egymással egyenértékű, mellérendelő alakzatok
végnélküli sokaságát kínálja.
Preferált
minta: két férfi kicseréli egymáshoz adja leánytestvéreit
(ausztráliai aranda törzs). Preferált
minta: másodfokú unokafivérek akiknek apáik vagy anyáik unokatestvérek
voltak egymás közt kicserélik nővéreiket (néhány ausztrál
törzs, pl. a nyul-nyulok). Preferált
minta: másodfokú unokafivérek akiknek szülei eltérő nemű unokatestvérek
voltak egymás közt kicserélik nővéreiket (melanéziai
törzsek). Preferált
minta: Feleséget, ha csak lehet, anyád fivérének nemzetségéből válassz!
(a mongol, türk népek többsége). Preferált
minta: Férjet, ha csak lehet, apád leánytestvérének nemzetségéből
válassz! (észak-amerikai varjú indiánok). Az
alig egy méteres, fekete rönk csúcsán egy mágikus ősanya trónol
kitől a makondék anyaágon számítják leszármazásukat , alatta temérdek
utóda, egy tömbből, körkörösen kifaragva, amint guggoló testhelyzetben
hátulról ölelik egymást, méghozzá oly módon, hogy eleven láncolatuk enyhén
emelkedő szerpentinként fut körbe, s ilyenformán egyszerre érzékelteti
a nemzedékek vertikális és horizontális összetartozását. Mágikus erejű
élet- és családfa-ábrázolás ez csupa dús idomokkal megáldott nőalak,
melyek mindegyike életadó anyaságra termett.
A túlélés, pusztulás jelképalakzatai
Szaporodjatok és sokasodjatok, és lepjétek el a földet!
hangzik a Teremtő szózata, s hasonlóan szól az ígéret a választott népnek,
Izráelnek is: Megsokasítom utódaidat! Jézus
születése óta körülbelül nyolcvan nemzedéknyi idő telt el. E kétezer év
során a tudományos és technikai fejlődés ijesztően fölgyorsult. Állítsunk
fel e nyolcvan ős mellé még egy asztalt, melyet a négy következő nemzedék
tagjai foglalnak el. A képzeletbeli fiam, és szintúgy képzeletbeli unokám,
dédunokám és ükunokám. A Bámum királyságot (mai nevén: szultanátust) a 14. században egy Nichare nevű király alapította, vélhetően a mi ugyancsak dinasztia-alapítónak számító Károly Róbertünk regnálása idején. A bámumok, a mainál jóval kiterjedtebb, sok századon át virágzó birodalma, a francia, majd a német hódítókkal dacolva, még a 19. században is jelentős szerepet játszott Nyugat-Afrika történetében. Okkal gyanítható hát, hogy az a szám szerint 18 uralkodó, akinek emlékét e halotti lepel megörökíti, kivétel nélkül mind valóságosan létezett személy. Már csak azért is, mivel e királymustra még így is feltűnően hiányos, hiszen ahhoz, hogy a bámum dinasztia hét évszázadot kitöltsön, legalábbis oly hosszan kellett volna minden említett tagjának uralkodnia, mint a mi kivételesen szerencsés és persze tehetséges! Anjou királyainknak: Károly Róbertnek (1308- 1342) vagy Nagy Lajosnak (1342-1382) megadatott... Ezzel szemben a naiv bájjal ékes, az egyes királyportrék alatt neveket, évszámokat is közlő mustrából afféle bizarr életrajzi adalékok derülnek ki, mint hogy a balvégű Ngoungoure király uralma mindössze 30 percig (!) tartott és nyilván akadt még számos előde-utóda, akikhez nem sokkal volt kegyesebb a sors. (Vagy inkább egy könyörtelen rivális dinasztia hisz az ókori asszír és babiloni uralkodókhoz hasonlóan a bámum királyok trónralépését is rituális oroszlánvadászatnak kellett megkoronáznia...) Mi
lehet hát e különös időrejtvényt kulcsa? A megfejtés ezúttal kézenfekvőnek
látszik, hiszen e foghíjas afrikai genealógia ellentétben az imént
említett, meghökkentően pontos maori példával! nyilván csak a szájhagyomány
által említésre méltónak tartott uralkodókat veszi számba, azokat, akik
valamiért fennakadtak a kollektív emlékezet (avagy kollektív felejtés)
sok nemzedéknyi rostáján. Ezt látszik igazolni mellesleg az a tény is,
hogy az írásbeliséget, fölöttébb ráérősen, csak az iszlám
vallásra áttért Njoya király (1873-1933) hozta divatba, s addig csupán
a trónszék s a ravatalozóként számos királymaszkot őrző ősök háza
szolgált a bámum memória segédletéül. Igaz, valójában még Njoya sem a
betűvetés nagymúltú arab hagyományát kultiválta, inkább egy általa feltalált
titkosírást: a shú-nom-ot, mely 70 betű- és 10 számjelből
állt, s amelyen maga is több becses írásművet hagyott az utókorra a bámumok
eredetéről és szokásairól. Hogy mi szükség volt e titkos testamentumokra?
Nos, elég csak végignézni a berlini néprajzi múzeum archív fényképsorozatát,
amely Njoya és népe balsorsát követi nyomon, mondhatni, német alapossággal
Bismarck fénykorától Hitler hatalomra jutásáig... Az első képen
még a nyílt tekintetű, rokonszenves, ifjú királyt látni, amint büszkén
elfoglalja ősei fából faragott, pompás trónusát. Az
1918-ra elkészült, szanatórium-szerű épületet azonban Njoya már nem sokáig
élvezheti, mivel a német vereség újabb kényszerű impériumváltást hoz,
újabb keserves megpróbáltatásokkal. Erről tanúskodnak a megőszült, mély
ráncoktól barázdált afrikai Lear király aggkori felvételei,
amint élete utolsó éveit francia internálásban tengeti, mindenétől
ővéitől, nyelvétől, ősi kultúrájától kíméletlenül megfosztva. Nos,
röviden nagyjából ennyi egy titkosírás titka... (Folytatás a következő, szeptemberi számban) 1 Részlet a szerző Humán geometria, avagy az emberi csoportrendek jelképvilága c. készülő esszékötetéből. |